Ga naar inhoud

Accu wordt leeggezogen tijdens rijden


Kabe
 Share

Recommended Posts

Dat hopen wij ook, we zullen het vandaag beleven.

 

alleen bij de Lithium accu zit een app dus je kunt het gedrag en de inhoud van de accu mooi volgen, bij een AGM accu heb je die luxe niet, daar ben je aangewezen op de parameters van het besturing display 

AE58B8B9-1E63-4B94-9817-0B9CDF801913.jpeg

Link naar reactie
Share on other sites

Goedendag

 

vanmiddag is de nieuwe AGM accu 140 Ah geplaatst en alles werkt volgens ons zoals het hoort te werken

 

met dien verstande, ik zal het ff proberen te verwoorden 

 

nieuwe accu erin en alles opgestart, koelkast op gas want de 220 was nog niet gekoppeld, de para meters waren bij het inschakelen van het display beide groen en de SA was 12,7 volt en de HHA 12,5, zo nieuw uit de doos

 

Nu 220 ingeplugd en beide meters naar de 13,6 volt

 

koelkast op 220

 

motor gestart (uiteraard eerst de stroomkabel eraf gehaald) met koelkast op Automatische omschakeling 

 

HHA meter komt in het oranje gebied en geeft 11,6 volt aan, de koelkast trekt gewoon heel veel weg want we deden de koelkast uit en de de HHA gaf 12,6  volt aan en groen.

 

dus wij rijden met de koelkast uit 

 

op de plek aangekomen geven beide meters 12,7 volt aan en nu op de stroom 13,8 en de HHA is aan het laden 14,4 volt en gemiddeld 8 amp.

de koelkast staat nu op de 220.

 

de dealer geeft aan dat het zo goed werkt

maar rijden met de koelkast op 12 volt?? ik vraag me af of het echt zo hoort, ik weet het niet hoor.

Link naar reactie
Share on other sites

Je hoeft in ieder geval je topic titel niet aan te passen, dat is dan ook het enige positieve.

Een absorptie koelkast hoort, zoals ik al eerder schreef, niet gevoed te worden via de HH accu. Je hebt het niet aangegeven maar welk elektroblok zit er in de Kobe? Bij mijn Schaudt gaat tijdens het rijden de voeding vanaf de dynamo naar de startaccu en dan rechtstreeks via het elektroblok richting de koelkast.

Het werkt niet goed, een HH accu moet tijdens het rijden, ook met verbruikers aan worden volgeladen, als dat niet zo is hapert er iets.

Dat kan je ook vrij simpel meten, wat is de spanning van de startaccu met en zonder lopende motor en wat die van de HH accu met in en uitgeschakelde koelkast. Is het een motor met slimme dynamo is de DC-DC booster niet defect, dat kan je met dat meten al vrij snel achterhalen.

 

 

Link naar reactie
Share on other sites

Dat is prachtig maar aan de paal was het probleem niet. Zodra je nu met ingeschakelde KK gaat rijden, gaat je accu richting de maximale ontlading en zal ook die nieuwe accu geen lang leven hebben. Dan kan je wel een zeer kundige en goede dealer hebben, zonder een normaal werkend elektrische installatie waarbij je niet met ingeschakelde 12 volt op je KK kan toeren zou ik willen weten wat er nu niet goed is.

  1. Wat is de basis van je Kabe?
  2. Hoelang heb je de Kabe en had je voorheen geen problemen met rijden en de 12 volt KK?
  3. Welk elektroblok?
  4. Is er onlangs aan de elektrische installatie geklust?
Link naar reactie
Share on other sites

Vraagje

 

Wat bedoel je met, wat is de basis?

 

wij hebben de Kabe nieuw gekocht in 2019

 

wat bedoel je met elektroblok? en waar zit dat?

 

Ja er is door dealer een paar weken geleden een LPG fles met een aparte vulling indicator in de garage ingebouwd en een vochtmeting verricht en alle gas apparatuur is gereinigd, dus ook de achterzijde van de koelkast, ik heb daar vragen over gesteld en zij zeggen wij hebben niets losgehaald alleen alles schoon geblazen? Dat vond ik wel vreemd, als dat onder gastoestellen onderhoud valt.

 

vrijdag gaan we weer rijden richting Zeeland en dan ga ik weer het gedrag van de accu’s volgen, ik vind het een erg moeilijke materie 

 

vr. gr

Link naar reactie
Share on other sites

Met basis bedoel ik het auto gedeelte, Fiat of Mercedes.

Elektroblok is de stroomverdeler die alle 12 volt afnemers van stroom voorziet, in Kabe zijn geval is dat waarschijnlijk iets van Dometic zijn.

Quote

Laden tijdens het rijden
De accu's worden tijdens het rijden opgeladen. Eerst
wordt de startaccu geladen. Als de startaccu volledig is ge-
laden, wordt ook de accu van het woongedeelte geladen.

 

En daar gaat er iets fout.

Link naar reactie
Share on other sites

De basis is Fiat 150 pk

 

Het elektroblok is Dometic, ook de acculader, de koelkast RMD 8505 en het besturingsdisplay is Dometic 

 

Ook ik ben van mening dat alles prima werkt en inderdaad de storing zit in het ladingsgedeelte.

 

De Camper heeft 5 besturingskasten (met printplaatjes en een zekering), de monteur heeft van de gaskookplaat de piëzo-elektrisch schakelaar  vervangen en 2 van de 3 ontstekers vernieuwd, volgens mij heeft hij een behoorlijke kortsluiting veroorzaakt (ik heb het niet met eigen ogen gezien) want onze ring led-verlichting aan de frontzijde boven de voorstoelen brandt niet meer en hij krijgt het ook niet meer kunnen herstellen, ten tweede zit er ook een buk in 1 van de 3 led lampjes boven het keukenblok ( als we s’avonds alle verlichting uitschakelen op het display dan blijft er 1 van de drie ledjes (elk lampje heeft drie ledjes) branden, die kunnen we dan uitzetten met een schakelaar in de keuken.

En hij heeft een paar printplaatjes opgeblazen tijdens een poging de led-verlichting in het front gedeelte weer brandend te krijgen, dat is nog steeds niet gelukt.

 

ik heb een vaag vermoeden dat het elektronica gedeelte fout in desbetreffende besturings kastje zit, deze zit namelijk onderin het keukenkastje, dus onder de gaskookplaat en naast de koelkast.

 

ik heb aangegeven tijdens de reparatie poging dat hij het juiste kastje opnieuw met bestellen bij Kabe in Zweden en niet wat hij nu heeft gedaan er een uit een Kabe caravan gehaakt en de stekkertjes heeft aangepast

 

kan mijn visie in de buurt komen?

Link naar reactie
Share on other sites

In mijn elektroblok ( Schaudt 226 C +OVP ) zit een zekering plaats waar een zekering kan worden ingestoken , en daar staat bij AES 15 Ah , als ik daar een zekering insteek en de motor niet draaid  wordt uit HH accu veel stroom ontrokken , zo ver ik weet is dit een rechtstreekse verbinding met de koelkast op 12 volt element . Zover ik weet gebruik je die voeding alleen als er een compressorkoelkast in de camper zit .

 

Is het niet zo dat bij u daar een zekering in zit , en de boel in de war stuurd .

Link naar reactie
Share on other sites

Goedendag 

 

vanochtend vertrokken uit Noordwijkerhout, alles gewoon basic gelaten alleen de koelkast uitgezet.

 

bij Stellendam geparkeerd en de camper uitgezet, beide meters groen, SA 12,9 volt en de HHA 12,6 volt

 

doorgereden na 30 minuten, koelkast aangezet op automaat, aangekomen in Haamstede Zeeland, meters exact hetzelfde waarde.

 

nu aan de stroom gezet, SA 13,8 en de HHA 14,2, het laden is begonnen.

 

volgens mij werkt alles nu zoals het hoort te werken?

Link naar reactie
Share on other sites

2 uren geleden, supreme zei:

In mijn elektroblok ( Schaudt 226 C +OVP ) zit een zekering plaats waar een zekering kan worden ingestoken , en daar staat bij AES 15 Ah , als ik daar een zekering insteek en de motor niet draaid  wordt uit HH accu veel stroom ontrokken , zo ver ik weet is dit een rechtstreekse verbinding met de koelkast op 12 volt element . Zover ik weet gebruik je die voeding alleen als er een compressorkoelkast in de camper zit .

 

Is het niet zo dat bij u daar een zekering in zit , en de boel in de war stuurd .

Een AES koelkast is doorgaans een absorptiekoelkast die op gas, 12 volt en 230 volt draait. Rijdend op 12 volt, stilstaand zonder paal op gas en aan de paal op 230 volt.

Link naar reactie
Share on other sites

GeMa dat is mij bekend , maar bij Kabe klopt het niet , als mij motor loopt met koelkast aan , staan de meter beide op 14,? volt , dat wil zeggen de dynamo voed de gebruiker ( koelkast )en brengt / houd de accu op pijl , dat is de basis van het systeem .

Link naar reactie
Share on other sites

Op 3-6-2022 om 11:19, supreme zei:

In mijn elektroblok ( Schaudt 226 C +OVP ) zit een zekering plaats waar een zekering kan worden ingestoken , en daar staat bij AES 15 Ah , als ik daar een zekering insteek en de motor niet draaid  wordt uit HH accu veel stroom ontrokken , zo ver ik weet is dit een rechtstreekse verbinding met de koelkast op 12 volt element . Zover ik weet gebruik je die voeding alleen als er een compressorkoelkast in de camper zit .

 

Is het niet zo dat bij u daar een zekering in zit , en de boel in de war stuurd .

 

Op 2-6-2022 om 08:30, Kabe zei:

kan mijn visie in de buurt komen?

 

Supreme, Je hebt hier een punt. Bij het wel/of niet plaatsen van de zekering bij een AES koelkast kan dit leiden tot leegtrekken van de Huishoud accu. Althans volgens de handleiding van mijn electroblok (Schaud EBL99).

Kabe doet er verstandig aan de handleiding van zijn Electroblok (EBL) door te nemen

Link naar reactie
Share on other sites

Goedendag 

 

er zitten op de EBL geen zekeringen

 

gisteren weer retour gereden van Zeeland naar Noordwijkerhout, een afstand van 124 kilometer, gewoon alles gelaten nadat ik de 220 had losgekoppeld, dus koelkast niet uitgeschakeld en ja hoor, hele HHA leeg, 11,5 volt.

 

ik heb na het zoeken gisteravond wel op het hoofdaansluitblok (dat zit ook in de technische ruimte) een los stekkertje gevonden, die lag ernaast) ik heb hem ingeplugd waar hij hoort en ga vandaag rijden, ik ben benieuwd 

 

wordt vervolgd p

79C58073-B9F7-4E0C-8D4E-158564C5E5A1.jpeg

6198EACD-41B8-4083-8900-525C82EEB031.jpeg

Link naar reactie
Share on other sites

Zoals ik al eerder aangaf heb je een Dometic installatie en geen Schaudt, je zal dan ook lang moeten zoeken. Jouw camper heeft bv een losse externe acculader die alle accu's laad. Een Schaudt heeft een interne lader.

Je moet het probleem ook niet hier proberen op te lossen, zoals ik al aangaf is de derde accu al bezig voortijdig dood te gaan. Je moet naar de dealer, die is aan het prutsen geslagen. Zit er nog garantie op de camper en hij kan het probleem niet verhelpen moet je naar een andere garage, die op kosten van jouw garage het probleem gaat oplossen.

 

Dometic.JPG

Link naar reactie
Share on other sites

Dag Carado

 

jij geeft de juiste info dmv een foto met een Dometic besturing kastje, onze Camper heeft er 5 en een hoofdverdeler

 

je hebt echt gelijk datum terug moet naar mijn daeler maar ik ben er de afgelopen 2 maanden al 5 keer terug geweest en ze weten het niet mijnsinziens.

