Ga naar inhoud

fietsendrager voor 2 elektrische fietsen


Adriatik
 Share

Recommended Posts

Tot nu toe heb ik steeds 2 'normale' fietsen meegenomen op onze vakanties. Helaas is mevrouw Adriatik deze zomer ernstig ziek geweest. Daardoor heeft ze conditie ingeleverd en heeft ze een elektrische fiets nodig. Ik ben ook 'om' gegaan. Nu zullen we een andere, geschikte, fietsendrager moeten aanschaffen.

Twee zware elektrische fietsen aan de achterwand lijkt me niet verstandig. Dus zoek ik een fietsendrager die op het chassis cq een trekhaak kan staan. Bovendien wil ik er een (elektrische-) lift op hebben.

Ik heb het nodige google-werk verricht, maar kom er niet uit.

Wie heeft een goede tip, liefst voorzien van eigen ervaring?

aangepast door Adriatik
  • Sad 1
Link naar reactie
Share on other sites

  • Adriatik changed the title to fietsendrager voor 2 elektrische fietsen

Wij hebben een trekhaak op maat op de camper laten plaatsen en daarop een gewone fietsendrager voor auto's. Die zijn voldoende laag aan de grond om een E-bike gemakkelijk te plaatsen en eraf te nemen. Uiteraard zonder de accu op de fiets. Die gaat voor de verdeling van het gwicht gewoon binnen in de kelder onder de tafel achter de zetel van de bestuurder.
De trekhaak op maat, ook zodat de fietsen de achterwand niet raken zonder het stuur te verdraaien hebben wij laten maken bij Arjan Lighthart in Schagerbrug voor destijds (prijspeil 2017) 900,- euro, inclusief 13-polige stekker aangesloten zodat de boordcomputer niet op hol gaat. Op zijn website staat dat hij geen nieuwe klanten meer aanneemt, maar een belletje en geen termijn eisen wil wel helpen. Succes.

 

  • Sad 1
Link naar reactie
Share on other sites

Ik had gewoon een normale trekhaak van MEMO er onder gezet (had een heavy chassis) en normale ANWB fietsendrager waar ik de Ebike op had staan. Ik had geen aanpassing nodig, dit had ik van te voren uitgemeten. Nu heb ik een camper waar de Ebike  in de garage past dus niet meer nodig. Een lift was dus niet nodig omdat de hoogte zoals Magic Ed. ook aangaf niet schokkend is, Ebike van 25-30kg til je er zo op en af. 

Link naar reactie
Share on other sites

10 uren geleden, Magic Ed. zei:

Wij hebben een trekhaak op maat op de camper laten plaatsen en daarop een gewone fietsendrager voor auto's. Die zijn voldoende laag aan de grond om een E-bike gemakkelijk te plaatsen en eraf te nemen. Uiteraard zonder de accu op de fiets. Die gaat voor de verdeling van het gwicht gewoon binnen in de kelder onder de tafel achter de zetel van de bestuurder.
De trekhaak op maat, ook zodat de fietsen de achterwand niet raken zonder het stuur te verdraaien hebben wij laten maken bij Arjan Lighthart in Schagerbrug voor destijds (prijspeil 2017) 900,- euro, inclusief 13-polige stekker aangesloten zodat de boordcomputer niet op hol gaat. Op zijn website staat dat hij geen nieuwe klanten meer aanneemt, maar een belletje en geen termijn eisen wil wel helpen. Succes.

 


Ik zie nu dat zijn voormalig werknemer Danny in het pand ernaast de zaken voortzet, je vindt hem hier.

  • Like 1
Link naar reactie
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ik heb mijn oog laten vallen op de Biketrans. Een drager die op het chassis wordt gemonteerd en elektrisch kan zakken tot op straatniveau. De fietsen rij je daardoor gemakkelijk op het rek. Ik kan er twee elektrische fietsen op kwijt. Voor € 2.000 incl. montage (winterkorting) ben ik klaar!

Link naar reactie
Share on other sites

Wij hebben een"bikelift" op de achterwand van de camper laten plaatsen. Is bijzonder handig. Wel de batterijen van de fiets halen alvorens ze op het fietsrek te plaatsen. De plaatsing is uitgevoerd door de verdeler van de camper, en die bevestigde dat de achterwand van de camper hiervoor geschikt is. Een trekhaak hoeft dus niet echt. Plaatsing gebeurde in Waregem (west Vlaanderen).

Peter

Link naar reactie
Share on other sites

4 uren geleden, VMP zei:

Wij hebben een"bikelift" op de achterwand van de camper laten plaatsen. Is bijzonder handig. Wel de batterijen van de fiets halen alvorens ze op het fietsrek te plaatsen. De plaatsing is uitgevoerd door de verdeler van de camper, en die bevestigde dat de achterwand van de camper hiervoor geschikt is. Een trekhaak hoeft dus niet echt. Plaatsing gebeurde in Waregem (west Vlaanderen).

