CaradoT135 Geplaatst: 8 juni 2022 Share Geplaatst: 8 juni 2022 Volgens mij is er ook gerommeld tijdens andere werkzaamheden. Dat de Lithium accu de oorzaak van alle problemen is geloof ik niet. 12 volt is 12 volt, alleen de 230 volt lader is niet geschikt om een Lithium accu optimaal te laden, dat is slecht voor levensduur de accu maar zou geen invloed moeten hebben om de rest van het systeem. Dat is ook al een kwalijke zaak van de dealer. Dat er in de silent modus niet volledig wordt geladen lees ik niet, de laadtijd tot vol zal eerder langer duren. En off-topic ook deze lader laad aan de paal met voorrang de HH accu en daarna de startaccu. Quote Eerst wordt de accu van het woongedeelte geladen. Alsde accu van het woongedeelte volledig is geladen, wordtook de startaccu geladen. Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
CaradoT135 Geplaatst: 8 juni 2022 Share Geplaatst: 8 juni 2022 23 uren geleden, Kabe zei: En Kabe er zit normaal gesproken toch wel een kapje over die + kabels? Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Kabe Geplaatst: 8 juni 2022 Auteur Share Geplaatst: 8 juni 2022 Is dat echt zo? Het is gewoon een grote bos spaghetti in het kastje, zelf relais liggen er los in, af fabriek Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Kabe Geplaatst: 19 juni 2022 Auteur Share Geplaatst: 19 juni 2022 Goedendag ik heb een update we hebben verschillende kleine en grote afstanden gereden en het laad patroon van onze Camper is weer als vanouds en zoals het hoort de oorzaak was dus echt 100% de connectie van het -0 blauwe draadje dat ernaast lag op de distributie box in de technische ruimte van de camper ik ben blij dat ik het zelf heb kunnen oplossen want het leek anders een behoorlijk ingewikkelde zoektocht te worden omdat de dader moeilijk te vinden was. ik dank jullie heel hartelijk voor de adviezen en ondersteuning, ik ben weer veel wijzer geworden. Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
HymerBoy Geplaatst: 20 juni 2022 Share Geplaatst: 20 juni 2022 Heel goed nieuws, thanks voor de feedback. Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Kabe Geplaatst: 20 juni 2022 Auteur Share Geplaatst: 20 juni 2022 Graag gedaan hoor jullie ook alle bedankt voor de goede raad Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
HymerBoy Geplaatst: 20 juni 2022 Share Geplaatst: 20 juni 2022 Maar goed iemand heeft dus wel lopen prutsen gezien de losse kabel. Ik zou fotootje maken hoe het zit, kan je later bij problemen altijd zien hoe het hoort te zitten. Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Kabe Geplaatst: 20 juni 2022 Auteur Share Geplaatst: 20 juni 2022 Graag gedaan hoor jullie ook alle bedankt voor de goede raad Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Kabe Geplaatst: 20 juni 2022 Auteur Share Geplaatst: 20 juni 2022 Ik heb foto’s gemaakt en ze zijn reeds op de hoogte Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Kabe Geplaatst: 25 augustus 2022 Auteur Share Geplaatst: 25 augustus 2022 Goedemorgen hier ben ik weer met mijn accu problemen, misschien kunnen jullie mij nog wat tips geven. we staan nu in Frankrijk, we zijn sinds half juni op pad heel af en toe staan we on-grid dus los van de paal. nu gaat het mijnsinziens na al het gedonder met onze boordaccu redelijk maar toch niet helemaal naar mijn tevredenheid ik heb gelezen dat 12,7 vol is (dat geeft het display ook aan, (beide accu’s) balkjes zijn beide mooi groen dus ik starte gisterenmiddag met volle accu’s waar ik nu sta. Vanochtend is het display automatisch in de spaarstand gezet en de boordaccu geeft aan 12,5 volt maar wat ik zo vreemd vind is dat de parameter oranje kleurt 0,2 volt minder en de meter is oranje? 12,7 is vol en tot 12,1 is 60 % vol dan zou de parameter toch gewoon groen moeten zijn? Ik vind oranje een waarschuwing dus verontrustend wie geeft mij aub raad. Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Kabe Geplaatst: 25 augustus 2022 Auteur Share Geplaatst: 25 augustus 2022 Ik voeg een paar foto’s bij Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
van der Honing Geplaatst: 25 augustus 2022 Share Geplaatst: 25 augustus 2022 Heeft u op het moment dat u de boord accu checkt apparaten aan staan? Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
DucatoVan Geplaatst: 25 augustus 2022 Share Geplaatst: 25 augustus 2022 (aangepast) Je kunt je accu inhoud pas echt aflezen als je alles uitzet, en 10 minuten wacht. Die kleurtjes zeggen niet zoveel. Het voltage is belangrijker. Als ik naar je foto's kijkt, zie ik linksboven een dikkere rood/zwarte draad. Is dat je voeding van de accu? Zoja, dan zijn ze veel te dun. Fabrikanten besparen vaak op de dikte van de bedrading. Bijvoorbeeld: een absorptie koelkast trekt gemiddeld 17 ampere bij 12 volt. In mijn zelfbouw camper heb ik daarvoor al dikkere kabels liggen dan die op de foto's staan. Valt me een beetje tegen van Kabe dat de elektra zo'n rommeltje is. (losliggende relais ed.) 25 augustus 2022 aangepast door DucatoVan Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Kabe Geplaatst: 25 augustus 2022 Auteur Share Geplaatst: 25 augustus 2022 Dat klopt, de afwerking van de bekabeling is een waar zooitje ik ga dat ook binnenkort opnieuw aankaarten Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Kabe Geplaatst: 21 augustus 2023 Auteur Share Geplaatst: 21 augustus 2023 Goedenmiddag, We zijn inmiddels ruim een jaar verder en net terug van een lange vakantie uit Portugal. Het is voor de camper en mijn humeur een desastreuse trip geweest. Los van de paal staan is onmogelijk gebleken. Ik moet zeggen dat wij bijna altijd aan de paal staan dus dan werkt het laadproces van beide accu's goed, het display geeft altijd gemiddeld 13,4 volt aan, ontkoppel ik de 220 volt dan geeft het display standaard 12,7 volt aan ook na een korte of lange trip dus beide accu's zij vol. Maar gaan we winkelem en komen een paar uur later terug de staat de HH parameter al gauw op 12,3 volt, zolang we deze gewisselde accu al hebben vanaf mei 2022 Maar een nacht thuis voor de deur een dag voor de vakantie 10 juli, een nacht in Santander een nacht in Lissabo 11,3 en Perigueux 9,4 volt en we hebben er nog een paar gehad waar geen stroomvoorziening was dus dan zijn afhankelijk van de HH accu, dat kreng loopt in een etmaal helemaal leeg. Zelfs naar 9,4 volt (Perigueux) niets werkt meer, motor starten (autoaccu werkt perfect hoor, geen terugval) een stukje rijden en het display geeft weer 12,7 volt aan, rarara. Ik ben nu aan het testen voor de deur thuis. Accu's beide vol na aankomst einde vakantie. camper op het binnenterrein neergezet, geen stroom, hoofdschakelaar in de servicekast uitgezet na 48 uur HHaccu 12,6 volt startaccu 12,7 vokt. Hoofdschakelaar aangezet, alle verbruikers uit, echt uit. tenminste wat zichtbaar is. 20 uur later, dus de volgende ochtend (vandaag de 21ste) display geeft aan 10,6 volt. Parameter dus helemaal zwart. Startaccu geeft aan 12,7 volt. Is dit Sulfatering van de accu? Deze is vorig jaar mei geplaats Bij onze dealer. Ik snap er helemaal niets meer van. ik kan niet normaal camperen, ik kan niet met deze camper los van de paal overnachten want niet één functie werkt nog, geen water geen toitel geen koelkastdisplay etc. We hebben twee maal de inhoud van de riezer weg moeten gooien, vlees, groente en ijs. hij staat nu via een verlengsnoer aan de stroom Bij ons op de binnenplaats. De dealer heeft pas in oktober ruimte.???? Ik heb exact hetzelfde type en uitvoering accu als vervanger gekregen, deze uitvoering was nergens leverbaar?? Heb ik misschien per vergissing mijn oude opgeladen accu terug gekregen, en die was dood gegaan in de winterstalling. het is te zot voor woorden Vorige werk stonden wij in Maastricht, camper aan de stroom koelkast ook, na 24 uur verbruik 9 kilowatt via aan/uit De dag erop in den Bosch hetzelde alleen koelkast op gas 3 kilowatt via aan/uit. Met de koelkast op stoom verbruikt de camper tussen de 250 en 300 kilowatt stroom per maand. Kabe campers zijn grootverbruikers, belachelijk gewoon. Nooit en te nimmer koop ik nog Kabe, ik heb er slapeloze nachten van. Nogmaals mijn vraag is Safatering van de accu, de accu is net 17 maanden oud, een dagje winkelen en camper op de parkeerplaats geeft al stress Ik zie graag heel veel tips en adviezen. vriendelijke groet Kabe Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Don Esteban Geplaatst: 21 augustus 2023 Share Geplaatst: 21 augustus 2023 Wat een gedoe!! De enige verklaring die ik er voor heb, is dat er een 'sluipmoordenaar' aan boord is die je HH accu leegzuigt. >>Heb ik misschien per vergissing mijn oude opgeladen accu terug gekregen, en die was dood gegaan in de winterstalling.<< Dat kan jezelf controleren. Het gaat vooral om de restcapaciteit van jouw accu. Hoe je dat meet kan je bijv. lezen op: https://www.zwiebelfam.nl/is-mijn-accu-versleten/#:~:text=Je kunt weliswaar de restcapaciteit,30A uit jouw accu trekt. Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
DJSmiley Geplaatst: 22 augustus 2023 Share Geplaatst: 22 augustus 2023 (aangepast) Meten is weten. Ik zou aanraden om een shunt te installeren. Dan zie je exact wat er gebeurd. Een conventionele loodaccu kan slecht tegen diepontlading. Als dat een paar keer gebeurd is is het niet gek dat de accu alweer overleden zou kunnen zijn. Bedenk wel dat 'alles uit' vaak verre van alles uit is. Zo'n paneeltje heeft een standby verbruik, maar vaak zitten er ook later geinstalleerde dingetjes buiten het bedienpaneel om direct op de accu (usb stopcontactjes, later toegevoegde lampjes, radio enz). Als je dan een camper een paar weken of langer laat staan zonder afgekoppelde accu help je 'm snel om zeep. De koelkast moet uiteraard niet op 12V blijven. Dan is de accu ook in no-time leeg, zeker als het een conventionele loodaccu is. Normaliter is ie alleen op 12V als de motor loopt. Tenzij er wat geknutseld is of defect is (relais wat niet afvalt oid) moet ie overschakelen naar gas als de motor uit is. (of 230V aan de paal) (bij een compressorkoelkast is dat uiteraard anders) 22 augustus 2023 aangepast door DJSmiley Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
van der Honing Geplaatst: 22 augustus 2023 Share Geplaatst: 22 augustus 2023 Een verbruik van 250 tot 300 kilowatt per maand is uitzonderlijk hoog. Een ijskast neemt iets meer dan 3 kilowatt per dag, dus 90 per maand!!. Wij koken in Spanje buiten op inductie (2 platen), hebben een uurtje of 3 per dag de TV aan en komen dan op gemiddeld 140 kilowatt per maand!!! Er moet bij u dus een hele grote verbruiker in de camper zitten of ergens een groot stroomlek. Neem eens contact op met Vodeg in Budel. Ingenieur Gert-Jan heeft een 1 mans bedrijf en is op dat gebied zeer bekwaam en hij kan zeer waarschijnlijk voor oktober helpen. Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
CaradoT135 Geplaatst: 22 augustus 2023 Share Geplaatst: 22 augustus 2023 Hoe is het mogelijk dat die koelkast op 12 volt werkt, dat kan toch helemaal niet. Het probleem is een relais of een geknutselde oplossing. Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Kabe Geplaatst: 22 augustus 2023 Auteur Share Geplaatst: 22 augustus 2023 CaradoT135, goedemorgen, De koelkast werkt op 12 op gas en 220 volt Hij schakelt automatisch, dus aan de paal 220, stekker eruit schakelt hij naar gas en starten moter naar 12 volt. Je kunt dit proces ook handmatig instellen. Orgineel Dometic. DJ Smiley en van der Honing, Hartelijk dank voor jullie reactie, de toevoeging van Smiley heb ik opgeslagen want dat geeft een goed inzicht. VERVOLG. Zou het kunnen dat 140 ah te ligt is voor de Kabe, er is in de bak ruimte voor een 160 ah van Victron, groter past niet. Zou ik geholpen zijn en de accu met twee daglicht panelen van 175 watt, totaal 350 watt, wat is de toegevoegde waarde als ik toch 80% van onze tripjes aan de paal sta. Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
