Ga naar inhoud

Accu wordt leeggezogen tijdens rijden


Kabe
 Share

Recommended Posts

Kabe

 

goedendag

 

ik zal ff een update plaatsen en misschien hebben jullie een juist en passend advies

 

de koelkast is inderdaad niet stuk, wij hebben niet juist gehandeld maar hij lust wel een slokje stroom

 

Wij hebben nu een nieuwe startaccu van 100 Ah geplaatst door de Fiat dealer in Zwolle en hele nieuwe Litium accu 75 Ah PowerXextreme.

 

het resultaat is: hij wordt door de Koelkast want dat is de grootste verbruiker in een tijd van 3 uur rijden en circa 200 kilometer zo goed als helemaal leeg getrokken naar 13,1 volt met een lading van 31%,.

Wij hebben geen geen booster en dat willen wij ook niet.

Wij hebben geen zonnepanelen en dat willen wij ook niet want wij zitten qua gewicht helemaal aan onze max van 4250 kilogram, gisteren nog gewogen en uitslag was 4320 kg, wij kunnen er niets uit weghalen dus zonnepanelen geen optie.

 

Litium is een mooie techniek maar werkt mijnsinziens niet in onze Kabe Camper dus ik moet weer terug naar een 140 Ah AGM accu want daar hadden wij de afgelopen jaren geen problemen mee maar ik moet bekennen dat wij nooit naar ons info display hebben gekeken na een lange rit mbt conditie van de accu’s, we reden onze trip, ploffen de Camper op haar plaats en plugde de 220 erin, we hebben denk ik misschien 3 a 4 maal vrij gekampeerd, ik weet niet of dit proces dus normaal is.

 

we staan nu aan de stroom en beide accu’s geven  13,7 HH en 13,8 SA door en de lader is fluisterstil en laadt af en toe bij.

 

De dealer heeft beide accu’s doorgemeten en het resultaat is helder, bij stationair draaien van de motor laadt de SA netje bij als je een beetje gas verhoogd de HH accu slechts tiende procenten dus te weinig om de verbruikers te overtreffen, de afstand van de kabels is te groot. (de koelkast staat dan zelfs op gas) want als de motor draait mag de 220 niet gekoppeld zijn aan de Camper.

 

Is dit verhaal jullie bekend, herkennen jullie dit proces? Ik durf eigenlijk niet vrij te Kamperen en ook niet naar het Buitenland want laat staan ik rijd ff naar Parijs dan is de Lithium HH accu denk ik helemaal leeg en/of de AGM meer naar 50 % ontladen en weer naar de knoppen lijkt mij, waarom installeert de Fabrikant niet standaard een Booster of een voorziening dat de HH accu wel wordt bijgeladen althans voldoende om bij een leek zoals ik de zorgen weg te nemen?

 

Ben ik nu veroordeeld om toch een dure Booster te laten plaatsen bij de AGM accu die wij nu weer laten plaatsen?

 

ik ga volgende week weer terug  naar onze dealer, deze heeft echt engelen geduld hoor en geeft een geweldige service, dus daar ligt het niet aan.

 

maar elk meedenken is welkom

 

groetjes van ons.

Link naar reactie
Share on other sites

Hallo , 

Het is een heel verhaal, dat wel.
Ik denk dat je om kort te gaan, ervoor moet zorgen dat tijdens het rijden de koelkast alleen gevoed wordt door de startaccu.
M.i moet het zo funcioneren en zorgt de EBL hiervoor door midel van de D+ aansluiting. Die heb je blijkbaar wel.

succes  , Jos 

Link naar reactie
Share on other sites

De koelkast werkt op beide accu’s

 

vraag mij niet hoe maar hij werkt op de SA en de elektronica op de HH accu

 

maar de essentie van het verhaal is, is het gewoon heel normaal dat tijdens het rijden de HH accu zo goed als leeg  wordt getrokken, daar wil ik heel graag een antwoord op krijgen

Link naar reactie
Share on other sites

Zou het een goede oplossing zijn om de 75 Ah Lithium accu weer om te wisselen voor een 140 Ah AMG accu (was standaard in de Kabe tot voor kort) en dan een Victron VCC 1212-30 12v/30a er tussen te plaatsen?

zou dan de HH accu tijdens het rijden wel opladen ? 
onze Camper is van 2018 dus Euro6 waarschijnlijk met een slimme Dynamo.

 

Waar moet dan de Victron geplaatst worden ook voor de veiligheid?

Link naar reactie
Share on other sites

Mijn vraag of een zonnepaneel hier kan bijdragen tot het oplossen/voorkomen van het probleem was in zijn algemeenheid gesteld en niet specifiek alleen voor de situatie van Kabe. Ben toch wel benieuwd. Immers een zonnepaneel voedt de accu(s). Vraag me af of dat voldoende is om het probleem van de bij 80% afschakelende dynamo op te vangen. Misschien dat iemand met kennis hiervan op kan reageren.

  • Sad 1
Link naar reactie
Share on other sites

Excuus maar ik wil geen zonnepanelen en het is niet mijn bedoeling hoe goed ook door u bedoelt om daarover een discussie te beginnen, ik ben daar niet mee geholpen ik heb een serieus probleem vandaar ook mijn vragen over het leeglopen tijdens het rijden.

 

ik heb nu ook begrepen dat de Dynamo uitschakelt bij 80% vulling van de SA dus is het voor mij heel belangrijk “heeft het het echt nut om een Victron laadbooster te plaatsen met een AGM accu”

 

ik durf met de huidige situatie niet lang te rijden want de batterij loopt dan leeg

 

vriendelijke groet

Link naar reactie
Share on other sites

Beste Kabe, begrijp dat u een oplossing zoekt voor uw probleem, maar een forum dient breed te worden gezien en het is toch , met name voor alle euro 6 camperaars  die in aantal zullen toenemen, interessant om te weten of er meerdere oplossingen zijn voor een probleem. U heeft hiervoor enige reacties gehad die blijkbaar nog niet bevredigend zijn geweest.

  • Sad 1
Link naar reactie
Share on other sites

Ik snap niet helemaal waar deze discussie toe moet leiden. De koelkast trekt de accu(s) leeg onder het rijden. Dan maakt het niet uit welke accu je er in hebt zitten, klassiek lood, AGM of LifePO4 (lithium). Er zit iets anders verkeerd, want normaliter draait de koelkast gewoon op 12 volt onder het rijden, zonder daarbij de accu(s) leeg te trekken. Zou dus nog eens goed kijken naar het aansluitschema. En als ie het eerst wel deed (met de oude accu) en nu niet, is er misschien iets defect geraakt.

 

En ja, bij sommige euro 5 en zeker euro 6 motoren (met intelligente dynamo) heb je een DC-DC booster nodig om de huishoudaccu (elke!) tijdens het rijden geladen te krijgen. Dat heeft te maken met de manier waarop de dynamo aangestuurd wordt. De booster zorgt er dan voor dat de dynamo stroom blijft leveren voor de huishoudaccu als de startaccu vol is. En een DC-DC booster is geen "peperdure" oplossing (bij mij zit er van fabriekswege een Schaudt in en die kost circa 200 euro), denk dat je in de war bent met een inverter die van 12 volt gelijkspanning 230 volt wisselspanning maakt (één met zuivere sinus en een beetje vermogen kost zo maar tussen de 600-1000 euro).

 

Ken de voorgeschiedenis niet, maar heb je soms een compressor koelkast, die trekken inderdaad wel wat stroom.

 

En LifePO4 (lithium) vereist inderdaad wat aanpassingen aan je systeem. De DC-DC booster moet een lithium stand hebben en je hebt ook een geschikte acculader nodig (ook met lithium stand), omdat LifePO4 een heel andere laadkarakteristiek heeft als lood/AGM. En laat je niet aanpraten dat het BMS van de LifePO4 het allemaal wel oplost, dat is BS. Uiteindelijk krijg je dan toch allerlei problemen.

 

Succes!

aangepast door GeMa
Link naar reactie
Share on other sites

Op 20-5-2022 om 17:52, Kabe zei:

 

Quote

ik zal ff een update plaatsen en misschien hebben jullie een juist en passend advies

Had je al eerder iets over deze klacht gemeld?

Quote

de koelkast is inderdaad niet stuk, wij hebben niet juist gehandeld maar hij lust wel een slokje stroom

Wat voor type, compressor of absorptie? Absorptie dus!

Quote

Wij hebben nu een nieuwe startaccu van 100 Ah geplaatst door de Fiat dealer in Zwolle en hele nieuwe Litium accu 75 Ah PowerXextreme.

Die laatste zal de HH zijn.

Quote

Wij hebben geen geen booster en dat willen wij ook niet.

Als je een slimme dynamo hebt, heb je niet veel te willen dan is een laadbooster, ongeacht het type accu een vereiste.

Quote

Litium is een mooie techniek maar werkt mijnsinziens niet in onze Kabe Camper

In jouw geval is dat juist wel de beste keus, je bent al te zwaar, daar moet je iets aan doen, daar helpt een lood accu niet.

Quote

De dealer heeft beide accu’s doorgemeten en het resultaat is helder, bij stationair draaien van de motor laadt de SA netje bij als je een beetje gas verhoogd de HH accu slechts tiende procenten dus te weinig om de verbruikers te overtreffen, de afstand van de kabels is te groot.

Die laatste begrijp ik niet, is de koelkast dan ergens anders geplaatst ten opzichte van origineel? Een camperbouwer zal met de kabeldikte rekening houden met de afstand tussen bron en afnemer, daar zal het niet aan liggen.

Dat de HH accu weinig laad zegt ook niet zo veel, als die vol is past er namelijk niets meer bij.

Waar er iets niet goed zit is volgens mij een niet goed werkende laadbooster of een relais die niet goed werkt. Een adsorptie koelkast zal onder het rijden geen voeding van de HH accu moeten krijgen maar van de dynamo/startaccu. Bij stilstand allen op gas of van 230 volt.

Link naar reactie
Share on other sites

Op 21-5-2022 om 12:23, Oomlodewijk zei:

Op gas tijdens rijden mag alleen maar als er een crash sensor op zit.

Gema u heeft kennis van zaken. Ben toch benieuwd hoe u dan denkt over mijn gedachte dat een zonnepaneel ook de HH accu tijdens het rijden aanvullend op peil kan houden.

Normaliter kan de koelkast onder het rijden "gewoon" op 12 volt zonder dat je de accu leeg trekt. De dynamo kan meer dan genoeg stroom leveren om de accu in die situatie bij te laden. Anders is het natuurlijk als je stilstaat en off grid campeert, dan heeft een zonnepaneel wel degelijk een meerwaarde. Maar nogmaals, los eerst het probleem op tijdens het rijden, want dat is niet normaal.

  • Thanks 1
Link naar reactie
Share on other sites

Op 21-5-2022 om 12:33, Broers Joske zei:

Klopt en die heb ik en kunt u ook aanschaffen voor ongeveer 45,- euro bij www.camperpassie.nl. Dan is het probleem en dit lange topic opgelost.

 

Even een opmerking hierbij. Ja, met een geschikte crash sensor mag je de gasflessen open laten (en zou je de koelkast op gas kunnen laten draaien). Maar, het is niet voor niets dat de moderne koelkasten onder het rijden op 12 volt werken, pas na 15 minuten stilstand naar gas schakelen en aan de paal op 230 volt werken. Het is namelijk levensgevaarlijk om met "open vuur" een tankstation binnen te rijden om te tanken (en dat doe je namelijk als je de koelkast continue op gas hebt staan).

 

Los het probleem gewoon op waardoor de accu onder het rijden leeggetrokken wordt. Kennelijk wordt ie onder het rijden niet of niet voldoende opgeladen. Zou best kunnen dat door het ontbreken van een DC-DC booster de dynamo onvoldoende stroom levert (bij Euro 5/6 motor).

  • Thanks 1
  • Confused 1
Link naar reactie
Share on other sites

Op 23-5-2022 om 10:15, GeMa zei:

Los het probleem gewoon op waardoor de accu onder het rijden leeggetrokken wordt. Kennelijk wordt ie onder het rijden niet of niet voldoende opgeladen. Zou best kunnen dat door het ontbreken van een DC-DC booster de dynamo onvoldoende stroom levert (bij Euro 5/6 motor).

De Euro 5 motor heeft dit probleem niet. Alleen de geknepen Euro 6 laat de dynamo stoppen als de startaccu 80% vol is.

Link naar reactie
Share on other sites

Goedendag 

 

wij wisselen aanstaande dinsdag weer van accu

standaard zit er een AGM huishoudschool in de Camper van 140 Ah deze was stuk volgens de meting en de uitdraai bij de dealer, (48%) hij had niet dezelfde accu en plaatste een Lithium accu van 75 Ah.

 

gezien alle adviezen van het forum en de nadelige berichtjes mbt tot het zomaar plaatsen van Lithium accu’s heb ik de dealer verzocht de originele af fabriek accu van 140 Ah te plaatsen en dat gebeurd aanstaande dinsdag.

 

ik hoop echt dat dan alles weer als vanouds werkt zoals het altijd perfect heeft gedaan

 

ik houdt jullie indien gewenst graag op de hoogte

Link naar reactie
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...