Ga naar inhoud

Multiriem, waterpomp - periodiek vervangen


Kletspraat
 Share

Go to solution Solved by FJC48,

Recommended Posts

Beste mede-leden.

 

Ik heb dit jaar een Weinberg buscamper gekocht, een Ducato, 2.3 ltr, Euro 6 met Ad Blue tankje.

 

De bus is van 2019, in 09.2021 voor het eerst op kenteken gezet (aanvang Fiat garantie). In april '23 door mij gekocht met 2.700km de teller. Stand nu: 5.500km.

 

Kan ik aan de hand van het voertuig nummer ergens achterhalen wanneer de multiriem (distributieriem) door Fiat werd geplaatst ivm de periodieke vervanging.

 

Volgend jaar, 2024, wil ik echt kilometers maken. Kan dat nog met deze set of is het advies om volgend jaar over te gaan tot vervanging?

 

Mvrgr. Hans

Link naar reactie
Share on other sites

45 minuten geleden, Kletspraat zei:

Beste mede-leden.

 

Ik heb dit jaar een Weinberg buscamper gekocht, een Ducato, 2.3 ltr, Euro 6 met Ad Blue tankje.

 

De bus is van 2019, in 09.2021 voor het eerst op kenteken gezet (aanvang Fiat garantie). In april '23 door mij gekocht met 2.700km de teller. Stand nu: 5.500km.

 

Kan ik aan de hand van het voertuig nummer ergens achterhalen wanneer de multiriem (distributieriem) door Fiat werd geplaatst ivm de periodieke vervanging.

 

Volgend jaar, 2024, wil ik echt kilometers maken. Kan dat nog met deze set of is het advies om volgend jaar over te gaan tot vervanging?

 

Mvrgr. Hans

DE termijn die FIAT stelt is 8 jaar( of 90 000 km dacht ik) voor de Ducato 2.3.
Je moet uitgaan van de kilometerstand van de datum eerste tenaamstelling, in 2029 ben je dan aan de beurt.

  • Thanks 1
Link naar reactie
Share on other sites

Op 23-8-2023 om 18:45, Kletspraat zei:

 

Kan ik aan de hand van het voertuig nummer ergens achterhalen wanneer de multiriem (distributieriem) door Fiat werd geplaatst ivm de periodieke vervanging.

 


Je hoeft maar met het chassinummer (VIN) naar een Fiat dealer te gaan en die leest zo de hele Europese werkplaats geschiedenis voor je uit.
 

  • Thanks 1
Link naar reactie
Share on other sites

Beste meneer  Kletspraat,

Ik ben geen dealer en geen monteur. Maar ik heb mijn leven lang wel mijn auto's zelf onderhouden en ik had vrienden die me eventueel hielpen, omdat ze zelf in een garage werkten. Dit doe ik van af mijn 18e en ben nu al lang gepensioneerd. Dus u begrijpt ,ik weet wel een beetje waar ik over praat.

Mijn Opel Omega 2.2 station van 2001 moet ook regelmatig om de 3 jaar  of 60.000km een nieuwe distributieriem hebben. Dit ondanks het feit dat ik er hooguit 15000km in die 3 jaar mee rij. Maar volgens mij moet bij een Fiat Ducato een distributieriem ieder 5 jaar vervangen worden ongeacht het aantal gereden km's. Doordat uw camper zo lang heeft stilgestaan voor het op kenteken zetten, kunnen de koordlagen in  de riem daardoor wel op die plek wat uitgerekt zijn. Met als gevolg een zwakkere plek op dat punt. Wilt u het risico op een grote motorschade voorkomen dan raad ik u aan om deze riem toch te vervangen. De geleide rollen kunt u overwegen dit bij de volgende vervanging te laten doen. Een Fiat Ducato is normaal een bedrijfswagen die veel km's per jaar aflegt. Daardoor, het klinkt raar, heeft de riem minder te lijden. En wordt een controle bij 90.000km aangehouden en een vervanging bij 180.000 km.

Slijtage van de riem is ook bij veel stadsverkeer groter. Reden: het vele optrekken en stoppen bij stoplichten. Hierdoor krijgt de riem ook veel te verduren en zou ik ook eerder aan vervanging denken..  

Tot slot: Bij mijn Bürstner van 2013 laat ik ook om de 5 jr. trouw de Distributieriem vervangen. Gezien mijn leeftijd en de krappe ruimte laat ik dat dan in de garage doen. De prijs viel mij mee en is veel goedkoper dan wachten op een gebroken riem. Dan zijn de kosten minimaal een revisie draaiend gedeelte van de motor. 

  • Like 2
Link naar reactie
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...