Ga naar inhoud

Hydraulisch levelsysteem


Warmenhj
 Share

Recommended Posts

Wij zijn bezig ons te oriënteren op een levelsysteem, daarbij komen EP en HCP beiden hydraulisch in beeld.

En Biketrans heeft een TESA elektrisch systeem in de aanbieding! 

 

Wie heeft welk systeem?

Wat is de ervaring? 

Als ik zo onbescheiden mag zijn, wat heeft het gekost? 

Hoe lang duurt montage? 

 

Biketrans biedt het op de website aan voor € 3950 incl btw en montage.

 

Zie graag jullie reacties bijv. dank en vr grt.

 

Link naar reactie
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Ook wij zijn hierin geïnteresseerd, is er iemand die hier ervaringen mee heeft? Of juist heeft besloten het NIET aan te schaffen, omdat de 'traditionele' manier van waterpas zetten ook goed (genoeg) is? Wij zijn benieuwd naar uw meningen. 

Link naar reactie
Share on other sites

Wij hebben sinds kort het EP systeem en zijn er tevreden over. Het enig is dat we het nog moeten calibreren. 

Geschrokken over de uitkomst hebben wij hem op een weegbrug voor transportauto's gehad en direct ernaast de weging met het systeem gedaan. Het verschil was 233 kg. Dwz het systeem geeft een hoger gewicht aan dan de echte weegbrug! 

Met deze wetenschap, we blijven ruim onder de 3500kg, hebben we nog voldoende nuttig laadvermogen voor onze trips.

Het kost wel iets maar het werkt uitstekend, ook een scheefstand voor het legen van de vuilwatertank. Nog een tip, als de voorwielen vrij hangen door de waterpas stand, gebruik dan de keggen om ze te laten rusten, dat komt de stabiliteit van de camper ten goede en vermindert de zijwaartse druk op de hydraulische poten. Uitgesmeerd over 10jr comfort valt het reuze mee. 

nb: je kunt het laten overzetten op een volgende camper. 

Succes en mvg 

Link naar reactie
Share on other sites

  • 6 months later...

E.P. Systeem is super en zeer goed van kwaliteit . Kosten  ca.5500euro kom-peet  met afstandsbediening en inbouw. [inbouw duurt meestal 1 dag]Op de eerste camper het 6 jaar gehad op de tweede camper 5jaar zonder problemen. Soms plankjes extra nodig bij zacht zand [poten drukken te diep in de grond]. Wanneer de camper op 4 poten staat, staat hij zeer stabiel ook bij veel wind en je slaapt horizontaal. Veel succes John

Link naar reactie
Share on other sites

De eerste set heb ik laten zitten. Bij de  tweede camper hebben we een nieuwe set gekocht elke cilinder bestaat uit 2 delen met bediening in de camper en een afstand bediening. [ hierbij is mij gezegd dat voor € 1000,00 alles over gezegd kan worden ] of dit bij iedere EP dealer kan weet ik niet. Houd er rekening mee dat soms de poten te kort zijn om de camper recht te zetten [ vooral in Frankrijk-Spanje-Portugal ] . Dit kun je soms opvangen met plankjes hout 2,5cm dik en ca. 30x30cm. Neem er minstens 4 mee. De maat van de cylinder [steunpoot] is afhankelijk van de ruimte onder de camper.

veel succes met deze info John 

Link naar reactie
Share on other sites

  • 7 months later...

Dank allen, we hebben inmiddels gekozen voor het E&P Levelsysteem, vanwege het feit dat we weinig positieve reviews hebben kunnen vinden van andere systemen en omdat we op de camperplaatsen waar we geweest zijn eigenlijk alleen E&P hebben gezien. Plus: een goed dealer- en servicenetwerk en "bewezen" kwaliteit gedurende een groot aantal jaren. Het zal in de komende maanden geïnstalleerd worden en ik zal mijn ervaringen delen. Ik zal daarbij 4x Milenco steunplaten en 4x stophout gaan gebruiken voor grotere niveauverschillen (dank voor de instructieve youtube filmpjes van Harry: 

 

  • Thanks 1
Link naar reactie
Share on other sites

dat is een goede beslissing waar je veel plezier aan zult beleven. het is overzetbaar op een volgende camper ;-). waar ga je het laten doen als ik je mag vragen? check even of je de verbeterde versie van het touchscreen gaat krijgen. dat is de enig tegenvalller tijdens onze vakantie. wij wonen dichtbij Nieuw Vennep, met een paar minuten werd het geregeld. nu super in orde 👍

Link naar reactie
Share on other sites

Dank je! Ik ga het laten installeren bij Vries Levelsystems, dat is een erkende dealer van E&P en ook servicecenter. Het contact met hen is goed en ik vertrouw er op dat ook de installatie goed zal zijn (met het naar ik aanneem nieuwste scherm). 
 

 

  • Thanks 1
Link naar reactie
Share on other sites

2 uren geleden, KvH zei:

Dank je! Ik ga het laten installeren bij Vries Levelsystems, dat is een erkende dealer van E&P en ook servicecenter. Het contact met hen is goed en ik vertrouw er op dat ook de installatie goed zal zijn (met het naar ik aanneem nieuwste scherm). 
 

