Ga naar inhoud

Calira laadregelaar defect - vervangen door een ander merk/model?


FleurenZijad
 Share

Recommended Posts

Goedenavond mede-camperaars/caravanners,

 

Wij hebben een Weinsberg Orbiter (Knaus Suntraveller) camper van 2007. Wij hebben 2 huishoudaccu's. Nu is 1 accu gaan koken. De andere accu hebben we ook direct losgekoppeld. Het lijkt dat de laadregelaar stuk is. Er zit een Calira 616-DS/IU in. Nu zien we online wel revisie modellen te koop staan. Maar we vroegen ons af, de techniek zal niet stil hebben gestaan de afgelopen 16 jaar. Er zullen vast ook nieuwe merken/modellen zijn die we zouden kunnen installeren. Wat zouden jullie hierin adviseren? Wellicht heeft iemand hier al ervaringen mee. De huishoud accu's zijn 100 AH per stuk. 

Dank alvast voor jullie adviezen!
Groet,

 

Fleur & Zijad

Link naar reactie
Share on other sites

Quote

Wij hebben 2 huishoudaccu's

Wat voor type? Afhankelijk van het type kan het zo maar eens zijn dat de lader niet helemaal geschikt is AGM accu's, heb je die, dan blijft het een slechte oplossing om met die of hetzelfde type lader verder te gaan. Schaf in dat geval een Victron of een Ctek lader aan. De eerste zou mijn voorkeur hebben en dan in de smart uitvoering, dan kan je naast het instellen van de juiste laadwaarden ook monitoren met de telefoonapp.

Wat heb je nog meer voor laders in jullie camper, zonnepanelen? wat zit er tussen de startaccu en huishoudaccu's?

Link naar reactie
Share on other sites

Hallo CaradoT135,


Het zijn loodzuur accu's. Volgens wat er op de laadregelaar staat zou dat goed moeten zijn. 
We hebben geen zonnepanelen.

 

Wat zit er tussen de startaccu en de huidhoudaccu's? Dat is een goede vraag. Wat zou er tussen kunnen zitten? Dan kan ik even gaan speuren. Ik ben niet zo technisch:) 

Dank alvast!

Link naar reactie
Share on other sites

Goedemorgen allen, 

@CaradoT135, dat klopt. Het koken gebeurde toen de camper op walstroom was aangesloten. De 2e huidhoudaccu was niet warm geworden. 

 

Er zit inderdaad een controlepaneel in. 

@Pierre, dank. Het is herkenbaar wat daar staat. Morgen staat de camper weer bij huis en dan zal ik een nieuwe accu erin zetten en even zien of ze warm worden of niet. 


Dank voor jullie hulp!

Link naar reactie
Share on other sites

Voor de zekerheid: Bij een loodaccu is het zeer af te raden om 2 verschillende accu's parallel te zetten.

 

Altijd beide vervangen. Als je dat niet doet zal de levensduur behoorlijk verkort worden doordat de accu's ongelijk geladen/ontladen worden (verschil in leeftijd / interne weerstand)

 

Link naar reactie
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...