Ga naar inhoud

Route des Grandes Alpes


Ellen12
 Share

Recommended Posts

Iemand Route des Grandes Alpes al gereden met de camper?
ik heb hier al veel over opgezocht, ook oa op het forum, maar ik vind nergens specifiek vermeld welke wegen of passen je zou moeten vermijden met een camper, een integraal van 3.2 hoog en 2.2 breed en 7.6 lang, 140 pk.
En wat evt de alternatieve route is voor het te vermijden stuk weg, pas, etc.
 
Link naar reactie
Share on other sites

Wij hebben hem gereden. Deels in 2020 - van Menton tot en met de Col du Lautaret - , en de rest afgelopen jaar. Het is werkelijk een prachtige route, die wij probleemloos reden. Maar …, onze camper is 7.38 lang en 2.76 hoog. Dat verschil is serieus, vooral de hoogte.

Op het camperforum is veel meer info te vinden. Wanneer je deze vraag dáár stelt krijg je vast uitgebreider antwoord!

Link naar reactie
Share on other sites

dank voor je reactie. Ik heb met iemand contact die zegt dat het geen probleem is met de camper van onze lengte en je komt in deze route nergens een enge tunneltje. I

Ene zegt van wel en de andere weer niet. Zijn er soms meerdere route varianten van Route des Grandes Alpes?

Link naar reactie
Share on other sites

Op 23-2-2023 om 17:44, Ellen12 zei:

dank voor je reactie. Ik heb met iemand contact die zegt dat het geen probleem is met de camper van onze lengte en je komt in deze route nergens een enge tunneltje. I

Ene zegt van wel en de andere weer niet. Zijn er soms meerdere route varianten van Route des Grandes Alpes?

Boven op de Galibier kun je ervoor kiezen om over de col te gaan of een smal tunneltje te nemen dat met een stoplicht geregeld word.

 

https://www.google.nl/maps/@45.0669226,6.4092289,3a,75y,206.54h,81.8t/data=!3m7!1e1!3m5!1sDVfNX6WjeVzIwDG-tbLnjg!2e0!6shttps:%2F%2Fstreetviewpixels-pa.googleapis.com%2Fv1%2Fthumbnail%3Fpanoid%3DDVfNX6WjeVzIwDG-tbLnjg%26cb_client%3Dmaps_sv.tactile.gps%26w%3D203%26h%3D100%26yaw%3D124.71864%26pitch%3D0%26thumbfov%3D100!7i13312!8i6656

 

Tot 1976 bestond de enige overgang naar de andere kant van de pas uit een tunnel van 370 m lang, die echter in zulke slechte staat bleek te zijn dat hij werd gesloten. Er werd een nieuwe weg aangelegd die helemaal over de top van de pas voert en gemiddeld met 10% stijgt. Na renovatie werd de tunnel in 2002 weer geopend voor autoverkeer, waarbij stoplichten regelen vanaf welke kant het verkeer gebruik mag maken van de tunnel. Voor fietsers is de tunnel verboden.

 

Bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Col_du_Galibier

aangepast door peetan
Link naar reactie
Share on other sites

Op 23-2-2023 om 17:44, Ellen12 zei:

dank voor je reactie. Ik heb met iemand contact die zegt dat het geen probleem is met de camper van onze lengte en je komt in deze route nergens een enge tunneltje.

 

Het gaat i.d.g niet om de lengte maar om de hoogte, zoals @Adriatik al schreef i.v.m. overhangende rotsen, dat het mogelijk is dat je opeens met een camper coupé rijdt is niet denkbeeldig.

Link naar reactie
Share on other sites

Op 24-2-2023 om 21:14, Adriatik zei:

Dat tunneltje op de Galibier is wat betreft de hoogte geen probleem. Deze is 4.10 meter hoog. Het tunneltje is, als ik me niet vergis, echter gesloten wanneer de col zelf open is. Er door rijden wordt dan toch wel lastig!

Voor zover ik het begrepen heb is het tunneltje alleen voor fietsers verboden en word het verkeer daar in dat tunneltje door verkeerslichten geregeld.

De overgang over de col is beperkt voor voertuigen tot max 3500 kg zwaardere voertuigen moeten door het tunneltje (dat tot 19 ton beperkt is )

aangepast door peetan
Link naar reactie
Share on other sites

Ik ben nog even in mijn geheugen wezen spitten. Een deel van het traject van de Route des Grandes Alpes loopt langs de Gorges du Bachelard, de D902. Wij hebben hem gereden omdat we te laat door hadden dat deze weg ongeschikt was, maar we hadden weinig ruimte over op deze smalle weg met overhangende rotsen. Iedereen moet het zelf weten, maar met een 3.20 meter hoge camper denk ik dat je spijt gaat krijgen.

Overigens helpt een goede wegenkaart je bij het zoeken naar een alternatief voor dit deel.

aangepast door Adriatik
Link naar reactie
Share on other sites

Op camperforum heeft Ellen12 dezelfde vraag gesteld. Daar wordt gemeld dat alleen bangeriken zeggen dat er een deel van de route ongeschikt is. Onzin, geen enkel probleem! En lage tunneltjes? Nee hoor, die zijn er niet. Enfin, voor degenen die menen dat er op dat forum zoveel kennis zit toch even een nuancering. Er zit ook erg veel stompzinnigheid!
Hoewel Ellen12 ook op camperforum niet meer reageert (en ze dat hier vast ook niet meer doet), toch nog even een foto (de eerste) van de weg die onderdeel is van de Route des Grandes Alpes. Het is een foto van de weg langs de Gorges Bachelard (zie mijn vorige bericht). 

Ook een foto van een paar honderd meter verder. Een leuk tunneltje voor een camper van 3.20 meter hoog!

Ik zal wel een bangerik zijn, maar met de camper van Ellen12 (7.60 lang en 3.20 hoog) zou ik de gok niet wagen! 
 

8524B9C0-7E62-4F29-9368-0A0B880F461E.jpeg

4779D30F-99E7-498D-9B3F-59BD11A5DACA.jpeg

aangepast door Adriatik
Link naar reactie
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...