Ga naar inhoud

Wifi en 4g?


Reg
 Share

Recommended Posts

Hi allen,

Ik ben nieuw in de camper wereld en ik ben het een en ander aan het uitzoeken. Wellicht kan ik hier wat hulp krijgen.

Op het dak van onze camper zit een kleine ronde unit waar 4 kabels in de camper op uit komen. 2 kabels met "cell", 2 kabels met wifi.

Nu wil ik graag de camping wifi kunnen gebruiken op de camping, en 4g indien geen wifi aanwezig.

Is deze setup geschikt voor mijn wensen? Of is dit alleen om 4g te ontvangen en dan via de 2 wifi kabels dit signaal op te vangen door onze devices?

 

Link naar reactie
Share on other sites

Ik denk dat het geen setup is maar slechts een GSM/Wifi antenne, misschien behorend bij een deels verwijderde setup van Maxview, Caratec, of Travel Vision.

Dit zijn vaak duur betaalde alles-in-een oplossingen met een gemiddeld tot matige snelheid. Op zich hoeft hier niks mis mee te zijn maar het kan goedkoper.

 

Camping Wifi kun je normaal gesproken prima direct ontvangen op je smartphone of tablet. Is het camping Wifi erg duur, het signaal zwak, of de verbinding traag, dan kun je kiezen voor een Mifi router met hierin een datasimkaart naar keuze. Of je zet de smartphone in Hotspot modus waardoor deze zijn 4G signaal gebruikt om Wifi rond de camper te geven.

 

aangepast door Camper-T
Link naar reactie
Share on other sites

4 uren geleden, Camper-T zei:

Ik denk dat het geen setup is maar slechts een GSM/Wifi antenne,

 

 

Het is inderdaad slechts een antenne. Nu ben ik op zoek naar "het kastje" om dit op aan te sluiten. Ik weet echter niet hoe ik deze moet vinden ivm de aansluitingen die moeten kloppen. Enig idee?

Link naar reactie
Share on other sites

Ligt eraan wat je wilt. Vermoedelijk (meest gebruikelijk) zijn SMA aansluitingen.

 

Je hebt 2 antenne's voor LTE (4G), zgn 2x2 mimo, en 2 antenne's tbv wifi.

 

Persoonlijk vind ik het gebruik van wifi op een camping niet meer nodig, vaak is dat duur betaald en overbelast en werkt 4G sneller en goedkoper. 

 

Een simpele 4G router (waar je dus een simkaartje in kan stoppen) is bv de TPLink MR600 https://www.tp-link.com/nl/home-networking/3g-4g-router/archer-mr600/

Daar kun je die externe antenne op schroeven.

 

Andere alternatieven zijn bv Teltonika, die wordt ook door een aantal fabrikanten onder een ander stickertje verkocht zoals bv de Maxxview Roam. 

 

Wel zijn dat allemaal LTE CAT6 routers. Dat is bij verre van de nieuwste 4G variant. Prima als je voldoende bereik hebt en geen hoge snelheden nodig hebt, maar met een modernere router kun je ook op minder ideale plekken nog wat bereiken. Ook dat is niet oneindig, als er geen bereik is houd het immers op, en als de zendmast overbelast is kan ook de duurste setup niet meer helpen.

 

Ook hebben die geen (makkelijke) mogelijkheid om het camping wifi te ontvangen. Wil je dat wel dan kom je op de (in verhouding) dure oplossingen uit zoals bv een TravelVision wifi connect, Oyster connect of dergelijke. Maar dan betaal je snel 400 euro+ voor een relatief oude LTE techniek (CAT4 of CAT6)

 

Je kan, met verloopkabeltjes, die antenne ook aansluiten op een veel modernere wifi router zoals een Netgear M1 (of hoger) of bv een Huawei B618/B818 of vergelijkbaar. Dan heb je een veel snellere 4G router dan de bovengenoemde oplossingen, alleen kunnen die niet allemaal het camping wifi netwerk ontvangen (of niet met een externe antenne)

 

Zelf heb ik gewoon een 4G router, zonder antenne's en nog nooit behoefte gehad aan de camping wifi. De keren dat ik die probeerde was de 4G sneller dan de campingwifi.

(Nu zoek ik de goedkopere campings op omdat ik behalve een douche geen voorzieningen nodig heb, op een dure camping verwacht ik dat de wifi ook wel beter is)

 

  • Thanks 1
Link naar reactie
Share on other sites

10 uren geleden, DJSmiley zei:

Ligt eraan wat je wilt. Vermoedelijk (meest gebruikelijk) zijn SMA aansluitingen.

 

Je hebt 2 antenne's voor LTE (4G), zgn 2x2 mimo, en 2 antenne's tbv wifi.

 

 

 

 

Ik merk dat je er verstand van hebt, veel dank voor de info.

Ik heb een megasat camper connected LTE-WiFi aangeschaft, maar twijfel of deze nu geschikt is. Bij deze set zit namelijk ook een antenne, en die heb ik niet nodig. Ik ben dus op zoek naar een ontvanger op 12 volt, maar ik zoek me helemaal suf. (de TPLink MR600 is op netstroom helaas)

 

De reden dat ik graag een externe antenne gebruik is dat onze ontvangst in de camper erg slecht is. 

 

Nogmaals dank voor je uitgebreide info. Mocht je nog meer tips hebben (4g en Wifi router 12volt), dan hoor ik dat erg graag.

Link naar reactie
Share on other sites

12 uren geleden, DJSmiley zei:

Ligt eraan wat je wilt. Vermoedelijk (meest gebruikelijk) zijn SMA aansluitingen.

 

Je hebt 2 antenne's voor LTE (4G), zgn 2x2 mimo, en 2 antenne's tbv wifi.

 

 

 

 

Zou je mij kunnen adviseren of dit iets is? Volgens mij kan ik hier de (in totaal) 4 kabels op aansluiten.

 

https://www.coolblue.nl/product/701373/teltonika-rut950.html?cmt=c_a%2Ccid_19970234638%2Caid_148545499872%2Ctid_aud-1676968688590%3Apla-303353877481%2Cgn_g%2Cd_c&utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_content=shopping&gclid=CjwKCAjw8ZKmBhArEiwAspcJ7uYF-83sRBBSVwColVH_3nzDM2-l8LRC6oQ5VtEw5kJ4h5w1s4QYBhoCXNYQAvD_BwE

 

samen met deze adapter:

 

https://www.mobielverbinden.nl/product_faq_requests/57431

 

of deze:

https://www.outdoorrouter.com/product/european-broadband-lte-router-wifi-cat6-modem/?alg_currency=EUR&gclid=CjwKCAjwlJimBhAsEiwA1hrp5ncQTRGo6Xka3jAu1oVoT-fj9GRKIUxFGE6J9TzmzjYe2WYDJa8ouBoCzuMQAvD_BwE

 

Maar dan moet ik wel uitzoeken of er ook een adapter naar 12 volt is. (en van stroom e.d. heb ik helaas geen verstand) :-S

aangepast door Reg
Link naar reactie
Share on other sites

De meeste routers werken op 12V. Vaak zit er een adapter bij die 230V omzet naar 12V, maar die kun je ook vervangen door een 12V voeding. Ik heb die TPLink bv ook een tijdje in mijn camper gehad.

 

Ook zijn er verloopkabeltjes op de markt waarbij je 'm bv via een USB-C aansluiting kunt voeden.

 

Die Teltonika's hebben een heel breed voedingsbereik en kunnen ook gewoon rechtstreeks op 12V . Dat Teltonika kabeltje zorgt daarvoor maar dat is wel een dure kabel vind ik: Je kan die Teltonika's ook gewoon rechtstreeks (vast) aansluiten ipv de route via een sigarettenplug (wat ook nog eens voor een losse kabel zorgt door je camper - want vaak zitten die aansluitingen op een andere plek)

Je kan gewoon de meegeleverde kabel gebruiken en die (met een zekering) vast aansluiten op je 12V installatie.

 

De RUT950 is een prima ding, maar is wel traag (LTE CAT4) en is inmiddels ook End-of-life, dat model gaat eruit en is opgevolgd door de 951 (die eigenlijk gelijk is, alleen een iets snellere processor - dat ga je niet merken)

 

De wifi functies van de 950/951.. tja. Je kan daar je externe antenne op aansluiten, maar bedenk wel dat je dan met de buitenantenne ook het wifi netwerkje voor IN je camper gaat maken. (Niet heel logisch om buiten te ontvangen en te zenden als je dat in de camper nodig hebt). Ook is het gebruik van de Wifi technisch mogelijk,maar het vraagt wel wat kennis: Je moet m via een webpagina het campingnetwerk laten verbinden. Dus niet supergebruiksvriendelijk voor een leek.

 

Dat Outdoorrouter ding is wat sneller (LTE CAT6) maar ik betwijfel of je daar ook een wifi punt als 'buitenwereldverbinding' mee kunt configureren. Ook houd je daarmee het probleem dat je eigen wifi netwerk dus optimaal is.. op je dak ipv in je camper. 

Daarnaast is de handleiding niet online te vinden, ook geen duidelijk merk enz. Met het oog op support, ervaringen en toekomstige software updates zit je bij dat ding nogal beroerd. Teltonika is daartegen een heel bekend en veelgebruikt merk. Daarmee kun je op veel meer plekken terecht en is ook de kwaliteit en support bekend van.

 

Ook zijn beide routers alleen 2.4Ghz wifi. Dat is niet supersnel, maar ook veel gevoeliger voor storingen. Zeker op plekken met veel wifi zenders, routertjes en hotspotjes is dat vaak het recept voor ellende. Er is niet voor niets al jaren de 5Ghz standaard op de markt. Anno 2023 zou ik dat zeker aanraden.

 

Mijn persoonlijke voorkeurslijstje: Op allen kan ook een externe antenne aangesloten worden

 

- Goedkoop (nieuw), geen hoge snelheid nodig

TPLink MR600 (kan op 12V aangesloten worden - adapter levert 12V): LTE CAT6, dual band (2.4 en 5Ghz) wifi

 

- Goedkoop (gebruikt), hoge snelheid 4G modem

Huawei B818, kan direct op 12V, dual-band AC wifi (nog recenter), LTE CAT19. 

Deze is oa door T-Mobile gebruikt voor hun internet aanbiedingen in het buitengebied en daardoor 2e hands goed betaalbaar te krijgen: 100-150 euro op Marktplaats

Verloopkabeltjes nodig om de externe antenne aan te sluiten

 

- Degelijk industrieel ding, LTE CAT6

Teltonika RUT951 en vergelijkbaar. Helaas alleen maar 2.4Ghz wifi, zou daardoor niet mijn eerste voorkeur zijn. In een camper is de 5Ghz voor de wifi een nuttigere meerwaarde dan een degelijke aluminium behuizing (itt een industriele omgeving)

 

- Degelijk industrieel ding, LTE CAT12

Teltonika RUTX14

Snellere modem, LTE CAT12, en dual band AC wifi. 

 

- Compacte snelle router met eigen accutje (dus ook buiten de camper makkelijk te gebruiken door de interne accu)

Netgear M1 (LTE CAT16) of M2 (LTE CAT20) 

Hele snelle dingen door hun modrene LTE technieken, en snelle (dual band AC) wifi zenders). 

Kan een externe antenne op met verloopkabeltjes.

 

 

De laatste 2 hangt wel een behoorlijk prijskaartje aan, waarbij mijn voorkeur de Netgear zou zijn. De hogere LTE versie dan leuk meegenomen, idem voor de accu intern.

 

De Teltonika kan technisch veel meer voor de 'freaks', maar als dingen als DNS, IPSec, VPN enz je niets zeggen zul je dat toch niet gebruiken. In het rijtje van 'voor de die-hard ITer' kan een Mikrotik ook een goede keuze zijn, die kan nog meer fancy netwerkdingen.

 

 

Bedenk wel dat je voor al deze oplossingen ook een simkaartje nodig hebt met een databundel. Dat kan een extra abbo zijn, prepaid simkaartje, of een prepaid kaartje uit het betreffende land waar je zit, maar die moet je dus wel hebben.

 

Een hotspotje op je telefoon werkt in veel gevallen ook, en je lift dan mee op je normale databundel. Maar bij veel providers is die buiten NL wel beperkt. Ook zuipt het accu en wordt je telefoon dus behoorlijk warm. Een enkele keer werken dingen niet helemaal top op zo'n hotspotje, maar het is wel de goedkoopste optie.

 

Zelf heb ik liever een aparte 4G hotspot met een eigen simkaartje: Dat werkt altijd (mits er natuurlijk bereik is)

 

aangepast door DJSmiley
  • Like 1
Link naar reactie
Share on other sites

20 minuten geleden, DJSmiley zei:

De meeste routers werken op 12V. Vaak zit er een adapter bij die 230V omzet naar 12V, maar die kun je ook vervangen door een 12V voeding. Ik heb die TPLink bv ook een tijdje in mijn camper gehad.

 

Ook zijn er verloopkabeltjes op de markt waarbij je 'm bv via een USB-C aansluiting kunt voeden.

 

Die Teltonika's hebben een heel breed voedingsbereik en kunnen ook gewoon rechtstreeks op 12V . Dat Teltonika kabeltje zorgt daarvoor maar dat is wel een dure kabel vind ik: Je kan die Teltonika's ook gewoon rechtstreeks (vast) aansluiten ipv de route via een sigarettenplug (wat ook nog eens voor een losse kabel zorgt door je camper - want vaak zitten die aansluitingen op een andere plek)

Je kan gewoon de meegeleverde kabel gebruiken en die (met een zekering) vast aansluiten op je 12V installatie.

 

De RUT950 is een prima ding, maar is wel traag (LTE CAT4) en is inmiddels ook End-of-life, dat model gaat eruit en is opgevolgd door de 951 (die eigenlijk gelijk is, alleen een iets snellere processor - dat ga je niet merken)

 

De wifi functies van de 950/951.. tja. Je kan daar je externe antenne op aansluiten, maar bedenk wel dat je dan met de buitenantenne ook het wifi netwerkje voor IN je camper gaat maken. (Niet heel logisch om buiten te ontvangen en te zenden als je dat in de camper nodig hebt). Ook is het gebruik van de Wifi technisch mogelijk,maar het vraagt wel wat kennis: Je moet m via een webpagina het campingnetwerk laten verbinden. Dus niet supergebruiksvriendelijk voor een leek.

 

Dat Outdoorrouter ding is wat sneller (LTE CAT6) maar ik betwijfel of je daar ook een wifi punt als 'buitenwereldverbinding' mee kunt configureren. Ook houd je daarmee het probleem dat je eigen wifi netwerk dus optimaal is.. op je dak ipv in je camper. 

Daarnaast is de handleiding niet online te vinden, ook geen duidelijk merk enz. Met het oog op support, ervaringen en toekomstige software updates zit je bij dat ding nogal beroerd. Teltonika is daartegen een heel bekend en veelgebruikt merk. Daarmee kun je op veel meer plekken terecht en is ook de kwaliteit en support bekend van.

 

Ook zijn beide routers alleen 2.4Ghz wifi. Dat is niet supersnel, maar ook veel gevoeliger voor storingen. Zeker op plekken met veel wifi zenders, routertjes en hotspotjes is dat vaak het recept voor ellende. Er is niet voor niets al jaren de 5Ghz standaard op de markt. Anno 2023 zou ik dat zeker aanraden.

 

Mijn persoonlijke voorkeurslijstje: Op allen kan ook een externe antenne aangesloten worden

 

- Goedkoop (nieuw), geen hoge snelheid nodig

TPLink MR600 (kan op 12V aangesloten worden - adapter levert 12V): LTE CAT6, dual band (2.4 en 5Ghz) wifi

 

- Goedkoop (gebruikt), hoge snelheid 4G modem

Huawei B818, kan direct op 12V, dual-band AC wifi (nog recenter), LTE CAT19. 

Deze is oa door T-Mobile gebruikt voor hun internet aanbiedingen in het buitengebied en daardoor 2e hands goed betaalbaar te krijgen: 100-150 euro op Marktplaats

Verloopkabeltjes nodig om de externe antenne aan te sluiten

 

- Degelijk industrieel ding, LTE CAT6

Teltonika RUT951 en vergelijkbaar. Helaas alleen maar 2.4Ghz wifi, zou daardoor niet mijn eerste voorkeur zijn. In een camper is de 5Ghz voor de wifi een nuttigere meerwaarde dan een degelijke aluminium behuizing (itt een industriele omgeving)

 

- Degelijk industrieel ding, LTE CAT12

Teltonika RUTX14

Snellere modem, LTE CAT12, en dual band AC wifi. 

 

- Compacte snelle router met eigen accutje (dus ook buiten de camper makkelijk te gebruiken door de interne accu)

Netgear M1 (LTE CAT16) of M2 (LTE CAT20) 

Hele snelle dingen door hun modrene LTE technieken, en snelle (dual band AC) wifi zenders). 

Kan een externe antenne op met verloopkabeltjes.

 

 

De laatste 2 hangt wel een behoorlijk prijskaartje aan, waarbij mijn voorkeur de Netgear zou zijn. De hogere LTE versie dan leuk meegenomen, idem voor de accu intern.

 

De Teltonika kan technisch veel meer voor de 'freaks', maar als dingen als DNS, IPSec, VPN enz je niets zeggen zul je dat toch niet gebruiken. In het rijtje van 'voor de die-hard ITer' kan een Mikrotik ook een goede keuze zijn, die kan nog meer fancy netwerkdingen.

 

 

Bedenk wel dat je voor al deze oplossingen ook een simkaartje nodig hebt met een databundel. Dat kan een extra abbo zijn, prepaid simkaartje, of een prepaid kaartje uit het betreffende land waar je zit, maar die moet je dus wel hebben.

 

Een hotspotje op je telefoon werkt in veel gevallen ook, en je lift dan mee op je normale databundel. Maar bij veel providers is die buiten NL wel beperkt. Ook zuipt het accu en wordt je telefoon dus behoorlijk warm. Een enkele keer werken dingen niet helemaal top op zo'n hotspotje, maar het is wel de goedkoopste optie.

 

Zelf heb ik liever een aparte 4G hotspot met een eigen simkaartje: Dat werkt altijd (mits er natuurlijk bereik is)

 

 

Heel erg bedankt voor de info!!!!

Ik ga er mee aan de slag. Hoop vandaag de knoop door te hakken. 😄

Link naar reactie
Share on other sites

18 minuten geleden, DJSmiley zei:

Zelf heb ik liever een aparte 4G hotspot met een eigen simkaartje: Dat werkt altijd (mits er natuurlijk bereik is)

@DJSmiley hierbij heb je natuurlijk ook een bepaalde data bundel.

 

Bij mijn provider heb ik onbeperkt internet in Nederland en 40gb in Europa. Mijn vrouw hetzelfde. Dus heb ik in totaal 80gb per maand in het buitenland, meer dan genoeg en als je halverwege de maand bij toeval vertrekt naar het buitenland heb je na 14 dagen alweer 80gb. Als ik zit te streamen ligt mijn telefoon gewoon aan het usb kabeltje. Van erg warm worden van mijn telefoon heb ik geen last.

Link naar reactie
Share on other sites

Uiteraard is de databundel altijd nodig.

 

Met 2 telefoons en datums die gunstig vallen kun je idd op die manier ook een heel eind komen. Zo'n los simkaartje is vooral interessant voor degene die veel data verbruiken, of een klein datapakket hebben (bv 5-10Gb). Het is dan niet perse logisch om de bundel voor het hele contract op te hogen als je het maar 1-2 maand per jaar nodig hebt. En dan nog zit je idd met 20-40Gb limiet gemiddeld buiten NL.

Een prepaidkaartje in een betreffend land kan dan veel goedkoper zijn icm een grotere databundel, of een los prepaid kaartje voor de vakantie.

 

Maar het ligt er allemaal maar net aan wat je doet. Gebruik je het puur voor een paar appjes, of ga je hele avonden TV zitten kijken enz..

 

De bundels en gebruiksgemakt is allemaal persoonlijk, want ieders behoefte is weer anders.

Link naar reactie
Share on other sites

1 uur terug, DJSmiley zei:

De meeste routers werken op 12V. Vaak zit er een adapter bij die 230V omzet naar 12V, maar die kun je ook vervangen door een 12V voeding. Ik heb die TPLink bv ook een tijdje in mijn camper gehad.

 

Ook zijn er verloopkabeltjes op de markt waarbij je 'm bv via een USB-C aansluiting kunt voeden.

 

Die Teltonika's hebben een heel breed voedingsbereik en kunnen ook gewoon rechtstreeks op 12V . Dat Teltonika kabeltje zorgt daarvoor maar dat is wel een dure kabel vind ik: Je kan die Teltonika's ook gewoon rechtstreeks (vast) aansluiten ipv de route via een sigarettenplug (wat ook nog eens voor een losse kabel zorgt door je camper - want vaak zitten die aansluitingen op een andere plek)

Je kan gewoon de meegeleverde kabel gebruiken en die (met een zekering) vast aansluiten op je 12V installatie.

 

De RUT950 is een prima ding, maar is wel traag (LTE CAT4) en is inmiddels ook End-of-life, dat model gaat eruit en is opgevolgd door de 951 (die eigenlijk gelijk is, alleen een iets snellere processor - dat ga je niet merken)

 

De wifi functies van de 950/951.. tja. Je kan daar je externe antenne op aansluiten, maar bedenk wel dat je dan met de buitenantenne ook het wifi netwerkje voor IN je camper gaat maken. (Niet heel logisch om buiten te ontvangen en te zenden als je dat in de camper nodig hebt). Ook is het gebruik van de Wifi technisch mogelijk,maar het vraagt wel wat kennis: Je moet m via een webpagina het campingnetwerk laten verbinden. Dus niet supergebruiksvriendelijk voor een leek.

 

Dat Outdoorrouter ding is wat sneller (LTE CAT6) maar ik betwijfel of je daar ook een wifi punt als 'buitenwereldverbinding' mee kunt configureren. Ook houd je daarmee het probleem dat je eigen wifi netwerk dus optimaal is.. op je dak ipv in je camper. 

Daarnaast is de handleiding niet online te vinden, ook geen duidelijk merk enz. Met het oog op support, ervaringen en toekomstige software updates zit je bij dat ding nogal beroerd. Teltonika is daartegen een heel bekend en veelgebruikt merk. Daarmee kun je op veel meer plekken terecht en is ook de kwaliteit en support bekend van.

 

Ook zijn beide routers alleen 2.4Ghz wifi. Dat is niet supersnel, maar ook veel gevoeliger voor storingen. Zeker op plekken met veel wifi zenders, routertjes en hotspotjes is dat vaak het recept voor ellende. Er is niet voor niets al jaren de 5Ghz standaard op de markt. Anno 2023 zou ik dat zeker aanraden.

 

Mijn persoonlijke voorkeurslijstje: Op allen kan ook een externe antenne aangesloten worden

 

- Goedkoop (nieuw), geen hoge snelheid nodig

TPLink MR600 (kan op 12V aangesloten worden - adapter levert 12V): LTE CAT6, dual band (2.4 en 5Ghz) wifi

 

- Goedkoop (gebruikt), hoge snelheid 4G modem

Huawei B818, kan direct op 12V, dual-band AC wifi (nog recenter), LTE CAT19. 

Deze is oa door T-Mobile gebruikt voor hun internet aanbiedingen in het buitengebied en daardoor 2e hands goed betaalbaar te krijgen: 100-150 euro op Marktplaats

Verloopkabeltjes nodig om de externe antenne aan te sluiten

 

- Degelijk industrieel ding, LTE CAT6

Teltonika RUT951 en vergelijkbaar. Helaas alleen maar 2.4Ghz wifi, zou daardoor niet mijn eerste voorkeur zijn. In een camper is de 5Ghz voor de wifi een nuttigere meerwaarde dan een degelijke aluminium behuizing (itt een industriele omgeving)

 

- Degelijk industrieel ding, LTE CAT12

Teltonika RUTX14

Snellere modem, LTE CAT12, en dual band AC wifi. 

 

- Compacte snelle router met eigen accutje (dus ook buiten de camper makkelijk te gebruiken door de interne accu)

Netgear M1 (LTE CAT16) of M2 (LTE CAT20) 

Hele snelle dingen door hun modrene LTE technieken, en snelle (dual band AC) wifi zenders). 

Kan een externe antenne op met verloopkabeltjes.

 

 

De laatste 2 hangt wel een behoorlijk prijskaartje aan, waarbij mijn voorkeur de Netgear zou zijn. De hogere LTE versie dan leuk meegenomen, idem voor de accu intern.

 

De Teltonika kan technisch veel meer voor de 'freaks', maar als dingen als DNS, IPSec, VPN enz je niets zeggen zul je dat toch niet gebruiken. In het rijtje van 'voor de die-hard ITer' kan een Mikrotik ook een goede keuze zijn, die kan nog meer fancy netwerkdingen.

 

 

Bedenk wel dat je voor al deze oplossingen ook een simkaartje nodig hebt met een databundel. Dat kan een extra abbo zijn, prepaid simkaartje, of een prepaid kaartje uit het betreffende land waar je zit, maar die moet je dus wel hebben.

 

Een hotspotje op je telefoon werkt in veel gevallen ook, en je lift dan mee op je normale databundel. Maar bij veel providers is die buiten NL wel beperkt. Ook zuipt het accu en wordt je telefoon dus behoorlijk warm. Een enkele keer werken dingen niet helemaal top op zo'n hotspotje, maar het is wel de goedkoopste optie.

 

Zelf heb ik liever een aparte 4G hotspot met een eigen simkaartje: Dat werkt altijd (mits er natuurlijk bereik is)

 

 

Besloten om voor de Netgear te gaan.

Ik kan daarop geen Wifi signaal binnen halen (bijvoorbeeld van de camping), maar dat is dan maar zo.

Nu nog uitzoeken welke 12v adapter ik nodig heb en verloopkabeltjes. (ik wist niet dat er zoveel verschillende aansluitingen zijn. :-S)

Link naar reactie
Share on other sites

Voor de externe antenne heb je 2 kabeltjes nodig, de Netgear heeft 2 poortjes hiervoor:

 

https://www.mobielverbinden.nl/sma-female-naar-ts9-adapter-sma-female-naar-ts9/pid=72261

 

De Netgear wordt gevoed met USB-C, dus je kan een gewone 12V naar USB-C voeding nemen, bv de lader van je telefoon.

 

Of een losse lader als je nog een oude telefoon hebt die geen USB-C ondersteunt, dan is een gecombineerd ding wel handig, kan zowel de Netgear als de telefoon op.

https://www.amazon.nl/-/en/Compact-Dual-Port-Charger-Powerful-Delivery/dp/B097N94PWM/

 

 

Overigens kan die Netgear ook 'wifi offloading' doen, waarbij ie ook de wifi gebruikt. In hoeverre dat goed werkt weet ik niet (zelf nooit getest)

 

 

aangepast door DJSmiley
Link naar reactie
Share on other sites

Op 30-7-2023 om 13:54, DJSmiley zei:

Voor de externe antenne heb je 2 kabeltjes nodig, de Netgear heeft 2 poortjes hiervoor:

 

https://www.mobielverbinden.nl/sma-female-naar-ts9-adapter-sma-female-naar-ts9/pid=72261

 

De Netgear wordt gevoed met USB-C, dus je kan een gewone 12V naar USB-C voeding nemen, bv de lader van je telefoon.

 

Of een losse lader als je nog een oude telefoon hebt die geen USB-C ondersteunt, dan is een gecombineerd ding wel handig, kan zowel de Netgear als de telefoon op.

https://www.amazon.nl/-/en/Compact-Dual-Port-Charger-Powerful-Delivery/dp/B097N94PWM/

 

 

Overigens kan die Netgear ook 'wifi offloading' doen, waarbij ie ook de wifi gebruikt. In hoeverre dat goed werkt weet ik niet (zelf nooit getest)

 

 

 

Nogmaals bedankt voor alle uitleg.

Als je me je adres doorgeeft, stuur ik je een kleine attentie. Ik had deze hulp echt nodig.

Uiteraard begrijp ik het ook als je je adres niet zomaar online gooit, maar misschien is het mogelijk om een pb te sturen via dit forum?

Link naar reactie
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...