miekees@gmail.com Geplaatst: 16 februari 2020 Share Geplaatst: 16 februari 2020 Fiat ducato 2999cc/2010/automaat. Na het vervangen van radiateur/pomp/koppakking nog steeds een hoog verbruik van koelvloeistof n.l . 5 liter op 2000km!!! Onderzoek van 3uur ad.300euro leverde slechts een aan te draaien slangklep op. Verbruik bleef; wel bij hete motor,dus.... De volgende"deskundige" a 100 euro per uur, concludeerde:Koppakking!! We hebben geen keus(???), dus ...doen maar ??? Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Magic Ed. Geplaatst: 16 februari 2020 Share Geplaatst: 16 februari 2020 Ga naar DE camperspecialist Allround Carservice Wessels in Papenhoven. Die lost het goed en niet duur (uurloon 55,- euro ex.) voor u op. En u krijgt een gratis leenauto. Zie www.acswessels.nl. Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
supreme Geplaatst: 16 februari 2020 Share Geplaatst: 16 februari 2020 Als er een probleem is , is een juiste diagnose nodig , en dat geeft nog al eens de nodige handelingen met veel tijd . Is er vast gesteld wat er werkelijk aan de hand is , is dit daarna de beste herstelling . Dat het duur is voor een consument , is duidelijk , ik heb daar ook moete mee , je kunt ook naar een andere garage gaan die een lager tarief heeft ,m aar je moet er wel op letten hoeveel kennis er is . Voorbeeld 5 uur werk a 80,00 of 4 uur werk van 100,00 opmerking 5 liter op 200 km is toch wel veel . Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
miekees@gmail.com Geplaatst: 16 februari 2020 Auteur Share Geplaatst: 16 februari 2020 Ik heb het verhaal ingekort, maar de eerste reparaties na het "rode" lampje, zijn uitgevoerd in Albanië. Dus: radiateur/pomp/koppakking ( slechts 800 euro totaal met vip behandeling),bij fiat garage in Tirana. Met weinig verbruik naar huis gereden. Thuisgekomen de controle voor alle zekerheid door fiat/iveco Garage laten uitvoeren.(300€) Ze konden na drie uur onderzoek niets vinden,slechts slangklem aangedraaid. Dus...rijden maar! Na 1000km...leeg reservoir! Continue bijvullend naar huis gereden . Bij contact fiat Garage werd verondersteld dat het dan misschien de EGR KAN zijn ??? Deze trial and error methode bevalt ons niet. Wat is wijsheid?. Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
JoKabussie Geplaatst: 16 februari 2020 Share Geplaatst: 16 februari 2020 Hallo Miekees , 5 liter vloeistof is veel , koppakking lekkage ? , EGR-klep. ? De vloeistof moet toch "ergens" blijven. Geen lekkageplekken en / of "te lang" witte rook uit de uitlaat ? Dus bij warme motor ook nog zichtbare uitlaatgassen. Thermostaat defect ? ( hete motor ) , dus misschien afblazen / overlopen via koelvloeistofreservoir. Denk aan de afsluitdop. Damp dus vanonder de motorkap ? Succes ? Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Warmenhj Geplaatst: 8 maart 2020 Share Geplaatst: 8 maart 2020 Hoe staat het er nu voor MieKees? Inmiddels gerepareerd? In dergelijke gevallen moet wr een cilinderlekkaage test worden uitgevoerd. Bij lekke koppakking gaat de vloeistof in de koeling/radiateur borrelen. Als het inde olie terecht komt, olie peilstok eruit, dan met aansteker checken, knettert het dan zijn er watersporen in de olie. het hoge verbruik van koelvloeistof duidt wel eerder op lekkage en via verbranding eruit. Immers zoveel vloeistof zou anders in de olie terecht moet komen of zichtbare sporen opleveren via de buitenzijde van de motor. het oververhit zijn geweest heeft vaak meer gevolgen dan op eerste gezicht lijkt. Cilinderkop laten vlakken, speciale koppakking en vooral ook check op scheuren in waterkanalen naar de cilinders. als er een druk op de radiator met een pompje wordt gezet, mag binnen een uur helder zijn of de oorzaak een waterslangklem is. Uiteraard blijft de mogelijkheid van check naar het interieurkachelsysteem ook bestaan. Maar als dat op zich geen klachten heeft gegeven, zou ik dat redelijkerwijs uitsluiten. Neem aan dat er geen liters vocht in de camper zijn gekomen. goed onderzoek kost iets, maar moet dan ook de diagnose en oplossing brengen. Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
bizon Geplaatst: 26 augustus 2020 Share Geplaatst: 26 augustus 2020 Egr koeler inwendig lek, waardoor de koelvloeistof de uitlaat en een beetje de inlaat weer in verdwijnt. wat aan het eind van de uitlaat slecht of niet te zien is . meestal begint het verbruik met een warme motor omdat dan de scheur of defecte afdichting uitzet door de warmte. Waarschijnlijk als je de egr koeler van de auto afhaald zie je al witte lekkage sporen, mogelijk ook al in je gasklep/smoorklep te zien als de egr daar direct aan de achterzijde gemonteerd zit. Succes. Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.