Ga naar inhoud

Recommended Posts

Geplaatst:

Fiat ducato  2999cc/2010/automaat. 

Na het vervangen van radiateur/pomp/koppakking nog steeds

een hoog verbruik van koelvloeistof n.l . 5 liter op 2000km!!!

Onderzoek van 3uur ad.300euro leverde slechts een aan te draaien slangklep op.

Verbruik bleef;  wel bij hete motor,dus....

De volgende"deskundige" a 100 euro per uur, concludeerde:Koppakking!! 

We hebben geen keus(???), dus ...doen  maar ???

Geplaatst:

Als er een probleem is , is een juiste diagnose nodig , en dat geeft nog al eens de nodige handelingen met veel tijd . Is er vast gesteld wat er werkelijk aan de hand is , is dit daarna de beste herstelling .

 

Dat het duur is voor een consument , is duidelijk , ik heb daar ook moete mee , je kunt ook naar een andere garage gaan die een lager tarief heeft ,m  aar je moet er wel op letten hoeveel kennis er is . Voorbeeld  5 uur werk a 80,00 of 4 uur werk van 100,00

opmerking 5 liter op 200 km is toch wel veel .

Geplaatst:

Ik heb het verhaal ingekort, maar de eerste reparaties na het "rode" lampje, zijn uitgevoerd in Albanië. 

Dus: radiateur/pomp/koppakking ( slechts 800 euro totaal met vip behandeling),bij fiat garage in Tirana.

Met weinig verbruik naar huis gereden.

Thuisgekomen  de controle  voor alle zekerheid  door fiat/iveco Garage laten uitvoeren.(300€)

Ze konden na drie uur onderzoek niets vinden,slechts slangklem aangedraaid. 

Dus...rijden  maar!

Na 1000km...leeg reservoir!

Continue bijvullend naar huis gereden .

Bij contact fiat Garage werd verondersteld dat het dan misschien de EGR KAN zijn ???

Deze trial and error methode bevalt ons niet.

Wat is wijsheid?.

 

 

 

Geplaatst:

Hallo Miekees ,   5 liter vloeistof is veel , koppakking lekkage ? , EGR-klep. ?  De vloeistof moet toch "ergens"  blijven. Geen lekkageplekken en / of "te lang"  witte rook uit de uitlaat ?
Dus bij warme motor ook nog zichtbare  uitlaatgassen.  Thermostaat defect ? ( hete motor ) , dus misschien afblazen / overlopen via koelvloeistofreservoir.  Denk aan de afsluitdop. 
Damp dus vanonder de motorkap ?  Succes ?

  • 3 weeks later...
Geplaatst:

Hoe staat het er nu voor MieKees? Inmiddels gerepareerd? 

In dergelijke gevallen moet wr een cilinderlekkaage test worden uitgevoerd. Bij lekke koppakking gaat de vloeistof in de koeling/radiateur borrelen. Als het inde olie terecht komt, olie peilstok eruit, dan met aansteker checken, knettert het dan zijn er watersporen in de olie.

het hoge verbruik van koelvloeistof duidt wel eerder op lekkage en via verbranding eruit. Immers zoveel vloeistof zou anders in de olie terecht moet komen of zichtbare sporen opleveren via de buitenzijde van de motor.

het oververhit zijn geweest heeft vaak meer gevolgen dan op eerste gezicht lijkt. Cilinderkop laten vlakken, speciale koppakking en vooral ook check op scheuren in waterkanalen naar de cilinders.

als er een druk op de radiator met een pompje wordt gezet, mag binnen een uur helder zijn of de oorzaak een waterslangklem is. 

Uiteraard blijft de mogelijkheid van check naar het interieurkachelsysteem ook bestaan. Maar als dat op zich geen klachten heeft gegeven, zou ik dat redelijkerwijs uitsluiten. Neem aan dat er geen liters vocht in de camper zijn gekomen.

goed onderzoek kost iets, maar moet dan ook de diagnose en oplossing brengen.  

  • 5 months later...
Geplaatst:

Egr koeler inwendig lek, waardoor de koelvloeistof de uitlaat en een beetje de inlaat weer in verdwijnt.  wat aan het eind van de uitlaat slecht of niet te zien is . meestal begint het verbruik met een warme motor omdat dan de scheur of defecte afdichting uitzet door de warmte. Waarschijnlijk als je de egr koeler van de auto afhaald zie je al witte lekkage sporen, mogelijk ook al in je gasklep/smoorklep te zien als de egr daar direct aan de achterzijde gemonteerd zit.

 

Succes.

  • 3 years later...
Geplaatst:

Volgens mij is het probleem super simpel en hebben maar weinig monteurs verstand van het aandraaien van de speciale dop op het expansievaatje.

 

Ik heb dit probleem al vanaf nieuw(2017) Onder garantie radiateur vervangen, Op mijn kosten thermostaat vervangen(€ 550,00)

slang vervangen(€ 85 voor probleem zoeken)Andere garage wederom slang vervangen(€ 250,00) Problemen blijven zich voordoen. Zomer 2023 op vakantie Frankrijk bleek dat vakgarage slang had vervangen met oude slangklem, nieuwe er op gezet door Franse Fiat garage, vloeistof bijgevuld en nog halve liter extra meegegeven(€ alles gratis!!) Na 50km wederom lekkage en zelf nwe slangklem vaster gedraaid. Zomer door Griekenland getoerd en ca 10ltr vloeistof bijgevuld. Terugweg vanaf Munchen niet meer bijgevuld en bleef expansievaatje leeg! Motor temperatuur bleef gewoon goed.

In NL koppakking test laten doen, negatief, moest nader onderzoek komen. Kwam toen zelf op idee om eens een nieuwe dop op expansievaatje te zetten(€ 5,00), probleem opgelost!!!

December 2023 APK en kleine beurt laten geven en garage heeft tot net boven Max Koelvloeistof bijgevuld.

Na ca 300km in Frankrijk zelfde gelazer, Dop zat moervast(heeft garage monteur dus gedaan!). Sta nu na 2500km in Zuid Spanje(7ltr vloeistof armer) en ga maar weer op zoek naar nieuwe dop. Lang leve alle wetenschappers die je van alles en nog wat aanpraten  maar geen verstand hebben van een Expansievat dopje van 5 Euro!

  • Sad 1

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid