Ga naar inhoud

Constante plus radio aansluiten


Keizer

Recommended Posts

Goedenavond,

 

Wil even de zekerheid hebben. Wil graag de radio aan kunnen zetten zonder het contact aan te moeten zetten. 
Dus met andere woorden de constante plus met de contact plus verbinden?? Waardoor contact niet meer nodig is? 
Gele draad (gemeten) is de constante plus. Deze dus aansluiten op de rode draad (contact plus, ook gemeten). 
Dit klopt toch allemaal en kan toch gewoon? Dan kan ik namelijk de radio met de knop aan en uit zetten. 
Met als enigste nadeel dat de radio niet meer automatisch uitgaat bij het verwijderen van de sleutel. Zal dan handmatig uitgezet moeten worden de radio. 
 

Zie foto’s voor de bedrading (bovenste gele op de foto koppelen met de rode kant).

IMG_6046.jpeg

IMG_6047.jpeg

Link naar reactie
Share on other sites

Deze manier van aansluiten zie je vaker in campers, waarbij de radio meestal op de huishoudaccu zit.

Op deze manier kun je radio luisteren terwijl de camper stil staat op de camperplaats, of de camping.

Het aan/uit schakelen kan via de radio, of middels een los schakelaartje tussen de geschakelde plus.

aangepast door Camper-T
Link naar reactie
Share on other sites

1 uur terug, Camper-T zei:

Deze manier van aansluiten zie je vaker in campers, waarbij de radio meestal op de huishoudaccu zit.

Op deze manier kun je radio luisteren terwijl de camper stil staat op de camperplaats, of de camping.

Het aan/uit schakelen kan via de radio, of middels een los schakelaartje tussen de geschakelde plus.

Ja klopt, maar bedoel dit meer als vraag. Omdat ik dit juist zo wil aansluiten dat ik op de camperplaats radio kan luisteren.

De vraag of ik hier goed aan doe om de gele met de rode te verbinden? 
Heb namelijk geen zin in eventuele schade. De vraag stel ik even voor de zekerheid. Zodat ik het morgen kan uitvoeren.

Link naar reactie
Share on other sites

53 minuten geleden, Camper-T zei:

Je kunt dus inderdaad de draad uit de radio voor de geschakelde 12V op de draad voor de constante 12V zetten.

 

Oké bedankt. Morgen even zo aansluiten. 

Maar heb ook nog een constante plus draad lopen in m’n dashboard vanaf de huishoudaccu. radio op huishoudaccu is toch mooier nu ik toch aan de gang ga. 
Kan hem toch niet alleen met de constante plus verbinden met huishoudaccu?? Mis dan de min draad of niet??? 
 

Link naar reactie
Share on other sites

Grote kans dat de min-draad van de radio ook ergens via het chassis met de min van de huishoudaccu is verbonden.

Meest mogelijk zal de huidige min-draad van de radio dus gewoon werken.

Wil je dit controleren, piep dan met de multimeter de min van de huishoudaccu naar de min van de autoradio door. 

Link naar reactie
Share on other sites

Ik weet het niet zeker maar dat kun je wel ergens in het instructieboekje vinden. In onze camper gaat de radio aan op het contact. Staat het contact uit dan kan ik de radio op het bedieningspaneel van de camper aan zetten. Hoe dat is aangesloten heb ik niet naar gekeken toen ik de laatste keer de radio eruit heb gehad. Is voor mij ook niet belangrijk. Maar zou voor jou misschien wel handig zijn.

Link naar reactie
Share on other sites

Op 3-5-2023 om 21:45, Keizer zei:

Oké bedankt. Morgen even zo aansluiten. 

Maar heb ook nog een constante plus draad lopen in m’n dashboard vanaf de huishoudaccu. radio op huishoudaccu is toch mooier nu ik toch aan de gang ga. 
Kan hem toch niet alleen met de constante plus verbinden met huishoudaccu?? Mis dan de min draad of niet??? 
 

Ik heb dat jaren geleden ook gedaan, ik heb wel een min- en plus draad vanaf toen nog de EBL richting dashboard getrokken. Of ik de min ook voor de radio/navigatie heb gebruikt kan ik mij niet meer herinneren. De min heb ik wel gebruikt om de beide USB laders welke ik heb vervangen voor de sigarettenaanstekers aan te sluiten.

 

Inmiddels heb ik de aansluiting vanaf de EBL gewijzigd op een rechtstreekse HH accu aansluiting. Het voordeel van de radio/navigatie op de HH accu is het niet ontladen van de startaccu bij gebruik. De camper hoeft in mijn geval niet meer op contact als de radio/navigatie aan staat. Dat laatste is ook erg vervelend als je de camper van contact afzet, de radio/navigatie heeft even tijd nodig om op te starten. Van dat vervelende gedoe ben ik nu vanaf.

 

Quote

20190106_120422.jpg.7bc349be03a8fb7a257e

 

Link naar reactie
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid