Ga naar inhoud

Waarom werkt mijn krultang niet?


EllenHaarlem
 Share

Go to solution Solved by DJSmiley,

Recommended Posts

Voor wie dit leest;

Ik wil graag geheel zelfvoorzienend zijn. Ik verwarm met gas, heb twee prachtige LiFePo4 accu's van 125 Ah laten plaatsen en een 1 flinke zonnepaneel op mijn dak. Mijn koelkast werkt alleen op 12 volt maar dat is geen enkel probleem, dus ik kan rustig zonder walstroom. Via de sigarettenaansteker kan ik een externe omvormer van 150 watt laten draaien waarmee ik mijn elektrische deken een uurtje aan doe of mijn laptop oplaad. Ik heb er zelfs tot mijn eigen verbazing zelfs mijn fietsaccu mee op kunnen laden zonder dat mijn HH-accu onder de 75% kwam, maar dan wel in de volle zon in de middag. Geweldig!!!

Maar mijn krultang van 45 watt wil niet werken op die omvormer. Ik begrijp niet waarom die het niet doet en een 12 volt krultang heb ik niet kunnen vinden. Ik ben erg benieuwd of iemand mij dat kan uitleggen.

Een oplossing is natuurlijk een extra omvormer direct op de accu's te laten aansluiten. Die heb ik nu niet, maar moet dat nou echt?

Met een vriendelijke groet van Ellen

 

 

Link naar reactie
Share on other sites

  • Solution

Is die krultang wel echt 45W? Meeste worden warm en hebben een meervoud daarvan nodig.

 

Daarnaast zijn de omvormertjes via de sigarettenaansteker heel beperkt (150W max) en die stekker vind dat niet leuk. Nog belangrijker is dat het vaak geen pure sinusomvormers zijn maar gemodificeerde sinus.

Dat betekend dat het een goedkopere techniek is, die een beetje probeert een normaal stopcontact na te doen, maar niet dezelfde schone spanning geeft. Voor een gloeilampje maakt dat niet uit, maar voor veel apparatuur wel.

Je laptop opladen zal bv wel gaan met wat geluk, maar je zal merken dat de adapter veel warmer wordt dan thuis of aan de paal op het normale stopcontact.

Idem voor fietsacculaders.. Warmer = kortere levensduur, dus zeker niet aan te raden

Sommige andere apparatuur kan er ook kapot door gaan. 

 

 

anno 2023 is het af te raden om zo'n 20-euro omvormertje te gebruiken voor. Een goede pure sinusomvormer, direct aangesloten op de nieuwe accu's, is veel praktischer en betrouwbaarder (Want ook de sigarettenplug is een behoorlijk beroerde stekker). Een Victron omvormertje heb je al voor <200 euro en dan heb je een echte fatsoenlijke omvormer.

 

Blijft natuurlijk wel de vraag of die 45W klopt.

 

  • Like 1
Link naar reactie
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hallo Ellen. Een krultang zou op iedere omvormer ( indien geschikt voor het betreffende wattage / vermogen ) moeten werken. In een krultang zit een verwarmingselement, meestal geen electronische componenten. Dus in dat geval maakt het niet uit of je nou een zuivere sinus spanning hebt of een blokgolf spanning.  Ik ben wel van mening dat indien je je adapter van je laptop en lader van electrische fiets aansluit het altijd te adviseren is om een omvormer aan te schaffen die een zuivere 220 volt spanning afgeeft, ook belangrijk is dat ie een keurings certificaat heeft en is toegestaan om in campers te gebruiken. Zou je ooit brand krijgen in de camper en de omvormer voldoet niet aan de eisen dan keert de verzekering niet uit.

aangepast door Gotcha
Update
Link naar reactie
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...