Ga naar inhoud

Storing bij automaat Pössl Roadcruiser 160.000 km toelating nieuw dd 14-01-2011


ToerPaard
 Share

Recommended Posts

Een week geleden zijn we gestrand met onze Pössl Roadcruiser 160 MultiJet Automaat. We hebben hem in januari 2011 nieuw gekocht en we hebben er tot nu toe 160.000 km mee gereden.

 

  • Vrijdagmiddag 19 mei 2023 draaide ik een klein parkeerterrein in Norden in Ost Friesland Duitsland op. Bij het in de achteruit zetten reageerde de automatische versnellingsbak niet meer, ook na herhaaldelijk proberen, stoppen, starten en opnieuw proberen bleef het bericht komen ‘versnellingsbak niet beschikbaar’. De versnellingsbak stond kennelijk in Neutraal want de camper kon wel vrij rollen.
  • Zaterdagochtend werden we opgeladen door de lokale ADAC hulpdienst. Weer na herhaaldelijk proberen met de ADAC mensen bleef de boodschap ‘versnellingsbak niet beschikbaar’. Daarop besloot de ANWB tot repatriëring van de camper en een retourauto voor ons.
  • Zaterdagmiddag startte ik de camper nogmaals om de precieze foutmelding te noteren. Tot mijn stomme verbazing deed de automatische versnelling het nu wel. Ik kon een stukje vooruit rijden en ook weer een stukje achteruit. Ik heb hem maar weer gestopt in Neutraal. We zijn niet gaan proberen om zo de weg op te gaan omdat we niet het risico wilden lopen dat na een paar kilometer het hele circus van storing opnieuw  zou beginnen.
  • Eerder op de vrijdag waren er twee wat gekke dingen 1) bij het in Neutraal achteruit van de blokken afrollen hokte de camper rol-stop-rol-stop-rol 2) een paar keer onderweg ‘hortte’ de versnelling lichtjes bij het opschakelen.

 

Onze garagist van jaren her (ook een camperaar) constateerde dat er water in de remvloeistof van het aparte remsysteem van de automaat zat. Het mengsel remvloeistof/water gaat zich onder de hete motorkap zodanig vreemd gedragen dat de werking van de automaat verstoord wordt. Het water komt erin doordat het afwateringsgaatje in de wateropvanggoot onderaan de voorruit vaak verstopt zit. Het water drupt dan over de hele lengte van de richel de motorruimte in, en ook op de dop van het remolievaatje voor de automaat. Door het ontluchtingsgaatje in die dop komt gestaag water bij de remolie - totdat het dus mis gaat. Het probleem is opgelost door 1) het remolievaatje te verplaatsen buiten de drup van de wateropvanggoot 2) het nogal kleine afwateringsgaatje flink te vergroten 3) de remolie in zijn geheel te verversen 4) het systeem te re-setten. Met het advies voortaan goed op te letten of het afwateringsgaatje wel goed vrij is.

Wellicht de moeite waard om te checken of zoiets ook bij de eigen camper zou kunnen gebeuren.


 

Link naar reactie
Share on other sites

1 uur geleden, ToerPaard zei:

Onze garagist van jaren her (ook een camperaar) constateerde dat er water in de remvloeistof van het aparte remsysteem van de automaat zat.

Voor alle zekerheid een verduidelijking: naar mijn weten wordt in koppeling en remsysteem gebruik gemaakt van dezelfde vloeistof nl remvloeistof.  De versnellingsbak heeft een aparte vloeistof. Bedoel je het vloeistofsysteem die koppeling en remsysteem bestuurt of bedoel je de vloeistof die de versnellingsbak bestuurt?.

De reden dat ik dit vraag, is dat de remvloeistof regelmatig vervangen dient te worden, o.a door de gevoeligheid voor vocht.

aangepast door Pierre
Aanvulling
Link naar reactie
Share on other sites

Naar mijn begrip werkt de koppeling van de automaat met een hydraulische vloeistof. Geheel los daarvan heeft de automaat een apart remsysteem dat werkt met remvloeistof. Deze remvloeistof nu bevatte veel meer water dan normaal gesproken tussen vervangingsbeurten hygroscopisch wordt opgenomen.

Link naar reactie
Share on other sites

10 uren geleden, ToerPaard zei:

Naar mijn begrip werkt de koppeling van de automaat met een hydraulische vloeistof. Geheel los daarvan heeft de automaat een apart remsysteem dat werkt met remvloeistof. Deze remvloeistof nu bevatte veel meer water dan normaal gesproken tussen vervangingsbeurten hygroscopisch wordt opgenomen.

Ik neem aan dat het hier een Fiat Ducato betreft.

Ik denk dat we het zelfde bedoelen. Naar mijn weten gebruiken het koppelingssysteem en het remsysteem hetzelfde potje ( dat nu verplaatst is). De 2 systemen werken wel gescheiden. 

Het probleem met de waterafvoergoot (vaak parafan genoemd) schijnt een bekend Ducato probleem te zijn. ( google eens op "Fiat Ducato parafan"). 

Link naar reactie
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...