Peter

Interessant om te weten wat u hiervoor heeft betaald. 

Ik begrijp dat met de " verdeler van de camper"  bedoeld wordt de "dealer"  waar u de camper gekocht heeft?

  • Sad 1
Link naar reactie
Share on other sites

9 uren geleden, VMP zei:

Wij hebben een"bikelift" op de achterwand van de camper laten plaatsen. Is bijzonder handig. Wel de batterijen van de fiets halen alvorens ze op het fietsrek te plaatsen. De plaatsing is uitgevoerd door de verdeler van de camper, en die bevestigde dat de achterwand van de camper hiervoor geschikt is. Een trekhaak hoeft dus niet echt. Plaatsing gebeurde in Waregem (west Vlaanderen).

Peter

De Biketrans van Adriatik zit niet op de trekhaak, de constructie zit op het frame van de camper bevestigd en steunt met de bovenkant aan de achterwand.

 

Adriatik.JPG.4e00d411d296dc95bf1e67eee12e55a5.JPG

 

Link naar reactie
Share on other sites

12 uren geleden, CaradoT135 zei:

De Biketrans van Adriatik zit niet op de trekhaak, de constructie zit op het frame van de camper bevestigd en steunt met de bovenkant aan de achterwand.

 


Ja, en die bovenkant is nu juist funest voor de stabiliteit van de achterwand. Ik zou dat noooooooooooooit doen.

  • Sad 1
Link naar reactie
Share on other sites

Als antwoord op de vraag van VD Honing: een bikelift kost 1970 euro. Bij mij stond er al een traditionele fietsendrager op, waardoor het aantal werkuren beperkt was.

Deze fietsdrager hangt wel aan de achterwand, dus je moet zeker zijn dat de achterwand dit aankan. Of dat zo is, zal de dealer moeten bevestigen.

 

Voor mij was dit de meest haalbare oplossing. Het enige degelijk alternatief was een trekhaak en een aanhangwagen. Dan had ik behalve de fietsen ook de motor kunnen meenemen. Maar het zal dus zonder de motor te doen zijn.

 

Groeten,

Peter

  • Thanks 1
Link naar reactie
Share on other sites

Geeft de dealer ook garantie wanneer na een aantal jaren blijkt dat er toch schade is ontstaan? Ik ken die dealer-verhalen namelijk. En ook de verhalen van schade na verloop van tijd. De dealer geeft dan niet meer thuis!
De dealer bedient zich van gegevens van de fabrikant. Wanneer de achterwand (voorbeeld) 60 kg mag dragen, redeneert de dealer dat twee fietsen met een gezamenlijk gewicht van 50 kg dus geen probleem zijn. In theorie is dat ook zo. Maar wanneer u een verkeersdrempel over het hoofd ziet, of een plotseling gat in de weg, dan komt er veel meer dan 60 kg gewicht op die achterwand te staan! En ja, dan vrees ik toch dat de dealer ú aansprakelijk stelt, en van zijn belofte niets terecht komt.

Ieder moet zijn eigen keuze maken, maar bij mij komen geen twee elektrische fietsen (zonder accu) aan een achterwand die er nu eenmaal niet voor is gemaakt.

Link naar reactie
Share on other sites

Die hoge kosten waren voor mij een reden om niet voor een fietsendrager op het frame te gaan. Omdat ik al een fietsendrager voor op de trekhaak had was de keus voor aanschaf van een trekhaak incl kabels en relais voor ± € 450,- niet zo moeilijk.

 

Ik vind die Biketrans een prachtig ding Adriatik, een goede keus!

Link naar reactie
Share on other sites

14 uren geleden, Adriatik zei:

Jij op de Technische Universiteit? Als conciërge zeker?


Kijk eens aan onze kleuterjuf die in 98% van haar bijdragen hier iedereen op de vingers meent te moeten tikken slaat zelf de plank volkomen mis. Leest slecht en trekt verkeerde conclusies, namelijk waar schreef ik dat ik daar werk? Juist nergens, dus beta-wetenschapper als conciërge is volkomen fout geconcludeerd. Maar je hebt nog een kans op verbetering.
 

  • Like 1
  • Sad 1
Link naar reactie
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ook ik vind de biketrans een mooi ding. Waarschijnlijk beter dan mijn bikelift.

Wat ik minder mooi vind, is al dat geruzie op dit forum. (ook in zovele andere topics overigens)

Voor mij een reden om dit forum dank minder te gebruiken. Jammer, want een prima plek om informatie uit te wisselen.

Peter

  • Like 3
  • Thanks 2
Link naar reactie
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...