Ga naar inhoud

Fijnstoftoeslag


Jan
 Share

Recommended Posts

Leuk, vandaag van de belastingdienst de mededeling dat vanaf januari een fijnstoftoeslag betaald moet gaan worden van ong 15%

Men wil daarmee het gebruik van vervuilende diesels gaan ontmoedigen.

Wij hebben een diesel van 2003 en betalen nu al 68 euro per maand, tel daar maar 15% bij, en dat voor de maximaal 1000 km die we op de nederlandse wegen rijden.

Men gaat nu uit van de uitstoot zoals deze bij RDW geregistreerd is, tenzij men met bewijs aan kan tonen dat de uitstoot minder is.

Dus is ik nu een roetfilter laat monteren, met bewijs van uitstoot erbij, hoef ik dan die toeslag niet te betalen?

En komt er dan toch een aantekening op kenteken zodat ik ook in de mileuzones zou mogen?

Misschien kilometerheffing toch niet zo'n slecht idee?

Of zoals zovelen tegenwoordig een protestactie met campers naar den Haag

  • Confused 1
Link naar reactie
Share on other sites

Mijn camper is een in 2015 omgebouwde bedrijfsbus Renault Master, bouwjaar 2008. Ook ik kreeg de bewuste brief. Via de site van de RDW las ik dat de uitstoot net onder de 5 mg/km zit maar dat er helaas geen roetfilter op de bus zit. Mijn bus is onlangs zonder aantekening door de jaarlijkse keuring gekomen. Wat ik echter niet begrijp is het feit dat een bus uit 2008 nog zonder roetfilter is afgeleverd. Dat er iets aan het stikstofprobleem gedaan moet worden, prima, maar wat er nu gebeurt is pure willekeur. Het is een goed idee om de maximale snelheid op 100 km te zetten maar doe dat dan voor 24 uur en niet voor heel even tijdens de spitsuren want dan wordt er amper hard gereden en zal de uitstoot groter zijn dan gewild.

Link naar reactie
Share on other sites

Hoi allemaal,

Ik heb een mailtje, met de vraag of het alsnog monteren van een roetfilter enig verschil zal maken, naar de RDW gestuurd..

Gisteren ben ik keurig door de RDW teruggebeld om mijn vraag te beantwoorden.

Het antwoord van de RDW is NEE, het maakt geen verschil. De eigenaar van een camper met een alsnog gemonteerd roetfilter, moet  de opslag op de wegenbelasting m.b.t. fijnstofuitstoot => 0,005 g/km toch betalen. Nu voorkomen de zgn knappe koppen op zeker, dat de gemiddelde camperaar alsnog een roetfilter zal monteren, dus het stikstof probleem duurt onveranderd voort. Toch een geldkwestie voor de belastingdienst?

Mijn vertrouwen in de belastingdienst is i.i.g. toch verdwenen. Denk aan onterecht stopzetten kindertoeslag etc.

Link naar reactie
Share on other sites

De dieseltoeslag zou apart geïnd worden en later, als de software bij de belastingdienst is aangepast, tegelijk met de "gewone"wegenbelasting.

Hoe gaat dat dan in z'n werk als ik mijn camper, in de periode dat ik hem langer dan 1 maand niet gebruik, laat schorsen. Wordt de dieseltoeslag dan naar rato terugbetaald?

Link naar reactie
Share on other sites

Hallo allemaal

Ook ik heb toeslag gehad en ben het er ook niet mee eens ik zoe er geen probleem mee hebben als er ook daat werkelijk wat mee gedaan wert maar diet is gewoon de belasting kas spekken en je wordt langzaam gewoon verplicht je auto of camper weg te doen om dat je het niet meer kan betalen dat is gewoon de op zet ,nou lopen wij al lang te denken om een jongere camper te kopen maar we durven niet ze willen dat je op stroom gaat rijden en is nog geen campers te koop op stroom en zo ja is dat voor ons niet te betalen.nou snap ik best dat er wat aan gedaan moet worden met die fijn stof maar gebruik daar dan ook de centen voor. En dan nog de 100 km hier en in buiten land 130 en oosterijk 140 ik dacht dat alles EU was?. Ik weet dat de oude diesels en dus ook de oude campers massaal naar buiten land gaan en daar mee vederrijden nee dan vind ik ook vernietigen de boel . Ik wordt hier zo wanhopige van me campertje is alles wat ik heb en wordt beetje bij beetje van je afgenomen. :-(

 

 

Link naar reactie
Share on other sites

Chris. Mijn camper een Hymer B 694 is van 2011 en u raad het al ,ook betalen terwijl er gezegd was van voor 2009 ,Het enigste wat wij kunnen doen is ons verenigen ,want ik heb ook al een stuk geschreven ,maar staat verkeerd ,geplaatst onder rubriek , (Klacht nieuwe leden ).veel camperaars de koppen bij elkaar steken ,en wat ondernemen hoe dan ook ,de boeren en aannemers kunnen ook met materiaal naar den Haag ,dat kan eventueel ook met campers ,,de NKC hebben we ook niets aan die zitten liever met de Heren om tafel ,dan iets voor ons notabene de betalende leden te doen , die hoor of zie je niet ,wat mij betreft een waardeloze vereniging ,waar weinig van uit gaat ,zijn langzamerhand te groot geworden en zitten wel op hun plek ,(lees mijn stuk maar even op ; ( NIEUWE LEDEN ) ,kijk wij vertoeven en de meesten denk ik in het buitenland ,want hier in Nederland rijden wij  zelden tot weinig ,in het buitenland worden wij ook al uitgekleed met dure brandstof prijzen ,en tol ,enz ,hier in Nederland laten ze ons ook ten opzichte van de buitenlanders ;( Duitsers ,Belgen ,Fransen ) ,blauw betalen ,die mensen lachen ons vierkant  uit over wat wij neerleggen om alleen al een camper te hebben  ,waarom wordt de waterport niet belast ? benzine buitenboord ,en oude jachten  met oude diesel motoren te walmen ,maar daar hoor ik niets over terwijl die dingen voor 90% alleen in Nederland varen ,wat te denken van oude motoren en bromfietsen (oltimers) ook zo vervuilend ,en nou gun ik ieder zijn hobby uiteraard ,maar wij die het minste gebruik maken van de Nederlandse wegen moeten telkens en overal betalen ,ons word het schijnbaar niet gegund ,en ik en met velen van ons zouden acuut een nieuwe willen kopen ,als het zou kunnen ,maar de meesten zijn blij met wat ze hebben en kunnen zich geen nieuw permitteren uiteraard ,ik hoop dat veel camperaars een gaan nadenken ,of dat de NKC eens van haar troon komt en iets onderneemt 

Link naar reactie
Share on other sites

Omdat dit een doodgewone ordinaire belasting verhoging van dit kabinet is ,die nooit maar dan ook nooit genoeg hebben ,en daarom (zoals ik reeds schreef zouden wij daar gezamenlijk wat aan moeten doen )wij betalen ons al scheel in Nederland ,maar schijnbaar nog niet genoeg ,voor die paar kilometers die wij in Nederland rijden om naar het buitenland te gaan ,waar we ook flink helpen meebetalen aan allerhand kosten ,maar gezien de reactie die ik op mijn schrijven krijg betalen de mensen toch liever dan eens in het geweer te komen ,want ze weten in den Haag dat de mensen wel op hun stoel blijven zitten ,capoo ,nog even dan gaan ze nog aan het kwart tarief trekken (kijk maar naar Oltimers ) dus gewoon alles over u heen laten komen en betalen tot camperen onmogelijk word of toch eens iets doen ,NKC ga ook eens iets doen het is oorverdovend stil van u kant 

Link naar reactie
Share on other sites

Hymer , Zo lang er in Nederland nog veel misbruik wordt gemaakt van overheids geld , wat miljoenen kost zal dit niet veranderen . Betreft het kwart tarief , het is in Den haag al eens over het kwart tarief gesproken en dit gaat alleen ( voorlopig )over de  bus camper die ook als volledig privé / werk worden gebruikt en dit is niet de bedoeling . Daarom is het met de oldtimers ook zo gegaan .  

 

Link naar reactie
Share on other sites

Je vraagt je af of de gemiddelde camper-eigenaar nog niet genoeg in de belastingkas heeft gestort; BTW en (de voor Nederland unieke) BPM.

Als vervuiling het daadwerkelijke probleem is, verbied dan de verkoop van dieselolie en sta alleen verkoop toe van GTL, BTL of CTL. Of willen de oliemaatschappijen daar niet aan? Er staat natuurlijk nog een voorraadje dieselolie in de Botlek wat we eerst moeten verstoken.

Link naar reactie
Share on other sites

Beste mensen 

Hier in Nederland heersen alleen zij die genoeg geld hebben om nieuw te kopen en aangezien de normale mens hun dan in de weg zit moet deze maar plaats maken.

Ik vind dat de NKC nu eens een zinvolle actie moet ondernemen en hier tegen in moet gaan .

Ze worden wel door ons betaalt 

Het gaat hier niet over fijnstof maar over vullen van de schatkist ,Europa wil dat Nederland meer gaat betalen en voor defensie uitgaven is er meer nodig dus het spel heet ,Pluk de gewone man/vrouw .

Er heerst bij de staat een graai cultuur en daar zijn we weer de dupe van.

Het retro filter werkt en daar zou naar gekeken moeten worden dat is vooruit zien met meer betalen gaande fijnstof niet weg 

alleen zitten we straks met een overschot aan sloopcamper dat  levert dan  ook weer problemen op .

De nieuwe camper is voor velen niet te betalen dus blijven de bedrijven hier mee zitten deze moeten sluiten en komen er weer mensen op straat.

NKC Word Wakker en reageer.

  • Like 1
Link naar reactie
Share on other sites

Ook ik kreeg een brief van de belastingdienst dat mijn camper  SunLiving uit 2016 te veel fijnstof uitstoot.

Ik heb dit nagekeken op de site van de RDW wat de geregistreerde fijnstof uit stoot is, die was zo hoog dat ik niet kon geloven dat de gegevens wel klopte.

Mijn camper gebouwd op een Fiat Ducato met E5 motor, stond ook geregistreerd als geen roetfilter af fabriek.

Ik heb deze bevindingen via een formulier op de RDW site gemaild, en kreeg gisteren een brief van het RDW dat mijn bevindingen juist waren en dat de gegevens aangepast zijn.

Uitstoot was verkeerd vermeld, betrof een 0 te weinig achter de komma.

Controleer je gegevens vergelijk ze met de gegevens van de importeur.

  • Like 1
Link naar reactie
Share on other sites

Ik heb op mijn camper van 2002 een roetfilter laten installeren en heb een groene stikker.

deze is in Duitsland erkent in Nederland niet.

Moet dus 15% meer houderschapbelasting gaan betalen, of is gewoon belasting?

Wanneer staat de NKC op voor zijn leden om onze belangen te verdedigen bij de belasting dienst?

 

Link naar reactie
Share on other sites

Nee ze gaan uit van het COV rapport ,dus eigenlijk de geboorte kaart van je camper ,en daar staat vermeld wat het is ,en daar wijken ze niet van af, Ik heb onderhands wel vele keren gezegd dat het een gewone ordinaire diefstal is ,ik heb een roetfilter af fabriek onder de camper ,maar je moet gewoon betalen ,maar dat het op deze site zo oorverdovend stil blijft vind ik erg vreemd ,ook de NKC steekt de kop in het zand ,deze zouden toch samen met de eigenaren iets moeten kunnen doen ,maar schijnbaar ontbreekt de wil,en zou er toch maar eens een camperclub bij moeten komen die zich wel wil inzetten voor zijn leden 

