Ga naar inhoud

geluidssignaal richtingaanwijzers


VMP

Recommended Posts

Dag allemaal,

 

Ik rijd nu al een aantal jaren met een camper op een fiat dukato onderstel.

Bij het gebruik van de richtingaanwijzers hoor je een lichte "klik" elke keer dat het knipperlicht oplicht. Dat geluid is best hoorbaar wanneer je niet snel rijdt. 

Wanneer je sneller of op een lawaaierige ondergrond rijdt, hoor je dit geluid niet of nauwelijks.

Wanneer ik na een inhaalmanoeuvre terug naar rechts ga, vergeet ik wel eens dat knipperlicht, ook al omdat ik het dan vaak niet hoor.

Bestaat er een systeem om de klik van het knipperlicht wat luider te maken. Een soort "ting" wanneer je de richtingaanwijzers gebruikt. Ik kan mij voorstellen dat andere weggebruikers zich ergeren wanneer ik voor hen uitrijd met knipperende richtingaanwijzers, terwijl ik netjes op mijn baanvak blijf....

Ik bedoel een klein extra geluidssignaal zoals dat wanneer ik de maximaal toegelaten snelheid overschrijd. (op mijn navigatiesysteem)

Bij de fiatgarage lieten ze me al weten dat zoiets niet bestaat. Dus wil ik dat zelf wel maken en plaatsen.

Iemand een idee??

 

Groeten,

Peter 

Link naar reactie
Share on other sites

Dankjewel voor de informatie.

Ondertussen heb ik in België een kant en klaar setje gevonden om dit probleem op te lossen. Nu  nog de beide draden vinden die een signaal naar de knipperlichten sturen. Daar kunnen ze me bij Fiat wel mee helpen.

 

Groeten,

Peter

Link naar reactie
Share on other sites

Ja, dat weet ik ook wel. Alleen, als ik een inhaalmanoeuvre  maak of gemaakt heb, let ik vooral op de weg en zit ik niet zo op mijn dashboard te kijken. En dan wijst mijn bijrijder mij er steeds op dat ik mijn pinkers moet afzetten. Vervelend dus, en ook vervelend voor andere weggebruikers die een verkeerd signaal krijgen over waar ik heen wil rijden....

Dit is overigens een probleempje dat motorrijders ook ondervinden, omdat ze door hun helm het geklik van de knipperlichten niet horen.

Maar het euvel is verholpen. Ik kocht net voor 12 euro een biepertje dat ik kan aansluiten op de stroomdraden van de knipperlichten. Het ding is wat te luid, maar ik plak er tape rond, en stop het dan in het dashboard. Daarbij blijft het geluid irritant genoeg, om erop attent gemaakt te worden dat de knipperlichten werken. Het dingetje is kant en klaar, ik moet niet met diodes of weerstanden beginnen solderen. Dus best wel handig.

 

Groeten,

Peter

Link naar reactie
Share on other sites

Tsja, dat klopt natuurlijk. Maar ik vind het ook handig als ik zo'n signaal kan horen. En wat die snelle blik op mijn kilometerteller betreft: ook dat klopt, maar soms is het niet eens zo duidelijk hoe snel je mag rijden, en ik wil ook niet voortdurend naar het instrumentenbord te kijken. Dus, die zoemer of dieper is voor mijn part een handig gadget. Maar dat zal mijn eigen aanvoelen zijn.

 

Groeten,

Peter

Link naar reactie
Share on other sites

Dag Derf,

 

Ik heb even "knipperlichtverklikker" gegoogeld en ben bij de motorwinkel "Louis" in nederland en bij Amazon uitgekomen voor een biepertje van het merk Baas.

Werd gratis geleverd bij een ophaalpunt in de buurt (omdat het mijn eerste bestelling bij amazon was. Levering op 48 uur. Lijkt zeer eenvoudig te monteren ergens in het zekeringenkastje waar alle bedrading vertrekt. Bij mijn bandenwissel volgende week, gaat de fiat garage dit meteen ook monteren.

Heb het al uitgeprobeerd met een losse batterij. Het maakt behoorlijk (te) veel lawaai, maar door de pieper in te pakken, kan je het geluid wat dempen. Eigenlijk is het ontworpen voor motorrijders die omwille van hun helm, de knipperlichten niet kunnen horen. En tegelijk is het bij die motoren een signaal naar andere weggebruikers dat ze gaan afslaan.

Wordt vervolgd,

Peter

Link naar reactie
Share on other sites

  • 3 weeks later...

@ Derf en wie nog geïnteresseerd mocht zijn. Het biepertje is geïnstalleerd en werkt prima. De piep is net luid genoeg om merkbaar aanwezig te zijn. Je kan onmogelijk blijven rijden met dat geluid erbij. (is dezelfde piep als een vrachtwagen die achteruit rijdt.)Tegelijkertijd is het net niet te irritant om te gebruiken. Bij stilstand aan een stoplicht is het wel erg markant aanwezig....

Voor wie de "stille" klik van de knipperlichten door een draaiende motor niet hoort, is dit een geweldige oplossing, en voor geen geld....

 

Groeten,

Peter

Link naar reactie
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid