ons2ehuis Geplaatst: 28 januari 2021 Share Geplaatst: 28 januari 2021 Heeft iemand al ervaring met het vervangen van gewone standaard accuu in lithium accuu? Heb al verschillende bedrijven die deze verkopen alsmede ook camperbedrijven met werkplaats dit gevraagd doch er is geen eenduidig antwoord hierin te verkrijgen. Krijg te horen van omzetten 1 op 1 geen probleem en bij een ander moet je er heel veel trucs ervoor uithalen of allerlei materialen er tussen te moet zetten. Dus als iemand een antwoord weet hoor ik het graag. Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Busje Geplaatst: 29 januari 2021 Share Geplaatst: 29 januari 2021 (aangepast) Startaccu of huishoudaccu? Over het vervangen van de laatste staan er verschillende topics op dit forum en nog veel meer op het camperforum. Even zoeken bij elektronica. Combi start-/huishoudaccu kan ook. Zie http://www.solidpower.nl . Ik heb hier geen ervaring mee, maar anderen wel: https://www.nkcforum.nl/topic/111-accu-lithium-boordaccu/?tab=comments#comment-740 30 januari 2021 aangepast door Busje Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Arie Geplaatst: 30 januari 2021 Share Geplaatst: 30 januari 2021 Dat je te horen krijgt dat het omzetten 1 op 1 geen probleem zal zijn, is een halve waarheid. Dus een hele leugen! Voor de verkopende partij is het geen probleem. Voor de koper, zal nog het e.e.a. aan huiswerk moeten doen en antwoord vinden op de vraag: hoe laadt ik de accu op (diverse methodieken), kan dat zomaar (nee) enz. Ook voor de grootte zal je zelf een antwoord dienen te vinden. Zoals busje al schrijft, ga naar camperforum.nl en daar vind je mensen die wel deze ervaringen hebben. Zowel met kant en klare accu's als zelf opgebouwde systemen. Arie Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Busje Geplaatst: 30 januari 2021 Share Geplaatst: 30 januari 2021 Bij ons was het bijna één op één, omdat we geen Euro-6 motor met "slimme" dynamo hebben, maar de Euro-5 motor met een flinke dynamo wel modern genoeg was. Vier maanden uitzoeken, lezen en studeren, vier dagen installeren van zonnepanelen en LiFePO4 accu met bijbehorende controllers en aanvullende bekabeling met heel veel hulp van mijn zoon, die een elektrotechnische/elektronische achtergrond heeft. Alles werkt naar behoren en ik denk dat we het goed gedaan hebben, maar anderhalf seizoen ervaring is natuurlijk niet veel. Het moet over tien jaar nog goed werken, maar dat zal ik zelf wegens terminale ziekte niet meer meemaken. Mijn complete verhaal staat hier: https://www.camperforum.nl/viewtopic.php?f=10&t=8470015&p=1864633 . 1 Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
AVB Geplaatst: 9 maart 2021 Share Geplaatst: 9 maart 2021 Ook ik heb de AGM accu vervangen door een Lithium, zonnepanelen laden hem en loopt gewoon via EBL 99 met de stand op gel. Tot nu toe geen problemen ondervonden. Mijn camper is ook met een Euro-5 motor van 2012, dan schijnt dit geen probleem te zijn. Ik heb gisteren de accu geplaatst, tot nu toe alles oke. De accu gekocht bij Boshuyscampers tegen scherpe prijzen en goed advies. zie www.boshuyscampers.nl Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
GeMa Geplaatst: 10 maart 2021 Share Geplaatst: 10 maart 2021 (aangepast) Op 28-1-2021 om 23:06, ons2ehuis zei: Heeft iemand al ervaring met het vervangen van gewone standaard accuu in lithium accuu? Heb al verschillende bedrijven die deze verkopen alsmede ook camperbedrijven met werkplaats dit gevraagd doch er is geen eenduidig antwoord hierin te verkrijgen. Krijg te horen van omzetten 1 op 1 geen probleem en bij een ander moet je er heel veel trucs ervoor uithalen of allerlei materialen er tussen te moet zetten. Dus als iemand een antwoord weet hoor ik het graag. Het is hier al gezegd, maar een simpele drop-inn is er niet! Zomaar een lood-accu door een lithium vervangen is vragen om problemen. Dealers die zeggen dat het wel kan, zou ik mijden als de pest. Een lithium accu heeft heel andere laadkarakteristieken als een "gewone" accu, er lopen (veel) hogere laadstromen en (bijna) geheel ontladen krijg je hem met een normale acculader niet meer aan de gang. En dit zijn nog maar een paar aandachtspunten. Je moet in ieder geval zorgen dat jouw acculader, booster en scheidingsrelais overweg kunnen met lithium. Daarnaast moet je bij sommige euro 5 en alle euro 6 maatregelen nemen om schade aan de slimme dynamo te voorkomen. Ik weet dat hier (en op andere fora) soms anders over wordt gedacht, met opmerkingen "het werk hier tot nu toe wel" tot "ik ben niet bang om een beetje te experimenteren", foutief aangesloten en foutief gebruik van lithium accu's kan leiden tot brand en grote schade! Ik zou er niet mee gaan experimenteren! Bovendien, waarom lithium? Ja, de energiedichtheid is groter en het gewicht kleiner, maar daar heb je dan ook wel de voordelen mee gehad. De prijzen zijn veel, veel hoger en je moet (als je veilig wilt zijn) veel aanpassen aan je systeem. Voor 125-150 euro heb je een moderne Bosch of Varta (lood) accu die er zo in kan, desnoods neem je er twee, ben je nog veel voordeliger uit. En als je dan toch voor lithium kiest, ga dan voor een kwaliteitsmerk met bijbehorend ingebouwd BMS! 10 maart 2021 aangepast door GeMa Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
CaradoT135 Geplaatst: 11 maart 2021 Share Geplaatst: 11 maart 2021 Quote Bovendien, waarom lithium? Ja, de energiedichtheid is groter en het gewicht kleiner, maar daar heb je dan ook wel de voordelen mee gehad. Dat is een beetje kort door de bocht, nog een paar voordelen. ongeveer 4 keer meer laadcycli, is langere levensduur; Dieper te ontladen; Vlakke ontlading; Veel sneller op te laden dan de loodvarianten. 1 Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
mikeanber Geplaatst: 13 maart 2021 Share Geplaatst: 13 maart 2021 hallo allen ???????????? Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
GeMa Geplaatst: 13 maart 2021 Share Geplaatst: 13 maart 2021 (aangepast) Op 30-1-2021 om 16:26, Arie zei: Dat je te horen krijgt dat het omzetten 1 op 1 geen probleem zal zijn, is een halve waarheid. Dus een hele leugen! Voor de verkopende partij is het geen probleem. Voor de koper, zal nog het e.e.a. aan huiswerk moeten doen en antwoord vinden op de vraag: hoe laadt ik de accu op (diverse methodieken), kan dat zomaar (nee) enz. Ook voor de grootte zal je zelf een antwoord dienen te vinden. Zoals busje al schrijft, ga naar camperforum.nl en daar vind je mensen die wel deze ervaringen hebben. Zowel met kant en klare accu's als zelf opgebouwde systemen. Arie Precies Arie, zie ook mijn opmerkingen elders hierover. Wat me nog het meeste opvalt (heb recent op een ander medium weer een aanvaring hierover gehad) zijn de heftige reacties omtrent dit onderwerp. De LifePO4 is m.i. behoorlijk gehyped. En ja, hij heeft inderdaad een aantal voordelen, maar dus ook nadelen/aandachtspunten. Ik ben iemand die graag het hele verhaal wil horen, plussen en minnen, om daarna zelf het besluit te nemen iets wel of niet te doen. In deze lijkt het soms wel vloeken in de kerk als je kritische vragen c.q. opmerkingen maakt. Ook zie ik dat veel mede camperaars klakkeloos de promo van de fabrikanten na papagaaien. Mijn conclusie is daarom, mooi nieuw innovatief product, diverse claims (o.a. levensduur) moeten nog maar waargemaakt worden, 1:1 installatie is bullshit, je moet altijd bij vervanging van je oude (lood) accu goed checken of acculader, booster e.d. daarvoor geschikt zijn (geldt trouwens ook als je overstapt op Gel of AGM), bijzondere aandacht daarbij voor Euro 5 en 6 auto's met een slimme dynamo! Bovendien moet je je afvragen of de gemiddeld circa 2000 euro kosten (incl. aanpassingen systeem) op dit moment wel tegen die voordelen op wegen (immers, voor 1/10 van die prijs heb je een nieuwe gewone accu, zelfs 2 nieuwe terugplaatsen is nog voordeliger, ook als je er van uitgaat dat de levensduur van LifoPO4 langer is dan die van "gewoon"). En tenslotte, laat een expert het doen of in ieder geval goed adviseren, want brandgevaar is bij lithium veel groter als bij "gewoon", zeker als de installatie onoordeelkundig is gedaan. Je ziet, kritisch, maar ik denk een eerlijk verhaal, en dat ontbreekt nog wel eens bij de diverse leveranciers. 