Ga naar inhoud

Accu wordt leeggezogen tijdens rijden


Kabe
 Share

Recommended Posts

Volgens mij is er ook gerommeld tijdens andere werkzaamheden. Dat de Lithium accu de oorzaak van alle problemen is geloof ik niet. 12 volt is 12 volt, alleen de 230 volt lader is niet geschikt om een Lithium accu optimaal te laden, dat is slecht voor levensduur de accu maar zou geen invloed moeten hebben om de rest van het systeem. Dat is ook al een kwalijke zaak van de dealer.

Dat er in de silent modus niet volledig wordt geladen lees ik niet, de laadtijd tot vol zal eerder langer duren.

 

 

En off-topic ook deze lader laad aan de paal met voorrang de HH accu en daarna de startaccu.

Quote

Eerst wordt de accu van het woongedeelte geladen. Als
de accu van het woongedeelte volledig is geladen, wordt
ook de startaccu geladen.

 

Link naar reactie
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Goedendag 

 

ik heb een update

 

we hebben verschillende kleine en grote afstanden gereden en het laad patroon van onze Camper is weer als vanouds en zoals het hoort 

 

de oorzaak was dus echt 100% de connectie van het -0 blauwe draadje dat ernaast lag op de distributie box in de technische ruimte van de camper

 

ik ben blij dat ik het zelf heb kunnen oplossen want het leek anders een behoorlijk ingewikkelde zoektocht te worden omdat de dader moeilijk te vinden was.

 

ik dank jullie heel hartelijk voor de adviezen en ondersteuning, ik ben weer veel wijzer geworden.

0551C019-6492-475A-A549-A1B6484F7984.jpeg

6FF42446-B08C-4297-A7DA-AB96BD3702AD.jpeg

01B8BEB1-7A36-4026-BE90-9C0FFEE5DC7E.jpeg

Link naar reactie
Share on other sites

  • 2 months later...

Goedemorgen 

 

hier ben ik weer met mijn accu problemen, misschien kunnen jullie mij nog wat tips geven.

 

we staan nu in Frankrijk, we zijn sinds half juni op pad

heel af en toe staan we on-grid dus los van de paal.

nu gaat het mijnsinziens na al het gedonder met onze boordaccu redelijk 

maar toch niet helemaal naar mijn tevredenheid 

ik heb gelezen dat 12,7 vol is (dat geeft het display ook aan, (beide accu’s) balkjes zijn beide mooi groen ✅ dus ik starte gisterenmiddag met volle accu’s waar ik nu sta.

 

Vanochtend is het display automatisch in de spaarstand gezet en de boordaccu geeft aan 12,5 volt maar wat ik zo vreemd vind is dat de parameter oranje kleurt

0,2 volt minder en de meter is oranje?

 

12,7 is vol en tot 12,1 is 60 % vol dan zou  de parameter toch gewoon groen ✅ moeten zijn? Ik vind oranje een waarschuwing dus verontrustend 

 

wie geeft mij aub raad.

 

Link naar reactie
Share on other sites

Je kunt je accu inhoud pas echt aflezen als je alles uitzet, en 10 minuten wacht.

Die kleurtjes zeggen niet zoveel. Het voltage is belangrijker.

 

Als ik naar je foto's kijkt, zie ik linksboven een dikkere rood/zwarte draad. Is dat je voeding van de accu?

Zoja, dan zijn ze veel te dun. Fabrikanten besparen vaak op de dikte van de bedrading.

 

Bijvoorbeeld: een absorptie koelkast trekt gemiddeld 17 ampere bij 12 volt.

In mijn zelfbouw camper heb ik daarvoor al dikkere kabels liggen dan die op de foto's staan.

Valt me een beetje tegen van Kabe dat de elektra zo'n rommeltje is. (losliggende relais ed.)

aangepast door DucatoVan
Link naar reactie
Share on other sites

  • 11 months later...

Goedenmiddag,

 

We zijn inmiddels ruim een jaar verder en net terug van een lange vakantie uit Portugal.

Het is voor de camper en mijn humeur een desastreuse trip geweest.

Los van de paal staan is onmogelijk gebleken.

Ik moet zeggen dat wij bijna altijd aan de paal staan dus dan werkt het laadproces van beide accu's goed, het display geeft altijd gemiddeld 13,4 volt aan, ontkoppel ik de 220 volt dan geeft het display standaard 12,7 volt aan ook na een korte of lange trip dus beide accu's zij vol. Maar gaan we winkelem en komen een paar uur later terug de staat de HH parameter al gauw op 12,3 volt, zolang we deze gewisselde accu al hebben vanaf mei 2022

 

Maar een nacht thuis voor de deur een dag voor de vakantie 10 juli,  een nacht in Santander een nacht in Lissabo 11,3 en Perigueux 9,4 volt en we hebben er nog een paar gehad waar geen stroomvoorziening was dus dan zijn afhankelijk van de HH accu, dat kreng loopt in een etmaal helemaal leeg. Zelfs naar 9,4 volt (Perigueux) niets werkt meer, motor starten (autoaccu werkt perfect hoor, geen terugval) een stukje rijden en het display geeft weer 12,7 volt aan, rarara.

 

Ik ben nu aan het testen voor de deur thuis.

Accu's beide vol na aankomst einde vakantie.

camper op het binnenterrein neergezet, geen stroom, hoofdschakelaar in de servicekast uitgezet na 48 uur HHaccu 12,6 volt startaccu 12,7 vokt.

Hoofdschakelaar aangezet, alle verbruikers uit, echt uit. tenminste wat zichtbaar is.

20 uur later, dus de volgende ochtend (vandaag de 21ste) display geeft aan 10,6 volt. Parameter dus helemaal zwart.

Startaccu geeft aan 12,7 volt.

 

Is dit Sulfatering van de accu? Deze is vorig jaar mei geplaats Bij onze dealer.

Ik snap er helemaal niets meer van.

ik kan niet normaal camperen, ik kan niet met deze camper los van de paal overnachten want niet één functie werkt nog, geen water  geen toitel geen koelkastdisplay etc. We hebben twee maal de inhoud van de  riezer weg moeten gooien, vlees, groente en ijs. hij staat nu via een verlengsnoer aan de stroom Bij ons op de binnenplaats.

De dealer heeft pas in oktober ruimte.????

 

Ik heb exact hetzelfde type en uitvoering accu als vervanger gekregen, deze uitvoering was nergens leverbaar?? Heb ik misschien per vergissing mijn oude opgeladen accu terug gekregen, en die was dood gegaan in de winterstalling.

 

het is te zot voor woorden

 

Vorige werk stonden wij in Maastricht, camper aan de stroom koelkast ook, na 24 uur verbruik 9 kilowatt via aan/uit

De dag erop in den Bosch hetzelde alleen koelkast op gas 3 kilowatt via aan/uit.

Met de koelkast op stoom verbruikt de camper tussen de 250 en 300 kilowatt stroom per maand. Kabe campers zijn grootverbruikers, belachelijk gewoon.

 

Nooit en te nimmer koop ik nog Kabe, ik heb er slapeloze nachten van.

 

Nogmaals mijn vraag is Safatering van de accu, de accu is net 17 maanden oud, een dagje winkelen en camper op de parkeerplaats geeft al stress

 

Ik zie graag heel veel tips en adviezen.

 

vriendelijke groet Kabe

20230810_074949.jpg

IMG-20230801-WA0002.jpg

20230718_144047.jpg

20230719_071607.jpg

Link naar reactie
Share on other sites

Wat een gedoe!! De enige verklaring die ik er voor heb, is dat er een 'sluipmoordenaar' aan boord is die je HH accu leegzuigt. 
>>Heb ik misschien per vergissing mijn oude opgeladen accu terug gekregen, en die was dood gegaan in de winterstalling.<<
Dat kan jezelf controleren. Het gaat vooral om de restcapaciteit van jouw accu. Hoe je dat meet kan je bijv. lezen op: https://www.zwiebelfam.nl/is-mijn-accu-versleten/#:~:text=Je kunt weliswaar de restcapaciteit,30A uit jouw accu trekt.

Link naar reactie
Share on other sites

Meten is weten. Ik zou aanraden om een shunt te installeren. Dan zie je exact wat er gebeurd.

 

Een conventionele loodaccu kan slecht tegen diepontlading. Als dat een paar keer gebeurd is is het niet gek dat de accu alweer overleden zou kunnen zijn.

 

Bedenk wel dat 'alles uit' vaak verre van alles uit is. Zo'n paneeltje heeft een standby verbruik, maar vaak zitten er ook later geinstalleerde dingetjes buiten het bedienpaneel om direct op de accu (usb stopcontactjes, later toegevoegde lampjes, radio enz). Als je dan een camper een paar weken of langer laat staan zonder afgekoppelde accu help je 'm snel om zeep.

 

De koelkast moet uiteraard niet op 12V blijven. Dan is de accu ook in no-time leeg, zeker als het een conventionele loodaccu is. Normaliter is ie alleen op 12V als de motor loopt.

 

Tenzij er wat geknutseld is of defect is (relais wat niet afvalt oid) moet ie overschakelen naar gas als de motor uit is. (of 230V aan de paal)

 

(bij een compressorkoelkast is dat uiteraard anders)

 

aangepast door DJSmiley
Link naar reactie
Share on other sites

Een verbruik van 250 tot 300 kilowatt per maand is uitzonderlijk hoog. Een ijskast neemt iets meer dan 3 kilowatt per dag, dus 90 per maand!!.

Wij koken in Spanje buiten op inductie (2 platen),  hebben een uurtje of 3 per dag de TV aan en komen dan op gemiddeld 140 kilowatt per maand!!!

Er moet bij u dus een hele grote verbruiker in de camper zitten of ergens een groot stroomlek.

Neem eens contact op met Vodeg in Budel. Ingenieur Gert-Jan heeft een 1 mans bedrijf en is op dat gebied zeer bekwaam en hij kan zeer waarschijnlijk voor oktober helpen.

Link naar reactie
Share on other sites

CaradoT135, goedemorgen,

 

De koelkast werkt op 12 op gas en 220 volt

Hij schakelt automatisch, dus aan de paal 220, stekker eruit schakelt hij naar gas en starten moter naar 12 volt.

Je kunt dit proces ook handmatig instellen.

Orgineel Dometic.

 

DJ Smiley en van der Honing,

 

Hartelijk dank voor jullie reactie, de toevoeging van Smiley heb ik opgeslagen want dat geeft een goed inzicht.

 

VERVOLG.

 

Zou het kunnen dat 140 ah te ligt is voor de Kabe, er is in de bak ruimte voor een 160 ah van Victron, groter past niet.

 

Zou ik geholpen zijn en de accu met twee daglicht panelen van 175 watt, totaal 350 watt, wat is de toegevoegde waarde als ik toch 80% van onze tripjes aan de paal sta.

Link naar reactie
Share on other sites

In de handleiding van Dometic staat iets heel anders over het gebruik van de 12V modus van de koelkast. Daar zijn we al een jaar mee bezig.

 

Een absorptie koelkast mag niet op 12V als de motor niet loopt. Trekt de koelkast een accu onder het rijden leeg is er geen lader aanwezig die om kan gaan met een slimme dynamo.

 

Vervolg.

Dat is niet het probleem. 

aangepast door CaradoT135
Link naar reactie
Share on other sites

 

1593870468_RMD8505-1.JPG.f286287daf24adb75fec978b944b0073.JPG

Wat je ook gaat doen, een accu met meer capaciteit of een ander energiebron, je gaat daarmee de oorzaak niet oplossen. Het probleem is de koelkast, die zou rijdend al helemaal niet en met stilstaande motor de huishoud accu niet leeg mogen trekken.

 

In een normale situatie, voor zover je het normaal kan noemen, krijgt een absorptie koelkast onder het rijden zijn 12V voeding rechtstreeks van de dynamo, dat de startaccu daartussen zit is niet van belang. Daartussen zit ook een relais die bij niet lopende motor open staat. Zodra er gestart wordt zal het relais dichtgaan door een signaalstroom de d+. Er is op dat moment een rechtstreekse verbinding tussen de dynamo en koelkast. Zou het relais bij uitgeschakelde motor dicht blijven trekt de koelkast de startaccu leeg.

Wat die d+ ook doet bij lopende motor is het dichtzetten van het relais die de verbinding tussen dynamo en huishoudaccu maakt. Hiermee wordt de huishoudaccu geladen tijdens het rijden. Bij een stilstaande motor is de verbinding open, de gebruikers van de huishoudaccu kunnen in dat geval geen stroom onttrekken uit de startaccu.

 

Dat jij manueel de koelkast op 12V kan zetten is al erg vreemd, helemaal al dat er dan een verbinding is met de huishoudaccu.

Het is al vaker gezegd meten is weten, maar het blijft bijzonder. Wat ook bijzonder is het laatste stukje tekst uit de handleiding. Die accumonitor heb je, je kan hem aflezen maar wat lost dat op?

 

 

 

Link naar reactie
Share on other sites

Onder het rijden wordt de accu gevoed door 12 volt, de dynamo doet zijn werk, die laadt direct de HH accu en de startaccu op.

Mijnsinziens maakt het geen verschil of de dynamo direct de koelkast onderhoudt of via de HHaccu.

Bij ons schakelt nu 5 minuten aotomatisch de koelkast ovet naar gas als de motor wordt uitgezet dus dan is de 12 volt stroomvoorziening uitgeschakeld alleen het bedieningspaneel van de koelkast vetbruikt dan nog stroom.

 

Zie ik dat goed

Link naar reactie
Share on other sites

Maar zet je bij stilstand de koelkast nu handmatig op 12V of niet, dat begreep uit je eerdere opmerking?


 

Quote

 

De koelkast werkt op 12 op gas en 220 volt

Hij schakelt automatisch, dus aan de paal 220, stekker eruit schakelt hij naar gas en starten moter naar 12 volt.

Je kunt dit proces ook handmatig instellen.

Orgineel Dometic.

 

 

Link naar reactie
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...