Ga naar inhoud

Ecoflow, Bluetti, Jackery


van der Honing

Recommended Posts

Ik trof onlangs een kennis die een Ecoflow + bijbehorende draagbare zonnepanelen heeft aangeschaft. Dit om steeds minder afhankelijk te zijn van voorzieningen op camperplaatsen en campings en autark te kunnen zijn als die vol zijn.

Zijn er forum leden die ervaring hebben met Ecoflow, dan wel overeenkomende systemen van Jackery of Bluettie .

Het voordeel van Ecoflow tov de andere twee schijnt de snelle laad booster te zijn. 

 

Graag uw ervaringen.

Met dank en groet Jelle.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

aangepast door van der Honing
Link naar reactie
Share on other sites

Ecoflow en anderen zijn vooral gericht op marketing. t is kwalitatief middelmatig en je krijgt een redelijke featureset, maar die niet perse altijd nodig is, of wat toevoegt.

 

Daarnaast gebruiken ze niet allemaal LiFePO4, sommigen gebruiken Li-ion of Li-NMC. Die hebben een aanzienlijk kortere levensduur.

 

De laadbooster is allemaal lastig. Ze laden via de sigarettenplug met 8A. Nog los van het feit dat langdurig 8A uit een sigaretteplug trekken geen verstandig iets is (wordt warm of erger - die stekkers zijn daar niet geschikt voor-) is het ook nog eens erg traag.

 

En meer als 8A laden is ook weer een betaalde optie bij de Ecoflows.

 

Ook heeft zo'n ding beperkte 12V uitgangen. Je kan m dus niet zomaar even op je camper aansluiten als vervanging voor een loodaccu. Je moet dan weer creatief doen door m via de walstroom aan te sluiten.  

 

Leuk dat je 1500W aan zonnepanelen kwijt kunt, maar dat ligt toch niet op een camper. Leuk dat ie 2000-3000W aan omvormer heeft, maar heb je dat echt nodig? En als zo'n (chinees) ding stuk gaat, hoe zit het dan met garantie? Dan ben je niet 1 ding kwijt, maar meteen alles.

 

Als je realistischer gaat kijken en niet perse de zware omvormer nodig hebt kun je voor ongeveer hetzelfde geld een kwalitatief betere en passendere installatie krijgen

 

Een Ecoflow Delta Max 1600Wh: 1600 euro

 

Pak je alles los, dus een losse lithium accu en Victron laders/omvormers enz:

Accu: 160Ah (= 2048Wh): 1000 euro

DC-DC lader (Victron 30A booster via de dynamo): 225 euro

Acculader 30A (Victron): 225 euro

MPPT Smartsolar 100/30 (Genoeg tot 400-450W, meer sluit je toch niet aan): 250 euro

Victron 500VA omvormer: 175 euro

 

Dan zit je, aan materialen, op zo'n 1850 euro. Maar dan heb je iets hogere capaciteit, en de apparatuur van Victron (muv de accu). Ik durf wel te stellen dat dat kwalitatief beter is. 

Ja, je laad langzamer aan de paal. Maar moet je perse de camper in 2 uur vol hebben? In een nachtje krijg je m gewoon prima vol

Ja, je hebt een lichtere omvormer, maar heb je echt 2000W+ nodig?

 

Sneller laden tijdens het rijden lijkt mij een nuttigere optie....

 

 

Alternatief is de Ective accubox. Dat is eentje die veel logischer is gemaakt. Daar zit een booster in gebouwd, en is voorzien van fatsoenlijke Anderson connectoren. Die kun je dus goed aansluiten op een bestaande installatie.

 

 

Zo'n Powerstation is leuk voor op de camping met je tentje, een weekendje ergens gaan vissen, een (kleine) verbouwing waar je stroom nodig hebt enz. Maar voor een camper zie ik het niet als een goede optie. Daar is een vaste installatie gewoon een betere keuze naar mijn mening.

 

 

  • Thanks 1
Link naar reactie
Share on other sites

1 uur terug, DJSmiley zei:

Ecoflow en anderen zijn vooral gericht op marketing. t is kwalitatief middelmatig en je krijgt een redelijke featureset, maar die niet perse altijd nodig is, of wat toevoegt.

