Ga naar inhoud

Zonnepaneel verlijmen op dak buscamper


FritsVisser
 Share

Recommended Posts

Dag medecamperaars,

ik ben nieuw op dit forum, bezig (al een paar jaar 🤭) een Peugeot Boxer (L2 H2) om te bouwen naar camper. Ik zit nu in de eindfase.

Mijn vraag is hoe ik mijn WATTSTUNDE WS160BL BLACK LINE Schindel Solar Panel 160W kan verlijmen op het dak, dat bij een buscamper niet vlak is. Vooraan kan ik op een vlak stuk lijmen, achet echter zit ik op de strokenstructuur in het dak, stroken van een kleine 10cm. breed. Is het voldoende om alleen op de stroken te lijmen?

En ook: het pan eel is van onderen ook niet vlak, er zit een ca 6mm brede rand van ca. 3mm diep omheen. Moet ik lijmen op het vlak (vermoed ik wel) of op de rand? (dan wordt het lijm oppervlak wel erg klein...). Wie heeft deskundige raad?

Alvast bedankt, Frits

Link naar reactie
Share on other sites

48 minuten geleden, FritsVisser zei:

Dag medecamperaars,

ik ben nieuw op dit forum, bezig (al een paar jaar 🤭) een Peugeot Boxer (L2 H2) om te bouwen naar camper. Ik zit nu in de eindfase.

Mijn vraag is hoe ik mijn WATTSTUNDE WS160BL BLACK LINE Schindel Solar Panel 160W kan verlijmen op het dak, dat bij een buscamper niet vlak is. Vooraan kan ik op een vlak stuk lijmen, achet echter zit ik op de strokenstructuur in het dak, stroken van een kleine 10cm. breed. Is het voldoende om alleen op de stroken te lijmen?

En ook: het pan eel is van onderen ook niet vlak, er zit een ca 6mm brede rand van ca. 3mm diep omheen. Moet ik lijmen op het vlak (vermoed ik wel) of op de rand? (dan wordt het lijm oppervlak wel erg klein...). Wie heeft deskundige raad?

Alvast bedankt, Frits

Kijk ook eens op deze NKC web page: Zo kun je een zonnepaneel monteren op de camper - NKC .

  • Like 1
Link naar reactie
Share on other sites

Op 8-7-2022 om 11:11, Pierre zei:

Kijk ook eens op deze NKC web page: Zo kun je een zonnepaneel monteren op de camper - NKC .

Ja, heb ik bekeken, heel informatieve video, maar juist het kitten blijft wat onduidelijk. De kit wordt deels op de rand gespoten en deels ernaast op het wat dieper liggende vlak.  Er wordt ook niet gesproken over primer op het dak, wat door de leverancier van het paneel wel wordt geadviseerd.

Ik wil het wel graag goed doen, want stel je voor dat we over de Autobahn sjezen met 130 en dat ding vliegt er af... Ik ga maar allebei doen denk ik

Op 8-7-2022 om 10:43, Oomlodewijk zei:

Lijmen van een zonnepaneel direct op het dak wordt afgeraden. Beter is met 4 hoeksteunen het paneel te monteren. Heeft blijkbaar met warmte te maken die bij verlijmen aan de onderkant niet weg kan.

Idem OomLodewijk!

 

Op 8-7-2022 om 20:50, GeMa zei:

Een zonnepaneel direct op het dak geeft vaak warmte problemen en ongewenste mechanische spanningen in de constructie, neem (hoek) steunen o.i.d., voor de "geribbelde" daken van buscampers zijn speciale steunen/hulpstukken beschikbaar.

En GeMA, allebei bedankt...

Link naar reactie
Share on other sites

  • 11 months later...

Hoi allemaal,

Let heel goed op met verlijmingen op de bussen van Ducato, Peugeot en Citroën de zogenaamde Sevel bussen en vooral generatie III, af bj 2006.

Je ziet ze regelmatig met grote lappen lak die eraf komt vooral motorkap, dit is waterbasis lak die niet goed bestand blijkt tegen uv en veroudering.

Vooral het dak is dus ook erg zwak en lijmen op die slecht hechtende lak is onverantwoord en zo ook bij onze bus en onlangs heb ik toch 2 panelen geplaatst.

Ik heb door beugels te maken m'n paddestoel-nokken van het dak gebruikt en de panelen in een alu frame gemonteerd zodat er nooit een zonnepaneel af kan waaien.

Waar mijn luifel zit heb ik steunen aan de luifelsteunen gemaakt, foto's zal ik op mijn blog plaatsen.

aangepast door simple simon
Link naar reactie
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...