Ga naar inhoud

Versoepelen milieuzone normen bij bewezen gebruik van HVO100 / XTL diesel


Recommended Posts

Geplaatst:

Hoewel iedereen tegenwoordig helemaal vol is over de scherpste milieunormen voor diesel motoren en elektrisch aangedreven campers, hoor ik eigenlijk nooit iets over de reductie van de uitstoot van schadelijke stoffen bij het gebruik van HVO100 / XTL diesel.

Hoewel deze brandstof iets duurder is dan reguliere diesel is het wel stukken beter voor het milieu. Mijns inziens zou het (bewezen door bijvoorbeeld tankbonnen) gebruik hiervan gestimuleerd moeten worden door overheden. Bijvoorbeeld door het versoepelen van toegang tot milieuzones en liefst ook door prijscompensatie aan de pomp.

Deze brandstof is gewoon voor elke dieselrijder te tanken zonder enige beperkingen.

 

Dieselmotoren hebben in de regel een enorme lange levensduur en zolang je geen nieuwe motor moet produceren belast je het milieu ook niet.

Hoe anders kan dat zijn met de batterijen van een elektrisch aangedreven auto en/of camper. De productie van die batterijen kost enorm veel energie, de levensduur is bij lange na niet zo lang als die van een dieselmotor, en naderhand dienen die batterijen ook weer gerecycled te worden.

 

Hoewel de grote oliemaatschappijen het liefst zien dat we op hun aardolie producten blijven rijden, is daar eigenlijk weinig reden toe. Ja de prijs dat zeker. Maar dat is iets wat overheden aan kúnnen pakken. Ook daarvan weten we dat overheden dat liever niet doen aangezien ze enorm veel verdienen aan die olieboeren. Beetje krom eigenlijk. Wel zogenaamd het milieu promoten maar niet de mensen stimuleren om het echt te doen d.m.v. lagere accijnzen op milieu vriendelijkere brandstoffen.

 

Dus in plaats van ons helemaal blind te starten op de ontwikkelingen/investeringen van nieuwe diesels en/of elektrische voertuigen, zou ik er voor willen pleiten dat de oudere vaak robuustere diesels nog veel langer mee kunnen door het gebruik van duurzame brandstoffen en dat dat ook beloond word door het versoepelen van de regels van milieuzones bij aantoonbaar gebruik van deze brandstoffen.

 

 

Als voorbeeld:

https://www.neste.nl/neste-my-renewable-diesel?utm_campaign=rrt-neste-brand-b2b-2020-q1-leads&utm_content=neste biodiesel&gclid=Cj0KCQiA0oagBhDHARIsAI-BbgfIrrUbnPhmN4IN0ooZaPZsx29-dZkweIFLC_66E4OvjjhE1hojyJcaAoIXEALw_wcB

 

Ik ben erg benieuw hoe camperend Nederland en de NKC hier naar kijken.

 

 

Met vriendelijke groet Ernst

 

Geplaatst:

Helaas gaat het leeuwendeel van de HVO100 productie anno 2023 naar de luchtvaart en is er weinig tot geen promotie om de diesel ‘motorrijtuigen’ ook richting HVO100 te motiveren. Den Haag heeft inzake het Parijs Akkoord voor 100% emissieloos gekozen dus alle schone varianten ten spijt, de keuze ligt al vast.

Geplaatst:
7 uren geleden, Camper-T zei:

 dus alle schone varianten ten spijt, de keuze ligt al vast.

De eerste barstjes in de Europese eenheid zijn toch al te zien:

 

De Duitsers dreigen het Europese verbod op de verkoop van benzineauto’s vanaf 2035 te torpederen. Volgens de Duitse minister van financiën Christian Lindner is de technologie achter de verbrandingsmotor onmisbaar voor ‘exportland Duitsland’.

 

 Bron: https://www.bndestem.nl/auto/duitsland-gooit-zich-plotseling-voor-europees-verbod-op-benzineauto~a5ecb29b7/

  • 2 months later...
Geplaatst: (aangepast)

Hvo100 is in Nederland goed verkrijgbaar maar erg duur zelfs in vergelijking met de shell vpower diesel die we eerst gebruikten in onze VW T4 california. Hij loopt rustiger en bij warme motor nog maar minimale rook. Wij zijn vooralsnog tevreden. 

aangepast door Perry57
Geplaatst: (aangepast)

zelfde gezeik als met mijn elektrische auto, 5 van de 10x als ik wil laden onderweg(snel laden) alles vol. Kan je meer dan een uur wachten, NL is normaal erg goed qua infra maar ze beginnen te kort te komen,  kan je nagaan in het buitenland das helemaal drama, zowel elektrisch als HVO100....

 

aangepast door HymerBoy
Geplaatst:

Sorry als dit wat optimistisch lijkt, maar iets van 120 hvo tankstations in Nederland leek mij wel voldoende zeker voor een diesel. Ik haal 1000 km op een tank, maar rij wel rustig want beter voor het milieu. 

Geplaatst: (aangepast)

120 in heel NL, thats it? ik ga er niet voor omrijden..... en ga er ook niet meer voor betalen, als ze duurzaam willen moeten ze het aantrekkelijk maken. Dus minder belasting erop.

aangepast door HymerBoy

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid