Ga naar inhoud

Gebruikte camper kopen in Duitsland en wat er zoal bij komt kijken. (de valkuilen)


Eitilop
 Share

Recommended Posts

Wij willen graag een gebruikte camper kopen in Duitsland. Dus druk aan het zoeken op b.v. Mobile.de. Daar zien we bij de gezochte campers de prijzen staan van wat ze moeten gaan kosten. Maar soms zien we er Mehrwertsteuer (BPM) bij staan. Onze vraag is dan ook;

1. Krijg je belasting terug over het aangegeven bedrag in Nederland?

2. Betaal je belasting in Duitsland en dan ook nog in Nederland?

3. Of is het iets anders?

 

Welk bedrijf raad u ons aan om te helpen bij het importeren van een gebruikte camper. Is misschien ook wel makkelijker maar halen deze de camper ook op en keuren die hem dan ook gelijk?

 

Alvast bedankt voor uw uitleg.

 

Eric @ Linda

 

aangepast door Eitilop
Link naar reactie
Share on other sites

Mehrwertsteuer is BTW. Als je een gebruikte camper in Duitsland koopt is daar al BTW over afgedragen in Duitsland. En hoeft dat bij invoer in Nederland dus niet nogmaals te gebeuren.

BPM is een puur Nederlandse aangelegenheid. Als je een gebruikte auto of camper in het buitenland koopt en invoert in Nederland moet er BPM afgedragen worden in Nederland. De hoogte van het bedrag is afhankelijk van de nieuwwaarde van de auto of het autogedeelte van de camper en van de leeftijd. 

Zo betaalde ik in 2019 plm. €600,- BPM voor onze camper op basis van Fiat Ducato met 3.0 liter motor uit 2007.

Er zijn in Nederland genoeg bedrijven die de BPM aangifte voor je kunnen regelen. De kosten hiervoor bedragen zo'n €75,-.

 

aangepast door Roelof
  • Like 1
Link naar reactie
Share on other sites

Houd er met een camper kopen in Duitsland rekening mee dat ook daar het nieuwe aanbod vrij laag is en daardoor de tweedehandsmarkt flink onder druk staat.

Een Nederlandse camperdealer die ik sprak beweerde zelfs dat je goed op moet passen omdat ook in Duitsland met de tellerstand en historie wordt gerommeld.

Zie je dus een mooie camper zoek dan uit of het geen 'te mooi om waar te zijn' model is, laat de historie en tellerstand controleren door een betrouwbare partij.

 

aangepast door Camper-T
  • Like 1
Link naar reactie
Share on other sites

Dat laatste is in Duitsland lastig. Want daar kennen ze geen NAP/Tellerrapport zoals in Nederland.

De prijzen zijn in Duitsland de laatste paar jaar zo mogelijk nog harder gestegen dan in Nederland. Dus voor de prijs hoef je daar niet te kopen. Wel is het zo dat de markt en daarmee het aanbod en dus de keuze een stuk groter is dan in Nederland. 

Fraude met kilometerstanden vindt vooral plaats in de tussenhandel, op het moment dat de camper geëxporteerd wordt vanuit Duitsland naar Nederland. Als je in Nederland in de handel een uit het buitenland geïmporteerde camper koopt, doe dat dan alléén wanneer er een ingevuld onderhoudsboekje bij zit. Alhoewel die soms ook vervalst worden. Dus dan is het nog verstandig om dat ook te controleren en na te gaan of de in het boekje vermelde bedrijven werkelijk bestaan en bij die bedrijven na te vragen of de gegevens kloppen.

Zelf heb ik goede ervaringen met het particulier kopen van een camper. Onze huidige camper heb ik op die manier in Duitsland gekocht, onze vorige in Nederland. Maar ook daar kleven risico's aan. Die risico's kun je verkleinen door voor de aankoop een aankoopkeuring uit te laten voeren.

Link naar reactie
Share on other sites

Roelof, ik moet nog even wennen hoe dit hier allemaal werkt met antwoorden e.d. Probleem met particuliere aankoop is dat je werkelijk moet zoeken naar de bekende speld in de hooiberg. Maar ik ben daar zelf wel een groot voorstander van. Ik ben Mulheim aan de Ruhr geweest vanwege de grote hoeveel camperdealers die daar aanwezig zijn. Daar had ik wel het gevoel dat men veel van elkaar weet en elkaar goed in de gaten houdt. Maar het zijn natuurlijk zaken die je met een gezond en een beetje wantrouwend verstand moet benaderen. 😉 Maar bedankt voor je advies en ik zoek nu ook wat vaker in Nederland dat kkost wel meer maar het is wel makkelijker communiceren.

 

Groet,

 

Eric

Link naar reactie
Share on other sites

Ik doe even makkelijk copy-paste van internet:

 

De Kosten voor de Importkeuring en tenaamstelling bij de RDW zijn €107.33. Indien de auto ook APK gekeurd dient te worden kan je ervoor kiezen dit ook meteen bij de rdw te laten doen. de kosten hiervoor zijn €32.00.

Heeft je auto nog een geldige duitse APK (TÜV of HU/AU) dan kunnen ze deze bij het invoeren overnemen en hoeft je auto niet opnieuw APK gekeurd te worden.

Verder zul je nog kentekenplaten moeten laten maken. Dit zal je zo’n €30.00 kosten.

Link naar reactie
Share on other sites

1 uur geleden, Eitilop zei:

Roelof, ik moet nog even wennen hoe dit hier allemaal werkt met antwoorden e.d. Probleem met particuliere aankoop is dat je werkelijk moet zoeken naar de bekende speld in de hooiberg. Maar ik ben daar zelf wel een groot voorstander van. Ik ben Mulheim aan de Ruhr geweest vanwege de grote hoeveel camperdealers die daar aanwezig zijn. Daar had ik wel het gevoel dat men veel van elkaar weet en elkaar goed in de gaten houdt. Maar het zijn natuurlijk zaken die je met een gezond en een beetje wantrouwend verstand moet benaderen. 😉 Maar bedankt voor je advies en ik zoek nu ook wat vaker in Nederland dat kkost wel meer maar het is wel makkelijker communiceren.

 

Groet,

 

Eric

In Nederland liggen de prijzen hoger, maar dat zijn de prijzen incl. BPM. Als je in Duitsland koopt moet je er dus rekening mee houden dat de BPM nog bovenop die prijs in Duitsland komt. En dan is het maar de vraag of het voordeliger is.

Link naar reactie
Share on other sites

Op 11-1-2023 om 15:12, Camper-T zei:

Ik doe even makkelijk copy-paste van internet:

 

De Kosten voor de Importkeuring en tenaamstelling bij de RDW zijn €107.33. Indien de auto ook APK gekeurd dient te worden kan je ervoor kiezen dit ook meteen bij de rdw te laten doen. de kosten hiervoor zijn €32.00.

Heeft je auto nog een geldige duitse APK (TÜV of HU/AU) dan kunnen ze deze bij het invoeren overnemen en hoeft je auto niet opnieuw APK gekeurd te worden.

Verder zul je nog kentekenplaten moeten laten maken. Dit zal je zo’n €30.00 kosten.


Handiger is het dat je bij aankoop in Duitsland daar een nieuwe APK (TÜV) laat doen. Die is daar 24 maanden geldig en in Nederland maar 12. Bij de invoerkeuring moet de RDW deze Duitse datum dan overnemen. Heb je dus een jaar extra verdiend. Dit soort tips kregen wij van de invoerbegeleiding bij het zelf importeren van onze camper, met ook een gratis BPM-schatting vooraf.
 

aangepast door Broers Joske
  • Sad 2
Link naar reactie
Share on other sites

En daar duikt WC-eend weer op!

 

Voor degene die dit niet begrijpt, er zijn een aantal accounts actief hier op het forum die gelieerd zijn aan het bedrijf waar de link naar toe verwijst. Broers Joske is er één van.

Er wordt gereageerd op een bericht en in dat bericht worden dan de diensten van het bedrijf aanbevolen.

aangepast door Roelof
  • Like 2
  • Sad 1
Link naar reactie
Share on other sites

Hallo Eric en linda,

 

Wij hebben ook een camper geïmporteerd uit Duitsland, en hebben toen een bedrijf het af laten handelen was in drie weken geregeld . Auto import coach uit Apeldoorn, telefoon 06-18465662 (Nick Huiskes), je betaald ongeveer aan hem 550 euro. En dan de BPM aan de belastingdienst. Als je deze man belt rekent hij zo voor je uit wat alles kost tot op de cent nauwkeurig. 

Link naar reactie
Share on other sites

26 minuten geleden, Irene1 zei:

Hallo Eric en linda,

 

Wij hebben ook een camper geïmporteerd uit Duitsland, en hebben toen een bedrijf het af laten handelen was in drie weken geregeld . Auto import coach uit Apeldoorn, telefoon 06-18465662 (Nick Huiskes), je betaald ongeveer aan hem 550 euro. En dan de BPM aan de belastingdienst. Als je deze man belt rekent hij zo voor je uit wat alles kost tot op de cent nauwkeurig. 

Denk dat het goed is om even aan te geven welke diensten je kunt verwachten voor dat bedrag.

Dat zal aangifte BPM zijn, kosten doorgaans zo'n €75,-. Maar wat wordt er nog meer geregeld? Aanvraag exportkenteken? Transport naar Nederland? (alhoewel ik dat voor die prijs niet verwacht).

Link naar reactie
Share on other sites

Vraag eens prijsopgave met bijbehorende  diensten op bij SFA Parkstad. 