CaradoT135 Geplaatst: 22 augustus 2023 Share Geplaatst: 22 augustus 2023 (aangepast) In de handleiding van Dometic staat iets heel anders over het gebruik van de 12V modus van de koelkast. Daar zijn we al een jaar mee bezig. Een absorptie koelkast mag niet op 12V als de motor niet loopt. Trekt de koelkast een accu onder het rijden leeg is er geen lader aanwezig die om kan gaan met een slimme dynamo. Vervolg. Dat is niet het probleem. 22 augustus 2023 aangepast door CaradoT135 Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Kabe Geplaatst: 22 augustus 2023 Auteur Share Geplaatst: 22 augustus 2023 Sorry deze uitleg begrijp ik niet helemaal, kan je het wat duidelijker onderbouwen? Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
CaradoT135 Geplaatst: 22 augustus 2023 Share Geplaatst: 22 augustus 2023 Wat je ook gaat doen, een accu met meer capaciteit of een ander energiebron, je gaat daarmee de oorzaak niet oplossen. Het probleem is de koelkast, die zou rijdend al helemaal niet en met stilstaande motor de huishoud accu niet leeg mogen trekken. In een normale situatie, voor zover je het normaal kan noemen, krijgt een absorptie koelkast onder het rijden zijn 12V voeding rechtstreeks van de dynamo, dat de startaccu daartussen zit is niet van belang. Daartussen zit ook een relais die bij niet lopende motor open staat. Zodra er gestart wordt zal het relais dichtgaan door een signaalstroom de d+. Er is op dat moment een rechtstreekse verbinding tussen de dynamo en koelkast. Zou het relais bij uitgeschakelde motor dicht blijven trekt de koelkast de startaccu leeg. Wat die d+ ook doet bij lopende motor is het dichtzetten van het relais die de verbinding tussen dynamo en huishoudaccu maakt. Hiermee wordt de huishoudaccu geladen tijdens het rijden. Bij een stilstaande motor is de verbinding open, de gebruikers van de huishoudaccu kunnen in dat geval geen stroom onttrekken uit de startaccu. Dat jij manueel de koelkast op 12V kan zetten is al erg vreemd, helemaal al dat er dan een verbinding is met de huishoudaccu. Het is al vaker gezegd meten is weten, maar het blijft bijzonder. Wat ook bijzonder is het laatste stukje tekst uit de handleiding. Die accumonitor heb je, je kan hem aflezen maar wat lost dat op? Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Kabe Geplaatst: 22 augustus 2023 Auteur Share Geplaatst: 22 augustus 2023 Onder het rijden wordt de accu gevoed door 12 volt, de dynamo doet zijn werk, die laadt direct de HH accu en de startaccu op. Mijnsinziens maakt het geen verschil of de dynamo direct de koelkast onderhoudt of via de HHaccu. Bij ons schakelt nu 5 minuten aotomatisch de koelkast ovet naar gas als de motor wordt uitgezet dus dan is de 12 volt stroomvoorziening uitgeschakeld alleen het bedieningspaneel van de koelkast vetbruikt dan nog stroom. Zie ik dat goed Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
CaradoT135 Geplaatst: 22 augustus 2023 Share Geplaatst: 22 augustus 2023 Maar zet je bij stilstand de koelkast nu handmatig op 12V of niet, dat begreep uit je eerdere opmerking? Quote De koelkast werkt op 12 op gas en 220 volt Hij schakelt automatisch, dus aan de paal 220, stekker eruit schakelt hij naar gas en starten moter naar 12 volt. Je kunt dit proces ook handmatig instellen. Orgineel Dometic. Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.