Ga naar inhoud

ervaring in vervanging en werking van normale accubatterij door lithium batterijen in camper fiat ducato 250


ons2ehuis

Recommended Posts

Heeft iemand al ervaring met het vervangen van gewone standaard accuu in lithium accuu?

Heb al verschillende bedrijven die deze verkopen alsmede ook camperbedrijven met werkplaats dit gevraagd doch er is geen eenduidig antwoord hierin te verkrijgen.

Krijg te horen van omzetten 1 op 1 geen probleem en bij een ander moet je er heel veel trucs ervoor uithalen of allerlei materialen er tussen te moet zetten.

Dus als iemand een antwoord weet hoor ik het graag.

 

Link naar reactie
Share on other sites

Startaccu of huishoudaccu? Over het vervangen van de laatste staan er verschillende topics op dit forum en nog veel meer op het camperforum. Even zoeken bij elektronica.

Combi start-/huishoudaccu kan ook. Zie http://www.solidpower.nl . Ik heb hier geen ervaring mee, maar anderen wel: https://www.nkcforum.nl/topic/111-accu-lithium-boordaccu/?tab=comments#comment-740

 

aangepast door Busje
Link naar reactie
Share on other sites

Dat je te horen krijgt dat het omzetten 1 op 1 geen probleem zal zijn, is een halve waarheid. Dus een hele leugen! Voor de verkopende partij is het geen probleem. Voor de koper, zal nog het e.e.a. aan huiswerk moeten doen en antwoord vinden op de vraag: hoe laadt ik de accu op (diverse methodieken), kan dat zomaar (nee) enz. Ook voor de grootte zal je zelf een antwoord dienen te vinden.
Zoals busje al schrijft, ga naar camperforum.nl en daar vind je mensen die wel deze ervaringen hebben. Zowel met kant en klare accu's als zelf opgebouwde systemen.

 

Arie

Link naar reactie
Share on other sites

Bij ons was het bijna één op één, omdat we geen Euro-6 motor met "slimme" dynamo hebben, maar de Euro-5 motor met een flinke dynamo wel modern genoeg was. Vier maanden uitzoeken, lezen en studeren, vier dagen installeren van zonnepanelen en LiFePO4 accu met bijbehorende controllers en aanvullende bekabeling met heel veel hulp van mijn zoon, die een elektrotechnische/elektronische achtergrond heeft.

Alles werkt naar behoren en ik denk dat we het goed gedaan hebben, maar anderhalf seizoen ervaring is natuurlijk niet veel. Het moet over tien jaar nog goed werken, maar dat zal ik zelf wegens terminale ziekte niet meer meemaken. Mijn complete verhaal staat hier: https://www.camperforum.nl/viewtopic.php?f=10&t=8470015&p=1864633 .

  • Sad 1
Link naar reactie
Share on other sites

  • 1 month later...

Ook ik heb de AGM accu vervangen door een Lithium, zonnepanelen laden hem en loopt gewoon via EBL 99 met de stand op gel. Tot nu toe geen problemen ondervonden.

Mijn camper is ook met een Euro-5 motor van 2012, dan schijnt dit geen probleem te zijn. Ik heb gisteren de accu geplaatst, tot nu toe alles oke.

De accu gekocht bij Boshuyscampers tegen scherpe prijzen en goed advies. zie  www.boshuyscampers.nl     

Link naar reactie
Share on other sites

Op 28-1-2021 om 23:06, ons2ehuis zei:

Heeft iemand al ervaring met het vervangen van gewone standaard accuu in lithium accuu?

Heb al verschillende bedrijven die deze verkopen alsmede ook camperbedrijven met werkplaats dit gevraagd doch er is geen eenduidig antwoord hierin te verkrijgen.

Krijg te horen van omzetten 1 op 1 geen probleem en bij een ander moet je er heel veel trucs ervoor uithalen of allerlei materialen er tussen te moet zetten.

Dus als iemand een antwoord weet hoor ik het graag.

 

Het is hier al gezegd, maar een simpele drop-inn is er niet! Zomaar een lood-accu door een lithium vervangen is vragen om problemen. Dealers die zeggen dat het wel kan, zou ik mijden als de pest. Een lithium accu heeft heel andere laadkarakteristieken als een "gewone" accu, er lopen (veel) hogere laadstromen en (bijna) geheel ontladen krijg je hem met een normale acculader niet meer aan de gang. En dit zijn nog maar een paar aandachtspunten. Je moet in ieder geval zorgen dat jouw acculader, booster en scheidingsrelais overweg kunnen met lithium. Daarnaast moet je bij sommige euro 5 en alle euro 6 maatregelen nemen om schade aan de slimme dynamo te voorkomen. Ik weet dat hier (en op andere fora) soms anders over wordt gedacht, met opmerkingen "het werk hier tot nu toe wel" tot "ik ben niet bang om een beetje te experimenteren", foutief aangesloten en foutief gebruik van lithium accu's kan leiden tot brand en grote schade! Ik zou er niet mee gaan experimenteren! Bovendien, waarom lithium? Ja, de energiedichtheid is groter en het gewicht kleiner, maar daar heb je dan ook wel de voordelen mee gehad. De prijzen zijn veel, veel hoger en je moet (als je veilig wilt zijn) veel aanpassen aan je systeem. Voor 125-150 euro heb je een moderne Bosch of Varta (lood) accu die er zo in kan, desnoods neem je er twee, ben je nog veel voordeliger uit. En als je dan toch voor lithium kiest, ga dan voor een kwaliteitsmerk met bijbehorend ingebouwd BMS!

aangepast door GeMa
Link naar reactie
Share on other sites

Quote

Bovendien, waarom lithium? Ja, de energiedichtheid is groter en het gewicht kleiner, maar daar heb je dan ook wel de voordelen mee gehad.

