Ga naar inhoud

Ledig gewicht op kenteken bij verhogen Technische Maximaal toegestaan massa


TheDutchTravellers
 Share

Go to solution Solved by TheDutchTravellers,

Recommended Posts

Beste camperaars,

 

Is er iemand die zijn camper heeft voorzien van de nodige upgrades (bijv. door wdt-services) om vervolgens een verhoging van de Technische maximale massa te registeren bij RDW?
(niet te verwarren met toegestaande massa (bijv. 3500-rijbewijs b naar c1 3850 ofzo)

Mijn vraag luid; word er bij deze procedure ook een nieuw 'Ledig gewicht' vastgesteld op kenteken? of hanteren ze het oude ledig gewicht vanaf fabriek (zodat de MRB gelijk blijft)?

 

Want als ze het ledig gewicht mee zouden nemen en aanpassen,

dan moet ik eerst alle accessories zoals zonnepanelen, schotel, fietsendrager etc. eraf halen

omdat momenteel een lege camper al 300KG zwaarder is dan het ledig gewicht op huidige kenteken. (3400kg inclusief mijzelf) ipv 3100kg ledig gewicht.

 

Wij hebben de camper al voorzien van luchtvering en banden etc. en de dealer heeft aangegeven dat we via hun en WDT naar 4000kg kunnen ipv de huidige 3850kg.

Dit is alleen interessant als het ledig gewicht gelijk blijft en dus de MRB gelijk blijft. Vandaar mijn vraag aan ervaringsdeskundigen hier. 

 

Alvast dank

Link naar reactie
Share on other sites

Wij hebben onze camper van 4250 naar 4500 laten zetten bij de RDW. Komt wel wat meer bij kijken maar dat even buiten beschouwing gelaten. Ons rijklaar gewicht op het kentekenbewijs is niet veranderd. Ik heb niets gedaan om de camper lichter te maken, hij wordt niet gewogen. Bij mij niet in ieder geval.

Link naar reactie
Share on other sites

Hier de camper laten keuren na montage van luchtvering en verhogen technische maximale massa.

 

Bij mij werd wel gewogen en ging het rijklaar gewicht omhoog (met een kleine 300 kg). Kost me nu een paar tientjes meer belasting in het kwartaal.

 

Had alle losse spullen er wel uitgehaald, maar luifel, fietsendrager etc. laten zitten.

 

VRAAG: wat is het probleem (behalve die paar tientjes meer belasting) als het rijklaar gewicht omhoog gaat bij de keuring? Je kunt jezelf wel rijk rekenen met een papieren hoog laadvermogen, maar wat uiteindelijk telt is het werkelijke (gewogen) gewicht vakantie-klaar, dat bepaalt of je al dan niet overbeladen bent. Bij controle wordt er ter plekke gewogen en telt allereerst de toegestane max. massa (F.2) en daarna de max. aslasten.

aangepast door GeMa
Link naar reactie
Share on other sites

Op 9-5-2023 om 07:26, GeMa zei:

VRAAG: wat is het probleem (behalve die paar tientjes meer belasting) als het rijklaar gewicht omhoog gaat bij de keuring? Je kunt jezelf wel rijk rekenen met een papieren hoog laadvermogen, maar wat uiteindelijk telt is het werkelijke (gewogen) gewicht vakantie-klaar, dat bepaalt of je al dan niet overbeladen bent. Bij controle wordt er ter plekke gewogen en telt allereerst de toegestane max. massa (F.2) en daarna de max. aslasten.

 

ANTWOORD: Er is geen probleem. 

Iets willen uitzoeken/onderzoeken voordat/zodat je een goede beslissing kan maken is een overweging. geen probleem.

Ik wil (en met mij veel andere) de procedure en de consequenties duidelijk hebben zodat ik weet waar ik aan toe ben en niet voor verrassingen kom te staan.

  • Like 1
Link naar reactie
Share on other sites

  • Solution

Dank voor jullie reacties beide.

Erg behulpzaam en zie zie je maar weer ook dat er geen concreet zelfde methode word gebruikt.

Het antwoord van de RDW schriftelijk is ook binnen. Die citeer ik hieronder zodat andere camperaars er wellicht ook baat bij hebben:

Hartelijk dank voor uw e-mail. U vraagt informatie over het aanpassen van de toegestane of de technische maximum massa van uw voertuig. 

Tijdens de keuring zal worden vastgesteld of de massa ledig voertuig en massa rijklaar opnieuw moeten worden vastgesteld.
Bij het verhogen van de toegestane en technische maximale massa wordt het voertuig opnieuw gewogen en geregistreerd als het gewicht meer dan 20% afwijkt van de in het kentekenregister geregistreerde oorspronkelijke waarde.

 
Voor het wijzigen van de toegestane of technische maximum massa van uw voertuig verwijs ik u naar de website van de RDW. Na het lezen van de informatie kunt u hier eventueel een formulier downloaden om de procedure in gang te zetten. Ik wijs u er op dat als de technische maximum massa moet worden verhoogd dit alleen kan gebeuren nadat:

  •  de fabrikant hier mee heeft ingestemd;
  •  er eventuele technisch aanpassingen aan het voertuig zijn aangebracht;
  •  het voertuig is goedgekeurd door één van de keuringsstations van de RDW.

Ga naar Gewicht van uw kampeerauto wijzigen voor meer informatie.

 

Contact
Heeft u vragen? Beantwoord dan deze e-mail of bel 088 008 74 47. Wij helpen u graag. 

 

Nogmaals dag.

aangepast door TheDutchTravellers
Link naar reactie
Share on other sites

Wij hebben de verhoging gedaan via de goedkeuring van WDT-services en het inbouwstation van Jan Verbruggen in Kampen. Hij heeft op de rekening de extra massa van de aanpassingen vermeld. De keurmeester hierop gewezen en aangegeven dat de camper niet leeg was heeft hij deze toename (22 kg) geaccepteerd en daarmee opgehoogd. Hij wilde wel nog even zien wat het werkelijke gewicht op dat moment op hun weegbrug was, maar heeft daar niets mee gedaan met uitzondering van de opmerking "u zit prima binnen de nieuwe marge".

Ik ging hierdoor in de houderschapsbelasting niet omhoog, maar wel in de verzekeringspremie.

 

aangepast door Kees_S
Link naar reactie
Share on other sites

  • 3 months later...

Je max technische massa verhogen is alleen voor je eigen gemoedsrust nodig.

Wettelijk geld de max toegestane massa zoals op het kenteken staat vermeld.

Voor een std camper mag deze massa dus nooit in beladen toestand boven de 3500kg uit komen.

Dit ondanks dat je je tech massa bijv 4300kg is.

Ga je met bijv 4000kg beladen rijden en je wordt gewogen... dan ben je dus 500 kg te zwaar.

Dit gewicht zul je moeten verminderen om de reis voor te kunnen zetten plus boete voor overbelading +14%

Link naar reactie
Share on other sites

Op 23-8-2023 om 02:01, MarkvT zei:

Je max technische massa verhogen is alleen voor je eigen gemoedsrust nodig.

Wettelijk geld de max toegestane massa zoals op het kenteken staat vermeld.

Voor een std camper mag deze massa dus nooit in beladen toestand boven de 3500kg uit komen.

Dit ondanks dat je je tech massa bijv 4300kg is.

Ga je met bijv 4000kg beladen rijden en je wordt gewogen... dan ben je dus 500 kg te zwaar.

Dit gewicht zul je moeten verminderen om de reis voor te kunnen zetten plus boete voor overbelading +14%


En waar haal jij deze GROTE ONZIN vandaan?
Mijn camper is door de RDW op 4.000 kg gezet en ook op het kenteken. Dus niet voor de gemoedsrust maar om werkelijk zonder bekeuring/overbelading te mogen rijden.
 

  • Thanks 1
Link naar reactie
Share on other sites

Misschien even om de verwarring te verhelderen. Er staan 3 gewichten op het kentekenbewijs.

G. Massa rijklaar

F.1 Technische max. massa

F.2 Toegestane max. massa

 

"G" is in deze discussie niet relevant en is een min of meer fictief getal, vaak opgegeven door de fabrikant, uitgaande van een leeg basisvoertuig (dus zonder pakketten, accescoires etc.). Zou iets over het laadvermogen moeten zeggen, maar is in de praktijk onbetrouwbaar, wegen is weten.

F.1 is wat technisch mogelijk is op basis van de typegoedkeuring of latere keuring door de RDW.

F.2 is waar het om draait, dat is wat je wettelijk feitelijk mag wegen, onder de 3500 kg B-rijbewijs, er boven C(1) rijbewijs.

 

Dus als F.1 4000 kg is, maar F.2 3500 kg is, ben je nog steeds in overtreding als je meer dan 3500 kg weegt.

Link naar reactie
Share on other sites

7 uren geleden, GeMa zei:

Misschien even om de verwarring te verhelderen. Er staan 3 gewichten op het kentekenbewijs.

G. Massa rijklaar

F.1 Technische max. massa

F.2 Toegestane max. massa

 

Dus als F.1 4000 kg is, maar F.2 3500 kg is, ben je nog steeds in overtreding als je meer dan 3500 kg weegt.

 

Maar in dat geval ben je toch dom als je niet voor 60,- euro online bij de RDW F.2 ook op 4000 kg laat zetten. Dat is een administratieve handeling zonder enige vorm van controle/keuring die je onbeperkt heen- en terug kunt uitvoeren. Je hebt zo als het ware een keuze camper B of C1 rijbewijs.

  • Like 1
Link naar reactie
Share on other sites

16 uren geleden, Magic Ed. zei:

Maar in dat geval ben je toch dom als je niet voor 60,- euro online bij de RDW F.2 ook op 4000 kg laat zetten. Dat is een administratieve handeling zonder enige vorm van controle/keuring die je onbeperkt heen- en terug kunt uitvoeren. Je hebt zo als het ware een keuze camper B of C1 rijbewijs.

Dat is zo Ed, maar dan heb je dus wel het C1 rijbewijs nodig. Ik ben ook het spoor een beetje bijster in deze discussie. Als je technisch 4000 kg mag en je hebt C1, waarom zou je de toegestane max. massa dan ook niet op 4000 kg laten zetten?!

Link naar reactie
Share on other sites

9 uren geleden, GeMa zei:

Dat is zo Ed, maar dan heb je dus wel het C1 rijbewijs nodig. Ik ben ook het spoor een beetje bijster in deze discussie. Als je technisch 4000 kg mag en je hebt C1, waarom zou je de toegestane max. massa dan ook niet op 4000 kg laten zetten?!

 

@GeMa Ik kan daarvoor maar twee redenen bedenken, dat is de duurdere tol en soms de snelheidsbeperkingen.
 

  • Like 1
Link naar reactie
Share on other sites

Ed, niet het gewicht maar de hoogte bepaalt de tolklasse. Ben je lager dan 3 meter (excl. schotel enz.) maar staat er (bijv. zoals bij ons)op je kentekenbewijs zowel bij F.1 als F.2 4400 kg? Dan blijf je toch klasse 2. Ik heb in de 8 jaar dat we gebruik maken van de Franse tolwegen met de camper nog nooit meer betaald dan klasse 2.

aangepast door Don Esteban
Link naar reactie
Share on other sites

23 uren geleden, Don Esteban zei:

Ed, niet het gewicht maar de hoogte bepaalt de tolklasse. Ben je lager dan 3 meter (excl. schotel enz.) maar staat er (bijv. zoals bij ons)op je kentekenbewijs zowel bij F.1 als F.2 4400 kg? Dan blijf je toch klasse 2. Ik heb in de 8 jaar dat we gebruik maken van de Franse tolwegen met de camper nog nooit meer betaald dan klasse 2.

Tol.jpeg.f296827fee904df9004fca7474b778a3.jpeg

Er zijn mensen, die rijden al jaren door rood.....

 

En als de plaatjes nog niet duidelijk zijn is hier nog wat tekst.

https://www.vinci-autoroutes.com/fr/conseils/autoroute-mode-demploi/camping-car-passage-peage/

 

Quote

 

Le camping-car, c’est la classe !

Il est important de bien connaître la classe du camping-car que vous conduisez :

  • Hauteur > à 2 mètres et < à 3 mètres et PTAC < ou égal à 3,5 tonnes : CLASSE 2
  • Hauteur > ou égale à 3 mètres et PTAC > à 3,5 tonnes : CLASSE 3

Retrouvez toute les classes de véhicules

 

En de vertaling:

 
Quote

Het is belangrijk om te weten in welke klasse camper u rijdt:

 

Hoogte > 2 meter en < 3 meter en GVW < of gelijk aan 3,5 ton: KLASSE 2

Hoogte > of gelijk aan 3 meter en GVW > 3,5 ton: KLASSE 3

 

aangepast door CaradoT135
Link naar reactie
Share on other sites

>>Er zijn mensen, die rijden al jaren door rood.....<<
Misplaatste opmerking! Zoals ik al schreef: men berekent mij klasse 2. Correct of niet. Al 8 jaar lang.  Wat moet ik nu Carado? Op de knop drukken en roepen: IK WIL KLASSE 3 BETALEN?? Tot welke klasse behoort jouw camper Carado?

aangepast door Don Esteban
Link naar reactie
Share on other sites

18 uren geleden, Don Esteban zei:

>>Er zijn mensen, die rijden al jaren door rood.....<<
Misplaatste opmerking! Zoals ik al schreef: men berekent mij klasse 2. Correct of niet. Al 8 jaar lang.  Wat moet ik nu Carado? Op de knop drukken en roepen: IK WIL KLASSE 3 BETALEN?? Tot welke klasse behoort jouw camper Carado?

Als je door rood rijdt en niet bekeurd wordt, rij je nog steeds door rood en ben je nog steeds in overtreding, je bent alleen niet gepakt!

 

Bij de tolpoorten wordt wel gemeten, maar niet gewogen, dus kan het zijn dat je met een zwaardere camper toch het tarief voor een lichte betaalt. Maar je rijdt nog steeds in een zwaardere camper en zou eigenlijk in klasse drie ingedeeld moeten worden.

 

Dus het gewicht telt wel, alleen is de "pakkans" gering. En nee, niemand gaat jou dwingen het hogere tarief te betalen, maar jouw stelling is gewoon niet correct, niet alleen de hoogte telt, maar ook het gewicht!

 

En met de verplichting om met een camper boven de 3500 kg ook de dode hoek stickers te voeren, neemt die pakkans toe, tenzij je natuurlijk van mening bent dat ook die regel niet voor jou geldt als er niet om gevraagd wordt.

aangepast door GeMa
  • Thanks 1
Link naar reactie
Share on other sites

>>Als je door rood rijdt en niet bekeurd wordt, rij je nog steeds door rood en ben je nog steeds in overtreding, je bent alleen niet gepakt!<<
Niet ik maar Carado kwam met de vergelijking 'door rood rijden'. Het door rood rijden is m.i. een flinke verkeersovertreding en dient bestraft te worden. Sta ik echter met een camper aan de tolpoort waar een camera mij klasse 2 toebedeelt, dan maak ik natuurlijk geen bewuste  overtreding.  Het feit dat je (nog) geen gewicht kan controleren, steekt blijkbaar bij bepaalde moraalridders die waarschijnlijk zelf <3500 wegen (vaak slechts op papier) en zo nodig hun ongenoegen moeten uiten met een vergelijking die nergens op slaat!!

aangepast door Don Esteban
Link naar reactie
Share on other sites

Om nog even in autotermen te blijven, met ik maak natuurlijk geen bewuste overtreding. Met hardrijders, daar heb je twee smaken van. De ene heeft schijt aan de gestelde regels en lapt alle snelheid limieten aan zijn laars. De andere is het type rijder die zich van geen kwaad bewust is en niet in de gaten heeft dat hij op een autoweg met 4 rijstroken tussen 19 en 6 uur ook maar 100 km/h mag en geen 130.

 

Je gaf zelf al het verkeerde antwoord met het gewichtsklasse telt niet mee. In dat geval hoor jij bij de 2e categorie wegmisbruikers, maar evengoed maak je een overtreding.

En daar is nu ook net waar het om draait, de pakkans is zodanig klein dat jij de gok wel wil nemen.

 

Maar als iemand met een > 3500 kg camper en met een C1 rijbewijs en een tolbadge en misschien ook nog zonder de welbekende stickers door een poortje gaat, behoor je toch echt tot de eerste categorie die de boel willens en wetens belazerd.

Het is namelijk al fout gegaan met het bestellen van die badge, die is niet voor classe 3 voertuigen.

 

Ik zal wel een moraalridder zijn, bij elke wijziging aan onze camper wat het gewicht doet toenemen, weeg ik op de plaatselijke weegbrug, op de dag van vertrek onze camper, vandaar mijn opmerking dat het een classe 2 voertuig is, lager dan 3 meter en minder dan 3500kg. En ik draai de gaskraan voor ik ga rijden dicht, erg hé.

 

Link naar reactie
Share on other sites

>>De andere is het type rijder die zich van geen kwaad bewust is en niet in de gaten heeft dat hij op een autoweg met 4 rijstroken tussen 19 en 6 uur ook maar 100 km/h mag en geen 130.<<
Wat heeft dit te maken met klasse 2 en 3??? Op een autoweg is 130 nooit toegestaan. ongeacht het tijdstip van de dag. (of nacht)

 

>>Maar als iemand met een > 3500 kg camper en met een C1 rijbewijs en een tolbadge en misschien ook nog zonder de welbekende stickers door een poortje gaat, behoor je toch echt tot de eerste categorie die de boel willens en wetens belazerd.
Het is namelijk al fout gegaan met het bestellen van die badge, die is niet voor classe 3 voertuigen.<<
Je werpt stellingen op die op mij niet van toepassing zijn. Ik heb geen tolbadge. Ten eerste omdat ik het nut er niet van inzie. Ik sta zelden in de rij voor de tolpoort. Wij reizen nooit in hoogseizoen. Ten tweede heb ik er geen omdat een tolbadge alleen voor <3500 bedoeld is.

 

>>Ik zal wel een moraalridder zijn, bij elke wijziging aan onze camper wat het gewicht doet toenemen, weeg ik op de plaatselijke weegbrug, op de dag van vertrek onze camper, vandaar mijn opmerking dat het een classe 2 voertuig is, lager dan 3 meter en minder dan 3500kg. En ik draai de gaskraan voor ik ga rijden dicht, erg hé.<<
Ja, je bent inderdaad een moraalridder. Je haalt er zaken bij die er niet toe doen en op mij sowieso totaal niet van toepassing zijn. 
Ook ik sta regelmatig op de weegbrug. Dit terwijl ik 4400 kg mag wegen maar zelden verder kom dan 4150. Ik wil o.a. de voor- en achteras-last weten om tot een betere verdeling te komen. En die gaskraan dichtdraaien...dat is niet erg (he) maar  dat is voor je eigen veiligheid. Als ik geen LPG met Duocontrol en buitenvulling had, deed ik dat ook. 
 

Link naar reactie
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...