Ga naar inhoud

Ondanks twee zonnepanelen werkt de koelkast alleen op 12 volt met draaiende motor. Wat kan ik hier aan doen


derk.
 Share

Recommended Posts

De koelkast zit normaal gesproken via een relais aan de 12V van de motor/accu en niet aan de huishoudaccu. Als je de motor start zorgt het D+ signaal van de dynamo er voor dat het relais sluit en er stroom van de dynamo direct naar de koelkast gaat lopen. Dit is volgens mij rond de 15A.

 

Wil je de koelkast op de zonnepanelen laten draaien dan moet je dus het een en ander aanpassen in de camper elektronica. Al wordt deze oplossing vrijwel nooit gemaakt omdat de stroom die een koelkast op 12V trekt simpel te hoog is om dit met een accu te voeden. Die zal hierdoor vrij snel leeg zijn.

 

Wel is het zo dat er tegenwoordig steeds vaker 12V compressor koelkasten in campers worden aangeboden. Die werken net zoals de koelkast thuis, waarbij de pomp van de koelvloeistof dus af en toe aanslaat om de koelkast koel te houden. Volgens mij trekken deze bij het pompen ca. 4-5A wat met een goede accu wel kan.

 

aangepast door Camper-T
Link naar reactie
Share on other sites

Daarnaast is het koelvermogen van een absorptie koelkast bij 12 volt niet best. Wil je vrij staan zijn er twee opties de absorptie koelkast op gas of de bovengenoemde compressor koelkast. In dat laatste geval is een beetje accu ook van belang bij vrijstaan, een paar dagen met de panelen in de schaduw is het ook zo gedaan met het koelen.

aangepast door CaradoT135
letter
Link naar reactie
Share on other sites

Dan moet de koelkast en de regelaar een AES aansluiting hebben. Deze moeten dan met elkaar verbonden worden (gewoon een enkel draadje).

De regelaar laat dan de koelkast op 12V gaan, mits er voldoende zon is en de accu's vol zijn.

Regelaars van Votronic en Büttner hebben deze optie, andere merken weet ik niet. Ze raden het overigens wel af, omdat het weinig toevoegt.

 

Een compressor koelkast kan ook (zoals eerder vermeld), maar dan heb je een hele dikke accu nodig, alleen al voor de koelkast. Stroomverbruik zal afhankelijk van de buiten temperatuur zijn.

Link naar reactie
Share on other sites

De koelkast altijd op 12 volt is alleen een optie als je een compressor koelkast hebt. Een absorptiekoelkast gebruikt domweg teveel stroom op 12 volt om daar lang stil mee te staan. Uit jouw verhaal maak ik op dat je een AES (automaitsche) absorptiekoelkast hebt, die schakelt tijdens het rijden naar 12 volt en als je stopt, probeert ie na circa 10-15 minuten naar gas te schakelen. Als er 230 volt is schakelt ie daar automatisch naar over. Je zou 'm handmatig op 12 volt kunnen zetten, maar dan is je accu gegarandeerd na een paar uur leeg.

 

Koop je een compressorkoelkast, dan doet die het alleen op 12 volt (of extra op 230 volt), maar nooit op gas. Wellicht moet je dan iets aan het EBL (electroblok) en de aansluitingen veranderen, maar dan kan ie continue op 12 volt.

 

Met 2 zonnepanelen en een redelijke stroombalans (en een behoorlijke accu) moet je het dan zo kunnen redden off grid.

Link naar reactie
Share on other sites

Als ik bijvoorbeeld de specificaties van Dometic 12 volt compressor koelkasten mag geloven dan verbruiken deze ca. 4,5A.

Ik ga er voor het gemak vanuit dat dit tijdens het draaien van de compressor zal zijn, want dit gebeurd zoals thuis af en toe.

Hierdoor zou het inderdaad mogelijk moeten zijn om 100% op 12 volt te koelen, mits de voedingsvoorziening toereikend is.

En niet minder belangrijk, mits je er geld voor over hebt om ca. €2.000,00 in een nieuwe 12V compressor koelkast te steken.

 

Link naar reactie
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...