Ga naar inhoud

Onderhoudskosten kleine beurt


carel0
 Share

Go to solution Solved by carel0,

Recommended Posts

We hebben in 15 jaar reizen diverse (4 st) campers gehad. 3 daarvan waren Hymers, nieuw of gebruikte gekocht, alle 4 met Fiat aandrijving.

We hebben als laatste nu een Hymer van nog geen jaar oud op Mercedes-Benz Sprinter basis.

Half integraal had 10.000 km gelopen.

Bij de eerste kleine beurt (30.000) bleek de rekening (controle, olie en filters vervangen >€ 700.- te zijn, dat was ongeveer dubbel zoveel als van de vorige campers op FIAT basis bij de officiële Fiat garages.

Zijn er meer camperaars met die kostbare  ervaring , of is het raadzaam bij een algemeen garagebedrijf in onderhoud te gaan?

 

met groet carel

 

 

Link naar reactie
Share on other sites

Beste Carel, weet je waar het prijsverschil door wordt veroorzaakt?

Hoger uurtarief of veel meer uren?

Hogere onderdelenprijzen?

 

Als je oorzaak weet wordt het makkelijker om te bepalen of alternatieve keuze zinvol is. Voorbeeld, Audi monteur die in zelfde garage ook aan Skoda's sleutelt (dealerbedrijf) kost per uur voor sleutelen aan de Audi meer dan aan sleutelen aan de Skoda. 

Link naar reactie
Share on other sites

8 uren geleden, Robbert zei:

Beste Carel, weet je waar het prijsverschil door wordt veroorzaakt?

Hoger uurtarief of veel meer uren?

Hogere onderdelenprijzen?

 

Als je oorzaak weet wordt het makkelijker om te bepalen of alternatieve keuze zinvol is. Voorbeeld, Audi monteur die in zelfde garage ook aan Skoda's sleutelt (dealerbedrijf) kost per uur voor sleutelen aan de Audi meer dan aan sleutelen aan de Skoda. 

 

Link naar reactie
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Ik had van te voren offerte aangevraagd en uiteindelijk 100,- euro goedkoper dan offerte. Computer in Mercedes schijnt precies aan te geven wat wel en niet moet gebeuren. Hij gaf ook aan dat I.v.m. mogelijke lage gereden kilometers de toekomstige beurten daarop aangepast worden.

Link naar reactie
Share on other sites

  • Solution

Mogelijk is mijn aanvullende info gemist, uiteraard heb ik prijsopgave gevraagd , ik werd verwezen naar de site van MB dan kom je uit op ca € 400.- echter de z.g controle, lijkt een putje waarin blijkbaar onduidelijke uren worden weggeschreven. Op mijn klacht (ca. 6 weken terug) is niet bij de dealer en ook niet door de klantenservice van Mercedes Benz (wel een ref.no en ook nogmaals ingediend) niet gereageerd ,evenmin op mijn telefonische vraag waarom geen antwoord!

met groet carel

Link naar reactie
Share on other sites

Op 22-6-2023 om 15:03, carel0 zei:

We hebben in 15 jaar reizen diverse (4 st) campers gehad. 3 daarvan waren Hymers, nieuw of gebruikte gekocht, alle 4 met Fiat aandrijving.

We hebben als laatste nu een Hymer van nog geen jaar oud op Mercedes-Benz Sprinter basis.

Half integraal had 10.000 km gelopen.

Bij de eerste kleine beurt (30.000) bleek de rekening (controle, olie en filters vervangen >€ 700.- te zijn, dat was ongeveer dubbel zoveel als van de vorige campers op FIAT basis bij de officiële Fiat garages.

Zijn er meer camperaars met die kostbare  ervaring , of is het raadzaam bij een algemeen garagebedrijf in onderhoud te gaan?

 

met groet carel

 

 

Carel, hoe oud is de camper nu en met hoeveel km op de teller? En staan er op de werkplaats factuur ook andere afwijkende onderhoudswerkzaamheden? Zoals bv. Versnellingsbakolie verversen of iets anders afwijkend wat niet bij een kleine beurt hoort. Is er service A of service B gedaan?

Link naar reactie
Share on other sites

57 minuten geleden, carel0 zei:

Mogelijk is mijn aanvullende info gemist, uiteraard heb ik prijsopgave gevraagd , ik werd verwezen naar de site van MB dan kom je uit op ca € 400.- echter de z.g controle, lijkt een putje waarin blijkbaar onduidelijke uren worden weggeschreven. Op mijn klacht (ca. 6 weken terug) is niet bij de dealer en ook niet door de klantenservice van Mercedes Benz (wel een ref.no en ook nogmaals ingediend) niet gereageerd ,evenmin op mijn telefonische vraag waarom geen antwoord!

met groet carel

Ik kreeg van mijn garage een complete offerte met beschrijving van de werkzaamheden met prijs. Die 400,- waar jij het over hebt slaat misschien alleen op personen auto’s. Vind het trouwens vreemd dat de garage je door heeft verwezen naar de site want met het intoetsen van jouw kenteken in hun computer kunnen ze precies de geschiedenis van onderhoud zien en weten wat er moet gebeuren.

Link naar reactie
Share on other sites

18 uren geleden, Cor1961 zei:

Ik kreeg van mijn garage een complete offerte met beschrijving van de werkzaamheden met prijs. Die 400,- waar jij het over hebt slaat misschien alleen op personen auto’s. Vind het trouwens vreemd dat de garage je door heeft verwezen naar de site want met het intoetsen van jouw kenteken in hun computer kunnen ze precies de geschiedenis van onderhoud zien en weten wat er moet gebeuren.

Ja dat kan, er zijn verschillen m.b.t de dealers. Mercedes Benz pretendeert een gelijke service door alle officiële dealers, dat lijkt niet zo.

Van dezelfde dealer kreeg ik recent meerder berichten om de apk bij hen te laten uitvoeren, maar geen reactie op mijn klacht.

Dus die dealer maar laten vallen ,mijn camper(van juni 2019) heeft nu recent de apk bij Profile gehad, dat is goed tegen een redelijk tarief uitgevoerd. 

Gezien alle reacties in het forum lijkt me dat er nog weinig ervaring is bij mb dealers met campers is en voorzichtigheid en bindende -complete- offertes aan te raden.

Dat het bedrag wat mij voor de kleine beurt is gerekend bijzonder hoog is t.o.v hetgeen is uitgevoerd,  zal mogelijk gebaseerd zijn op de hoge overhead van Mercedes-Benz en te veel uren voor camper controle door onervarenheid.

Verdere reacties in het forum kan daar niets aan verbeteren.

Goede reis verder ,mvrgr carel

 

 

Link naar reactie
Share on other sites

@carel0 als ik het goed begrijp heb je dus een camper uit 2019 die je in 2020 hebt gekocht. Hij was dus nog geen jaar oud. Nu 2023 laat je hem een kleine beurt geven zonder APK bij de MB dealer. Je vind het te duur dus laat je de APK doen bij Profile. Was de beurt bij MB een A beurt of een B beurt? Staat op de rekening. Staat er op de rekening nog speciale werkzaamheden die niet bij een kleine beurt horen? Heeft de camper sinds 2020 helemaal geen onderhoud gehad?Hoeveel koste de APK bij Profile? Wat de ervaring van MB betreft zit dat gerust wel goed, het gaat om een gewoon sprinter onderstel en daar hebben ze voldoende ervaring mee. Met het camper gedeelte hebben ze niets te maken.

Link naar reactie
Share on other sites

T'Ja Dit is mijn 5 e camper en heb daarnaast redelijk technisch inzicht.

De rekening voor het standaard onderhoud Sprinter (nieuw model) is omschreven , deze "controle" niet omdat het volgens deze MB dealer een camper betreft.

Uiteraard is de wagen eerder APK gecontroleerd en in onderhoud geweest bij een andere Mercedes-Benz dealer, dat ging correct.

Om van deze dealer(was dichter bij mijn woonplaats) een specificatie van gefactureerde uren te krijgen , heb ik na  de ingediende klacht geen reactie gekregen.

Daarnaast is er zelfs gesteld dat dit niet mogelijk was daar het een camper betreft waar bepaalde delen IN de aandrijfcabine door Hymer waren gemonteerd waar men geen ervaring mee had en dus meer tijd had gekost (dat laatste werd bovendien door Mercedes-Benz tegengesproken).

Dus; bovenstaande reactie is niet correct , bovendien heb ik niet gesteld de APK bij deze dealer te duur te vinden, maar gezien b.g ervaring het daar niet laten doen.

Verdere discussie lijkt me niet zinvol, dit is mijn ervaring 

mvrgr carel

 

 

Link naar reactie
Share on other sites

Oh dus de eerste ervaring met de eerste MB dealer was wel correct. Het is dus zuiver dat de ervaring met de 2e MB dealer slecht was. Leek erop dat je dacht dat MB geen verstand van zaken had en algemene garage’s wel. Ook bij die heb je er slechte tussen zitten. Mijn inziens heeft de originele dealer van welk merk dan ook de meeste kennis van zaken en de juiste apparatuur voor dat betreffende merk. Nog even een tip, let ook even op eventuele terugroep acties, die moet je nl. door de merkdealer laten vervangen. Dus volgende keer eerst een goede offerte vragen en als ze die niet willen geven naar een ander gaan. En ja een Benz kost nu eenmaal wat meer….😂

Link naar reactie
Share on other sites

2 uren geleden, Aron zei:

Ik denk dat Uw Mercedes een Automaat is????. En bij de 1e beurt word dan de Automatische versnellingsbak ververst.

Dit kost dan aanzienlijk meer. De volgende Automatische bak verversing is dan bij 100.000 km. 
 

Idd, een automaat.

Link naar reactie
Share on other sites

1 uur geleden, Cor1961 zei:

Idd, een automaat.

Dag Cor, nee de automaat olie is bij 10.000 ververst. Ondertussen een beter MB dealer gevonden die bevestigde dat de informatie van de collega fout was, hanteert daarnaast strakkere tarieven heeft, zonder verzwegen "controle" uren.

Die weet ook dat om de ALKO as te smeren, het uit de vering moet gebeuren.

mvrgr carel

 

 

'

Link naar reactie
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...