 

Daarnaast gebruiken ze niet allemaal LiFePO4, sommigen gebruiken Li-ion of Li-NMC. Die hebben een aanzienlijk kortere levensduur.

 

De laadbooster is allemaal lastig. Ze laden via de sigarettenplug met 8A. Nog los van het feit dat langdurig 8A uit een sigaretteplug trekken geen verstandig iets is (wordt warm of erger - die stekkers zijn daar niet geschikt voor-) is het ook nog eens erg traag.

 

En meer als 8A laden is ook weer een betaalde optie bij de Ecoflows.

 

Ook heeft zo'n ding beperkte 12V uitgangen. Je kan m dus niet zomaar even op je camper aansluiten als vervanging voor een loodaccu. Je moet dan weer creatief doen door m via de walstroom aan te sluiten.  

 

Leuk dat je 1500W aan zonnepanelen kwijt kunt, maar dat ligt toch niet op een camper. Leuk dat ie 2000-3000W aan omvormer heeft, maar heb je dat echt nodig? En als zo'n (chinees) ding stuk gaat, hoe zit het dan met garantie? Dan ben je niet 1 ding kwijt, maar meteen alles.

 

Als je realistischer gaat kijken en niet perse de zware omvormer nodig hebt kun je voor ongeveer hetzelfde geld een kwalitatief betere en passendere installatie krijgen

 

Een Ecoflow Delta Max 1600Wh: 1600 euro

 

Pak je alles los, dus een losse lithium accu en Victron laders/omvormers enz:

Accu: 160Ah (= 2048Wh): 1000 euro

DC-DC lader (Victron 30A booster via de dynamo): 225 euro

Acculader 30A (Victron): 225 euro

MPPT Smartsolar 100/30 (Genoeg tot 400-450W, meer sluit je toch niet aan): 250 euro

Victron 500VA omvormer: 175 euro

 

Dan zit je, aan materialen, op zo'n 1850 euro. Maar dan heb je iets hogere capaciteit, en de apparatuur van Victron (muv de accu). Ik durf wel te stellen dat dat kwalitatief beter is. 

Ja, je laad langzamer aan de paal. Maar moet je perse de camper in 2 uur vol hebben? In een nachtje krijg je m gewoon prima vol

Ja, je hebt een lichtere omvormer, maar heb je echt 2000W+ nodig?

 

Sneller laden tijdens het rijden lijkt mij een nuttigere optie....

 

 

Alternatief is de Ective accubox. Dat is eentje die veel logischer is gemaakt. Daar zit een booster in gebouwd, en is voorzien van fatsoenlijke Anderson connectoren. Die kun je dus goed aansluiten op een bestaande installatie.

 

 

Zo'n Powerstation is leuk voor op de camping met je tentje, een weekendje ergens gaan vissen, een (kleine) verbouwing waar je stroom nodig hebt enz. Maar voor een camper zie ik het niet als een goede optie. Daar is een vaste installatie gewoon een betere keuze naar mijn mening.

 

 

Ben benieuwd waar je deze info vandaan haalt. Ben namelijk ook geïnteresseerd in z'n toepassing en het is niet eenvoudig om echte specificaties van deze diverse merken boven tafel te krijgen.

 

Zelf heb ik een lichte voorkeur voor de Ecoflow, daar zit WEL een LifePO4 accu in en ze geven 5 jaar garantie. Jij stelt dat de Ecoflow mogelijk chinees spul is, heb ik nog niet kunnen vinden. Heb ook jouw tip (Ective) bekeken, ook daar kan ik niet herleiden waar het apparaat gemaakt is, en die geven 2 jaar garantie.

 

Kortom, als je een tip hebt waar ik echte specs en onafhankelijke info over dit soort apparaten kan vinden, graag de link(s).

Link naar reactie
Share on other sites

De specificaties kun je wel vinden op de Ecoflow website. Dat het Chinees spul is is niet perse slecht, vrijwel alles komt daarvandaan natuurlijk.

Maar ik denk wel dat te stellen is dat bv Victron of Mastervolt kwalitatief beter spul is.

 

Ecoflow valt denk ik in het middensegment. Er is zeker zat beroerder spul op de markt.

 

Ective komt ook allemaal uit China, alleen dan via een duitse partij. De featureset van Ective (Anderson stekkers, DCDC booster) vind ik beter passend voor een camper.

