Ga naar inhoud

Light of heavy chassis


Rien67
 Share

Recommended Posts

Ik kom er niet uit of ik een light of heavy Ducato chassis heb. Het kentekenbewijs, de aslasten, geeft een light chassis aan. Maar mijn velgen zijn 16 inch, steekmaat 130 mm en de remschijven zijn 30 cm. En dat hoort weer bij een heavy chassis.

Link naar reactie
Share on other sites

Om er achter te komen welk chassis er onder de camper zit moet je er zelf even onderduiken. Een light chassis heeft half open stalen dwarsverbindingen, waarbij dit dikke kokerbalken zijn bij een heavy chassis. Op deze foto is de middelste Ducato uitgevoerd met een heavy chassis, de twee er links- en rechts naast met een kort en lang light chassis. Overigens kan er ook een Al-Ko chassis onder de camper zitten, wat in dit filmpje duidelijk wordt gemaakt.
Een light chassis met 16 inch velgen voor zwaardere belasting komt vaker voor en kan in tegenstelling tot 15 inch velgen misschien handig zijn als je de camper vrij simpel naar 3850-4000kg wilt laten verzwaren door alleen de veringen aan te passen c.q. te vervangen. Dit traject wordt meestal via WDT-Services en VB-Air Support gedaan omdat hierbinnen ook gelijk het RDW verhaal voor een nieuw kentekenbewijs met nieuwe gewichten wordt geregeld.

 

 

aangepast door Camper-T
  • Thanks 1
Link naar reactie
Share on other sites

14 uren geleden, Rien67 zei:

Ik kom er niet uit of ik een light of heavy Ducato chassis heb. Het kentekenbewijs, de aslasten, geeft een light chassis aan. Maar mijn velgen zijn 16 inch, steekmaat 130 mm en de remschijven zijn 30 cm. En dat hoort weer bij een heavy chassis.


Professionals kunnen aan het VIN zien welke versie het is. Daarvoor hoef je er niet onder te gaan liggen.
 

Link naar reactie
Share on other sites

Op een Duits forum heb ik gelezen dat de type's 250 en 290 met automaat met 16 inch velgen en 30 cm remschijven worden geleverd. dus dat is een uitzondering en is denk ik op mijn Fiat van toepassing. Volgende week ben ik bij de dealer en vraag ik het na.

Link naar reactie
Share on other sites

32 minuten geleden, Rien67 zei:

Op een Duits forum heb ik gelezen dat de type's 250 en 290 met automaat met 16 inch velgen en 30 cm remschijven worden geleverd. dus dat is een uitzondering en is denk ik op mijn Fiat van toepassing. Volgende week ben ik bij de dealer en vraag ik het na.


Even het VIN sturen naar de voertuigdealer en vragen om een uitdraai van de specificaties.
Maar misschien heb je wel een Al-Ko chassis ?
 

aangepast door Magic Ed.
Link naar reactie
Share on other sites

Ik neem aan dat het om een Fiat gaat. Dan kan dit je misschien helpen

Op de volgende site https://www.vindecoderz.com/EN/Fiat/DUCATO  kun je het chassisnummer invoeren en krijgt de gegevens te zien. 

Op het type plaatje op de voorste dwarsbalk in de motorruimte staat ook een  versie nummer vermeld in code  bijv. 250 A A M F A AX  betekent 

1 MODEL     250

2 De eerste letter na 250 (de A) geeft het laadvermogen aan  A 3000kg, B 3300 kg,C 3500 kg  light, D 3500 kg Heavy, E 4500 kg. 

3 De volgende letter te motor motor  A  100 multijet, C 120 multijet, D 160 multijet, E 130 multijet

4 Op de plaats van de M de letter voor de transmissie.  De M = handgeschakelde bak,  Hier een A= Automatische bak

5 De plaats van de F de carrosserie uitvoering  13 codes voor vershillende uitvoeringen bijv. A = chassis cabine  en B= chassis zonder cabine

6 De plaats van de A geeft de wielbasis aan:   A  = korte wielbasis, B= medium wielbasis ,  C Lange wielbasis  D= medium lange wielbasis

7 De plaats van AX   benaming voor de versie van het voertuig

 

 

Link naar reactie
Share on other sites

Quote

 

Helaas kom ik op die site niet verder. Tenzij ik betaal. Maar de aslasten staan ook op het typeplaatje onder de motorkap. Alles bij elkaar kan het niet anders dan dat ik een light chassis heb met 16 inch velgen en 30 cm schijven. Het definitieve antwoord krijg ik over een paar dagen van de dealer.

Link naar reactie
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...