WimenGonnie Geplaatst: 17 juni 2023 Geplaatst: 17 juni 2023 In Duitsland wordt de tolverplichting uitgebreid naar 3,5 ton en hoger. Enerzijds lees je vanaf 3,5 ton, anderzijds van 3,5 to en hoger. In Nederland wordt gewerkt met de term: maximaal toelaatbaar gewicht van 3,5 ton. Moeten we nu wel of niet tol gaan betalen. Overigens merk ik dat ook sommige navigatiesystemen zich instellen op de grens van 3.5 ton en eigenlijk vanaf 3,51 zouden moeten rekenen. Wat wordt er nu feitelijk bedoeld? inclusief 3,5 ton en hoger of vanaf 3,5 ton, dus 3,51 ton, en hoger. Als het inclusief 3,5 ton is, zouden alle nederlandse auto's tol moeten gaan betalen. Moet Nederland eigenlijk niet overstappen op de term: maximaak toelaatbaar gewicht TOT 3,5 ton? Dus max 3,49 ton? Het lijkt muggenzifterij, maar is m.i. wel onduidelijk en wordt nu wel van belang in Duitsland Quote
Pierre Geplaatst: 17 juni 2023 Geplaatst: 17 juni 2023 3 uren geleden, WimenGonnie zei: In Duitsland wordt de tolverplichting uitgebreid naar 3,5 ton en hoger. Enerzijds lees je vanaf 3,5 ton, anderzijds van 3,5 to en hoger. In Nederland wordt gewerkt met de term: maximaal toelaatbaar gewicht van 3,5 ton. Moeten we nu wel of niet tol gaan betalen. Overigens merk ik dat ook sommige navigatiesystemen zich instellen op de grens van 3.5 ton en eigenlijk vanaf 3,51 zouden moeten rekenen. Wat wordt er nu feitelijk bedoeld? inclusief 3,5 ton en hoger of vanaf 3,5 ton, dus 3,51 ton, en hoger. Als het inclusief 3,5 ton is, zouden alle nederlandse auto's tol moeten gaan betalen. Moet Nederland eigenlijk niet overstappen op de term: maximaak toelaatbaar gewicht TOT 3,5 ton? Dus max 3,49 ton? Het lijkt muggenzifterij, maar is m.i. wel onduidelijk en wordt nu wel van belang in Duitsland ANWB verwijst naar www.toll-collect.de Daar staat een web page die deze uitbreiding toelicht, zie: Toll Collect | Toll Collect preparing for extension of the truck toll (toll-collect.de) Daarin staat above 3,5 ton Quote
WimenGonnie Geplaatst: 18 juni 2023 Auteur Geplaatst: 18 juni 2023 Ja, het lijkt ook het meest logische. Maar ik sta versteld van het aantal keer dat ik lees 3,5 ton en hoger. Ook het verbodsbord met daarop het getal 3,5 lijkt te suggereren dat dus een gewicht van 3,5 ton ook verboden is. Laten we het met z'n allen in de toekomst hebben over een verbod voor auto's met een gewicht boven 3,5 ton. Geeft een hoop duidelijkheid. Ik las het zelfs op een nieuwssite vanuit Duitsland waar gesproken werd over 3,5 ton en hoger. Wat me ook opvalt is dat onze navigatie, die rekening houdt met de maten van de camper, dus ook de fout ingaat als je daar 3,5 invult bij gewicht; alle wegen met het verbodsbord 3,5 werden gemeden. Ik heb nu maar voor de zekerheid 3,49 ton ingevuld. Hebben anderen hier ook mee te naken gehad? Quote
HSA1963 Geplaatst: 1 oktober 2024 Geplaatst: 1 oktober 2024 Tol in Duitsland geldt vanaf 3501 kg. Echter er zijn uitzonderingen nl Campers en busjes van ZZPers hoeven geen Tol te betalen ook niet als je zwaarder bent dan 3501 kg. Daarvoor moet je wel een Camper op het kentekenbewijs hebben staan anders moet je via Tolcollect gaan aantonen dat je van een van de uitzonderingen gebruik mag maken. Quote
Recommended Posts
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.