MaartenBok Geplaatst: 17 februari 2020 Geplaatst: 17 februari 2020 (aangepast) Voor een artikel in Kampeerauto (het magazine van de NKC) zoek ik mensen die ervaring hebben met het omkeuren van een bestaande camper naar een laadvermogen van + 3,5 ton. Wat komt daar allemaal bij kijken? De RDW, maar ook groot rijbewijs, extra keuringen, andere verzekering? - Wie heeft dit wel eens gedaan en wil er over vertellen? - Wie staat op het punt om zijn auto te laten herkeuren, zodat ik het proces kan volgen? Neem gerust even contact op, ook met vragen. Hartelijk dank, Maarten Bokslag, journalist Kampeerauto e-mail: maarten@bokslag.com of 06 30 52 9777 4 augustus 2020 aangepast door MaartenBok Quote
Magic Ed. Geplaatst: 17 februari 2020 Geplaatst: 17 februari 2020 (aangepast) Ik heb dit allemaal doorlopen compleet met foutieve RDW-info, te hoge rekeningen van hen en bezwaar daartegen dat ik gewonnen heb. Ook verkeerde afgifte van nieuw typeplaatje door Dethleffs en een RDW-keurmeester die het aangepaste Dethleffs COC-certificaat als fraude bestempelde, omdat een "geboortebewijs" slechts één keer afgegeven mocht worden. C1-rijbewijs halen met NKC-korting op de duo-opleiding van rijschool Theo van Bentum was een makkie. Om 7.00 uur de eerste meters gereden in de zes tonner en om 14.15 uur het papiertje in de pocket. Voor de verzekering en voor de APK van het voertuig verandert er niets. Voor de tolheffing verandert er in sommige landen wel iets, soms gunstiger soms minder. De grootste hindernis is momenteel het CBR met wachttijden van 6-8 maanden voor de keuringen. En die moet je hebben gedaan voordat je praktijklessen mag volgen en op praktijkexamen kunt. De twee theorie-examens haal je fluitend als je even 2-3 weken flink studeert uit de boeken en oefenvragen maakt. 17 februari 2020 aangepast door Magic Ed. Quote
MaartenBok Geplaatst: 18 februari 2020 Auteur Geplaatst: 18 februari 2020 Dankjewel Ed. Nog andere mensen ervaringen, waar ze ook (telefonisch) wat meer over willen vertellen? Quote
Johnny Geplaatst: 10 maart 2020 Geplaatst: 10 maart 2020 Wat is de Max snelheid met een camper boven 3.5 ton? Quote
Gast SkiRon Geplaatst: 10 maart 2020 Geplaatst: 10 maart 2020 Heb je geen google? https://www.nkc.nl/advies/wet-en-regelgeving/verkeer/maximumsnelheden-met-de-camper/?fromsso=1 Quote
Magic Ed. Geplaatst: 10 maart 2020 Geplaatst: 10 maart 2020 6 uren geleden, Johnny zei: Wat is de Max snelheid met een camper boven 3.5 ton? In Nederland blijf je een personenauto, dus gewoon die volgen, nu nog 130 kmh, maar binnenkort nog maar 100 kmh. In Frankrijk bv 110 kmh en in Duitsland 100 kmh. Alles natuurlijk op de autosnelwegen. Quote
Johnny Geplaatst: 11 maart 2020 Geplaatst: 11 maart 2020 Dank je wel. Is dit ergens terug te vinden? De marechaussee beweert namelijk anders. Quote
Gast SkiRon Geplaatst: 11 maart 2020 Geplaatst: 11 maart 2020 ligt er dus aan hoe die op je kentekenbewijs is geregistreerd, als bedrijfdauto>3500kg =80kmh als personenauto ook >3500kg=130kmh. Artikel 21 RVV Artikel 22 Voor zover niet ingevolge andere artikelen van dit besluit een lagere maximumsnelheid geldt, gelden voor de volgende voertuigen de volgende bijzondere maximumsnelheden: a.voor kampeerwagens die volgens het kentekenbewijs behoren tot de categorie bedrijfsauto’s en waarvan de toegestane maximummassa meer bedraagt dan 3500 kg, vrachtauto’s en autobussen, niet zijnde T100-bussen, 80 km per uur; Quote
Magic Ed. Geplaatst: 1 april 2020 Geplaatst: 1 april 2020 Op 11-3-2020 om 06:12, Johnny zei: Dank je wel. Is dit ergens terug te vinden? De marechaussee beweert namelijk anders. Dan moet je die dienders om schriftelijk bewijs vragen. Quote
bnnmulder1 Geplaatst: 3 augustus 2020 Geplaatst: 3 augustus 2020 Ervaringen bij verhogen laadvermogen. Ik heb een Knaus Travellerliner 640 MH van 1998. In Nederland vanuit Duitsland ingevoerd in 2000. Op dat moment BPM betaald. Voertuigsoort Bedrijfsauto. Wilde omkeuren naar 3850 kg. Gewoon formulieren invullen werkte niet. Kreeg ik retour met terugbetaling omzet kosten. Moest maar zorgen dat ik toestemming kreeg van Fiat en Knaus, om op te waarderen Onder motorkap typeplaatje van Fiat met max. totaal gewicht van 3850 kg. In de camper typeplaatje van Knaus met maximum totaalgewicht van 3850 kg. Vervolgens ben ik met de camper naar een keuringsstation gegaan, en heb daar de historie van de camper opgevraagd. Als eerste kwam daarbij de originele Fahrzeugbrief van de Duitse camper tevoorschijn. Hierop stond met maximum totaalgewicht van 3850 kg wel vermeld. Was kennelijk bij in voer in Nederland naar 3500 kg teruggebracht. Een keurmeester heeft beide plaatjes gecontroleerd. Alles ok, maar kon niet direct de keuring doen. Hierop ingelogd op mijn Laptop, en bleek 1,5 uur later wel te kunnen keuren. Alles ok. Enige dagen later kreeg een kenteken voor een bedrijfsauto, voertuigsoort N. Omdat mij dit erg verbaasde, omdat ik van mening was, dat alle lichte campers bij keuring automatisch een voertuigsoort M kregen, nam ik contact op met RDW. Ja, het had een voertuigsoort M kunnen worden, maar dan had ik dat duidelijk aan de keurmeester moeten vragen. Op mijn vraag of dit te wijzigen was, kreeg ik als antwoord, dat ik dan met een zak met geld naar een keuringsstation moest en dan kon het worden geregeld. Dus weer naar een keuringsstation na een datum en tijd op internet te hebben vastgelegd. Daar was men hogelijk verbaasd, dat men mij niet had gevraagd of ik een bedrijfsauto of een personenauto wilde. Daar was het de normaalste zaak van de wereld. Alle formulieren door de keurmeester omgezet naar personenauto, en wachten op het nieuwe kenteken. Een nieuw kenteken werd afgegeven, maar mij niet toegestuurd. Ik moest nog aangifte BPM doen, daarna kon het kenteken pas worden opgestuurd. Dit kwam omdat men bij het omzetten van 3500 naar 3850 kg, vergeten was dat er BPM was betaald. Bellen niet naar de belastingdienst over dit soort zaken, heeft totaal geen zin, want daar begrijpt de helpdesk medewerker echt niet war je over praat. Via mijn behulpzame dealer Bruggink in Almelo, die de auto niet had ingevoerd, aan de basisprijs van het onderstel gekomen. Daarna BPM aangifte gedaan met gebruikmaking van afschrijving met forfaitaire tabel. BPM kwam op 0 Euro uit. Quote
GreDon Geplaatst: 4 augustus 2020 Geplaatst: 4 augustus 2020 Dat je voor een 22 jaar oude kar geen rest-BPM meer hoeft te betalen kan iedereen op klompen aanvoelen. Daar heb ik geen hulp voor nodig. Quote
bnnmulder1 Geplaatst: 15 augustus 2020 Geplaatst: 15 augustus 2020 Jij en ik behoren tot wat je noemt de "weldenkende mensen ". De belastingdienst behoort tot een andere categorie. Wat ik ook aanvoerde het antwoord bleef, geen aangifte BPM, geen kenteken. Quote
GreDon Geplaatst: 16 augustus 2020 Geplaatst: 16 augustus 2020 Ja maar je moet voldoen aan de Wet en dus aangifte doen van een NUL bedrag. Fluitje van één cent en anders een bureau inschakelen. Quote
Recommended Posts
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.