Ga naar inhoud

2 regelaars op 1 panelen set.


omejopie
 Share

Recommended Posts

Heb op mijn camper totaal 220 WP aan panelen liggen voor de HH accu's..

Nu wil ik ook mijn start accu's met de zelfde panelen een beetje laden. Druppelen meer niet.

Een belangrijk punt is dat ik alles absoluut gescheiden wil houden.

De aansteker aansluitingen lopen via het startslot dus daar kan ik niks mee.

 

Ik zat er aan te denken om een klein zonnepaneel regelaartje op dezelfde zonnepaneel set aan te sluiten.

Is dit uberhaupt mogelijk. Dit is mijn vraag. Overige als info.

Reden is dat omvormers over het algemeen een belabberd rendement hebben. Zelfs Victron.

 

Heb alles van Victron MPPT regelaar en ook omvormer/lader  Net als op mijn boot maar daar 390 WP en 24V.

Waar zomers een dikke koelkast met vriezer op draait en waar je 'swinters blij mag zijn al je de boel vol houdt.

Daar laad ik de start accu met de omvormer/lader en een 230V druppellader voor de start accu.

Link naar reactie
Share on other sites

Van het bestaan van dit type laadregelaars ben ik op de hoogte. Sterker nog ik heb er eentje gebruikt op mijn boot en gelijk weer afgevoerd.

In de brochure en de gebruiksaanwijzing werd mij niet duidelijk hoe de werking was.

Die ik ooit had daar zat er een prioriteit in voor de huishoud accu. Als die vol was ging hij pas over naar de startaccu. Dat lukte zomers wel met toen 170 WP maar in de winter nooit.

Daarom leek het me handig om een aparte regelaar te gebruiken voor de startaccus zodat deze ook ten alle tijde opgeladen worden.. 1 a 2 amp is zat

 

Link naar reactie
Share on other sites

U zou het ook anders kunnen doen , leg een draad aan met zekering naar de start accu en plaats daar tussen een  diodes ( in serie ) met een drempelspanning van +/- 0,7   dan hou je de accu op peil . Berekening 14,4 v - 0,7 = 13,7 volt is de low laadspanning . als de spanning lager is in de winter en de startaccu blijft 12,7 volt krijgen ontlaad hij niet .  12,7 + 0,7 = 13,4 volt op de huisaccu .Goed koper kan het niet .  

Link naar reactie
Share on other sites

Supreme dat ben ik met je eens maar in geval van slechtere startaccu (en dat kan plotseling gebeuren!)loopt je licht accu er op leeg en dat wil ik juist niet.

Zat er aan te denken ee soort konstante stroom regelaar te gebruiken. Alleen een diode is geen stroombegrenzer.

 

aangepast door omejopie
Link naar reactie
Share on other sites

Dit lijkt mij vrij duidelijk en zo werkt het bij mij in de praktijk ook:

Quote

The system has two outputs, one for the service battery and one for the starter battery, allowing a maintenance charge also on the starter battery.

Zolang de huishoudaccu niet volledig geladen is, gebeurt er niets met de startaccu. Als de huishoudaccu volledig opgeladen is, krijgt de startaccu een onderhoudslading.

Link naar reactie
Share on other sites

Dat zal waarschijnlijk wel kunnen. Het zal alleen niet duidelijk zijn wat er dan gebeurt, want die twee regelaars kunnen niet raden welke accu er voorrang moet hebben. Mogelijk trekken ze samen ook de spanning van de zonnepanelen zo omlaag, dat geen van beide nog goed functioneert.

Ik zou eerder een oplossing aan de accu-kant zoeken, bij voorbeeld een (mechanische) omschakelaar waarmee je kunt kiezen welke accu geladen wordt.

aangepast door Busje
Link naar reactie
Share on other sites

Zou dan zo moeten dat 1 regelaar voor de service accu is en de andere voor de start accu.

Ben bang dat alles onstabiel wordt. Daarom heb ik de vraag gesteld.

 

Met Laders/omvormers heb je voor schepen tegenwoordig 3 of meer laadpunten die als er 230 aanwezig is het volgende opladen:

Service accu's

Start accu's

Boegschroef accu's  en ik geloof zelfs ook hekschroef accu's.

Bij combi lader omvormers in het segment voor de campers heb je dit ook.

 

Vind het daarom zo jammer dat dit niet zo is bij zonnepaneel regelaars dat alleen bij voldoende zonnestroom .een klein gedeelte permanent voor de start accu's wordt gebruikt.

Dan maar investeren in wat grotere panelen op dak. Kleine panelen moet je niet willen. Ik heb van die overloopbare gekocht. vast geplakt en dan nauwlijks extra weerstand. Verdiend zichzelf terug.

 

Link naar reactie
Share on other sites

Ik heb ook een boot gehad en als en nog +/- 1 ah naar de huisaccu ging werd de start accu bij geladen ., en dat werkte prima en ik had ook een compressorkoelkast aan boord .  ik had op de boot twee panelen van Sunpower a 90 watt en het frame kantelbaar gemaakt over stuurboor en bakboord . ik lag op 2 mei op een onbewolkte morgen om 11.30 met de voorsteven op het zuiden afgemeerd , en ik keek op de ah meter wat er geladen werd 8 ah , toen heb ik de panelen gekanteld op het oosten en de ah meter ging naar 13,5 ah , dit was het resultaat .

Nu op mijn camper zitten tweee panelen van Beaut a 95 ah en heb tussen de uitgang van de regelaar een diode geplaatst zodat de startaccu Bosch 90 ah ( 14,4 )wat lagere laadspanning krijgt en de AGM huisaccu  Beaut 120 ah ( 14,7 ) iets meer . 

Link naar reactie
Share on other sites

Supreme

vwb je redenatie klopt dit volkomen maar het een hangt dan weer van het andere af.

Wat gebeurt er als je diode doorpiept en het 0,7 volt verschil wegvalt?

Bij die lader/omvormers van bijv.Victron is de uitgang beveiligd met een max. stroom.

De hele grote regelaars van Victron hebben dit ook en zijn tevens ook lader/omvormers va 1600 Watt.

Dit is me te gortig en te groot voor de camper accu.

Waarom niet voor de kleine regelaartjes.

aangepast door omejopie
Link naar reactie
Share on other sites

Een siliciumdiode slaat niet zomaar door u moet wel er een nemen van voldoende capaciteit , b.v 10 ah  , en als u er een steekzekering tussen plaatst van b.v 7,5 ah gaat er niets mis alleen de beide accu sets zijn aan elkaar gekoppeld .

 

Een extra regelaar tussen de panelen plaatsen kan volgen mij ook ,ik zie daar geen probleem mee . De laadstroom wordt dan verdeeld naar de accu die het meeste vraagt ( door het spanning verschil ) , en als er dan e.v t tussen de + van de extra regelaar naar de startaccu een diode plaats zal er iet minder stroom daar naar toe vloeien , en meer naar de huis accu .

 

 

Link naar reactie
Share on other sites

De bedoeling is alleen laden als er zonlicht is dus volle mep naar service accu en druppelen naar startaccu.

En daarna niets meer dus geen druppelen uit de Service accu naar de Start accu. ivm m.i. te veel risico.

De Victron regelaar heeft een belasting uitgang die alleen uitschakelt als de service accu te leeg wordt oftewel gaat gewoon door.

Maar goed ik begrijp dat niemand de 2 laadregelaars ooit heeft geprobeerd. Jammer 

Link naar reactie
Share on other sites

U wil alleen de startaccu druppelen bij de volle zon , Dan zeg ik doe dan gewoon een draad met schakelaar er tussen de beide accu's , dan kan u hem aanzetten als het nodig is want de start accu hoeft niet alle dagen onder  laadstroom te staan .

 

Want ook met een tweede regelaar zal er altijd een stroom naar de stat accu lopen als er een spanning verschil is , en een regelaar gebruikt zelf ook iets  , en u wil de volledige zonnestroom gebruiken voor de huis accu .

Link naar reactie
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...