Ga naar inhoud

Camper gewicht ophogen


Candyred
 Share

Recommended Posts

Beste forumleden,ik ben in bezit van een Burstner Elegance i690 camper.Zowel het fabriek  als RDW gevraagd  voor ophogen van 3500 kg naar 3600 of 3700 kg.

De fabriek houd vast aan het licht chassis  en RDW aan het protocol.De camper is te degelijk uitgevoerd,bij weging is het zonder dat WIJ erin zitten 3650 kg,met leeg watertank en zo min mogelijk spullen.Wij rijden al 6 jaar met deze camper door de de as zijn we nog niet  gezakt.De meeste  oude types campers hebben dit probleem. Nu wil NKC het rijbewijs naar c1 verhogen het zou beter zijn om te lobbyen  om het standaard  gewicht van 3500 naar 3600 of 3700 kg te brengen.In het buitenland  kom ik in contact met andere eigenaren  van hetzelfde type die zonder aanpassingen verhoogd zijn naar 3650kg(Het kenteken bewijs bekeken  van hun)

Dus 2 vragen kan NKC zich daar voor inspannen en weet iemand een uitweg/oplossing  zonder  de camper eventueel  in te ruilen voor  een ander want er is niks  mis mee met de Elegance.

Link naar reactie
Share on other sites

Wat betreft het C1 rijbewijs kan nog wel een tijdje duren , ik zie niet dat dit in 2021 al geregeld is .

 

Dan bij blijft over het kenteken gewicht van u camper is nu 3500  kg max toelaatbaar gewicht , maar wat is hij technisch , dat moet u weten , er kan een type plaatje ergens zitten wat daar op staat , b.v vooras 2000 kg achter as 2500 kg , dan kan u camper zonder aanpassing naar 4500 kg opgewaardeerd worden , met de verstrekte documentatie . 

Opmerking , als u hem wil / kan verhogen neem dan het maximum gewicht , want normaal maakt dit niet uit voor de houderschapsbelasting , waarom kiest u voor 3600 of 3700 ? .

Link naar reactie
Share on other sites

Dank voor uw reactie,de voor as is 1750 en achteras 2000 ,vandaar voor Burstner Nederland  en de RDW een probleem. Vandaar was 3600 of 3700kg al goed genoeg  een kleine ophoging. Eerst van Burstner  Duitsland een goedkeuring  maar van  rdw niet op papier dan nog geen keuring gehad.In andere landen hebben ze andere bepalingen  en Nederland  strenger. Ik heb de zelfde types  in buitenland  gezien ook van 7m lengte die 3700kg waren.

 

 

 

Link naar reactie
Share on other sites

Dat klopt ik heb dit gedaan op dit document staat 1750 kg voor en 2000 kg achteras gewicht. Bij WTH konden ze geen medewerking geven, ze verhogen campers vanaf een bepaalde jaartal daar hadden ze modules van.Had al navraag gedaan.Mijn dank voor het meedenken. (Groot rijbewijs had ik al.)

Iets voor NKC om te lobbyen. 

Link naar reactie
Share on other sites

Dat formulier had ik bij de fabriek aangevraagd,maar men stuurde een in rosé formulier en hetzelfde type plaatje af met de  3500 kg vermeld.

Ook via een Burstner  dealer 100 euro  overgemaakt.Daar heb ik op gereageerd  met mijn opmerking dit is geen ophoging ,enkele weken later kreeg ik het geld terug gestort.

In het begin een goedkeuring van Burstner en daarna een verkeerde document ,de dealer navraag gedaan. Dit is het resultaat geworden.

WDT deed er ook niets  aan ze hadden daar geen modules  voor deze modellen??

 

Link naar reactie
Share on other sites

13 uren geleden, Dr.Dream zei:

 

Leg eens uit, hoe je dan een as gaat overbelasten. Volgens mijn rekensommetje is 2000 kg op de vooras en 2400 kg op de achteras samen 4400 kg en geen enkele kilo te veel per as.
Hetgeen wel een rol speelt is de TOTALE MASSA van het voertuig. Remmen, schokdempers en vering kunnen niet geschikt zijn voor meer dan 4000 kg zonder aanpassingen. Dat bepaalt dan het maximaal technisch toelaatbaar gewicht. De assen mogen dan nog steeds tot 2000 en 2400 kg belast worden. Als het totaal maar niet boven de 4000 kg komt.

 

Wat ik bedoel is dat wanneer ze bij de RDW opwaarderen naar het totaal van de assen dat je het gewicht nooit precies verdeelt krijgt over de assen waar ze maximaal mee belast mogen worden. Dus houden ze een gewichtsmarge aan. Bij de Knaus was dat 400 kg. 

Als je de gewichten van de Burstner optelt kom je aan 3750 kg. Als ze daar de marge van 400 kg aan zouden houden mag de Burstner maar 3350 kg wegen. En die Burstner heeft helemaal geen heavy chassis.

Het is al een keer genoemd, dus ik neem aan dat Cadyred zijn C1 of C rijbewijs heeft.

Link naar reactie
Share on other sites

Dat rijbewijs is oké namelijk C.

Via SFA-Parkstad is er al actie ondernomen.Ze hebben  met de gegevens  van de camper zonder aanpassingen   maximaal 3750kg kan worden behaald,maar waarschijnlijk  slechts 3650kg.De aanvraag voor de benodigde  papieren en het type plaatje zijn bij Burstner  aangevraagd.

Dus afwachten. 

Link naar reactie
Share on other sites

Na  alles geprobeerd  te hebben is het resultaat of inruilen of aanpassingen  laten doen dat richting 3500€ zou kunnen oplopen een teleurstelling.

Het bureau dat met Burstner contact heeft gehad is op niets uitgelopen.

Hun advies was om via RDW te Zoetermeer een afspraak te maken wat er mogelijk zou zijn om met een rijtest op de testbaan in Lelystad te kijken of de campers de 3650 kg zou kunnen hebben. 

Alleen vind ik is het geen risico dat ik dadelijk verplicht ga worden om de aanpassingen  te doen.Heeft er iemand ervaring mee.

Link naar reactie
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...