Dat is een beetje kort door de bocht, nog een paar voordelen.

  • ongeveer 4 keer meer laadcycli, is langere levensduur;
  • Dieper te ontladen;
  • Vlakke ontlading;
  • Veel sneller op te laden dan de loodvarianten.
  • Sad 1
Link naar reactie
Share on other sites

Op 30-1-2021 om 16:26, Arie zei:

Dat je te horen krijgt dat het omzetten 1 op 1 geen probleem zal zijn, is een halve waarheid. Dus een hele leugen! Voor de verkopende partij is het geen probleem. Voor de koper, zal nog het e.e.a. aan huiswerk moeten doen en antwoord vinden op de vraag: hoe laadt ik de accu op (diverse methodieken), kan dat zomaar (nee) enz. Ook voor de grootte zal je zelf een antwoord dienen te vinden.
Zoals busje al schrijft, ga naar camperforum.nl en daar vind je mensen die wel deze ervaringen hebben. Zowel met kant en klare accu's als zelf opgebouwde systemen.

 

Arie

Precies Arie, zie ook mijn opmerkingen elders hierover.

 

Wat me nog het meeste opvalt (heb recent op een ander medium weer een aanvaring hierover gehad) zijn de heftige reacties omtrent dit onderwerp. De LifePO4 is m.i. behoorlijk gehyped. En ja, hij heeft inderdaad een aantal voordelen, maar dus ook nadelen/aandachtspunten.

 

Ik ben iemand die graag het hele verhaal wil horen, plussen en minnen, om daarna zelf het besluit te nemen iets wel of niet te doen.

 

In deze lijkt het soms wel vloeken in de kerk als je kritische vragen c.q. opmerkingen maakt.

 

Ook zie ik dat veel mede camperaars klakkeloos de promo van de fabrikanten na papagaaien.

 

Mijn conclusie is daarom, mooi nieuw innovatief product, diverse claims (o.a. levensduur) moeten nog maar waargemaakt worden, 1:1 installatie is bullshit, je moet altijd bij vervanging van je oude (lood) accu goed checken of acculader, booster e.d. daarvoor geschikt zijn (geldt trouwens ook als je overstapt op Gel of AGM), bijzondere aandacht daarbij voor Euro 5 en 6 auto's met een slimme dynamo! Bovendien moet je je afvragen of de gemiddeld circa 2000 euro kosten (incl. aanpassingen systeem) op dit moment wel tegen die voordelen op wegen (immers, voor 1/10 van die prijs heb je een nieuwe gewone accu, zelfs 2 nieuwe terugplaatsen is nog voordeliger, ook als je er van uitgaat dat de levensduur van LifoPO4 langer is dan die van "gewoon"). En tenslotte, laat een expert het doen of in ieder geval goed adviseren, want brandgevaar is bij lithium veel groter als bij "gewoon", zeker als de installatie onoordeelkundig is gedaan.

 

Je ziet, kritisch, maar ik denk een eerlijk verhaal, en dat ontbreekt nog wel eens bij de diverse leveranciers.

aangepast door GeMa
  • Thanks 1
Link naar reactie
Share on other sites

Op 30-1-2021 om 16:52, Busje zei:

Bij ons was het bijna één op één, omdat we geen Euro-6 motor met "slimme" dynamo hebben, maar de Euro-5 motor met een flinke dynamo wel modern genoeg was. Vier maanden uitzoeken, lezen en studeren, vier dagen installeren van zonnepanelen en LiFePO4 accu met bijbehorende controllers en aanvullende bekabeling met heel veel hulp van mijn zoon, die een elektrotechnische/elektronische achtergrond heeft.

Alles werkt naar behoren en ik denk dat we het goed gedaan hebben, maar anderhalf seizoen ervaring is natuurlijk niet veel. Het moet over tien jaar nog goed werken, maar dat zal ik zelf wegens terminale ziekte niet meer meemaken. Mijn complete verhaal staat hier: https://www.camperforum.nl/viewtopic.php?f=10&t=8470015&p=1864633 .

Mag ik zo bescheiden zijn wat heeft dit zo al gekost?

Link naar reactie
Share on other sites

Dag Ford, ik heb een 160 we paneel, omvormer 1000Watt en een litium accu 90 Amp met alle benodigde doorvoeren, kit en kabels, etc...

Zelf gemonteerd en aangesloten totaal €1150,-- aan materiaal.

Hopelijk kunt u hier iets mee. www.boshuyscampers.nl alles gekocht.

Link naar reactie
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid