Ga naar inhoud

Nieuwe campereigenaar :)


Aldorean
 Share

Recommended Posts

Goedenavond lezers,

Nadat ik 15 jaar geleden na het behalen van mij motorrijbewijs naar Noorwegen reed en me verbaasde over al de campers dacht ik PFF das toch geen avontuur. Zo`n huis op wielen. 
EN met mijn 2 weken ervaring op de motor (* ik had echt twee weken mijn rijbewijs ) reed ik ze lachend voorbij. 
En toen in Noorwegen, koud in een veel te klein tentje kwamen ze me weer voorbij. Lachen joh, verse kopjes koffie uit luxe keukens, en mijn kokend water ging voor de derde keer over het gras omdat mijn brander omviel, afin, ik wilde toch wel een camper.
15 jaar later, ben ik 41, staat er maandag een heftige operatie voor de deur en heb ik afgelopen week 2 keer een camper bekeken. 
Van kennisen, bevlogen mensen, vrije mensen die alles een uitdaging vinden en niks eng ( ik vind alles eng en zie 100 beren op de weg ) die er elke dag mee rijden naar het werk en afgelopen zomer nog 4 weken oostblok hebben gedaan. 5250 euro, uit 1991, een Dethleffs peugeot J5 ( het zegt de ervaren mensen hier meer dan mij hoop ik.) met een Fiat 2.5 liter TD blok Type Sovim 8140.
Proefgereden, wat een herrie maar wat gaaf, trekt makkelijk naar de 120 en hanteert dat ook prima. 

Maar, ik heb nog NOOIT een camper gekocht, en nu opeens wel, het beestje heeft wat roest onder het voorruit, dat kan en mag als je al zo oud bent, maar verder is hij droog van binnen. 
Alle hoekjes en gaatjes gechecked, er ruikt niets muf, er is nergens rare vlekkerigeheid te vinden, maar alles is oud en heeft grote schoonmaak nodig.
Nu heb ik wat vragen, en ik ben ECHT nieuw dus als het domme vragen zijn schroom niet u te ontdoen van uw zuchten en steunen in de trend van *daar heb je er weer 1* ik ben gemotiveerd tot het bot om er wat van te maken. 

De camper is oud, en er zijn een aantal dingen die ik graag zou willen repareren/laten doen, onderdelen die ik zoek etc.
allereerst zit er een fietsenrek gemonteerd achterop. Dit zit vast aan zoals ik kan zien een hout blok, dit is rot en wil ik er sowieso af hebben. Zijn er mensen die weten hoe dit vast zit ( foto`s van het pracht exemplaat onderaan dit bericht ) en hoe je dan die balk eraf krijgt ? 
De camper staat buiten, ik wil er een hoes voor zodat als hij naar de stalling gaat ( die heb ik al ) hij onder zeil kan als het moet, welke tips kunnen jullie hiervoor geven ?
Zijn er mensen met ervaring op het gebied van dit type/merk camper die mij wat kunnen vertellen of hoe alles werkt.

De vorige eigenaren sliepen erin en gebruikte heel sporadisch het toilet maar verder a technisch en konden dus weinig zeggen, alles werkt wel.

Dingen op mijn lijstje :

Gasslang vervangen
Ontdekken hoe het werkt met stroom
het repareren van een antal scharniertjes van de kunststof kastdeurtjes, het zijn bruinige scharniertjes voor deurtjes die richting plafond scharnieren en lijken een pennetje te missen. 
De camper grondig wassen en eventueel later in een coating zetten of een folie in een frisse kleur als dit mogelijk is ?
Een proef weekendje slapen met het beestje.

 

Nu hoop ik dat er mensen zijn die zeggen, let hier eens op, kijk hier even naar, of wij hadden dit ook en hebben er nog onderdelen van die wellicht handig zijn. 




 

20240307_155749.jpg

20240307_171058.jpg

20240308_165314.jpg

20240308_165322.jpg

20240308_165330.jpg

20240308_165341.jpg

20240308_173519.jpg

20240308_174257.jpg

IMG_20240308_183747_193.jpg

Link naar reactie
Share on other sites

een inspirerend topic, heel leuk, kijk ook eens op camperforum.nl daar zit eerlijk gezegd heel veel meer kennis zeker over deze oude beestjes. Dat forum wordt ook actief bijgehouden tov van dit helaas verwaarloosde NKC forum. Niet negatief bedoeld maar dat zijn nu eenmaal de feiten. Dit forum wordt niet bijgehouden dus is een beetje een rommeltje. 

 

https://camperforum.nl/

aangepast door HymerBoy
Link naar reactie
Share on other sites

Geplaatst: (aangepast)
57 minuten geleden, HymerBoy zei:

een inspirerend topic, heel leuk, kijk ook eens op camperforum.nl daar zit eerlijk gezegd heel veel meer kennis zeker over deze oude beestjes. Dat forum wordt ook actief bijgehouden tov van dit helaas verwaarloosde NKC forum. Niet negatief bedoeld maar dat zijn nu eenmaal de feiten. Dit forum wordt niet bijgehouden dus is een beetje een rommeltje. 

 

https://camperforum.nl/

Dankjewel voor dit bericht.
Helaas is registreren op camperforum voor mij niet mogelijk.

Ik heb al de hele avond geprobeerd maar ik blijf maar een fout antwoord geven op de vraag die ze hebben om bots buiten te houden.

Ik ben geen bot maar ik geef wel het verkeerde antwoord blijkbaar ( zie afbeelding ) ik heb al trekhaak geprobeerd, schoonmoeder, echtgenoot ( heb ik niet eens ), bruine beer, etc maar Auto leek me voor de hand liggen en dat gaat dus fout.

 

Schermafbeelding 2024-03-08 2353021.png

aangepast door Aldorean
Link naar reactie
Share on other sites

Welkom bij de club van camperaars en leuk dat je de beren op de weg overwonnen hebt door toch tot deze keuze te komen. Veel plezier van je aankoop.

Zoals de Pippi Langkous filosofie: “Ik heb het nog nooit gedaan dus ik denk dat ik het kan”. Hiermee kom je verder en leer je meer dan stil staan uit angst.

 

Wat hierboven al geadviseerd werd; voor jouw vragen is het camperforum een betere plek met meer forumleden, minder wijsneuzen en veel meer kennis.

Er zitten binnen het camperforum ook leden met oude campertjes die er veel aan sleutelen, de nodige ervaringen hebben opgedaan en goed adviseren.


Een oude camper heeft een langere historie, soms ook op onderhoud en niet standaard aanpassingen en uitbreidingen dus dit vereist best wat inzicht.

Het meeste basis-inzicht krijg je door de camper op je gemak te verkennen, door alles te onderzoeken en zaken overzichtelijk in kaart te brengen.

Materialen en installaties die in bedenkelijke staat verkeren kun je opknappen, of vervangen, waardoor je nog meer inzicht, ervaring en kennis vergaard.

Doe de dingen stap voor stap en één project tegelijk, dan houd je het werkbaar en verlies je minder snel het overzicht dan als je overal iets gaat doen.

 

Als eerste de camper grondig van binnen en buiten schoonmaken is altijd prima en kost weinig inzicht of ervaring. Kwestie van doen en kijken wat lukt.

Een camper wrappen, of in de folie zetten is meestal ook wel mogelijk, al kost dit natuurlijk best geld, tenzij je het zelf gaat proberen na wat info vergaren.

Een coating aanbrengen, of eerst grondig schoonmaken, polijsten en in de was zetten idem dito; niet moeilijk, hooguit tijdrovend maar wel gelijk resultaat.

De camper op stal volledig onder een zeil zetten kan maar beperkt de natuurlijke ventilatie en kan soms tot vochtophoping in- en om de camper leiden.

Als je camper al goed in de was of coating staat kan deze prima zonder afdekzeil, je zal alleen wat vaker de wasborstel over de camper moeten halen.

 

Maak voor je zelf een To-Do lijst wat je aan de camper zou willen doen op basis van het bedrijfszeker gebruik en de voorgenomen reizen, zoals bijvoorbeeld:

1. De camper technisch in goede staat krijgen, grote beurt en/of algehele keuring. Motor goed, chassis roestvrij, banden, remmen, etc. in goede staat.

2. Ramen, rubbers en kitnaden, hang- en sluitwerk

3. Interieur en betimmering

4. Gasinstallatie en watervoorzieningen

5. Elektrische installatie

6. Stoelen, zittingen en bedden

Als bovenstaande punten gecontroleerd, hersteld en/of vervangen dus weer in goede staat zijn, dan kun je overgaan tot verder verbeteren en opwaarderen:

1. Poetsen, polijsten, wrappen, overspuiten, etc.

2. Garage en opbergruimtes naar inzicht (her)inrichten of aanpassen

3. LPG gasinstallatie met buitenvulaansluiting

4. Nieuwe/grotere huishoudaccu, voor langer vrij staan. Bijvoorbeeld lithium/LFP

5. Radio met CarPlay/Android Auto, navigatie en/of een GPS tracker

6. Zonnepaneel/panelen

7.. USB laders/contactpunten

8. Omvormer voor 230V

9. Maxfan afzuiger/ventilatie, of airco

10. Internet/Wifi voorziening via Mifi router of Starlink

Het opwaarderen doe je allemaal naar eigen inzicht en door te onderzoeken wat noodzakelijk is voor jouw type reizen, mijn punten zijn hierin slechts opties.

 

Op deze manier heb ik je misschien een beetje inzicht gegeven in wat er allemaal mogelijk is en soms moet bij het opwaarderen van een wat oudere camper.

Niks moet, alles mag en elke camperaar heeft hierover een andere mening, of inzicht. Het is maar net wat je nodig vind en welke zaken in orde moeten zijn.

 

 

 

aangepast door Camper-T
Link naar reactie
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...