 

Wat betreft 'chinees':

Als je hun privacy policy doorleest komt dat erop neer: We delen alles, ook met china, we gebruiken diverse Chinese features (Wechat, Tencent Bugly, Umeng, wat allemaal Chinese bedrijven zijn) en daarin staat ook hun HQ adres vermeld: In China.

Verder: https://english.ckgsb.edu.cn/story/wang-lei-leading-chinas-energy-storage-market-with-ecoflow/

 

Als de Ecoflow past bij je behoefte is het denk ik een prima optie. Maar in die categorie is de Anker 767 ook een goede kandidaat als ik zelf voor die keuze zou moeten staan.

  • Like 1
Link naar reactie
Share on other sites

Ik heb begrepen van mijn kennis dat hij geen zonnepanelen op het dak wil, 2 huishoud accu' s heeft en met de Ecoflow en bijbehorende flexibele  zonnepanelen zijn accu' s op peil wil houden. Hij doet dit via de 220v buiten aansluiting.

Verder gebruikt hij de Ecoflow o.a. om buiten op inductie te koken.

Zo heeft hij de laadpaal van de camping / camperplaats niet nodig.

 

 

 

aangepast door van der Honing
Link naar reactie
Share on other sites

Op 29-5-2023 om 14:55, GeMa zei:

Jij stelt dat de Ecoflow mogelijk chinees spul is, heb ik nog niet kunnen vinden.

Zet onderstaande tekst maar eens in de Google zoekbalk (en er gaat een wereld voor je open)

https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&q=Room+607%2C+Block+G3+TCL+Science+Park+International+E+city+Nanshan+District+

 

Wat lees ik nu op CF, je hebt al zo'n Chinees aangeschaft?

aangepast door CaradoT135
Link naar reactie
Share on other sites

Als je een Ecoflow op de 230V buitenaansluiting van de camper verbind, is de 230V installatie in de camper NIET geaard! Levensgevaarlijk!

 

Buiten enkele kleine buscampers na of niet camper toepassing, is er nog niemand geweest die mij het nut van deze apparaten heeft kunnen overtuigen voor in de camper. 

Het is relatief groot en zwaar, je moet het weer ergens kwijt en wat je ermee kan, zit vaak al in de camper zelf, je geeft het geld uit voor iets wat je al hebt.

Maar dat is mijn bescheten mening.

 

Leuk voor in b.v. in een personenauto, tent of tuinhuisje bij de volkstuin. (bedoel dit serieus)

 

 

 

 

aangepast door Frans
Link naar reactie
Share on other sites

19 minuten geleden, Frans zei:

Als je een Ecoflow op de 230V buitenaansluiting van de camper verbind, is de 230V installatie in de camper NIET geaard! Levensgevaarlijk!

 

Buiten enkele kleine buscampers na of niet camper toepassing, is er nog niemand geweest die mij het nut van deze apparaten heeft kunnen overtuigen voor in de camper. 

Het is relatief groot en zwaar, je moet het weer ergens kwijt en wat je ermee kan, zit vaak al in de camper zelf, je geeft het geld uit voor iets wat je al hebt.

Maar dat is mijn bescheten mening.

 

Leuk voor in b.v. in een personenauto, tent of tuinhuisje bij de volkstuin. (bedoel dit serieus)

 

 

 

 

Dat betekent dus dat alle 220v apparaten die je er los staand van de camper op aan sluit niet geaard zijn ?

Hoe zit dat dan bij benzine en diesel generators?

Link naar reactie
Share on other sites

Spanningsgeneratoren, op fossiele brandstof of op een accu, hebben vanzelfsprekend geen van allen een aardpen, dus inderdaad niet geaard.

Daarom hebben de meeste nieuwere generatoren een ingebouwde aardlekschakelaar, of anders moet deze aanwezig zijn bij de verbruiker.

 

Een beetje nieuwe camper heeft ook een aardlekschakelaar achter de walstroomaansluiting, want je weet nooit waarop je inplugt aan walstroom.

Zou de aarde niet goed zijn, of zelfs missen dan moet je terug kunnen vallen op een tweede beveiliging. En dat is daarom de aardlekschakelaar.

  • Thanks 1
Link naar reactie
Share on other sites

  • 1 year later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid