Ga naar inhoud

Gezocht: ervaringen met omkeuren van camper naar +3,5 ton


MaartenBok
 Share

Recommended Posts

Voor een artikel in Kampeerauto (het magazine van de NKC) zoek ik mensen die ervaring hebben met het omkeuren van een bestaande camper naar een laadvermogen van + 3,5 ton. Wat komt daar allemaal bij kijken? De RDW, maar ook groot rijbewijs, extra keuringen, andere verzekering?

 

- Wie heeft dit wel eens gedaan en wil  er over vertellen?

- Wie staat op het punt om zijn auto te laten herkeuren, zodat ik het proces kan volgen?

 

Neem gerust even contact op, ook  met vragen.

Hartelijk dank,

Maarten Bokslag, journalist Kampeerauto

e-mail: maarten@bokslag.com

of 06 30 52 9777 

aangepast door MaartenBok
Link naar reactie
Share on other sites

Ik heb dit allemaal doorlopen compleet met foutieve RDW-info, te hoge rekeningen van hen en bezwaar daartegen dat ik gewonnen heb.
Ook verkeerde afgifte van nieuw typeplaatje door Dethleffs en een RDW-keurmeester die het aangepaste Dethleffs COC-certificaat als fraude bestempelde, omdat een "geboortebewijs" slechts één keer afgegeven mocht worden.
C1-rijbewijs halen met NKC-korting op de duo-opleiding van rijschool Theo van Bentum was een makkie. Om 7.00 uur de eerste meters gereden in de zes tonner en om 14.15 uur het papiertje in de pocket.
Voor de verzekering en voor de APK van het voertuig verandert er niets.
Voor de tolheffing verandert er in sommige landen wel iets, soms gunstiger soms minder.
De grootste hindernis is momenteel het CBR met wachttijden van 6-8 maanden voor de keuringen. En die moet je hebben gedaan voordat je praktijklessen mag volgen en op praktijkexamen kunt. De twee theorie-examens haal je fluitend als je even 2-3 weken flink studeert uit de boeken en oefenvragen maakt.

aangepast door Magic Ed.
Link naar reactie
Share on other sites

  • 3 weeks later...

ligt er dus aan hoe die op je kentekenbewijs is geregistreerd, als bedrijfdauto>3500kg =80kmh als personenauto ook >3500kg=130kmh.

 

Artikel 21 RVV  

Artikel 22 

Voor zover niet ingevolge andere artikelen van dit besluit een lagere maximumsnelheid geldt, gelden voor de volgende voertuigen de volgende bijzondere maximumsnelheden:

  • a.voor kampeerwagens die volgens het kentekenbewijs behoren tot de categorie bedrijfsauto’s en waarvan de toegestane maximummassa meer bedraagt dan 3500 kg, vrachtauto’s en autobussen, niet zijnde T100-bussen, 80 km per uur;

Link naar reactie
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 4 months later...

Ervaringen bij verhogen laadvermogen.

 

Ik heb een Knaus Travellerliner 640 MH van 1998. In Nederland vanuit Duitsland ingevoerd in 2000.

Op dat moment BPM betaald. Voertuigsoort Bedrijfsauto. 

Wilde omkeuren naar 3850 kg. Gewoon formulieren invullen werkte niet. Kreeg ik retour met terugbetaling omzet kosten. Moest maar zorgen dat ik toestemming kreeg van Fiat en Knaus, om op te waarderen

Onder motorkap typeplaatje van Fiat met max. totaal gewicht van 3850 kg. In de camper typeplaatje van Knaus met maximum totaalgewicht van 3850 kg.

Vervolgens ben ik met de camper naar een keuringsstation gegaan, en heb daar de historie van de camper opgevraagd. Als eerste kwam daarbij de originele Fahrzeugbrief van de Duitse camper tevoorschijn. Hierop stond met maximum totaalgewicht van 3850 kg wel vermeld. Was kennelijk bij in voer in Nederland naar 3500 kg teruggebracht.

Een keurmeester heeft beide plaatjes gecontroleerd. Alles ok, maar kon niet direct de keuring doen. Hierop ingelogd op mijn Laptop, en bleek 1,5 uur later wel te kunnen keuren. Alles ok.

Enige dagen later kreeg een kenteken voor een bedrijfsauto, voertuigsoort N. Omdat mij dit erg verbaasde, omdat ik van mening was, dat alle lichte campers bij keuring automatisch een voertuigsoort M kregen, nam ik contact op met RDW. Ja, het had een voertuigsoort M kunnen worden, maar dan had ik dat duidelijk aan de keurmeester moeten vragen. Op mijn vraag of dit te wijzigen was, kreeg ik als antwoord, dat ik dan met een zak met geld naar een keuringsstation moest en dan kon het worden geregeld. 

Dus weer naar een keuringsstation na een datum en tijd op internet te hebben vastgelegd. Daar was men hogelijk verbaasd, dat men mij niet had gevraagd of ik een bedrijfsauto of een personenauto wilde. Daar was het de normaalste zaak van de wereld.

Alle formulieren door de keurmeester omgezet naar personenauto, en wachten op het nieuwe kenteken. Een nieuw kenteken werd afgegeven, maar mij niet toegestuurd.

Ik moest nog aangifte BPM doen, daarna kon het kenteken pas worden opgestuurd. Dit kwam omdat men bij het omzetten van 3500 naar 3850 kg, vergeten was dat er BPM was betaald. Bellen niet naar de belastingdienst over dit soort zaken, heeft totaal geen zin, want daar begrijpt de helpdesk medewerker echt niet war je over  praat.

Via mijn behulpzame dealer Bruggink in Almelo, die de auto niet had ingevoerd, aan de basisprijs van het onderstel gekomen. Daarna BPM aangifte gedaan met gebruikmaking van afschrijving met forfaitaire tabel. BPM kwam op 0 Euro uit.

Link naar reactie
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...