Ga naar inhoud

Elektrische Camper


Jaap
 Share

Recommended Posts

Na het volgen van de NKC webinar werd ik niet vrolijk, als ik enkele webinar deelnemers moet geloven (wat ik niet doe) is mijn euro 6 camper van 2016 over enkel jaren niets meer waard, wat mij afvraag is waar en hoe al de elektriciteit die dan nodig zal zijn bij de elektrische campers terecht  komt, dit is een groot onderkent probleem. Ik zie voor de grotere campers meer een oplossing in waterstof.

En dan nog iets, er moet ons door een webinar georganiseerd door onze club geen schuldgevoel worden aangepraat.

Link naar reactie
Share on other sites

Dit is een vaak gestelde vraag, zowel binnen dit forum alsook binnen het camperforum.

"Wat als straks mijn camper geen grote stad meer in mag, of erger, geen dealer of particulier mijn camper met dieselmotor wil kopen..?"

 

Persoonlijk denk ik dat de soep niet zo heet gegeten wordt als hij wordt opgediend. Dan zouden alle transportbedrijven ook een grote strop krijgen, als het hele wagenpark a miljarden ineens niet meer de weg op mag en niet meer te verkopen is. Het zal mogelijk gaan zoals het met veel dingen gaat; gefaseerd en met haalbare tussenoplossingen.

 

Waterstof is momenteel nog een kosten/baten dingetje, de opslag in een voertuig is niet ideaal en het rendement is misschien ook niet perfect. Maar er gebeurd achter de schermen heel veel met waterstofvarianten, of in combinatie met betere bufferaccu's. Waar de ontwikkelingen van betere accu's ook zeker niet stil staat. Zo schijnt er nu al een bedrijf in Israel te zijn welke accu's heeft ontwikkeld die volledig veilig zijn, in gemiddeld 5 minuten weer volgeladen kunnen worden en een flink grote actieradius geven.

 

Ik voorzie straks een markt waarbij auto's met een verbrandingsmotor omgebouwd kunnen worden naar elektrisch. Brandstofmotor er uit, elektromotor er in en op de plaats van de tank een hoog rendabel accupack. Sterker nog, er zijn nu al bedrijven en hobbyisten die dit doen, niet zo zeer op professionele basis maar gewoon omdat het kan.  

Op deze manier hoeven campereigenaars zich misschien minder druk te maken en kan met een aanzienlijke investering (plus subsidie) de motor omgebouwd naar elektrisch.

 

Aan de andere kant is het met de wetenschap van nu ook lastig voorspellen wat de toekomst vol vernieuwingen en nieuwe uitvindingen zal worden. Als er morgen bij wijze van spreken een 100% schone brandstof voor verbrandingsmotoren wordt ontwikkeld die zo in de dieseltank kan dan worden alle speculaties over de toekomst weer anders.

 

Blijf voorlopig vooral genieten van je camper en verwacht zeker niet dat je camper straks niets meer waard is, zo ver kan een overheidsbeslissing nooit gaan. Wie dan leeft, wie dan zorgt. En als je een grote stad niet meer in mag met de camper? Wees blij, dat scheelt veel frustraties met het rijden. En anders heb je vast de fietsen nog achterop.

 

 

 

  

 

 

Link naar reactie
Share on other sites

Beste Camper-T  :  "Zover kan een overheidsbeslissing niet gaan"  ???

U heeft nogal vertrouwen in onze overheid, hoewel recentelijk steeds weer blijkt hoe onbetrouwbaar onze overheid  is. 

Vergelijkbaar breng ik even het "grijs kenteken" in herinnering. Veel gezinnen schaften zich een busje met dubbele cabine en veel bagageruimte aan. Werd ook bij wijze van spreken van de 1 op de andere dag afgeschaft. Busje onverkoopbaar en grote verliezen bij inruil op gewone auto.  Reken niet op onze (europese) overheid!!!!

Link naar reactie
Share on other sites

En wat dacht je van de kleine dieselauto's werd gepromoot en binnen no-time waren ze onverkoopbaar. Maar waarom zover terug 4000 euro bij aanschaf elektrische auto en nu al is de pot voor dit jaar al op omdat ze zogenaamd niet wisten dat het zo snel ging. En let op binnen no-time is deze regel weg en niet pas in het jaar 2025. Onze regering is nu eenmaal onbetrouwbaar als het op vervoer aan komt zie de hoge prijzen nu aan de pomp ze nemen geen enkel moeite om al die mensen die afhankelijk zijn van auto tegemoet te komen nee wel zelf per vlegtuig naar Luxemburg. En grote Audi en Mercedes en BMW rijden maar weinig met volledige elektrische auto.

Link naar reactie
Share on other sites

Het is zonder meer waar dat onze regering nog wel eens op één been wil hinken als het om regelgeving en subsidies gaat. Matig geïnformeerd door hun dure reken- en adviesbureaus worden al snel aannames gedaan en op basis hiervan zelf promotende uitspraken aan de maatschappij geventileerd. 
Met het terugdringen van de C02 uitstoot en de vervuiling door vervoer zijn Europese en deels zelfs globale doelstellingen bepaald waaraan bijna alle landen zich moeten confirmeren. Wij kunnen slechts hopen dat hier meer betrouwbare toezeggingen en eventuele subsidies uit voortkomen, omdat o.a. Brussel meekijkt en ze wel moeten. De in deze schijnbaar kortetermijnvisie van de regering(en) blijkt in realiteit 5-voor-12 dus laten we op betere regelgeving en verandering hopen.


De energietransitie komt redelijk op stoom en dagelijks komen er grote hoeveelheden zonnepanelen en elektrisch aangedreven voertuigen bij. Het grotendeels verouderde energienet is hier destijds niet op ontworpen en alles van hoog-, midden-, tot laagspanningsnet verzwaren is financieel en tijd-technisch een compleet onhaalbare zaak.

Op dit moment wordt het middenspanningsnet verzwaard van 10KV naar 20KV. Dit kan grotendeels over de bestaande infrastructuur, alleen de transformatorstations in de wijken moeten vervangen worden. Deze verzwaring geeft een aanzienlijke verhoging van netcapaciteit zodat er op korte termijn de groeiende vraag wordt afgedekt.

Voor de toekomst kijkt men meer en meer naar zelf en lokaal opwekken van energie, zoals hoger rendement PV panelen i.c.m. stationaire accu’s, plus elektrische auto’s met nieuwe generatie accu’s welke dusdanig veel capaciteit hebben dat ze niet altijd aan het net hangen om bij te laden maar ook kunnen leveren aan de woning waarop ze zijn aangesloten. En dat zijn natuurlijk allemaal verwachtingen want de materie is nog niet aanwezig en op 12 hoog in je appartement al helemaal niet uitvoerbaar. Het is daarom dat ik al eerder aangaf dat het met de (snel achterhaalde) kennis van nu lastig toekomst voorspellen is. Denk hierbij ook aan de inmenging van waterstof in de energietransitie, ook hier ligt een interessante toekomst voor klaar maar niemand weet nog exact wat de toepassingen uiteindelijk zullen worden, of wat er eventueel nog meer voor materie in energieopslag uitgevonden wordt, waardoor ons toekomstbeeld nog verder kan veranderen.
 

Dat bepaalde zaken rondom dit onderwerp stroken met het doel van zakkenvullers in de energiewereld is een feit en zij zullen achter de schermen ongetwijfeld hun invloed proberen uit te oefenen om alles zo lang mogelijk het zelfde te houden, of te vertragen, maar uiteindelijk moeten we een andere kant op. De gevestigde triljarden-orde van oliemagnaten, dik gevulde bankiers en dubieuze farmaceuten zal hopelijk langzaam afbrokkelen richting mensen zoals wij die een eerlijke en transparante oplossing willen.

Maar goed, ik drijf hiermee misschien af van de realiteit. Feit is wel dat we naar andere manieren van (schone) energie gaan en dat dit niet zonder slag of stoot zal kunnen.

 

aangepast door Camper-T
Link naar reactie
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...