Kabe Geplaatst: 31 mei 2022 Auteur Share Geplaatst: 31 mei 2022 Dat hopen wij ook, we zullen het vandaag beleven. alleen bij de Lithium accu zit een app dus je kunt het gedrag en de inhoud van de accu mooi volgen, bij een AGM accu heb je die luxe niet, daar ben je aangewezen op de parameters van het besturing display Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Kabe Geplaatst: 31 mei 2022 Auteur Share Geplaatst: 31 mei 2022 Goedendag vanmiddag is de nieuwe AGM accu 140 Ah geplaatst en alles werkt volgens ons zoals het hoort te werken met dien verstande, ik zal het ff proberen te verwoorden nieuwe accu erin en alles opgestart, koelkast op gas want de 220 was nog niet gekoppeld, de para meters waren bij het inschakelen van het display beide groen en de SA was 12,7 volt en de HHA 12,5, zo nieuw uit de doos Nu 220 ingeplugd en beide meters naar de 13,6 volt koelkast op 220 motor gestart (uiteraard eerst de stroomkabel eraf gehaald) met koelkast op Automatische omschakeling HHA meter komt in het oranje gebied en geeft 11,6 volt aan, de koelkast trekt gewoon heel veel weg want we deden de koelkast uit en de de HHA gaf 12,6 volt aan en groen. dus wij rijden met de koelkast uit op de plek aangekomen geven beide meters 12,7 volt aan en nu op de stroom 13,8 en de HHA is aan het laden 14,4 volt en gemiddeld 8 amp. de koelkast staat nu op de 220. de dealer geeft aan dat het zo goed werkt maar rijden met de koelkast op 12 volt?? ik vraag me af of het echt zo hoort, ik weet het niet hoor. Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
CaradoT135 Geplaatst: 1 juni 2022 Share Geplaatst: 1 juni 2022 Je hoeft in ieder geval je topic titel niet aan te passen, dat is dan ook het enige positieve. Een absorptie koelkast hoort, zoals ik al eerder schreef, niet gevoed te worden via de HH accu. Je hebt het niet aangegeven maar welk elektroblok zit er in de Kobe? Bij mijn Schaudt gaat tijdens het rijden de voeding vanaf de dynamo naar de startaccu en dan rechtstreeks via het elektroblok richting de koelkast. Het werkt niet goed, een HH accu moet tijdens het rijden, ook met verbruikers aan worden volgeladen, als dat niet zo is hapert er iets. Dat kan je ook vrij simpel meten, wat is de spanning van de startaccu met en zonder lopende motor en wat die van de HH accu met in en uitgeschakelde koelkast. Is het een motor met slimme dynamo is de DC-DC booster niet defect, dat kan je met dat meten al vrij snel achterhalen. Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Kabe Geplaatst: 1 juni 2022 Auteur Share Geplaatst: 1 juni 2022 Kabe heeft geen Booster heb ik begrepen ik sta nu aan de stroom en beide accu’s geven aan 13,7 volt Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
CaradoT135 Geplaatst: 1 juni 2022 Share Geplaatst: 1 juni 2022 Dat is prachtig maar aan de paal was het probleem niet. Zodra je nu met ingeschakelde KK gaat rijden, gaat je accu richting de maximale ontlading en zal ook die nieuwe accu geen lang leven hebben. Dan kan je wel een zeer kundige en goede dealer hebben, zonder een normaal werkend elektrische installatie waarbij je niet met ingeschakelde 12 volt op je KK kan toeren zou ik willen weten wat er nu niet goed is. Wat is de basis van je Kabe? Hoelang heb je de Kabe en had je voorheen geen problemen met rijden en de 12 volt KK? Welk elektroblok? Is er onlangs aan de elektrische installatie geklust? Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Kabe Geplaatst: 1 juni 2022 Auteur Share Geplaatst: 1 juni 2022 Vraagje Wat bedoel je met, wat is de basis? wij hebben de Kabe nieuw gekocht in 2019 wat bedoel je met elektroblok? en waar zit dat? Ja er is door dealer een paar weken geleden een LPG fles met een aparte vulling indicator in de garage ingebouwd en een vochtmeting verricht en alle gas apparatuur is gereinigd, dus ook de achterzijde van de koelkast, ik heb daar vragen over gesteld en zij zeggen wij hebben niets losgehaald alleen alles schoon geblazen? Dat vond ik wel vreemd, als dat onder gastoestellen onderhoud valt. vrijdag gaan we weer rijden richting Zeeland en dan ga ik weer het gedrag van de accu’s volgen, ik vind het een erg moeilijke materie vr. gr Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
CaradoT135 Geplaatst: 1 juni 2022 Share Geplaatst: 1 juni 2022 Met basis bedoel ik het auto gedeelte, Fiat of Mercedes. Elektroblok is de stroomverdeler die alle 12 volt afnemers van stroom voorziet, in Kabe zijn geval is dat waarschijnlijk iets van Dometic zijn. Quote Laden tijdens het rijdenDe accu's worden tijdens het rijden opgeladen. Eerstwordt de startaccu geladen. Als de startaccu volledig is ge-laden, wordt ook de accu van het woongedeelte geladen. En daar gaat er iets fout. Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Kabe Geplaatst: 2 juni 2022 Auteur Share Geplaatst: 2 juni 2022 De basis is Fiat 150 pk Het elektroblok is Dometic, ook de acculader, de koelkast RMD 8505 en het besturingsdisplay is Dometic Ook ik ben van mening dat alles prima werkt en inderdaad de storing zit in het ladingsgedeelte. De Camper heeft 5 besturingskasten (met printplaatjes en een zekering), de monteur heeft van de gaskookplaat de piëzo-elektrisch schakelaar vervangen en 2 van de 3 ontstekers vernieuwd, volgens mij heeft hij een behoorlijke kortsluiting veroorzaakt (ik heb het niet met eigen ogen gezien) want onze ring led-verlichting aan de frontzijde boven de voorstoelen brandt niet meer en hij krijgt het ook niet meer kunnen herstellen, ten tweede zit er ook een buk in 1 van de 3 led lampjes boven het keukenblok ( als we s’avonds alle verlichting uitschakelen op het display dan blijft er 1 van de drie ledjes (elk lampje heeft drie ledjes) branden, die kunnen we dan uitzetten met een schakelaar in de keuken. En hij heeft een paar printplaatjes opgeblazen tijdens een poging de led-verlichting in het front gedeelte weer brandend te krijgen, dat is nog steeds niet gelukt. ik heb een vaag vermoeden dat het elektronica gedeelte fout in desbetreffende besturings kastje zit, deze zit namelijk onderin het keukenkastje, dus onder de gaskookplaat en naast de koelkast. ik heb aangegeven tijdens de reparatie poging dat hij het juiste kastje opnieuw met bestellen bij Kabe in Zweden en niet wat hij nu heeft gedaan er een uit een Kabe caravan gehaakt en de stekkertjes heeft aangepast kan mijn visie in de buurt komen? Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
supreme Geplaatst: 3 juni 2022 Share Geplaatst: 3 juni 2022 In mijn elektroblok ( Schaudt 226 C +OVP ) zit een zekering plaats waar een zekering kan worden ingestoken , en daar staat bij AES 15 Ah , als ik daar een zekering insteek en de motor niet draaid wordt uit HH accu veel stroom ontrokken , zo ver ik weet is dit een rechtstreekse verbinding met de koelkast op 12 volt element . Zover ik weet gebruik je die voeding alleen als er een compressorkoelkast in de camper zit . Is het niet zo dat bij u daar een zekering in zit , en de boel in de war stuurd . Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Kabe Geplaatst: 3 juni 2022 Auteur Share Geplaatst: 3 juni 2022 Goedendag vanochtend vertrokken uit Noordwijkerhout, alles gewoon basic gelaten alleen de koelkast uitgezet. bij Stellendam geparkeerd en de camper uitgezet, beide meters groen, SA 12,9 volt en de HHA 12,6 volt doorgereden na 30 minuten, koelkast aangezet op automaat, aangekomen in Haamstede Zeeland, meters exact hetzelfde waarde. nu aan de stroom gezet, SA 13,8 en de HHA 14,2, het laden is begonnen. volgens mij werkt alles nu zoals het hoort te werken? Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
GeMa Geplaatst: 3 juni 2022 Share Geplaatst: 3 juni 2022 2 uren geleden, supreme zei: In mijn elektroblok ( Schaudt 226 C +OVP ) zit een zekering plaats waar een zekering kan worden ingestoken , en daar staat bij AES 15 Ah , als ik daar een zekering insteek en de motor niet draaid wordt uit HH accu veel stroom ontrokken , zo ver ik weet is dit een rechtstreekse verbinding met de koelkast op 12 volt element . Zover ik weet gebruik je die voeding alleen als er een compressorkoelkast in de camper zit . Is het niet zo dat bij u daar een zekering in zit , en de boel in de war stuurd . Een AES koelkast is doorgaans een absorptiekoelkast die op gas, 12 volt en 230 volt draait. Rijdend op 12 volt, stilstaand zonder paal op gas en aan de paal op 230 volt. Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
supreme Geplaatst: 3 juni 2022 Share Geplaatst: 3 juni 2022 GeMa dat is mij bekend , maar bij Kabe klopt het niet , als mij motor loopt met koelkast aan , staan de meter beide op 14,? volt , dat wil zeggen de dynamo voed de gebruiker ( koelkast )en brengt / houd de accu op pijl , dat is de basis van het systeem . Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Pierre Geplaatst: 5 juni 2022 Share Geplaatst: 5 juni 2022 Op 3-6-2022 om 11:19, supreme zei: In mijn elektroblok ( Schaudt 226 C +OVP ) zit een zekering plaats waar een zekering kan worden ingestoken , en daar staat bij AES 15 Ah , als ik daar een zekering insteek en de motor niet draaid wordt uit HH accu veel stroom ontrokken , zo ver ik weet is dit een rechtstreekse verbinding met de koelkast op 12 volt element . Zover ik weet gebruik je die voeding alleen als er een compressorkoelkast in de camper zit . Is het niet zo dat bij u daar een zekering in zit , en de boel in de war stuurd . Op 2-6-2022 om 08:30, Kabe zei: kan mijn visie in de buurt komen? Supreme, Je hebt hier een punt. Bij het wel/of niet plaatsen van de zekering bij een AES koelkast kan dit leiden tot leegtrekken van de Huishoud accu. Althans volgens de handleiding van mijn electroblok (Schaud EBL99). Kabe doet er verstandig aan de handleiding van zijn Electroblok (EBL) door te nemen Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Kabe Geplaatst: 5 juni 2022 Auteur Share Geplaatst: 5 juni 2022 Ik zal er morgen ff naar kijken of ik de zekering kan vinden en ze dan ff doormeten. Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Kabe Geplaatst: 7 juni 2022 Auteur Share Geplaatst: 7 juni 2022 Goedendag er zitten op de EBL geen zekeringen gisteren weer retour gereden van Zeeland naar Noordwijkerhout, een afstand van 124 kilometer, gewoon alles gelaten nadat ik de 220 had losgekoppeld, dus koelkast niet uitgeschakeld en ja hoor, hele HHA leeg, 11,5 volt. ik heb na het zoeken gisteravond wel op het hoofdaansluitblok (dat zit ook in de technische ruimte) een los stekkertje gevonden, die lag ernaast) ik heb hem ingeplugd waar hij hoort en ga vandaag rijden, ik ben benieuwd wordt vervolgd p Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Oomlodewijk Geplaatst: 7 juni 2022 Share Geplaatst: 7 juni 2022 Beste Kabe, het kastje op uw foto is niet de EBL, maar de 220v met de aardlekschakelaar. Op uw EBL moeten meerdere zekeringen zitten. De EBL wordt vaak onder een van de voorstoelen of in een van de banken gemonteerd. Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Kabe Geplaatst: 7 juni 2022 Auteur Share Geplaatst: 7 juni 2022 Oje dat wordt een probleem om dat te vinden voor mij als leek Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Pierre Geplaatst: 7 juni 2022 Share Geplaatst: 7 juni 2022 41 minuten geleden, Kabe zei: Oje dat wordt een probleem om dat te vinden voor mij als leek Kijk eens op deze web site. Er staan plaatjes bij van diverse modellen. Misschien herken je er een. Schaudt is een veel voorkomend merk in de camperwereld De verschillende Elektrobloks – Camper Tools (zwiebelfam.nl) Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Kabe Geplaatst: 7 juni 2022 Auteur Share Geplaatst: 7 juni 2022 Ik ga zoeken wordt vervolgd Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
CaradoT135 Geplaatst: 7 juni 2022 Share Geplaatst: 7 juni 2022 Zoals ik al eerder aangaf heb je een Dometic installatie en geen Schaudt, je zal dan ook lang moeten zoeken. Jouw camper heeft bv een losse externe acculader die alle accu's laad. Een Schaudt heeft een interne lader. Je moet het probleem ook niet hier proberen op te lossen, zoals ik al aangaf is de derde accu al bezig voortijdig dood te gaan. Je moet naar de dealer, die is aan het prutsen geslagen. Zit er nog garantie op de camper en hij kan het probleem niet verhelpen moet je naar een andere garage, die op kosten van jouw garage het probleem gaat oplossen. Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Kabe Geplaatst: 7 juni 2022 Auteur Share Geplaatst: 7 juni 2022 Dag Carado jij geeft de juiste info dmv een foto met een Dometic besturing kastje, onze Camper heeft er 5 en een hoofdverdeler je hebt echt gelijk datum terug moet naar mijn daeler maar ik ben er de afgelopen 2 maanden al 5 keer terug geweest en ze weten het niet mijnsinziens. zoals ik reeds hierboven schreef dat ik gisteren zocht naar de EBL in de technisch ruimte en bij toeval zag dat er een stekkertje los lag bovenop het Dometic blok (ik voeg een foto bij en dan weet u misschien of dat de boosdoener was, ik hoop het) ik heb vandaag een stukje gereden en de Accu indicatie op het display bleef keurig in het groen en gaf aan met draaiende motor 13,4 en 13,5 volt, nu is aan het laden, de HHA geeft aan 14,3 en de SA 13,8 volt ik geloof heilig dat de heren hebben geblunderd tijdens het inbouwen van de LPG fles met een externe indicator in de Garagebox ook hebben ze ons gaskookstel gerepareerd en mijnsinziens kortsluiting veroorzaakt want ze hebben 2 printplaatjes opgeblazen in het Dometic kastje van uw foto, te station 3 en deze zit in het keukenkastje naast de koelkast en onder de gaskookplaat, Maar nu komt het. Bij doormeting van de accu wat ik eerder schreef heb ik dus een nieuwe accu HHAccu moeten kopen, eerst een Litium gehad voor 2 weken en nu de lorgonele 140 Ah AGM accu, dat koste ons 626 euro, echt heel duur maar volgens mij was dus de doorgemeten accu helemaal niet defect maar gewoon leeggelopen omdat het stekkertje met het blauwe draadje ernaast lag, ik denk dat ze die eruit hebben getrokken maar vergeten zijn deze weer in terug te pluggen ik ga zeker met de dealer in gesprek want dat kan natuurlijk niet ik ga aanstaande zaterdag eerst een flink stuk rijden om het gedrag van de accu mbt het stekkertje te controleren of dat de oorzaak van het hele probleem was, ook dat hoop ik Het is het eerste blauwe draadje vooraan met het groene stekkertje die ernaast lag. wordt weer vervolgt. Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
supreme Geplaatst: 7 juni 2022 Share Geplaatst: 7 juni 2022 Kabe , bij iedere storing die je heeft , moet je een goede diagnose stellen , maar dat is niet altijd eenvoudig , en als je het niet lukt en dingen gaan vervangen van het zal wel kom je gewoon bedrogen uit en kost meestal geld wat niet nodig was . Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Pierre Geplaatst: 8 juni 2022 Share Geplaatst: 8 juni 2022 19 uren geleden, Kabe zei: heb ik dus een nieuwe accu HHAccu moeten kopen, eerst een Litium gehad voor 2 weken Kabe, In de handleidingen voor de Kabe camper (zie Kabe web site) kom ik het volgende tegen (e.e.a afhankelijk bouwjaar) "Bij vervanging van de accu moet ook de nieuwe accu van het type AGM zijn. De elektrische uitrusting van de camper is bedoeld voor dit type accu. Een accu van een ander type kan leiden tot beschadiging van de camper" "Het is aan te bevelen om de acculader bij vol vermogen te gebruiken door op het bedieningspaneel de geluidloze stand (Silent mode) uit te schakelen". Kan dat een rol spelen bij de problemen die je hebt? Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
CaradoT135 Geplaatst: 8 juni 2022 Share Geplaatst: 8 juni 2022 Als na drie jaar de AGM accu het al heeft begeven, het probleem van ontladen zich voordoet onder het rijden met AGM en LiFePo4, zou ik de laad modus van de acculader als laatste verdenken. Misschien is het probleem opgelost door het stekkertje in te pluggen. Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Pierre Geplaatst: 8 juni 2022 Share Geplaatst: 8 juni 2022 20 minuten geleden, CaradoT135 zei: Als na drie jaar de AGM accu het al heeft begeven, het probleem van ontladen zich voordoet onder het rijden met AGM en LiFePo4, zou ik de laad modus van de acculader als laatste verdenken. Misschien is het probleem opgelost door het stekkertje in te pluggen. Ik hoop ook dat het probleem opgelost wordt met het stekkertje. Uit de handleiding begrijp ik dat in geluidstille toestand de AGM accu met beperkt vermogen wordt opgeladen. Mogelijk is er tijdens geluidstille lading (met dus beperkt vermogen bij opladen aan 220V) niet voldoende opgeladen (afhankelijk verbruik) en wellicht heeft het de levensduur van de AGM accu beinvloed. Ik begrijp ook van Kabe dat het probleem van leegtrekken van de HH Accu is opgetreden na installatie van de Lithium accu. Gezien de instructie in de handleiding zou je dan ook kunnen denken aan beschadiging van het besturingssysteem Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.