13 maart 2021 aangepast door GeMa 1 Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Ford Ranger Geplaatst: 15 maart 2021 Share Geplaatst: 15 maart 2021 Op 30-1-2021 om 16:52, Busje zei: Bij ons was het bijna één op één, omdat we geen Euro-6 motor met "slimme" dynamo hebben, maar de Euro-5 motor met een flinke dynamo wel modern genoeg was. Vier maanden uitzoeken, lezen en studeren, vier dagen installeren van zonnepanelen en LiFePO4 accu met bijbehorende controllers en aanvullende bekabeling met heel veel hulp van mijn zoon, die een elektrotechnische/elektronische achtergrond heeft. Alles werkt naar behoren en ik denk dat we het goed gedaan hebben, maar anderhalf seizoen ervaring is natuurlijk niet veel. Het moet over tien jaar nog goed werken, maar dat zal ik zelf wegens terminale ziekte niet meer meemaken. Mijn complete verhaal staat hier: https://www.camperforum.nl/viewtopic.php?f=10&t=8470015&p=1864633 . Mag ik zo bescheiden zijn wat heeft dit zo al gekost? Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Ford Ranger Geplaatst: 15 maart 2021 Share Geplaatst: 15 maart 2021 Mag ik zo bescheiden zijn wat heeft dit zo al gekost? Wat ik wil ook het een en ander op onze Ford veranderen . Wij hebben zeer weinig verbruikers op onze auto . Er zit nu een 60ah accu(2020) in een een zonnecollector(2006) van ongeveer 120watt op. Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
AVB Geplaatst: 15 maart 2021 Share Geplaatst: 15 maart 2021 Dag Ford, ik heb een 160 we paneel, omvormer 1000Watt en een litium accu 90 Amp met alle benodigde doorvoeren, kit en kabels, etc... Zelf gemonteerd en aangesloten totaal €1150,-- aan materiaal. Hopelijk kunt u hier iets mee. www.boshuyscampers.nl alles gekocht. Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Ford Ranger Geplaatst: 15 maart 2021 Share Geplaatst: 15 maart 2021 super bedankt . een omvormer hebben wij niet nodig want wij gebruiken geen 220 volt Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Busje Geplaatst: 19 maart 2021 Share Geplaatst: 19 maart 2021 Op 15-3-2021 om 12:24, Ford Ranger zei: Mag ik zo bescheiden zijn wat heeft dit zo al gekost? Door ziekte kon ik enkele dagen niet reageren. Heel precies heb ik het niet bijgehouden, maar in totaal heb ik eind 2018 ongeveer € 2.300 uitgegeven. Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Ford Ranger Geplaatst: 19 maart 2021 Share Geplaatst: 19 maart 2021 bedankt alleen. Ik ga is even kijken hoe ik het ga oplossen .ook ivm de centrale( calira evs17/07-ds/iu en een 60ah accu) tips zijn natuurlijk altijd wel kom. Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Ford Ranger Geplaatst: 20 maart 2021 Share Geplaatst: 20 maart 2021 ik ga voor dan spiering. 1 Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
AVB Geplaatst: 21 maart 2021 Share Geplaatst: 21 maart 2021 Beste Ford Ranger, wat is spiering ?? Dr Dreams, wat Smakelijk?? Graag toelichting wat dit met lithum accu te maken heeft 1 Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Ford Ranger Geplaatst: 21 maart 2021 Share Geplaatst: 21 maart 2021 (aangepast) Dr Dream had het over Zalm ( het neusje van de zalm goed en duur en lekker)en ik een spiering( dat is een klein visje en minder duur ) HUMOR 21 maart 2021 aangepast door Ford Ranger 1 Quote Link naar reactie Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.