Ga naar inhoud

Problemen met Dometic koelkast op gas.


Baldwin
 Share

Recommended Posts

Hallo,

 

Ik heb sinds dit jaar problemen met mijn koelkast op gas. Ik ben niet de enige, dat weet ik. Op basis van wat ik allemaal al gelezen heb ben ik aan de gang gegaan. Helaas met onvoldoende resultaat. Ik loop nu een beetje vast. Is er iemand die mij kan helpen met tips?

Hieronder een verslagje wat ik allemaal gedaan heb.

 

Het betreft een Dometic absorptie koelkast op 240V, 12V en gas.

Type koelkast Dometic RMS 8551 bouwjaar ca 2011.

Automatische electronische ontsteking.

Heeft vorig jaar prima gefunctioneerd op gas en 240V, 12V weinig gebruikt.

Dit jaar bij eerste gebruik, wilde hij niet op gas werken. De piezo onsteking (automatisch) vvonkte wel, maar koelkast ging niet aan op gas waardoor hij na een tijdje met rood knipperend lampje een storing aangeeft.

Gas (LPG met filter) gecontroleerd en alles ok.

Brander erg geroest, deze gedemonteerd, ontroest en schoongemaakt. 

Geen resultaat. Wel vonken, brander gaat alleen niet aan.

Electrische module (Hea Tec Dometic 241 2789-30 Type P-810) die de ontsteking en gasblok/ventiel aanstuurt gecontroleerd en nieuwe besteld. 

Geen resultaat. Wel vonken, brander gaat alleen niet aan.

Gasblok/ventiel (Dometic GV100 241 2798-41) gedemonteerd, filtertje in aanvoerbuis verwijderd en gecontroleerd op werking, beide magneetventielen gaan open als er stroom (AA batterij) op gezet wordt. Onduidelijk of dit door de demontage kwam of dat dit al zo was.

Veelvuldig werking getest en ok.

Gemonteerd en stekkertjes vanuit de electrisch module vervangen.

Inmiddels doet de piezo ontsteking het niet meer. Ook met vlam geen brander.

Als ik beide ventielen in het gasblok open zet (met batterij) en kan ik de brander aan doen met een aansteker. Hij blijft ook branden dan.

 

Wat nu?

Link naar reactie
Share on other sites

  • 4 months later...

Dometic geeft tegenwoordig aan dat hun koelkasten niet op LPG mogen. Kennelijk veroorzaakt dit mengsel extra vervuiling ten opzicht van meer (zuiver) propaan. Helaas mogen brandstofleveranciers zelf de samenstelling van LPG bepalen omdat daar geen wettelijke norm voor is.

Link naar reactie
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Inmiddels lees ik dat de piëzo-ontsteking het niet meer doet?

Voorheen heeft de koelkast wel op LPG gewerkt?

Koelkasten van Dometic mogen en/of kunnen blijkbaar niet meer op LPG werken i.v.m. teveel voorkomende storingen. Misschien een tè logische vraag: heb je al geprobeerd of je koelkast wel werkt op butaan/propaangas? Op die manier kun je mogelijke oorzaken uitsluiten en weet je zeker of het aan het soort gas ligt of aan de koelkast.
 

Op 15-3-2021 om 11:36, Dr.Dream zei:

Naar Dometic service bellen en een afspraak maken voor een monteur van Electrolux aan huis, of naar een regionaal servicepunt van hen gaan.

Ik ben bang dat een monteur van Electrolux z’n handen er vanaf trekt zodra die doorheeft dat de koelkast op LPG werkt. 

Link naar reactie
Share on other sites

  • 7 months later...
  • 2 weeks later...
  • 2 months later...

Hallo,heb een probleemgehad met een RML 8555.SLECHTE VERBRANDING waardoor het koolmonoxide alarm afging.

Met Dometic in Oosterhout gebeld en een afspraak gemaakt.Daar fantastischgeholpen door Mauricevan der Loop.

Wat bleek,de camper is vanaf fabriek geleverd met onvoldoende ventilatie openingen.Bij koelkasten wordt een inbouw advies geleverd met de voorgeschreven roosters die er gemonteerd moeten worden. Nog erger bleek dat de bedrading voor de 12 V niet aan de vereisten voldeden.VEEL TE DUN. Had nog nooit gewerkt.Na aanpassen van roosters en bedrading een prima werkende koelkast. En dat vanuit de FABRIEK. 

LMC 680 I  BJ 2009

 MET DANK AAN DOMETIC. Maurice van de Loop

Link naar reactie
Share on other sites

  • 1 year later...

Automatische ontsteking op gas begint te knipperen na 40 seconden. Zaakje gereinigd geen resultaat.

Met reinigen doel ik op de brander waar ik 2 bougies zie, met compressor schoon geblazen.

Piëzo hoor ik wel tikken maar vonk blijft uit. Aansteker bij brandertje houden geeft geen resultaat. 

Schakelaar paar keer aan/uit zetten heeft geen resultaat. 

 

Nog tips?

 

Groet,

Hans

 

Link naar reactie
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...