Candyred Geplaatst: 26 maart 2021 Share Geplaatst: 26 maart 2021 Beste forumleden,ik ben in bezit van een Burstner Elegance i690 camper.Zowel het fabriek als RDW gevraagd voor ophogen van 3500 kg naar 3600 of 3700 kg. De fabriek houd vast aan het licht chassis en RDW aan het protocol.De camper is te degelijk uitgevoerd,bij weging is het zonder dat WIJ erin zitten 3650 kg,met leeg watertank en zo min mogelijk spullen.Wij rijden al 6 jaar met deze camper door de de as zijn we nog niet gezakt.De meeste oude types campers hebben dit probleem. Nu wil NKC het rijbewijs naar c1 verhogen het zou beter zijn om te lobbyen om het standaard gewicht van 3500 naar 3600 of 3700 kg te brengen.In het buitenland kom ik in contact met andere eigenaren van hetzelfde type die zonder aanpassingen verhoogd zijn naar 3650kg(Het kenteken bewijs bekeken van hun) Dus 2 vragen kan NKC zich daar voor inspannen en weet iemand een uitweg/oplossing zonder de camper eventueel in te ruilen voor een ander want er is niks mis mee met de Elegance. Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
supreme Geplaatst: 26 maart 2021 Share Geplaatst: 26 maart 2021 Wat betreft het C1 rijbewijs kan nog wel een tijdje duren , ik zie niet dat dit in 2021 al geregeld is . Dan bij blijft over het kenteken gewicht van u camper is nu 3500 kg max toelaatbaar gewicht , maar wat is hij technisch , dat moet u weten , er kan een type plaatje ergens zitten wat daar op staat , b.v vooras 2000 kg achter as 2500 kg , dan kan u camper zonder aanpassing naar 4500 kg opgewaardeerd worden , met de verstrekte documentatie . Opmerking , als u hem wil / kan verhogen neem dan het maximum gewicht , want normaal maakt dit niet uit voor de houderschapsbelasting , waarom kiest u voor 3600 of 3700 ? . Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Candyred Geplaatst: 26 maart 2021 Auteur Share Geplaatst: 26 maart 2021 Dank voor uw reactie,de voor as is 1750 en achteras 2000 ,vandaar voor Burstner Nederland en de RDW een probleem. Vandaar was 3600 of 3700kg al goed genoeg een kleine ophoging. Eerst van Burstner Duitsland een goedkeuring maar van rdw niet op papier dan nog geen keuring gehad.In andere landen hebben ze andere bepalingen en Nederland strenger. Ik heb de zelfde types in buitenland gezien ook van 7m lengte die 3700kg waren. Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Candyred Geplaatst: 27 maart 2021 Auteur Share Geplaatst: 27 maart 2021 Dat klopt ik heb dit gedaan op dit document staat 1750 kg voor en 2000 kg achteras gewicht. Bij WTH konden ze geen medewerking geven, ze verhogen campers vanaf een bepaalde jaartal daar hadden ze modules van.Had al navraag gedaan.Mijn dank voor het meedenken. (Groot rijbewijs had ik al.) Iets voor NKC om te lobbyen. Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Candyred Geplaatst: 27 maart 2021 Auteur Share Geplaatst: 27 maart 2021 Het type plaatje bevat dezelfde gegevens als wat er op de camperplaats bevestigd is,dus schiet ik er niks mee op. Op het mij toegezonden plaatje had een hoger gewicht moeten staan maar Burstner hanteerd de Nederlandse regel. Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Candyred Geplaatst: 28 maart 2021 Auteur Share Geplaatst: 28 maart 2021 Dat formulier had ik bij de fabriek aangevraagd,maar men stuurde een in rosé formulier en hetzelfde type plaatje af met de 3500 kg vermeld. Ook via een Burstner dealer 100 euro overgemaakt.Daar heb ik op gereageerd met mijn opmerking dit is geen ophoging ,enkele weken later kreeg ik het geld terug gestort. In het begin een goedkeuring van Burstner en daarna een verkeerde document ,de dealer navraag gedaan. Dit is het resultaat geworden. WDT deed er ook niets aan ze hadden daar geen modules voor deze modellen?? Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Candyred Geplaatst: 28 maart 2021 Auteur Share Geplaatst: 28 maart 2021 Het bedrag was trouwens 200 euro, ik heb een schrijven van Burstner dat ze het ophogen van 3850kg mogelijk is maar bij mijn vorig bericht is toch een plaatje van 3500kg naar mij gestuurd. Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
trailerad Geplaatst: 28 maart 2021 Share Geplaatst: 28 maart 2021 Je mag de gewichten van de as lasten niet optellen. Ik heb een Knaus gehad met een heavy chassis vooras 2000 kg achteras 2400 kg. Ik kon de camper op laten waarderen naar 4000 kg. Als je de as gewichten optelt ga je altijd een as overbelasten . Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Candyred Geplaatst: 29 maart 2021 Auteur Share Geplaatst: 29 maart 2021 Dan had ik graag in contact gekomen met de persoon of bedrijf die dit zou kunnen regelen.De camper inruilen die aan onze wensen ruim voldoet is een prijziger aangelegenheid. Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Candyred Geplaatst: 29 maart 2021 Auteur Share Geplaatst: 29 maart 2021 Dank je voor de info, heb contact op genomen en wacht hun reactie af. Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
trailerad Geplaatst: 29 maart 2021 Share Geplaatst: 29 maart 2021 13 uren geleden, Dr.Dream zei: Leg eens uit, hoe je dan een as gaat overbelasten. Volgens mijn rekensommetje is 2000 kg op de vooras en 2400 kg op de achteras samen 4400 kg en geen enkele kilo te veel per as. Hetgeen wel een rol speelt is de TOTALE MASSA van het voertuig. Remmen, schokdempers en vering kunnen niet geschikt zijn voor meer dan 4000 kg zonder aanpassingen. Dat bepaalt dan het maximaal technisch toelaatbaar gewicht. De assen mogen dan nog steeds tot 2000 en 2400 kg belast worden. Als het totaal maar niet boven de 4000 kg komt. Wat ik bedoel is dat wanneer ze bij de RDW opwaarderen naar het totaal van de assen dat je het gewicht nooit precies verdeelt krijgt over de assen waar ze maximaal mee belast mogen worden. Dus houden ze een gewichtsmarge aan. Bij de Knaus was dat 400 kg. Als je de gewichten van de Burstner optelt kom je aan 3750 kg. Als ze daar de marge van 400 kg aan zouden houden mag de Burstner maar 3350 kg wegen. En die Burstner heeft helemaal geen heavy chassis. Het is al een keer genoemd, dus ik neem aan dat Cadyred zijn C1 of C rijbewijs heeft. Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Candyred Geplaatst: 29 maart 2021 Auteur Share Geplaatst: 29 maart 2021 Dat rijbewijs is oké namelijk C. Via SFA-Parkstad is er al actie ondernomen.Ze hebben met de gegevens van de camper zonder aanpassingen maximaal 3750kg kan worden behaald,maar waarschijnlijk slechts 3650kg.De aanvraag voor de benodigde papieren en het type plaatje zijn bij Burstner aangevraagd. Dus afwachten. Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Candyred Geplaatst: 31 maart 2021 Auteur Share Geplaatst: 31 maart 2021 Uiteraard laat ik het weten wat het me opgeleverd heeft,en als het positief uitvalt hebben er meer leden wat aan. Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
trailerad Geplaatst: 31 maart 2021 Share Geplaatst: 31 maart 2021 Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Candyred Geplaatst: 6 april 2021 Auteur Share Geplaatst: 6 april 2021 De camper kan niet naar een hoger gewicht ggebracht worden,namelijk een licht chassis. De aanpassingen via een Duits bedrijf zou kunnen maar dit loop in de papieren. Dus optie inruilen of door kachelen. Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Candyred Geplaatst: 12 april 2021 Auteur Share Geplaatst: 12 april 2021 Na alles geprobeerd te hebben is het resultaat of inruilen of aanpassingen laten doen dat richting 3500€ zou kunnen oplopen een teleurstelling. Het bureau dat met Burstner contact heeft gehad is op niets uitgelopen. Hun advies was om via RDW te Zoetermeer een afspraak te maken wat er mogelijk zou zijn om met een rijtest op de testbaan in Lelystad te kijken of de campers de 3650 kg zou kunnen hebben. Alleen vind ik is het geen risico dat ik dadelijk verplicht ga worden om de aanpassingen te doen.Heeft er iemand ervaring mee. Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Candyred Geplaatst: 12 april 2021 Auteur Share Geplaatst: 12 april 2021 Dat is het probleem de camper is sowieso 150 kg te zwaar. Bij Burstner is het bekend, het is te degelijk opgebouwd. Vandaar met RDW in zee gaan??? Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.