Wel even checken! Dat voorkomt teleurstelling, de oude heeft een chip en kan niet tegen te hoge temperatuur en gaat dan op streepjes! De 2e foto laat de noodbediening zien, let op het pijltje omhoog of omlaag met de ballpoint. 

 

317FCE59-936C-4F62-A5E4-4B9E2957B88A.jpeg

F10BBADD-5CCC-4490-8BDB-527D08B2759C.jpeg

Link naar reactie
Share on other sites

Kunststof beschermpads is wenselijk, dit om beschadiging aan de schotels van de poten te voorkomen.

op drassige ondergrond is een extra plankje om de druk beter te verdelen ook zinvol. Mocht je immers niet weg kunnen rijden door slip, zet hem op de poten en schuif er een rijplank onder En ook, als je die hebt, de Tractionschakelaar aan, dat maakt dat de wielen niet slippen. Nb. Je kan de krik etc thuislaten behalve de wielsleutel, dat scheelt gewicht. En als je de winter ingaat, gemak om de sneeuwkettingen om te leggen. Succes. Op de site staat enigszins een verouderd plaatje over de bediening. Mijn tip; neem niet aan maar check evenals het calibreren van het systeem! 
nog vragen? Stel ze gerust. 

Link naar reactie
Share on other sites

11 uren geleden, Warmenhj zei:

Kunststof beschermpads is wenselijk, dit om beschadiging aan de schotels van de poten te voorkomen.

op drassige ondergrond is een extra plankje om de druk beter te verdelen ook zinvol. Mocht je immers niet weg kunnen rijden door slip, zet hem op de poten en schuif er een rijplank onder En ook, als je die hebt, de Tractionschakelaar aan, dat maakt dat de wielen niet slippen. Nb. Je kan de krik etc thuislaten behalve de wielsleutel, dat scheelt gewicht. En als je de winter ingaat, gemak om de sneeuwkettingen om te leggen. Succes. Op de site staat enigszins een verouderd plaatje over de bediening. Mijn tip; neem niet aan maar check evenals het calibreren van het systeem! 
nog vragen? Stel ze gerust. 

 

Dank je wel, goed om te weten dat ik met een ballpoint de noodbediening op het nieuwe paneel kan activeren. Wat betreft het kalibreren: heeft u ook een calibratie laten doen voor het legen van de grijswatertank? wat zijn daarmee uw ervaringen?

 

Als alternatief voor de kunststof beschermpads zou ik het volgende willen gebruiken --> Milenco Stacka of heeft u een beter advies?

 

 

 

 

Link naar reactie
Share on other sites

een calibratie is te doen bij aflevering door de Vries bijv. Eerst de weging mbv weging Cq druk op alle wielen en daarna het levelsysteem activeren en via het touchscreen naar het tandwieltje met instelingen gaan en het gewicht van de 1e weging invoeren. Vergelijk de uitkomst met de kenteken info wat je Max mag wegen 3499 kg. en je weet wat nu wat je nog aan gewicht mag toevoegen zonder je Max te overschrijden. Het leeg maken van de grijswatertank is niet zo relevant naar mijn idee. 
belangrijker is wat je bij weging in de camper hebt zitten. Daarna komen jullie persoonlijk gewicht en verdere uitrusting erbij. 
met Milenco Stacka heb ik geen ervaring, wij hebben de bijpassende kunststofpads eronder, veel gemakkelijker anders blijf je nog met die dingen rommelen. Gewoon een paar extra kunststof plaatjes erbij voor het geval het nodig is. Stuur me anders een pb dat is gemakkelijker communiceren. Als je wil. Laat maar weten. 

  • Like 1
Link naar reactie
Share on other sites

  • 1 month later...

Ik heb het systeem inmiddels laten installeren door Vries Levelsystems en mijn ervaringen met Tonnie de Vries zijn erg goed. Hij is deskundig, neemt de tijd en heeft me goede adviezen gegeven. Ik ben er speciaal voor naar Rhenen gereden en daar ben ik blij om, want ik heb nu de ervaring dat ik een heel goed systeem heb gekocht dat perfect is gemonteerd. 

Op advies zijn advies heb ik het weegsysteem van E&P niet genomen, omdat het een te grote afwijking heeft. Ik heb dat gecheckt bij E&P zelf, en zij bevestigen dat eigenlijk ook (zij zien wel toepassingen voor het weegsysteem maar niet zozeer bij de weging van wat je nog aan gewicht mag toevoegen omdat het daar te onnauwkeurig voor is - althans zo begreep ik het). 

Op zijn advies heb ik de bijpassende kunststofpads ook niet genomen, deze voegen weinig toe. Het is beter om stevige blokken bij te hebben zoals de Milenco Stacka https://www.bol.com/nl/nl/p/milenco-stacka-level-zwart/9200000112974752/?Referrer=ADVNLGOO002036-TS75EDK4TOATW-452687676692&gclid=CjwKCAjwh5qLBhALEiwAioods-EaBX8KkeXbCNSgtbW82MkH1LRT0Tkg58xNz1byiNKDgbAWxy7TfhoCjqkQAvD_BwE 

 

ik merk dat de winst niet eens zozeer zit in het waterpas stellen (dat is met keggen ook wel te doen) maar vooral in de toegenomen stabiliteit (dat is met keggen niet te doen). Onze camper staat als een huis en dat geeft een veilig gevoel. 

  • Thanks 1
Link naar reactie
Share on other sites

  • 3 months later...

Wij hebben dit jaar onder onze nieuwe camper Hymer  MLT 780 het HCP laten installeren. Werkt prima, ook met app op telefoon. Het is onze eerste camper dus lees alle berichten om hiervan te leren. Ik heb begrepen dat wij ons systeem bij nood heel simpel met de hand kunnen bedienen.

 

Hoe dik zou het stokhout moeten zijn denken jullie, de Milenco platen heb ik ook al.

 

Groet,

Evert & Conny en Barry (camper)

Link naar reactie
Share on other sites

Een dun plaatje triplex is al meer dan voldoende heb ik de praktijk ervaren. Het stophout hoeft geen draagkracht te hebben, want dat zit al in de Milenco platen. 
 

ik heb 4 platen maar ik gebruik er meestal maar 1 of 2. Om oneffenheden op te vullen. Het zal niet snel voorkomen dat je ze onder 4 poten nodig hebt. Met 4 dunne plaatjes triplex zit je dus altijd goed. 
 

ik had eerst plaatjes van betonplex. Dat vond ik niks. Veel te lomp en te zwaar. 
 

Het is wel handig om de triplex te beitsen of in de grondverf te zetten. Of af en toe nieuwe plaatjes te laten zagen. Dat zijn de kosten niet. 
 

succes met het level systeem. Wat een genot hè? 
 

groeten,

Koen

 

Link naar reactie
Share on other sites

41 minuten geleden, Barry zei:

Wij hebben dit jaar onder onze nieuwe camper Hymer  MLT 780 het HCP laten installeren. Werkt prima, ook met app op telefoon. Het is onze eerste camper dus lees alle berichten om hiervan te leren. Ik heb begrepen dat wij ons systeem bij nood heel simpel met de hand kunnen bedienen.

 

Hoe dik zou het stokhout moeten zijn denken jullie, de Milenco platen heb ik ook al.

 

Groet,

Evert & Conny en Barry (camper)

Wij hebben het E&P systeem tot onze tevredenheid, zie voorgaande postings.

wat bedoel je met stokhout? Milenco platen zijn voor onder de stelpoten? De weegfunctie is prima, eerst gewogen op de brug, daarna direct naast de brug (dus in dezelfde conditie het systeem gecalibreerd en we weten nu hoe zwaar en ons laadvermogen is. 

Link naar reactie
Share on other sites

Ik denk dat er stophout bedoeld is maar de spellingcheck er “stokhout” van gemaakt is. Als de RVS schotels van de poten op de kunststof Milenco platen staan kunnen ze wegglijden (RVS op kunststof). Als je er een plankje hout tussen legt kan het niet meer glijden. Vandaar de term stophout. Althans zo heb ik dat ooit geleerd. Hout op kunststof stopt het glijden van de stelpoten. Het werkt beter dan de eventuele “beschermingspads” die om de RVS stelpoten aangebracht kunnen worden. Die glijden ook weg op de Milenco platen. 

  • Thanks 1
Link naar reactie
Share on other sites

Haha, bedankt voor jullie reactie en ik zal morgen direct een paar plaatjes stophout laten zagen. Zo zie je dat wij nog veel moeten leren en ben nu in het dikke boek aan het lezen omdat wij binnenkort naar Oostenrijk gaan met Barry (camper).

Wij ervaren het grootste voordeel van ons level systeem namelijk, de camper staat als een huis geen beweging in te krijgen.

 

Groet,

Evert

 

 

 

 

  • Thanks 1
Link naar reactie
Share on other sites

Wij hebben in het najaar twee keer goed vast gezeten in Portugal en Spanje in rul zand. Dan ben je heel blij dat je de camper met het levelsysteem op kunt tillen en er een paar platen onder kunt leggen. Wij rijden eerder vast omdat er een dichte tandemasser met een motor, 2 elektrische fietsen en nog wat spullen er in achter hangt.

Link naar reactie
Share on other sites

31 minuten geleden, trailerad zei:

Wij hebben in het najaar twee keer goed vast gezeten in Portugal en Spanje in rul zand. Dan ben je heel blij dat je de camper met het levelsysteem op kunt tillen en er een paar platen onder kunt leggen. Wij rijden eerder vast omdat er een dichte tandemasser met een motor, 2 elektrische fietsen en nog wat spullen er in achter hangt.

Heeft u daar foto's van? En heeft u altijd planken ed hulpmiddelen bij u? Met welke camper rijdt u? Wij rijden een Dethleffs pulse ook de 2 ebikes achterop. Een goede investering het levelsysteem 👍

Link naar reactie
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...