Ga naar inhoud

Prijsstijging camper


RoadRunner
 Share

Recommended Posts

Hallo,

We hebben in januari een nieuwe camper besteld. Omdat de prijslijst voor 2022 - 2023 nog niet bekend was, is op de overeenkomst vemeld "Prijsstijgingen worden doorberekend". Tevens is ons mondeling medegedeeld dat, wanneer er sprake is een substantiele prijsstijging, je de koop altijd kunt ontbinden.

Het is een Bovag bedrijf en we hebben een aanbetaling gedaan.

De camper zal, zoals het er nu naar uit ziet, ergens begin 2023 geleverd worden. Heb nog geen idee wat de prijsstijging zal zijn (nog niet bekend namelijk).

Bij welke substatiele prijswijziging zou je inderdaad de koop kunnen ontbinden? Zijn hier richtlijnen voor? 

Link naar reactie
Share on other sites

Pas op met dat "mondelinge" laat het op papier vastleggen anders zit je eraan vast, ook de tekst "substantieel" is niet duidelijk hier, daar zou je een percentage willen zien om problemen te voorkomen. Ik zou nu actie ondernemen en het vast laten leggen voordat zoals eerder genoemd je aan de koop vastzit bij een voor jullie te hoge prijsstijging. Lees de voorwaarden nog eens goed door.

Link naar reactie
Share on other sites

Tja, je hebt een handtekening geplaatst onder een overeenkomst met een behoorlijk - mondeling overeengekomen - rekbare ontbindingsovereenkomst. Alleen aan beide uitersten van die ontbindingsovereenkomst is het vrij snel duidelijk. Een verhoging van € 100 zal geen substantiële prijsverhoging zijn. Afhankelijk van de oorspronkelijke prijs van uw camper zal een prijsverhoging van € 15.000 dat wellicht wél zijn. Maar € 6.000? Of € 8.000. Je moet maar hopen dat je er met de verkoper uitkomt, of anders het juridisch moeten uitvechten met onzekere uitkomst.

 

Link naar reactie
Share on other sites

Prijsstijgingen zijn er nu wel elk kwartaal. In een overeenkomst kunnen dan wel voorwaarden opgenomen zijn, maar je staat als consument in deze tijd van extreme prijsstijgingen zeer zwak. Ontbinding van een overeenkomst door prijsstijgingen maakt geen indruk meer op een dealer; integendeel, de camper kan dan voor een fors hogere prijs heel snel aan een ander verkocht worden. En ik hoor uit mijn omgeving dat vaste prijzen voor campers nu even niet gehanteerd worden.
Mijn eigen situatie: oktober 2021 Hymer gekocht, wordt deze maand geleverd. Intussen is deze (écht exact dezelfde camper) €23.000,- duurder geworden. Deze prijsverhoging raakt mij niet omdat er goede afspraken gemaakt zijn met de dealer. Ontbinding van de overeenkomst door mij, zou de dealer een stevige extra marge opleveren……. 
Ik zou, zoals Adriatik ook al noemt, met de dealer aan tafel gaan en samen er proberen uit te komen. Als je de camper wil hebben dan is ontbinding van de overeenkomst niet de beste oplossing; je hebt dan geen camper, een lange levertijd voor een nieuwe en hou er rekening mee dat de prijzen mogelijk nog zullen gaan stijgen.

Link naar reactie
Share on other sites

Ik denk als Mikeanber. Zoals de situatie in de wereld nu is voorspelt dat voor  de toekomst niet veel goeds op allerlei gebied. Of een investering in een dure camper nu een goede beslissing is betwijfel ik. Natuurlijk zijn je persoonlijke omstandigheden een belangrijke factor. Maar alle voors en tegens naast elkaar zetten en een eventueel flink verlies incalculeren lijkt me nodig om een bewuste keuze te maken.

Ik heb in het voorjaar nog een jonge gebruikte gekocht met Euro 6 motor, maar zou dat naar de situatie van nu niet meer gedaan hebben.

Link naar reactie
Share on other sites

De camperdealers zijn voor de prijzen van nieuwe campers grotendeels afhankelijk van de camperfabrikanten, die op hun beurt weer afhankelijk zijn van hun toeleveranciers.

De dealer kan zonder informatie van de fabriek daarom niet anders doen dan inschatten hoeveel duurder de bestelde camper 'zou' kunnen worden als er een prijsstijging door de fabrikant doorgevoerd zou worden. De fabrikant op zijn beurt kan ook niet garanderen dat hij de bestelde camper een half jaar of later voor de eerste opgegeven prijs kan produceren, omdat energie en materialen nog net geen dagprijs kennen en tot nu toe alleen maar blijven stijgen.

Een dealer vastleggen op een prijs zal daarom lastig tot onmogelijk zijn, net zoals aannemers tegenwoordig geen prijs meer voor woningbouw in 2023-2024 willen neerleggen. Omdat ze simpel niet weten wat het bouwen inhoudelijk zal gaan kosten. Daarom zal je twee keuzes hebben, of prijsverhoging accepteren, of van de koop afzien.

 

Wij kochten een jaar geleden een z.g.a.n. gebruikte Burstner camper van 1 jaar oud. Zouden wij dit identieke model nu nieuw bij de dealer bestellen dan kost dit omgerekend zeker €50.000,00 meer, met uitsluiting van verdere prijsverhogingen. In die zin denken wij wel een goede tweedehands aankoop te hebben gedaan. Sterker nog, als wij onze camper morgen door zouden verkopen krijgen wij hier sowieso de betaalde prijs voor terug maar waarschijnlijk nog meer.

Link naar reactie
Share on other sites

  • 1 month later...
Op 14-12-2022 om 13:33, Camper-T zei:

De camperdealers zijn voor de prijzen van nieuwe campers grotendeels afhankelijk van de camperfabrikanten, die op hun beurt weer afhankelijk zijn van hun toeleveranciers.

De dealer kan zonder informatie van de fabriek daarom niet anders doen dan inschatten hoeveel duurder de bestelde camper 'zou' kunnen worden als er een prijsstijging door de fabrikant doorgevoerd zou worden. De fabrikant op zijn beurt kan ook niet garanderen dat hij de bestelde camper een half jaar of later voor de eerste opgegeven prijs kan produceren, omdat energie en materialen nog net geen dagprijs kennen en tot nu toe alleen maar blijven stijgen.

Een dealer vastleggen op een prijs zal daarom lastig tot onmogelijk zijn, net zoals aannemers tegenwoordig geen prijs meer voor woningbouw in 2023-2024 willen neerleggen. Omdat ze simpel niet weten wat het bouwen inhoudelijk zal gaan kosten. Daarom zal je twee keuzes hebben, of prijsverhoging accepteren, of van de koop afzien.

 

Wij kochten een jaar geleden een z.g.a.n. gebruikte Burstner camper van 1 jaar oud. Zouden wij dit identieke model nu nieuw bij de dealer bestellen dan kost dit omgerekend zeker €50.000,00 meer, met uitsluiting van verdere prijsverhogingen. In die zin denken wij wel een goede tweedehands aankoop te hebben gedaan. Sterker nog, als wij onze camper morgen door zouden verkopen krijgen wij hier sowieso de betaalde prijs voor terug maar waarschijnlijk nog meer.

Dat denk ik ook, en dan mensen maar blijven zeggen dat de markt voor 2e hands campers gaat instorten. Grootste onzin. Als er ergens krapte is gaan de prijzen omhoog, zo ook met campers. Al 2 jaar zeer weinig nieuwe campers op de markt gekomen.

Link naar reactie
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...