Ga naar inhoud

EBL 99 aansluiten aan een Lipo4 accu


baas88
 Share

Recommended Posts

Beste allemaal,

 

ik overweeg een Lipo4 accu (100 Ah) aan te schaffen in combinatie met mijn Schaud EBL 99 kast. Uit het forum blijkt dat de kast enkel op gel gezet dient te worden om deze accu aan te kunnen.

Mijn vragen zijn de volgende:

1. kan ik lading van mijn mppt zonneregelaar (200 Watt) op de EBL laten zitten, zodat de ampereregelaar blijft werken,

2. dien ik mijn citrix relais te verwijderen tussen start en HH accu?

3. dien ik de accukabels nog te verzwaren?

 

bvd Henk Baas

 

 

 

Link naar reactie
Share on other sites

De Schaudt EBL 99 is in de basis alleen geschikt voor lood/gel accu's en niet voor LFP accu's. De laad- en langdurige druppelspanning zijn hiervan net iets te hoog. Hang je maar af en toe aan de walstroom dan is dit geen ramp maar bij voorkeur ga je de LFP accu laden via een aparte en geschikte LFP lader.

Als tussenoplossing kun je in het EBL de meest linker zekering 20A "Internes Lademodul" er uithalen, deze overzetten op de lege 20A zekeringhouder "Zusatz Ladegerat" en op connector Blok-7 een losse LFP geschikte acculader van maximaal 8 a 10A aansluiten. Op deze manier blijft het laden min of meer als vanouds, maar dan LFP geschikt, zij het met beperkte stroom omdat de EBL connectoren zoals van Blok-7 niet geschikt zijn voor hogere stromen.

 

Omdat de MPPT lader via het EBL loopt heb je min of meer het zelfde 'probleem' als met de interne lader van het EBL zelf. Ik zou de MPPT daarom loskoppelen, de MPPT instellingen op LFP zetten en de MPPT uitgang direct op de LFP accupolen aansluiten. Heeft de MPPT lader geen LFP instelling dan kun je deze in zijn geheel vervangen.

 

Een LFP accu laad je niet direct aan de dynamo op dus het Citrix relais vervangen voor een DC-DC lader booster. Onderzoek vooraf even wat voor type dynamo je hebt en stel op de DC-DC lader booster de juiste laadstroom in, om de dynamo niet te overbelasten.

 

Als je van loodaccu naar LFP accu wisselt gaan er niet automatisch hogere stromen lopen. Maar door aanpassingen aan de elektrische installatie veranderen de stromen dus moeten bepaalde kabels wel aangepast. Zo zouden er dikkere kabels tussen dynamo - DC-DC lader booster - LFP accu nodig kunnen zijn omdat hierdoor hogere laadstromen kunnen gaan lopen. En als de MPPT lader direct op de accu komt moeten hier misschien ook compleet nieuwe kabels voor komen.

 

Wil je zoveel mogelijk zelf doen en graag meer technische adviezen, ga dan verder op het camperforum. Hier zit veel kennis en via de zoekfunctie kun je over vele onderwerpen tal van topics vinden.

 

aangepast door Camper-T
Link naar reactie
Share on other sites

Quote

Uit het forum blijkt dat de kast enkel op gel gezet dient te worden om deze accu aan te kunnen.

Dat is alleen het geval als je de camper aan de paal staat, doe je dat niet maakt dat niets uit welke stand je gebruikt. Gebruik je de interne lader van de EBL wel is GEL de minst slechte stand

 

Quote

1. kan ik lading van mijn mppt zonneregelaar (200 Watt) op de EBL laten zitten, zodat de ampereregelaar blijft werken

Edit: nee

 

Quote

2. dien ik mijn citrix relais te verwijderen tussen start en HH accu?

Ja. Of je een DC-DC- lader nodig hebt is afhankelijk wat je wil. Er zijn best wel een aantal EBL bezitters die zonder zo'n lader niet gebruiken en de accu zonder aanpassingen vervangen (niet mijn keuze).

 

Quote

3. dien ik de accukabels nog te verzwaren?

Zie hierboven.

 

Ik heb het wel aangepast en nog veel meer om zelf controle te houden op het laden. Al mijn laders heb ik op een laadspanning van 14.15V gezet, hiermee stopt het laden van de accu bij 99%. Als je niets aanpast zal de accu het laden stoppen.

 

577762660_Caradoschemadef.thumb.JPG.e95c2670e97abfa848f44ca627662448.JPG

aangepast door CaradoT135
Link naar reactie
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...