Ga naar inhoud

Lpg vervangen door flessen.


Ludwig
 Share

Recommended Posts

Hallo, ik overweeg mijn lpg fles te vervangen door gewone gasflessen omwille van toenemende moeilijkheden om lpg te tanken.

Welke gas moet ik best nemen dan en vooral moeten er zaken gewijzigd worden aan branders van kookfornuis en Truma boiler.

Dank u

Link naar reactie
Share on other sites

Welke "toenemende moeilijkheden" ervaar je met het tanken van LPG als ik vragen mag? Mijn ervaring is prima, ik kan overal LPG tanken en nooit gedoe of weigering.

En heb je ook al eens overwogen om officieel en goedgekeurd gas te tanken bij een gasvulstation? Waar ze ook losse gasflessen vullen. Dat mag wel maar is duurder.

 

LPG is een mix van Butaan en Propaan gas. Een losse gasfles voor in de camper of caravan bevat meestal puur Propaan gas. De koelkast en het gaskooktoestel in de caravan of camper werkt op beiden soorten gas dus je hoeft hier niets voor te wijzigen.

 

Als je met losse flessen gaat werken moet je rubberen aansluitslangen aan de LPG tanks hebben, die daardoor makkelijk los te halen zijn en ook aan losse gasflessen te koppelen zijn. Hiervoor gebruik je een simpele steeksleutel, of een kortere en daardoor meer praktische gasfles sleutel via een Obelink of De Wit in Schijndel.

 

Als je alleen buiten de wintertijd met de camper reist zal je flink minder gas verbruiken, voornamelijk voor warm water en koken. Dan hoef je vanzelfsprekend minder vaak bij te vullen waardoor een vaste LPG installatie met goedkoper LPG gas niet altijd nodig is. In de zomermaanden doe je met 1 fles van 5KG makkelijk 2-4 weken. 

En LPG 'kan' ook lastig zijn als je lang op 1 plek staat. Raakt je LPG op dan moet je met de camper naar een tankstation rijden i.p.v. simpel een nieuwe gasfles halen.

Wat ik persoonlijk wel een groot nadeel aan losse gasflessen vind zijn de verschillende koppelingen en omruil regelingen per land. Dan is LPG tanken handiger.

aangepast door Camper-T
Link naar reactie
Share on other sites

Propaan is altijd te prefereren, omdat dat gas ook bij lagere temperaturen (onder 4 graden Celsius) blijft "verdampen". Vulflessen (m.u.v. Campinggas) worden altijd met propaan afgevuld.

 

Overigens is LPG een (variabele) mix van butaan en propaan.

 

Je kunt kiezen tussen gasflessen in een ruilsysteem (Benegas etc.) of een koop/ruilsysteem (Duitse grijze 11 kg fles b.v.) of een echte koopfles die je zelf laat vullen.

 

De ANWB heeft op hun website goede info hierover: https://www.anwb.nl/kamperen/voorbereiding/gasflessen

 

Zelf heb ik 2x de duitse Alugas propaanfles (11 kg vul gewicht) en die laat ik lokaal vullen. Bovendien heb ik een vul nippel set om eventueel in het buitenland te laten vullen. Op de NKC site is een actuele lijst met gasvul adressen in Europa te downloaden.

 

En zomers, als ik alleen op gas kook (en heel af en toe op een kille avond de kachel aan heb) red ik het makkelijk met 2 x 11 kg gas. Stook je meer en/of laat je je koelkast ook op gas draaien, dan zul je tussendoor moeten laten vullen of een buitenlandse fles moeten huren of kopen.

 

En ja, hele volksstammen zweren bij LPG (makkelijk en goedkoop), maar de downsite wordt vaak niet vermeld. Namelijk dat het in Nederland en 6 andere EU laden verboden is om die flessen (ook met buitenaansluiting) zelf te vullen bij een tankstation en dat het risico op vervuiling groter is, omdat LPG geen vaste samenstelling kent en naast propaan en butaan vaak ook smeermiddelen e.d. bevat, vanwege het gebruik in verbrandingsmotoren.

aangepast door GeMa
Link naar reactie
Share on other sites

Dat geldt voor de meeste LPG gebruikers; mits een goede installatie nooit problemen. En de zgn. smering is meer een aanname en van horen zeggen dan de harde werkelijkheid. Het LPG inbouwstation wat dit al 40 jaar doet en waarbij wij de installatie in lieten bouwen, noemde deze smering de slechts hele lichte vervuiling van het LPG product. Zo zou het ingebouwde filter officieel na een jaar vervangen moeten worden maar men gaf aan dat deze makkelijk een jaar of 5 te gebruiken is. Het is eerder preventief. Smering krijgt een brandstofmotor door hier olie aan toe te voegen, niet door olie aan LPG toe te voegen. Het is geen tweetakt mengsmering zoals bij oude brommers.

 

LPG geeft grote voordelen waardoor er ook veel LPG gebruikers zijn. Zeker voor de winterkampeerders die al snel 5 kilo gas per dag verstoken en dat scheelt ook geld. Voor 2x11KG/40 liter LPG tanken betaal ik gemiddeld €35,00-€38,00 en met dat zelfde bedrag 2 stuks 11KG propaan gasflessen wisselen wordt behoorlijk krap. Evengoed zijn losse gastanks ideaal als je lang op 1 plek blijft staan zodat je niet met de complete camper van je plaats moet om de gasvoorraad weer bij te gaan vullen. In ons geval waarbij we in 1 camperreis makkelijk 6-7 landen aandoen is LPG weer ideaal, anders zou ik met 6-7 verschillende en lege statiegeld gasflessen thuiskomen die ik niet op 1 punt kan inwisselen.

 

Gebruik je de camper buiten het winterseizoen dan zijn 2 losse 11KG flessen prima te doen, afgevuld kun je daarmee wel een paar maanden vooruit.
Dat gezegd hebbende is er voor zowel een LPG installatie als losse gasflessen altijd een voordeel of nadeel te noemen waardoor er ook vaak twee kampen zijn. Doe vooral waar je zelf van overtuigd bent en het beste in je camperreizen past. Wat een ander doet is zijn of haar overtuiging, zoals wij kiezen voor het gemak van LPG.

 

aangepast door Camper-T
  • Thanks 1
Link naar reactie
Share on other sites

Op 20-4-2023 om 16:05, Camper-T zei:

Welke "toenemende moeilijkheden" ervaar je met het tanken van LPG als ik vragen mag? Mijn ervaring is prima, ik kan overal LPG tanken en nooit gedoe of weigering.

En heb je ook al eens overwogen om officieel en goedgekeurd gas te tanken bij een gasvulstation? Waar ze ook losse gasflessen vullen. Dat mag wel maar is duurder.

 

LPG is een mix van Butaan en Propaan gas. Een losse gasfles voor in de camper of caravan bevat meestal puur Propaan gas. De koelkast en het gaskooktoestel in de caravan of camper werkt op beiden soorten gas dus je hoeft hier niets voor te wijzigen.

 

Als je met losse flessen gaat werken moet je rubberen aansluitslangen aan de LPG tanks hebben, die daardoor makkelijk los te halen zijn en ook aan losse gasflessen te koppelen zijn. Hiervoor gebruik je een simpele steeksleutel, of een kortere en daardoor meer praktische gasfles sleutel via een Obelink of De Wit in Schijndel.

 

Als je alleen buiten de wintertijd met de camper reist zal je flink minder gas verbruiken, voornamelijk voor warm water en koken. Dan hoef je vanzelfsprekend minder vaak bij te vullen waardoor een vaste LPG installatie met goedkoper LPG gas niet altijd nodig is. In de zomermaanden doe je met 1 fles van 5KG makkelijk 2-4 weken. 

En LPG 'kan' ook lastig zijn als je lang op 1 plek staat. Raakt je LPG op dan moet je met de camper naar een tankstation rijden i.p.v. simpel een nieuwe gasfles halen.

Wat ik persoonlijk wel een groot nadeel aan losse gasflessen vind zijn de verschillende koppelingen en omruil regelingen per land. Dan is LPG tanken handiger.

Onlangs is hier in de buurt een tankstation afgebrand door een camper die lpg tankte. De ware oorzaak weet ik niet maar de zelfklever aan de lpg pompen verbied flessen te vullen en ik zie ze meer en meer hier verschijnen.

 

Link naar reactie
Share on other sites

Losse flessen vullen is inderdaad ten strengste verboden, zelfs in het buitenland mag dit op erg weinig plekken, zeker zonder dat de pompbediende dit doet.

Normale gasflessen moeten op gewicht worden gevuld anders kunnen ze te vol raken, met alle risico’s van dien. 

Een vaste en kundig gemonteerde LPG installatie met vulstopbeveiliging en buitenvulaansluiting daarentegen is vrijwel nooit een probleem en veilig geacht.

Link naar reactie
Share on other sites

In Nederland hebben wij weldegelijk de G607 keuring, meerdere garages/inbouwstations die dit kunnen, compleet met logboek. Adressen zijn snel op te zoeken via Google. De G607 keuring wordt in Nederland ook erkend, alleen wordt hier niets mee gedaan in de wet- en regelgeving m.b.t. campers. 

In Duitsland is de G607 keuring (nog steeds) niet officieel verplicht maar het ‘kan’ zijn dat een camping- of camperplaats eigenaar in Duitsland dit eist. Al zijn er zo ver ik weet nog geen bevestigde berichten van camperaars die dit ooit hebben gehad.

 

In Nederland een Nederlandse camper voorzien van een vaste LPG installatie en deze afvullen is gewoon toegestaan, mits je dit bij een officieel gasvulstation doet. Het LPG tanken bij de benzinepomp mag niet, de pomphouder kan hier een boete voor krijgen. In de praktijk wordt hier niet op gehandhaafd en ziet het gros van de pompbediendes het verschil niet tussen een officiële LPG aangedreven voertuig, of een camper met LPG tanks en buitenvulaansluiting voor verwarmen en koken.


Het zou goed zijn als Brussel iets met de G607 keuring gaat doen en deze EU breed verplicht. Waarna het wel mogelijk en legaal moet worden om de LPG installatie van een camper bij een bezinepomp af te tanken.

Persoonlijk denk ik dat dit niet heel snel zal gebeuren omdat Brussel druk is met de afschaffing van fossiele brandstoffen. En de noodzaak zal ontbreken omdat er niet dagelijks een camper afbrandt door slechte niet gekeurde LPG installaties. Dan zouden de verzekeraars al lang hun voorwaarden hebben aangescherpt.

aangepast door Camper-T
  • Like 1
  • Thanks 1
Link naar reactie
Share on other sites

Prima verhaal Camper_T en helemaal correct. En ja, je kunt hier (wel even zoeken) wel een G607 keuring laten uitvoeren, geeft extra zekerheid, maar je hebt er in Nederland inderdaad niets aan, behalve een veilig gevoel.

 

Jammer inderdaad en een gemiste kans van de politiek (ze missen nogal veel de laatste tijd), net zoals met het verhogen van het gewicht voor het B-rijbewijs. In plaats van er  VOOR de burger te zijn, lijkt het wel of ze juist die burger het zo moeilijk mogelijk willen maken. Mijn camper is max 3500 kg en mag 2000 kg aanhanger hebben. Dus een samenstel van 5500 kg is volgens de politiek OK, maar de verhoging van 3500 naar 4250 voor B rijbewijs is nog steeds een discussie!

 

Hetzelfde natuurlijk met LPG, ik zou het voor mij een prima oplossing vinden, maar het feit dat je (of de pomphouder) dan illegaal bezig bent weerhoudt me, mede omdat er nog 6 andere EU landen er zo in zitten (en de rest dus niet, lang leve de eenheid!).

Link naar reactie
Share on other sites

In de wet en regelgeving lijkt de EU veel op de VS. Het is 1 land met 1 leider maar elke staat kan voor bepaalde zaken eigen regels hebben. Om het makkelijker te maken…

 

Op dit moment zitten we midden in een energietransitie die aangedreven wordt door het akkoord van Parijs. Zonder de volledige en betaalbare middelen te hebben worden nieuwe emissieregels bedacht waar steeds meer aan voldaan moet worden. Met als kleine kanttekening dat er weinig druk op de echt grote vervuilers lijkt te liggen en landen binnen de EU ook nog mogen afwijken van het akkoord. Wie het meeste geld verdiend heeft de meeste invloed in het bestuur lijkt het. Maar dat vermoeden we al decennia.

 

aangepast door Camper-T
Link naar reactie
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...