Ga naar inhoud

Hydraulisch levelsysteem


Warmenhj
 Share

Recommended Posts

In de aanhanger heb ik wel een paar antislipplaten liggen die ik over heb van aanhangers bouwen. Ik heb toch liggen en ik was wel heel blij dat ik ze in de aanhanger had gelegd. Ik heb de platen ook in de aanhanger liggen omdat ik in hele moeilijke situaties een neuswielmover heb. Ik kan echt heel goed met een aanhanger achteruit rijden, maar er zijn situaties dat het onmogelijk is om een aanhanger ergens achteruit in te rijden. De platen liggen er ook in om als het nodig is onder de stempels te leggen. Daar heb ik ze tot nu toe nog niet voor nodig gehad. 

 

20211113_172138.thumb.jpg.f561a86c319c9c0cf465a91d522c783b.jpg  

 

20211113_172036.thumb.jpg.9837bde20a67ba14606e2c03a1e3ddde.jpg

 

 

Op plaats 10 staat de camper achteruit in gezet. Tegenover stonden ook campers en die ernaast stond er ook al.

Dan moet je wel een paar keer steken.

aangepast door trailerad
Link naar reactie
Share on other sites

36 minuten geleden, trailerad zei:

In de aanhanger heb ik wel een paar antislipplaten liggen die ik over heb van aanhangers bouwen. Ik heb toch liggen en ik was wel heel blij dat ik ze in de aanhanger had gelegd. Ik heb de platen ook in de aanhanger liggen omdat ik in hele moeilijke situaties een neuswielmover heb. Ik kan echt heel goed met een aanhanger achteruit rijden, maar er zijn situaties dat het onmogelijk is om een aanhanger ergens achteruit in te rijden. De platen liggen er ook in om als het nodig is onder de stempels te leggen. Daar heb ik ze tot nu toe nog niet voor nodig gehad. 

 

20211113_172138.thumb.jpg.f561a86c319c9c0cf465a91d522c783b.jpg  

 

20211113_172036.thumb.jpg.9837bde20a67ba14606e2c03a1e3ddde.jpg

 

 

Op plaats 10 staat de camper achteruit in gezet. Tegenover stonden ook campers en die ernaast stond er ook al.

Dan moet je wel een paar keer steken.

Mooie combinatie, en inderdaad dan heeft u iets meer laadvermogen om een en ander mee te nemen. En de aanhanger vraagt om stuurmanskunst, met mover wordt het iets gemakkelijker. Top! Dank voor het delen, weer iets wijzer geworden ;-). Succes en prettige en veilige reis. Nederland is koud en fris bij u ziet het er aangenamer uit. 

Link naar reactie
Share on other sites

9 uren geleden, trailerad zei:

Wij zijn nu ook in het koude Nederland. Oktober gaan we weer naar Portugal en Spanje. We weten nog niet hoe lang we dan willen blijven. Misschien wel een maand of vier.

Het is ons super goed bevallen een paar maanden naar de zon. 

Wij hebben het plan eind febr of in maart naar Spanje en Port te gaan voor tot het het te warm wordt. En maybe juli of aug naar de Nordics te gaan. Dan kan het ook daar nog mooi zijn. Het is een rijdend huisje 🤗. Stay well and healthy en veel plezierige reizen 👍🙏

Link naar reactie
Share on other sites

10 uren geleden, Warmenhj zei:

Good heavens, dat ziet eruit zeg. Gelukkig op de poten 🤗. Ook met sneeuwkettingen een stukje gemakkelijker. En tevens een goede antidiefstal investering 😉

Wow! Dat is heftig! Ja dan ben je blij met een paar extra platen 🙂

Link naar reactie
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Op 21-1-2022 om 09:55, Warmenhj zei:

Wij hebben het plan eind febr of in maart naar Spanje en Port te gaan voor tot het het te warm wordt. En maybe juli of aug naar de Nordics te gaan. Dan kan het ook daar nog mooi zijn. Het is een rijdend huisje 🤗. Stay well and healthy en veel plezierige reizen 👍🙏

 Dank je wel. Dat jullie ook nog heel veel mogen reizen en er gezond bij blijven. Noorwegen staat ook nog op onze bucketlist.

