Ga naar inhoud

Wisselen LPG naar Propaan


Ruudje
 Share

Recommended Posts

LPG is een wisselend mengsel van propaan en butaan (40/60 en 60/40). 's-Winters meer propaan en zomers andersom. Ik heb nog nooit gehoorde van 100% propaan dat als LPG wordt verkocht. Misschien in sommige wintersportlanden, maar zeker niet in Nederland. Is ook helemaal niet nodig als de LPG als voortstuwings brandstof wordt gebruikt. De LPG wordt dan vloeibaar naar de verdamper gebracht die bij de motor is gemonteerd en daar naar dampvorm gebracht. Starten van de motor gebeurt als het koud is, eerst op benzine, waarna de installatie vanzelf naar LPG omschakelt.

 

Bij gebruik in de camper voor koken, verwarmen en koelen wordt een ander principe gehanteerd. Daar heb je te maken met dampflessen, de LPG "verdampt" al in de fles en wordt als gas naar de verbruiksapparaten gebracht via een drukregelaar. En ja, bij temperaturen onder de 4 graden "verdampt" dan alleen nog maar de propaan.

 

 

Link naar reactie
Share on other sites

4 uren geleden, GreDon zei:


Dan blijft inderdaad een beetje vloeibaar butaan achter. Ik zet dan de fles open op zijn kop zodat hij leegloopt. Daarna tank ik hem weer vol. Dus nooit een grote hoeveelheid butaan in de fles.
 

Als je 's-winters een 60-40 mix hebt (gebruikelijk in NL), blijft er dus ongeveer 40% butaan in de fles achter, dat is echt niet een "beetje".

Link naar reactie
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Eigenlijk is het probleem van verhouding butaan/propaan gemakkelijk te verhelpen door ervoor te zorgen dat er wat restwarmte van de verwarming naar de flessenkast gaat.

De trumaverwarming in mijn camper op stand 1 zorgt ervoor dat de camper en dus ook de flessenkast boven de vijf graden blijft. De gasflessen worden ook kouder wanneer de inhoud gaat "vergassen". Op één of andere manier de flessenkast een beetje verwarmen, kan wonderen doen.

 

Peter

Link naar reactie
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...