Ga naar inhoud

Breedtelamp aan de bovenkant van de achterzijde camper


RonV
 Share

Recommended Posts

Ik heb een camper van 7,4 mtr lang, 3 mtr hoog en 2,25 mtr breed, met aan de zijkant nog een luifel. Hij is uit 2011, al diverse malen APK gekeurd, maar nu, bij een andere garage, afgelopen keer afgekeurd, omdat de lamp achter, aan de rechterbovenzijde niet zichtbaar was vanuit de rechterbuitenspiegel, daar de luifel ervoor zat. Er moest volgens de garage een bredere lamp op. De garage heeft de "platte" lampen nu vervangen door twee grote uitstekende lampen.
Ik vraag me af of dat wel noodzakelijk is. Ten eerste hebben al die jaren daarvoor verschillende APK keurders daar nooit iets over gezegd. Ten tweede kan ik de lamp sowieso niet zien in mijn rechterbuitenspiegel tenzij ik mijn hoofd op mijn knieen leg en ten derde, op de weg zie ik tientallen campers die ook een luifel hebben, maar geen bredere lampen. (Trouwens ook trucks zonder enige verlichting aan de bovenzijde van de zijkant achter). Is het hebben van deze breedteverlichting nu echt een vereiste ? Waar kan ik het antwoord vinden ? Alvast bedankt. Groet, Ron

Link naar reactie
Share on other sites

image.png.86ef1cc88308370e3ab408824cde7c20.pngimage.png.0df2effe0bff6c8427a519b557cda7e3.png

De APK eisen zijn gebaseerd op de type goedkeuringseisen.  Het voormarkeringslicht en het achtermarkeringslicht mogen in één lamp zijn samengevoegd,  mits voor beide aan de geometrische zichtbaarheidshoeken wordt voldaan.  Zie eventueel de genoemde ECE normen. Komt de camper af fabriek, dan voldoet deze meestal. Bij achteraf montage van de luifel worden deze hoeken  meestal niet gecontroleerd en de positie aangepast.

 

Link naar reactie
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...