Ga naar inhoud

Verlies accu=spanning


Ben Engelen
 Share

Recommended Posts

Beste technici,

Onze camper kwam uit de stalling met alle accu's kapot. Dus zowel startaccu als 2 nieuwe huishoudaccu's moeten aanschaffen. Omdat er stroom verloren gaat gevraagd tevens een massaschakelaar te plaatsen. Dat is gedaan. Toch verliest de startaccu spanning en zie ik dat bij het weer omzetten van de massaschakelaar dat de klok het aantal dagen in januari aangeeft gedurende de tijd dat hij stilstond. Er wordt toch nog ergens stroom verbruikt. Kan het zijn dat een alarminstallatie, zit erop maar gebruik ik niet, toch stroom gebruikt en zo ja is er iemand die een adres weet waar ik dat alarm kan laten uitschakelen? Zit een Bearlock op dat moet maar voldoende zijn. 

Heel graag advies; ben maar een leek.

Ben Engelen

Link naar reactie
Share on other sites

Iedere (lood) accu heeft een zekere zelf-ontlading bij stilstand. Meestal een paar tot zo'n 5% per maand. Alleen daarvan kan de accu niet leeg zijn, tenzij je de camper een jaar niet gebruikt hebt. Wel is het zo dat iedere lood accu (gel, AGM e.d. daaronder begrepen) in principe niet meer dan voor circa 50% ontladen mag worden. Doe je dat (regelmatig) wel, dan gaat de levensduur fors achteruit. Ook hebben (lood) accu's een beperkte levensduur (meestal 5-7 jaar bij goed gebruik), dus het kan ook zijn dat je net pech hebt gehad.

 

Vaak is het echter sluipverbruik, dat je bij langere stilstand in problemen brengt. Een massaschakelaar (of het ontkoppelen van de min-pool) kan dat voorkomen, maar dan moet je alle accu's ook feitelijk loskoppelen. Ga eens bij stilstand, met aangekoppelde accu's (en alles uit) meten hoeveel stroom (amperé) er nog loopt, dat geeft een idee van hoe snel je accu's leeglopen. Een andere optie is om ééns in de maand de camper een dag aan de 230 volt te hangen.

Link naar reactie
Share on other sites

Dank voor je reactie. Ik had de camper, met nieuwe accu, weg gezet op 6 juli 2021 (spanning 13,3 V) en op 26 juli 2021 opgehaald spanning toen nog maar 11,7 V. Massaschakelaar was omgezet. Vreemd vond ik het dat de knipperende klok op het dashboard 20/1 aan gaf. Die is dus wel doorgelopen ondanks de massaschakelaar. Kan het zijn dat het aanwezige bewegingsalarm, wat ik niet gebruik, toch een bepaalde hoeveelheid stroom verbruikt? Zijn allemaal nieuwe accu's.

Link naar reactie
Share on other sites

  • 1 month later...

Natuurlijk zegt de spanning gemeten over de accupolen wel iets over de accu!

 

Een volle accu gaat richting 13-14 volt (afhankelijk type), een lege of defecte komt onder de 12 volt!

 

En een lood accu (gel en AGM zijn ook lood!) moet je nooit voor meer dan 50% ontladen (gel/AGM incidenteel 60/70%). doe je dat wel dan gaat de levensduur fors achteruit of gaat ie meteen al defect.

Link naar reactie
Share on other sites

Op 10-9-2021 om 12:50, GeMa zei:

Natuurlijk zegt de spanning gemeten over de accupolen wel iets over de accu!

 

Een volle accu gaat richting 13-14 volt (afhankelijk type), een lege of defecte komt onder de 12 volt!

 

En een lood accu (gel en AGM zijn ook lood!) moet je nooit voor meer dan 50% ontladen (gel/AGM incidenteel 60/70%). doe je dat wel dan gaat de levensduur fors achteruit of gaat ie meteen al defect.

Ja de spanning zegt welk voltage de accu heeft maar het zegt niets over de capaciteit. Er zijn accu die dermate kapot zijn, wel voldoende spanning hebben en bij belasting veel te snel leeg zijn. Duur test is de enige die iets over de conditie zegt.

  • Sad 1
Link naar reactie
Share on other sites

MGRobbie,

 

het is heel simpel, laad de accu volledig op, check de accuspanning (moet opgeladen ruim boven de 12 volt zitten, minimaal 12,4 volt), komt de spanning niet (ruim) boven de 12 volt, accu defect, komt ie wel boven de 12 volt, zet er een belasting op, kakt de spanning in, accu stuk!

Link naar reactie
Share on other sites

3 uren geleden, GeMa zei:

MGRobbie,

 

het is heel simpel, laad de accu volledig op, check de accuspanning (moet opgeladen ruim boven de 12 volt zitten, minimaal 12,4 volt), komt de spanning niet (ruim) boven de 12 volt, accu defect, komt ie wel boven de 12 volt, zet er een belasting op, kakt de spanning in, accu stuk!

Dus alleen spanning zegt niks, dat zei ik al in mijn eerdere post. Je moet een duurtest doen.

  • Sad 1
Link naar reactie
Share on other sites

  • 2 weeks later...

als een accu "leeg" loopt is dat door een verbruiker. Naar het verhaal te lezen is er nogal wat aan de hand. als de motor uit is mogen de verbruikers in de camper de motoraccu nooit leeg trekken. Er moet een scheidingsfilter/relais tussen zitten. als de HH accus losgekoppeld zijn mag de ontlaadstroom niet hoger zijn dan 50mA, is deze toch hoger dan moet gezocht worden naar een verbruiker die aan staat. dit kan goed met de lekstroomtest. (wel rekening houden met de canbus systeem van de auto.

Als dit gecontroleerd is dan de minpool startaccu loskoppelen en een lekstroomtest uitvoeren in het systeem van de HH accu's. als dit allemaal uitgevoerd is dan alles weer aansluiten en dan meten of de dynamo's alle accus bijlaad, dan motor af en de 220 aansluiten op de camper, ook dan moeten alle accus bijgeladen worden. dit ook met de zonnepanelen doen. Laat dit door een bedrijf doen die er verstand van heeft. bijvoorbeeld Auto Elektro Salland te Lettele of Boerkamp in Deventer.

 

succes

Link naar reactie
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...