Link naar reactie
Share on other sites

2 uren geleden, trailerad zei:

 Dank je wel. Dat jullie ook nog heel veel mogen reizen en er gezond bij blijven. Noorwegen staat ook nog op onze bucketlist.

Wederkerig alle goeds en blijf veilig reizen zolang het kan en mag enz. Wie weet komen we elkaar ergens tegen met vr grt. Hans 

aangepast door Warmenhj
Link naar reactie
Share on other sites

Misschien mostert na de maaltijd voor TS maar dan misschien wat aanvullende info voor de mee-lezers, of camperaars die twijfelen over zo'n levelsysteem:

 

Het E&P levelsysteem heeft bij veel camperaars de voorkeur vanwege zijn goede reputatie en omdat E&P met telescopische steunen werkt die in twee delen uitzetten. Dit zorgt er voor dat bij intrekken de poten wat korter worden en daarmee hoger onder het chassis eindigen dan steunen met 1 telescopisch deel.

Het wegen met het E&P levelsysteem is een optie die nog niet zo heel lang bestaat en waarvan E&P inderdaad aangeeft dat het niet heel nauwkeurig (onbruikbaar) is.

 

Een elektrisch levelsysteem met motoren wordt door de fabrikant aangeprezen omdat je geen gedoe zou hebben met (grote) oliepompen en er ook geen kans op lekkage in leidingen is. Voor zo ver ik weet heeft een hydrolisch levelsysteem deze reputatie niet als het om betrouwbaarheid gaat. De elektrsche variant met motoren daarentegen is juist gevoeliger voor vuil en stof wat in de wormwielen en de motor c.q. motorkoeling kan gaan zitten. En het levelen zelf duurt met elektrische motoren ook wat langer.

 

E&P doet het dusdanig goed dat zij ook partner van AL-KO zijn, het Duitse merk van de meeste camperonderstellen. AL-KO op zijn beurt heeft sinds enige tijd ook een levelsysteem op de markt gebracht wat op het E&P systeem lijkt, praktisch bijna even duur is en volgens eigen zeggen met goede nauwkeurigheid kan meten.

Een aannemelijke kans dat zij uit de gedeeltelijke samenwerking met E&P een eigen levelsysteem hebben ontwikkeld waar E&P mogelijk een graantje van meepikt. 

AL-KO doet het v.w.b. E&P iets strakker met een nette afstandsbediening en een smartphone app maar goed, het zal een kwestie van tijd zijn dat E&P dit ook heeft.

 

 

 

Ik heb overigens begrepen dat wanneer je een levelsysteem laat zakken, je eerst de handrem er af moet halen, om te veel spanning om de handremkabel te voorkomen. Misschien zijn er NKC meelezers die dit kunnen beamen c.q. aan kunnen vullen. Dit kan waardevolle informatie zijn voor de nieuwe gebruikers, als ze het al niet weten.

 

 

aangepast door Camper-T
  • Thanks 1
Link naar reactie
Share on other sites

2 minuten geleden, Camper-T zei:

 

 

 

 

Ik heb overigens begrepen dat wanneer je een levelsysteem laat zakken, je eerst de handrem er af moet halen, om te veel spanning om de handremkabel te voorkomen.

Misschien zijn er NKC meelezers die dit kunnen beamen c.q. aan kunnen vullen. Dit kan waardevolle informatie zijn voor de nieuwe gebruikers, als ze het al niet weten.

 

 

 

 

Beste T,

 

De tip met betrekking tot de handrem komt uit deze video (zie onder). Het is de moeite waard deze te bekijken. Recentelijk heb ik een E&P systeem laten installeren. Ik heb meteen advies gevraagd hoe het kraken van de handrem kan worden voorkomen bij onze camper. Het antwoord: "Niet"! Wat blijkt: het issue met de handrem doet zich alleen voor bij AL-KO onderstellen en niet bij een Ducato onderstel (wat wij hebben). Blijkbaar zit daar een groot verschil in voor wat betreft het levellen. Ik heb het geprobeerd en bij mijn ducato hoor ik inderdaad geen gekraak. Dus: het hangt er van af wat voor Camper-T je hebt. 

 

 

Groeten,

Koen

 

 

 

 

 

  • Thanks 1
Link naar reactie
Share on other sites

Ter aanvulling: de handrem vormt het veiligheidssysteem van E&P. Als je deze geheel laat zakken (dus: van de rem haalt) werkt het E&P systeem niet. Voor camperaars met een AL-KO onderstel: laat de handrem dan een beetje zakken (zie de video van Harry), maar niet helemaal.

 

Met vriendelijke groet,

Koen

  • Thanks 1
Link naar reactie
Share on other sites

44 minuten geleden, Camper-T zei:

Misschien mostert na de maaltijd voor TS maar dan misschien wat aanvullende info voor de mee-lezers, of camperaars die twijfelen over zo'n levelsysteem:

 

Het E&P levelsysteem heeft bij veel camperaars de voorkeur vanwege zijn goede reputatie en omdat E&P met telescopische steunen werkt die in twee delen uitzetten. Dit zorgt er voor dat bij intrekken de poten wat korter worden en daarmee hoger onder het chassis eindigen dan steunen met 1 telescopisch deel.

Het wegen met het E&P levelsysteem is een optie die nog niet zo heel lang bestaat en waarvan E&P inderdaad aangeeft dat het niet heel nauwkeurig (onbruikbaar) is.

 

Een elektrisch levelsysteem met motoren wordt door de fabrikant aangeprezen omdat je geen gedoe zou hebben met (grote) oliepompen en er ook geen kans op lekkage in leidingen is. Voor zo ver ik weet heeft een hydrolisch levelsysteem deze reputatie niet als het om betrouwbaarheid gaat. De elektrsche variant met motoren daarentegen is juist gevoeliger voor vuil en stof wat in de wormwielen en de motor c.q. motorkoeling kan gaan zitten. En het levelen zelf duurt met elektrische motoren ook wat langer.

 

E&P doet het dusdanig goed dat zij ook partner van AL-KO zijn, het Duitse merk van de meeste camperonderstellen. AL-KO op zijn beurt heeft sinds enige tijd ook een levelsysteem op de markt gebracht wat op het E&P systeem lijkt, praktisch bijna even duur is en volgens eigen zeggen met goede nauwkeurigheid kan meten.

Een aannemelijke kans dat zij uit de gedeeltelijke samenwerking met E&P een eigen levelsysteem hebben ontwikkeld waar E&P mogelijk een graantje van meepikt. 

AL-KO doet het v.w.b. E&P iets strakker met een nette afstandsbediening en een smartphone app maar goed, het zal een kwestie van tijd zijn dat E&P dit ook heeft.

 

 

 

Ik heb overigens begrepen dat wanneer je een levelsysteem laat zakken, je eerst de handrem er af moet halen, om te veel spanning om de handremkabel te voorkomen. Misschien zijn er NKC meelezers die dit kunnen beamen c.q. aan kunnen vullen. Dit kan waardevolle informatie zijn voor de nieuwe gebruikers, als ze het al niet weten.

 

 

Alko heeft E&P overgenomen en de 2 lijnen zullen verworden tot een a en b merk voor de consumentenmarkt. Het touchscreen van EP is verbeterd dwz de tempgevoelige chip is vervangen. Het lossen van de handrem is een noodmiddel indien de bediening niet werkt zoals bedoeld. Omdat het levelsysteem verticaal werkt, heeft het op zich niet zoveel invloed. Om te levelen moet het contact aan en de handrem aangetrokken staan. Als de afwijking van "waterpas" binnen de roos zit doet hij het automatisch. Daarbuiten is het eenvoudig met de hand te doen. Zo ook de scheefstaand voor lozen grijs water. Een automatische stand maar ook handmatig gaat het prima. 
dank voor de aanvullingen. 👍

Link naar reactie
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Dat ziet er koud uit! En inderdaad, even de poten uit en de kettingen erom, meer ruimte om te werken en ze goed aan te leggen, super! 
zo te zien een Hymer met Mercedes. Wat voor aanpassingen mbt de kachel gedaan? En op welke camping gestaan? Banden met het sneeuwvlok embleem? Gebruiken jullie zomer en winterwielen sets? Nog extra afdekking van voorruit en rok over de motorkap ect.? 
We denken erover om het volgend seizoen te gaan doen en oriënteren ons op voorzieningen en voorbereiding!
bijv. Dank en met vr grt. Hans  

Link naar reactie
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...