Ga naar inhoud

(Over)gewicht bij aankoop


Sjoerd
 Share

Recommended Posts

Ik ben van mening dat ik als koper met rijbewijs zelf verantwoordelijk ben voor het veilig rijden met een camper. Daar hoort bij dat je je totaal en asgewichten in de gaten houdt bij belading en rijden. Maar dan toch…. Ik kocht juli 2020 een mooie nieuwe camper (Knaus platinum etc. ) met aparte langsbedden, dus lange kar ( 7,5 mtr) met Thule luifel, satelliet tv. Leeggewicht zou ongeveer 2850 kilo zijn. Nog een zonnepaneel en fietsdrager erbij. Al met al onze droomwagen. Maar wat blijkt na laden fietsen, gas, vloeistoffen (adblue niet vergeten) kleding, proviand en onszelf erbij: We zitten dik boven de 3.500 kilo. De kar rijdt prima, maar ik voel me niet veilig. De enkele bladveer achter geeft me ook niet al teveel vertrouwen. Gelukkig had ik nog een slapend C1 rijbewijs end heb dat geactiveerd en de kar laten opwaarderen to 4.000 kg. Met additionele luchtvering achter (heerlijk comfortabel) en verzwaarde voorveren. Kreeg snel OK van RDW en nieuw kenteken. Voel me nu veiliger, maar mijn vrouw met B rijbewijs mag nu niet rijden en waarschijnlijk meer wegenbelasting. Tol in Frankrijk wellicht ook duurder, weet iemand dat?

Ik vind nu echter dat ik door de verkoper niet goed ben voorgelicht. Is er geen plicht om een kar zoals deze af te raden? 

Ik ben blij met de kar nu maar toch….

Link naar reactie
Share on other sites

Ik vrees dat dit probleem wijd en zijd verbreid is! Dat leeggewicht is écht het gewicht wanneer de camper leeg is. Meestal ook zonder koelkast! En ga dan maar rekenen wat er allemaal bij komt. Maar daar ga jezelf voor het grootste deel over. Vul je de schoonwater tank volledig? Dat is meestal een kilo of 100. Hoeveel kleding neem je mee? Heb je genoeg aan één lange broek, of neem je er meerdere mee? Ook die bergschoenen? En wat weeg jezelf? Een kilo of 75 of passeer je de 100? Enzovoort.

Kortom, waar de een het af kan met die (over het algemeen redelijke) 650 kilo laadgewicht, heeft de ander er veel te kort aan. Meestal, zo bleek onlangs uit metingen van de NKC, is dat laatste het geval. Maar om daarvoor de verkoper verantwoordelijk te stellen?

Link naar reactie
Share on other sites

5 uren geleden, Sjoerd zei:

…en waarschijnlijk meer wegenbelasting

Hogere wegenbelasting betalen hoeft niet per se omdat je rijklare- of leeg gewicht van je kampeerauto hetzelfde is gebleven en dat is wat je betaalt. Je hoeft dus geen extra belasting te betalen omdat je nu meer mag beladen.

In Frankrijk moet je nu wèl een stuk of wat dodehoekstickers plakken.

 

5 uren geleden, Sjoerd zei:

Ik vind nu echter dat ik door de verkoper niet goed ben voorgelicht.

 Het enige belang van een verkoper is dat jij die kampeerauto koopt en zal dus alleen de verbazende opties en de voordelen aanprijzen. Als zo’n verkoper aan elke klant gaat vertellen dat je onderweg eigenlijk geen reet kan meenemen omdat je dan strafbaar bent, dan kan-ie wel inpakken.

Het is best wel een dingetje dat teveel mensen vaak onvoorbereid zijn als ze een kampeerauto willen kopen en afgaan op de blauwe ogen van zo’n verkoper. En het is natuurlijk ook niet niks waar je allemaal op moet letten en waar je diepgravend onderzoek naar moet doen.

Vaak is dat ook nog knap lastig omdat de meeste dealers de kentekenplaten hebben afgeplakt.

 

Uitleggen hoe je jullie kampeerauto hebt opgewaardeerd naar 4.000 kg kan voor anderen een interessant verhaal zijn.

Link naar reactie
Share on other sites

Hieronder de definitie en wat daaronder valt.

 

Quote

Massa Ledig voertuig (ML) De massa van het voertuig excl. bestuurder, maar incl. reservewiel (of bandenpechhulpset), standaard boordgereedschap, 50% gevuld brandstofreservoir en (bij een bij kampeerauto:) 90% gevuld gasreservoir en 90% gevulde schoonwatertank.

Alle accessoires die achteraf worden gemonteerd zitten daar niet bij.

 

Quote

Meestal ook zonder koelkast! 

Dat klopt niet.

 

Link naar reactie
Share on other sites

Ik weet niet welke versie je hebt, maar ik vermoed een SKY WAVE 700 MEG. Die heeft in de jubileumuitvoering volgens Knaus een rijklaar aflevergewicht van 3234 kg. Dan gaat het inderdaad hard als je er fietsen en een fietsenrek op doet (ongeveer 75 kg) en dan de "normale" bezetting (2 personen) en belading/proviand. Het rijklaar aflevergewicht is altijd met 1 persoon, tank 75% vol, water leeg.

Link naar reactie
Share on other sites

23 uren geleden, GreDon zei:

Nee niet meer wegen (houderschaps) belasting. Die gaat immers naar het leeg gewicht en dat is niet veranderd. Ook de APK blijft gewoon die voor een personenauto onder de 3500 kg wegens dit leeggewicht.

De tol in Frankrijk met de tolbadge van Mango blijft klasse 2, want zij wegen niet maar scannen alleen de hoogte. Die mag niet boven de 3.00 meter zijn, maar er is een marge van 10% dus met 3.30 kom je nog door de poortjes in klasse 2.  En gaat eens een poortje niet open dan druk ik op de rode knop en meld door de intercom dat ik "klasse deux" ben en de poort gaat gewoon open.
Alleen in Oostenrijk ben je duurder uit via de verplichte Gobox. In Zwitserland ben je goedkoper uit met de VIA-app. Italië, Spanje en Portugal maken geen verschil.

Klasse 2 in Frankrijk is:

- Niet zwaarder dan 3500 kg

- Niet hoger dan 3 meter

Link naar reactie
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...