 

zoals ik reeds hierboven schreef dat ik gisteren zocht naar de EBL in de technisch ruimte en bij toeval zag dat er een stekkertje los lag bovenop het Dometic blok (ik voeg een foto bij en dan weet u misschien of dat de boosdoener was, ik hoop het)

 

ik heb vandaag een stukje gereden en de Accu indicatie op het display bleef keurig in het groen en gaf aan met draaiende motor 13,4 en 13,5 volt, nu is aan het laden, de HHA geeft aan 14,3 en de SA 13,8 volt

 

ik geloof heilig dat de heren hebben geblunderd tijdens het inbouwen van de LPG fles met een externe indicator in de Garagebox

ook hebben ze ons gaskookstel gerepareerd en mijnsinziens kortsluiting veroorzaakt want ze hebben 2 printplaatjes opgeblazen in het Dometic kastje van uw foto, te station 3 en deze zit in het keukenkastje naast de koelkast en onder de gaskookplaat,

 

Maar nu komt het. Bij doormeting van de accu wat ik eerder schreef heb ik dus een nieuwe accu HHAccu moeten kopen, eerst een Litium gehad voor 2 weken en nu de lorgonele 140 Ah AGM accu, dat koste ons 626 euro, echt heel duur maar volgens mij was dus de doorgemeten accu helemaal niet defect maar gewoon leeggelopen omdat het stekkertje met het blauwe draadje ernaast lag, ik denk dat ze die eruit hebben getrokken maar vergeten zijn deze weer in terug te pluggen

 

ik ga zeker met de dealer in gesprek want dat kan natuurlijk niet

 

ik ga aanstaande zaterdag eerst een flink stuk rijden om het gedrag van de accu mbt het stekkertje te controleren of dat de oorzaak van het hele probleem was, ook dat hoop ik

 

Het is het eerste blauwe draadje vooraan met het groene stekkertje die ernaast lag.

 

wordt weer vervolgt.

FBA0047F-EEF5-427B-8019-162E5A17CF5B.jpeg

0393835E-73E5-49DE-810B-0E09B765408D.jpeg

025FC16E-AC82-42D3-898A-80F5405A612F.jpeg

Link naar reactie
Share on other sites

Kabe , bij iedere storing die je heeft , moet je een goede diagnose stellen , maar dat is niet altijd eenvoudig , en als je het niet lukt en dingen gaan vervangen van het zal wel kom je gewoon bedrogen uit en kost meestal geld wat niet nodig was . 

Link naar reactie
Share on other sites

 

19 uren geleden, Kabe zei:

heb ik dus een nieuwe accu HHAccu moeten kopen, eerst een Litium gehad voor 2 weken

Kabe,

 

In de handleidingen voor de Kabe camper (zie Kabe web site)  kom ik het volgende tegen (e.e.a  afhankelijk bouwjaar) 

 

"Bij vervanging van de accu moet ook de nieuwe accu van het type AGM zijn. De elektrische uitrusting van de camper is bedoeld voor dit type accu. Een accu van een ander type kan leiden tot beschadiging van de camper"

 

"Het is aan te bevelen om de acculader bij vol vermogen te gebruiken door op het bedieningspaneel de geluidloze stand (Silent mode) uit te schakelen".

 

Kan dat een rol spelen bij de problemen die je hebt?

Link naar reactie
Share on other sites

20 minuten geleden, CaradoT135 zei:

Als na drie jaar de AGM accu het al heeft begeven, het probleem van ontladen zich voordoet onder het rijden met AGM en LiFePo4, zou ik de laad modus van de acculader als laatste verdenken. Misschien is het probleem opgelost door het stekkertje in te pluggen.

 Ik hoop ook dat het probleem opgelost wordt met het stekkertje.

 

Uit de handleiding begrijp ik dat in geluidstille toestand de AGM accu met beperkt vermogen wordt opgeladen. Mogelijk is er tijdens geluidstille lading (met dus beperkt vermogen bij opladen aan 220V)  niet voldoende opgeladen (afhankelijk verbruik) en wellicht heeft het de levensduur van de AGM accu beinvloed.

 

Ik begrijp ook van Kabe dat het probleem van leegtrekken van de HH Accu is opgetreden na installatie van de Lithium accu. Gezien de instructie in de handleiding zou je dan ook  kunnen denken aan beschadiging van het besturingssysteem

Link naar reactie
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...