Op 10-1-2023 om 13:47, Eitilop zei:

Wij willen graag een gebruikte camper kopen in Duitsland. Dus druk aan het zoeken op b.v. Mobile.de. Daar zien we bij de gezochte campers de prijzen staan van wat ze moeten gaan kosten. Maar soms zien we er Mehrwertsteuer (BPM) bij staan. Onze vraag is dan ook;

1. Krijg je belasting terug over het aangegeven bedrag in Nederland?

2. Betaal je belasting in Duitsland en dan ook nog in Nederland?

3. Of is het iets anders?

 

Welk bedrijf raad u ons aan om te helpen bij het importeren van een gebruikte camper. Is misschien ook wel makkelijker maar halen deze de camper ook op en keuren die hem dan ook gelijk?

 

Alvast bedankt voor uw uitleg.

 

Eric @ Linda

 

Link naar reactie
Share on other sites

2 uren geleden, Irene1 zei:

Hallo  Roelof,

 

In dit bedrag zit alles bij in , na 3 weken kun je zelf met je eigen kenteken de camper ophalen in Duitsland. 

Met eigen kenteken bedoel je het tijdelijke kenteken wat je gebruikt tijdens de rit van Duitsland naar Nederland neem ik aan?

Want om het definitieve kenteken in Nederland te krijgen moet je eerst langs de RDW.

Wij hadden trouwens bij de (particuliere) koop in Duitsland bedongen dat de verkoper de camper bij ons thuis zou afleveren. Daarna heb ik hem weer naar huis gebracht.

Dat scheelt het regelen en de kosten van het tijdelijke kenteken. 

 

Link naar reactie
Share on other sites

Hoeft niet, kan allemaal online geregeld worden, RDW kenteken aanvraag en dergelijke ondanks dat de camper nog in DE staat,  je kan dus met je NL platen naar DE, ze daar erop zetten en terug rijden, kleine kans op een steekproef dan komt er wat meer werk bij kijken. Bij Parkstad was het dacht ik wel wat goedkoper, maar dat kan broers Joske wel aangeven. 

aangepast door HymerBoy
  • Thanks 1
Link naar reactie
Share on other sites

1 uur geleden, Roelof zei:

 

Wij hadden trouwens bij de (particuliere) koop in Duitsland bedongen dat de verkoper de camper bij ons thuis zou afleveren. Daarna heb ik hem weer naar huis gebracht.

Dat scheelt het regelen en de kosten van het tijdelijke kenteken. 

 

 

Slim, had ik me ook moeten bedenken. Voor de volgende keer. 

aangepast door HymerBoy
Link naar reactie
Share on other sites

het bedrijf wat ik doorgegeven heb op dit forum, heeft echt alles geregeld, toen we de camper op gingen halen hadden we ons definitieve kenteken en platen bij ons. In Duitsland aangekomen bij dealer , die heeft ze op de camper gekikt en alles was klaar om naar Nederland te gaan met onze camper. Mewer kan ik er niet van maken, jullie geloven het niet maar het is echt zo gegaan.

  • Like 2
Link naar reactie
Share on other sites

9 minuten geleden, Irene1 zei:

het bedrijf wat ik doorgegeven heb op dit forum, heeft echt alles geregeld, toen we de camper op gingen halen hadden we ons definitieve kenteken en platen bij ons. In Duitsland aangekomen bij dealer , die heeft ze op de camper gekikt en alles was klaar om naar Nederland te gaan met onze camper. Mewer kan ik er niet van maken, jullie geloven het niet maar het is echt zo gegaan.

Ik kende die mogelijkheid niet, maar begreep uit het bericht van Hymerboy dat hij het ook op die manier gedaan heeft. Ik vraag mij alléén af in hoever dit legaal is en welke risico's eraan kleven. Maar ik ben niet voldoende thuis in de huidige regelgeving. Het is al weer 4 jaar geleden dat wij onze camper in Duitsland gekocht hebben.

Link naar reactie
Share on other sites

Dit is volledig legaal, kijk maar op zijn website. Door de coronaperiode hebben de import bedrijven toegang gekregen tot de website van RDW zodat er niet met campers en auto gewacht hoef te worden op RDW. Hun vullen ook zelf alle gegevens in. Er is niets illegaal aan. Hij neemt contact op met de dealer waarvoor ik dan een machtiging moet geven. en dan handelt hij het met de dealer af. Na 3 weken krijg je bericht van de belastingdienst en als je de BPM betaald hebt krijg je met 2 dagen kentekenbewijs toegestuurd. Wij zijn toen met kentekenbewijs naar bedrijf gegaan om kentekenplaten te laten maken en konden dus de volgende dag naar Duitsland om camper op te halen. De  rekening van Auto import Coach kregen wij pas achteraf en van de 550 euro die we moesten betalen kregen we netjes het een credit voor de kentekenplaten.

  • Like 1
Link naar reactie
Share on other sites

Duidelijk. Weer wat geleerd. Dat maakt m.n. het transport van Duitsland naar Nederland eenvoudiger.

 

En die mogelijkheid bestond 4 jaar geleden dus inderdaad nog niet.

 

Maar kennelijk kun je dit zelf als particulier dus ook regelen gezien Hymerboy zijn reactie.

aangepast door Roelof
Link naar reactie
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...