Ga naar inhoud

Nieuwe Fiat Ducato 2020. Roetfilter sensor stuk


Windroos23
 Share

Recommended Posts

Hoeveel mensen hebben hebben ook een nieuwe Fiat Ducato waarvan de Roetfilter sensor stuk is ?


maart 2020 hebben wij deze nieuw gekocht en rijden er nu 1,5 jaar mee. 
Eerst door Nederland  en nu willen we Europa in.
Tijdens het rijden en een stop valt de hele motor uit, na een uur of wat wachten kunnen we weer door.

Roetfiltersensor is stuk en we moeten wachten op een nieuwe bij de fiat garage.

We wachten nu 2 maanden en er is geen uitzicht op levering.

Onze buitenlandse plannen gaan niet door en kunnen korte stukken rijden in Nederland.


Heeft iemand ervaring hoe dit aan te kaarten bij verkopende partij ?

Zijn deze problemen met nieuwe Fiat ducato bekend ?

Kan ik nog meer problemen verwachten ?

 

Alvast bedankt voor jullie moeite, alle antwoorden zijn welkom 👍

 
Cece

aangepast door Windroos23
Taalkundig
Link naar reactie
Share on other sites

  • 6 months later...

Ik heb een nieuwe Knaus Boxlife. Geleverd juli 2021.  Nu 12.000km op de teller en moet ook een nieuwe roetfilter sensor. Mijn Stop&Go heeft van t begin af aan niet naar behoren gewerkt. 
Fiat aansprakelijk stellen ?  Wat is het beste te doen? Heb vakantie reis gepland en heb geen tijd om 2 maanden op een sensor te wachten. 
Graag tips. 

Groet,

Barb

Link naar reactie
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Dank Ed voor je reactie. Er is een nieuwe sensor geplaatst. Schijnt terug roep actie te bestaan voor deze sensor. Wist ik niets van. Ik heb de camper sinds juli 2021 en heb bij de firma De Klerk in Hillegom vanaf het begin gezegd dat het start en stop systeem niet werkte. Ben nu weer terug bij de fiat garage TruckLand en die gaan de accu’s doormeten. De huishoud accu is al vernieuwd, misschien nog de motor accu?  Bizar in een camper die nog maar 12000 km op de teller heeft. 

Link naar reactie
Share on other sites

34 minuten geleden, Barb zei:

Ben nu weer terug bij de fiat garage TruckLand en die gaan de accu’s doormeten. De huishoud accu is al vernieuwd, misschien nog de motor accu?  Bizar in een camper die nog maar 12000 km op de teller heeft. 

Met een beetje inspanning kan dat best hoor, alles kan stuk.

 

https://www.batterijenhuis.nl/blog-section/wat-is-diepontlading

Link naar reactie
Share on other sites

6 uren geleden, Barb zei:

Dank Ed voor je reactie. Er is een nieuwe sensor geplaatst. Schijnt terug roep actie te bestaan voor deze sensor. Wist ik niets van. Ik heb de camper sinds juli 2021 en heb bij de firma De Klerk in Hillegom vanaf het begin gezegd dat het start en stop systeem niet werkte. Ben nu weer terug bij de fiat garage TruckLand en die gaan de accu’s doormeten. De huishoud accu is al vernieuwd, misschien nog de motor accu?  Bizar in een camper die nog maar 12000 km op de teller heeft. 

Ik heb ook een Fiat Ducato uit 2020. Net gechecked, maar bij de RDW is niets bekend van een terugroep actie. Hoe kom je aan die info?

Link naar reactie
Share on other sites

7 minuten geleden, GeMa zei:

Ik heb ook een Fiat Ducato uit 2020. Net gechecked, maar bij de RDW is niets bekend van een terugroep actie. Hoe kom je aan die info?


Terugroepacties staan altijd online bij de RDW bij jouw voertuiggevens. Staat daar niets, dan is jouw voertuig niet betroffen of de actie is reeds uitgevoerd en afgemeld door de dealer die dat gedaan heeft.
 

  • Like 1
Link naar reactie
Share on other sites

  • 1 month later...

Ik heb ook een Fiat Ducato camper uit 2021. De sensor is in juni 2022 na ca. 3.000 km kapot gegaan. Gelukkig heb ik er één kunnen vinden na een dag telefoneren, waarna ik mijn reis kon voortzetten. Vervolgens laat eind januari 2023 mijn bandenspanningssensoren repareren. Toen ik het parkeerterrein van de garage afreed, begon het lampje weer te branden (km-stand 10.000+). Sindsdien wacht ik op vervanging, waar geen zicht op is volgens de dealer. Ik heb inmiddels Fiat benaderd met de vraag of ze voor dit structurele probleem inmiddels geen (andere) oplossing bedacht hebben. Daar krijg ik geen antwoord op, maar ik houd vol. In eind juni loopt mijn garantieperiode af. 

Mij is niets bekend van een terugroepactie voor deze sensor. Lijkt me ook onwaarschijnlijk omdat het basisprobleem is dat er niet aan die sensoren te komen is, althans dat is wat mij meegedeeld is. Er is wel een terugroepaktie voor steekassen, maar daar valt de mijne niet onder.

Vrienden van mij hebben een Ducato camper uit 2022. Daarvan is deze sensor ook na 3.000 km vervangen.

Willeke

Link naar reactie
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Ook wij hebben een fiat ducato van juni 2021 en problemen met de roetfilter sensor. In augustus 2021 is deze al vervangen en nu staat onze camper al 3 weken bij de garage, waarbij er geen enkel zicht is wanneer de sensor er is?

mijn partner heeft customer service van Fiat in Italië gebeld en ook daar weet men niet wanneer deze sensor geleverd kan worden?? Een erg slechte zaak! We hebben nog nooit zoveel problemen met een auto gehad als met deze nieuwe camper.

een vraag van ons: weet iemand of we gewoon nog kunnen rijden met onze camper? (De ene garage zegt dat dit zeker kan, terwijl de fiat garage ons dit afraadt.] En weet iemand of er al een oplossing in het vooruitzicht is? We willen nl half mei op stap met onze camper. Gaat dit lukken?

groetjes Corine

Link naar reactie
Share on other sites

  • 5 months later...

Ook wij hebben een camper op basis Fiat Ducato mei 2021. Na 3500km ging oranje motorlampje branden en melding Laat Controleren Motor. Naar de dealer en die heeft roetsensor vervangen onder garantie. Probleem leek opgelost, echter bij 9000 km zelfde probleem weer terug. Bij dealer in Noorwegen zei men "kan je gewoon mee doorrijden en nieuwe sensor laten plaatsen in NL. Bij de dealer in NL kende ze dit probleem en er kwam een nieuw type sensor, maar die was nog niet leverbaar. Konden wel gewoon doorrijden.

Na 11 maanden (km stand inmiddels 29.000) belde de dealer dat eindelijk de sensor gearriveerd was. Camper op 8-8--2023 naar dealer gebracht. Daar werd sensor vervangen en de noodzakelijke softwareupdate van het motormanagementsysteem gedaan. 

Daar ging het echter fout. Softwareupdate leidde door een bug tot crash van het elektronische motormanagement control unit (ECU).

 

Camper start niet meer; Camper staat nu TWEE MAANDEN bij de dealer te wachten totdat Fiat nieuwe software aanlevert.

Service van dealer is op zich prima maar de Fiat support daarachter is ronduit schandalig. Geven geen updates over status, communiceren niet met mij als klant en ook niet met dealer. Verder dan "we zijn er mee bezig samen met Bosch en zodra we software hebben, laten we het weten" komen ze niet

 

Vakantie in september maar overslagen. Heel veel ergernis en nog geen uitzicht op een oplossing.

 

 

UPDATE 29-9-2023

Probleem is nu eindelijk opgelost door de installatie van een software patch van het motormanagement systeem. Fiat heeft er bijna 8 weken over gedaan om zo ver te komen!! Met deze nieuwe Bosch sensor zou probleem nu definitief opgelost moeten zijn.

 

UPDATE 18-10-2023

Helaas is het probleem weer terug gekomen. Dealer heeft, onder garantie, een nieuw roetfilter geïnstalleerd. Maar.....ook daarmee kwam probleem na 50km weer terug. Camper inmiddels weer bij de dealer. Vanwege al dit gedoe de camper inmiddels met probleem en al ingeruild voor een Hymer op basis van Mercedes Sprinter. Voor mij geen Fiat meer.

aangepast door koosvds
update status
Link naar reactie
Share on other sites

Op 23-4-2023 om 11:50, Roetfilter sensor zei:

Ook wij hebben een fiat ducato van juni 2021 en problemen met de roetfilter sensor. In augustus 2021 is deze al vervangen en nu staat onze camper al 3 weken bij de garage, waarbij er geen enkel zicht is wanneer de sensor er is?

mijn partner heeft customer service van Fiat in Italië gebeld en ook daar weet men niet wanneer deze sensor geleverd kan worden?? Een erg slechte zaak! We hebben nog nooit zoveel problemen met een auto gehad als met deze nieuwe camper.

een vraag van ons: weet iemand of we gewoon nog kunnen rijden met onze camper? (De ene garage zegt dat dit zeker kan, terwijl de fiat garage ons dit afraadt.] En weet iemand of er al een oplossing in het vooruitzicht is? We willen nl half mei op stap met onze camper. Gaat dit lukken?

groetjes Corine

Zie ook mijn bericht dat ik zojuist gepost heb; Wij hebben zonder problemen bijna 20.000 km gereden. Alleen start/stop en rijmodi van de automaat werken niet.

Link naar reactie
Share on other sites

  • 6 months later...

Fiat Ducato uit oktober 2020, km 35000.
Kreeg gisteren onder het rijden ook de melding ‘motorstoring, start/stop systeem niet beschikbaar’

het lampje op de schakelaar brandde oranje, kon het systeem niet meer activeren met de schakelaar. Naar Fiat garage, uitlezen, roetfiltersensor moest vervangen worden, kosten 454 euro, gelukkig op voorraad en gelijk laten monteren.

Hoop dat met het vernieuwen van de sensor het probleem zich niet meer voordoet, maar heb zo mijn twijfels. Waarom gaan de sensors zo snel stuk?

Link naar reactie
Share on other sites

In reactie op ExsisBlauw: mijn advies om bij de garage het roetgehalte in de uitlaatgassen te laten meten. Is een standaard meting bij iedere APK dus eenvoudig te doen.

Vaak wordt namelijk onterecht aangenomen dat de sensor kapot is. De foutindicatie die de computer in de garage geeft is iets in de trant van "fault indication particle sensor". Dit is naar mijn mening op twee manieren uitlegbaar, namelijk de sensor is kapot of de sensor geeft terecht aan dat er iets mis is. Het kan dus zijn dat de sensor terecht aangeeft dat er te veel roet in de uitlaatgassen zit en de oorzaak dus bij iets anders ligt (roetfilter of katalysator of regelklep). Bij ons hebben ze deze meting helaas pas na de derde roetsensor gedaan en kwamen er toen achter dat de katalysator het probleem was.

Link naar reactie
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...