Link naar reactie
Share on other sites

Het schijnt niemand iets te interesseren ,ook de NKC niet geen taal of teken ,geeft aan hoe de NKC in elkaar steekt ,schijnbaar een goed jaarsalaris opgebracht door de camperaars ,maar verder pappen en nat houden ,dan weet u nu met wat voor club u te doen hebt ,dit geld ook voor veel camperaars die schijnbaar toch royaal bij kas zitten en klakkeloos betalen ,dan maar op naar de volgende regeling ,het afschaffen van het kwarttarief ,daar zal ook niemand op reageren als slaafse honden de uitknijpers volgen ,ik geef het in elk geval op als het toch niemand interesseerd ik wens u allemaal veel narigheid van onze fijne regering 

Link naar reactie
Share on other sites

Hymer , het kwart tarief ( zal ook als het aan de orde komt ) zal wel zwaarder wegen als die 15 % wat dat zal betekenen dat men fors meer gaat betalen per maand , maar zoals er misbruik van de bus campers zo door gaat en misschien zelf toe neemt zal het moeilijk worden om dat te verdedigen , ook voor het NKC .  

Hoe denkt u daarover .

aangepast door supreme
Link naar reactie
Share on other sites

contact met rdw gehad over mijn retro filter, dit kreeg ik als antwoord;

Klantenservice RDW <info@rdw.nl>

ma 23 dec. 14:40 (18 uur geleden)
 
 
cleardot.gif
cleardot.gif
 
 

Geachte heer/mevrouw,  
                                        
Hartelijk dank voor uw e-mail.

U geeft aan dat u een roetfilter heeft laten monteren. Een retro-fit roetfilter zorgt wel voor een vermindering van de roetuitstoot, maar heeft geen invloed op de waarde van de ‘uitstoot deeltjes’ zoals deze bij de RDW geregistreerd staat. De ‘uitstoot deeltjes’ is namelijk de waarde die het voertuig had toen het voor de eerste keer op de weg kwam (af-fabriek).

De groene sticker heeft niets te maken met de Europese EURO 4. De Duitse klasse is een Nationaal vastgestelde waarde die dus niet Europees vastgelegd is. Ook Nederland kent een Nationale emissieklasse. Deze wordt op een andere wijze bepaald dan hoe Duitsland dit doet. Voor meer informatie verwijs ik u naar de website www.milieuzones.nl

Vragen?
Heeft u na het lezen van deze e-mail nog vragen? Wij helpen u graag verder. U kunt ons bereiken door te reageren op deze e-mail, of telefonisch via 088 008 74 47 (lokaal tarief, maandag t/m vrijdag van 8.00 tot 17.00 uur). U kunt ons ook bellen vanuit het buitenland.

Met vriendelijke groet,

O. Hulsman

Unit manager Klant Contact Centrum RDW
 

Het maakt dus niet uit dat we bewust omgaan met het millieu, wanneer je deze stelling van het RDW doortrekt op het energie label van woonhuizen dan 

zou je daar ook geen baat bij hebben om na te isoleren  als je van het oorsprokele jaar van de bouw van het huis uitgaat. Als je begrijpt wat ik bedoel!

  • Confused 1
Link naar reactie
Share on other sites

Pure geld kloperij ,kijk eens om u heen ,is steden ,stoplichten op elkaar afstellen hoeft schijnbaar niet ,Ik kom op plaatsen waar ritsen stoplichten staan en geloof het of niet ,telkens als je bij de volgende komt ROOD ,wat denkt u hoeveel uitstoot dit geeft en zeker bij zwaar beladen vracht verkeer en in de spits ,maar daar maken overheid en gemeentes zich niet druk om ,of zoals het tegenwoordig heel vaak voor komt wegomleidingen ze laten je kilometers rond rijden ,nutteloos ook dat kan anders ,maar daar maakt ook niemand van de overheden zich druk om ,maar wij moeten de wereld redden ,gewoon ORDINAIRE GELD KLOPERIJ ,om al die gelukzoeker te voorzien van GRATIS huis inrichting ,verzorging ,scholen ,en geld in de hand 

Link naar reactie
Share on other sites

  • 1 month later...

