Ga naar inhoud

De boer


P de boer
 Share

Recommended Posts

Rijbewijs B voor 4250 kg? Men hoopt dat het er ooit van zal komen, maar voorlopig zal je voor een camper zwaarder dan  3500 kg maximaal toegestaan gewicht nog altijd minimaal het C1 rijbewijs moeten hebben. Mede het NKC is al een poos bezig om die 4250 kg op Europees niveau rond te krijgen. Er wordt al jaren over gedebateerd. Eén ding is inmiddels een feit: B-rijbewijshouders mogen sinds 1 jan. 2023 in een ZE-bestelauto rijden tot 4250 kg. ZE staat voor Zero Emissie en het betreft dan elektrisch, hybride en waterstof. In de camperwereld lijkt me dat nog ver-van-mijn-bed-show. 

Ik citeer het NKC op de site: Verhoging maximaal voertuiggewicht stap dichterbij - NKC

De Europese Commissie wil dit jaar nog met een nieuwe rijbewijsrichtlijn komen die het mogelijk maakt om met een B-rijbewijs een auto te besturen met een toegestane maximummassa van 4.250 kilogram. Dat meldt de ADAC, de Duitse evenknie van de ANWB. Het kan echter nog vele jaren duren voordat de kogel in de hele EU door de kerk is. “Wie van plan is het C1-rijbewijs te gaan halen, moet dat plan niet in de koelkast zetten”, zegt Hugo van Binsbergen van NKC Advies.

Geen zin of mogelijkheid in het halen van C1? Dan zou ik -met het oog op de toekomst- er bij aankoop tóch op letten dat de camper berekend is op een hoger totaalgewicht dan 3500 kg. De z.g. Technisch Maximale Massa. Zie F.1 op het kentekenbewijs. 

aangepast door Don Esteban
Link naar reactie
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...