Ga naar inhoud

Centrale deurvergrendeling werkt niet altijd.


Corne
 Share

Recommended Posts

Het kan komen door een slecht contact in de zijdeur/camperdeur. Als deze geen goede verbinding maakt kun je de autosleutel afstandsbediening wel bedienen en de knipperlichten reageren mogelijk ook maar de motorsloten doen niks.

Onderin de deurscharnier zitten 4 stuks vierkante en verende contacten, kijk eens of die goed schoon zijn en netjes aansluiten.

Wat ook nog een probleem kan zijn, is dat de sloten van de zijdeur niet goed in de slotbeugels van de sponning vallen, soms kan het zijn dat die slotbeugels los zitten. Dan moet de hoordeur daar langs los en kun je de grote stalen Torx schroeven aandraaien.

 

Gooi de zijdeur eens goed hard dicht en kijk eens of je de centrale deurvergrendeling dan wel werkt. Dan is het één van deze manco’s. Kom je er niet uit dan zou ik even langs de Adria dealer rijden, dit fenomeen komt bij nieuwe modellen wel vaker voor.

Link naar reactie
Share on other sites

Bedankt voor je snelle reactie.

 

ik denk dat de deur inderdaad niet goed in het slot valt, als ik de camper start geeft hij wel eens aan achterdeur open.

Als ik dan met de sluiting van de deur scharnieren handmatig open en dicht doe, dan heb ik kans dat hij wel sluit, ook als ik hem heel hard dit gooi, maar dan ook niet altijd.

soms sta ik een tijd te prutsen om hem op slot te krijgen.

 

bedankt voor de tip!

Link naar reactie
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Op 25-1-2022 om 19:48, Camper-T zei:

Het kan komen door een slecht contact in de zijdeur/camperdeur. Als deze geen goede verbinding maakt kun je de autosleutel afstandsbediening wel bedienen en de knipperlichten reageren mogelijk ook maar de motorsloten doen niks.

Onderin de deurscharnier zitten 4 stuks vierkante en verende contacten, kijk eens of die goed schoon zijn en netjes aansluiten.

Wat ook nog een probleem kan zijn, is dat de sloten van de zijdeur niet goed in de slotbeugels van de sponning vallen, soms kan het zijn dat die slotbeugels los zitten. Dan moet de hoordeur daar langs los en kun je de grote stalen Torx schroeven aandraaien.

 

Gooi de zijdeur eens goed hard dicht en kijk eens of je de centrale deurvergrendeling dan wel werkt. Dan is het één van deze manco’s. Kom je er niet uit dan zou ik even langs de Adria dealer rijden, dit fenomeen komt bij nieuwe modellen wel vaker voor.

Goedemiddag, 

 

Onderin de deurscharnier zitten 4 stuks vierkante en verende contacten, inderdaad als ik die een beetje op en neer beweeg als de deur even niet gebruikt, is het probleem inderdaad opgelost.

 

Nogmaals bedankt!

 

Link naar reactie
Share on other sites

Je kunt die 4 contacten proberen te reinigen met een niet vette contactspray. Maar misschien zitten deze contactplaten niet goed vast, of de bedrading er achter, kan ook nog. Kwestie van open schroeven en even inspecteren. Nadien weer goed vastschroeven dan weet je zeker dat dit goed zit.

Controleer de deur ook even langs de scharnieren of deze recht loopt, het kan zijn dat de deur ooit is geforceerd met open waaien, etc. en daardoor iets scheef kan sluiten.

Link naar reactie
Share on other sites

  • 1 year later...

Deurcontacten zoals benoemd bij de schuifdeur zijn een bekend issue (bij de buscampers)

 

Ook de achterdeuren zijn berucht: bij een aantal modellen wil er nog wel eens een kabelbreuk optreden in de kabels tussen chassis en deur (Kabels lopen door een soort gootje van chassis de deur in en wil op die plek door de beweging nog wel eens openschuren of breken.

 

Als je helemaal geen reactie krijgt, ook niet van de lampen als je ergens op drukt is het wat anders, maar dan zou een dealer dat moeten controleren.

Kan een rot contactje zijn in de sleutel zelf, maar kan ook heel wat anders zijn.

 

Heb je een reservesleutel met centrale vergrendeling?

 

 

 

 

aangepast door DJSmiley
Link naar reactie
Share on other sites

  • 11 months later...

Hier hetzelfde probleem. Adria matrix platinum uit 2017 waarvan de cabine deuren (nu wel) dichtgaan op afstand maar de camper deur gaat helaas niet mee op slot. Probleem van de cabine (fiat) deuren was de sleutel zelf. Iemand een idee om dit op te kunnen lossen?

Link naar reactie
Share on other sites

Ik bezit zelf een Adria matrix sumpreme ( nu mijn 2e 2014 ) en daar werkte de camper ook wel een niet , die ik nu heb heb ik verbeterd n.l in de camperdeur zitten twee plaatjes die contact moeten maken met de pennetjes in de deurstijl . De twee plaatje zitten bij mij iets schuin omhoog en dei kunnen dor de ruiten iet naar beneden zakken , waar door ze geen contact meer maken met de pennetjes .

Wat heb ik gedaan alles goed schoongemaakt , daarna de plaatje omhoog gedrukt , toen een klein rechthoekig plastic stripje een schuinkantje aan gemaakt en met lijm kit wit tegen onderzijde van de plaatje gelijmd ., nu kunnen de plaatje niet meer zakken .

 

Het volgende ,neem een gewone spanning zoeker en hou die tegen de pennetjes ( deur gewoon open laten ) in de deurstijl bedien nu de afstand bediening dan moet de spanningzoeker even opflitsen , doe dit paarkeer open en dicht . kan ook met een voltmeter , maar die neemt geen stroom belasting op .

 

Het kan ook in de deur zelf zitten , ook dit kan je testen , neem een een accu van 12 volt sluit op de plus en min een draad aan , druk een draad op het stipje van de deur , hou de andere draad even tegen het andere stipje nu moet het elektronische slot reageren , draai je draad om en dan moet hij ook weer reageren , het werkt namelijk plus en min omdraaien is sopt er op of af . Je kan ook even eerst met de Ohm meter even door meten heb je geen uitslag dan zit er een defect in je deur wel uitslag dan heb je in ieder geval geen onderbreking in het systeem .

 

Succes 

 

 

Link naar reactie
Share on other sites

Onder tussen is het probleem bij onze camper zo goed als opgelost. 
er bleek een breuk in de kabel naar de deur toe te zitten. Deze kabel is nu vervangen. 
het komt nog wel eens sporadisch voor dat hij het niet doet, dan doe ik de deur contacten even behandelen met contact spray en dan gaat het weer een tijdje goed. 
 

Groet Corné 

Link naar reactie
Share on other sites

Heeft u zelf die kabel vervangen , want bij mij wil de deur wel van het slot maar niet op slot . het is niet een storing maar het is volgen mij aan gepast , maar ik wil weten hoe de kabel aangesloten is op bedrading van de auto zelf . Ze hebben volgens mij een zijde gewoon aan massa gelegd . Ik deze camper niet nieuw gekocht .

Het is wel een Adria Matrix supreme van 2014 met een Renault master 3 chassis .

Link naar reactie
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...