En zo als ik al vermoede horen we niets meer over onze exra kosten voor roetuitstoot ,onze regering kent zijn volk precies ,er word even gemopperd en dan berusten de mensen wel weer en gaan over tot de orde van de dag ,en betalen als makke schapen de extra (nep) kosten die den Haag weer over de balk kan gooien ,nu maar wachten wat deze rovers vervolgens voor ons in petto hebben ,want wij zij toch te lui om ons te verzetten ,ik heb ook eerder aangegeven hoe zit het met de plezier boten in Nederland ,daar hoor je nog steeds niets over dat deze ook moeten betalen ,terwijl deze rustig in Nederland rond tuffen met oude benzine en diesel motoren ,die totaal nergens wat aan hoeven te doen ,terwijl wij immers altijd in het buitenland vertoeven ,maar over de scheepvaart is het oor verdovend stil ,maar goed wij moeten dan maar leidzaam toe zien hoe onze hobby ,mede door ons zelf om zeep word geholpen ,omdat het schijnbaar toch niemand iets kan schelen ,en het ergste vind ik nog dat de NKC na dat ik toch veel stukjes geschreven heb ,totaal geen reactie geeft niet naar ons in totaal ook niet naar mij als schrijver ,dus voor mij is het wel duidelijk dat de NKC te groot is geworden en de heren/dames een dikke boterham verdienen en het wel goed vinden 

Link naar reactie
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Op 27-11-2019 om 13:47, Minna zei:

Hoi allemaal,

Ik heb een mailtje, met de vraag of het alsnog monteren van een roetfilter enig verschil zal maken, naar de RDW gestuurd..

Gisteren ben ik keurig door de RDW teruggebeld om mijn vraag te beantwoorden.

Het antwoord van de RDW is NEE, het maakt geen verschil. De eigenaar van een camper met een alsnog gemonteerd roetfilter, moet  de opslag op de wegenbelasting m.b.t. fijnstofuitstoot => 0,005 g/km toch betalen. Nu voorkomen de zgn knappe koppen op zeker, dat de gemiddelde camperaar alsnog een roetfilter zal monteren, dus het stikstof probleem duurt onveranderd voort. Toch een geldkwestie voor de belastingdienst?

Mijn vertrouwen in de belastingdienst is i.i.g. toch verdwenen. Denk aan onterecht stopzetten kindertoeslag etc.

Ik heb een VW California uit 2006 en daarop zit een roetfilter. Ook een groene milieusticker voor Duitsland. Ik krijg nu een brief dat de auto niet voorzien zou zijn van een roetfilter en ik € 9,00 extra per maand "fijnstoftoeslag" moet gaan betalen. Dit voelt niet goed. Ik moet zelf maar bewijzen dat de uitstoot niet hoger is dan 5mg/km (0,005 g/km. Omgekeerde bewijslast dus. Daarbij vraag ik mij in redelijkheid af wat de overheid met de € 9,00 - die ik iedere maand moet betalen - gaat doen. Mij is dat nog niet bekend maar mogelijk kan iemand mij daar een antwoord op geven ?

Link naar reactie
Share on other sites

  • 2 months later...

In de kampeerauto van maart 2020 staat dat Certificaat van Overeenstemming (CvO) kan worden opgevraagd bij importeur of fabrikant. Nu weet ik niet wie de importeur is. Wel staat er een sticker op de camper van een verhuurbedrijf in Nederland. Zij willen voor € 390,- die CvO opvragen. 

Die kosten zijn zo hoog dat ik beter jaren de toeslag kan betalen. Krijgen meer mensen dit soort kosten? Hoe kom ik achter naam van de importeur? 

 

Link naar reactie
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...