Ga naar inhoud

laptop opladen (zonder omvormer naar 220 V)


FrankNotebaert
 Share

Recommended Posts

Hallo,

 

is het mogelijk om een standaard laptop in een camper (met 100 Ah Lithium huishoud batterij) op te laden zonder omvormer ?

Ik dacht bvb via zo een stekker in de 12 V ?

https://www.bol.com/be/nl/p/car-charger-3in1-130w-usb-c-pd/9300000126263316/?Referrer=ADVNLGOO002015&gclid=CjwKCAjw0ZiiBhBKEiwA4PT9z9I3brSVona7Kdib0Aqh6tvGq5zubq8tBbyQqBCJxcwTmOzbgaoBBBoCatYQAvD_BwE

 

Alvast bedankt & Mvg,

Frank

Link naar reactie
Share on other sites

Er zijn speciale 12 volt laders voor laptops. Wel even kijken wat jouw laptop nodig heeft. Een andere optie is laden via USB-C (als dat kan met jouw laptop). Je kunt dan in het 12 volt circuit van de camper een USB-C stopcontact plaatsen. Wel allemaal goed zekeren. En de 100 Ah Lithium kan dat best aan (laden van jouw laptop).

Link naar reactie
Share on other sites

De afbeelding uit de link van TS is een USB-C autolader van 130W. Je geloofd bijna niet dat dit uit zo'n klein sigarettenaansteker-plugje kan komen.

Volgens mij is dit USB-C Quick Charge 4.0 protocol, waarbij de 12 volt uit de accu mogelijk nog DC-DC naar hogere laadspanning gebracht wordt.

 

Als je laptop met USB-C opgeladen kan worden dan zou zo'n 130W lader een mogelijkheid zijn. De praktijk zal uitwijzen of dit echt efficiënt laadt.

Het kan nog wel eens voorkomen dat deze laders netto-netto wat onderpresteren en relatief lang over opladen doen.

Maar goed, het is een lader van €65,00 dus het zal geen rommel zijn verwacht je dan. Volgens mij maakt Xiaomi dit soort zware USB-C laders ook.

 

Je zou ter controle even kunnen kijken wat er voor gegevens op de originele lader van de laptop staat en hoeveel vermogen deze lader heeft.

Daarnaast is het ook handig om te weten wat de capaciteit van de accu is, om hierdoor vast te stellen hoeveel vermogen er in moet voor volladen.

Hierdoor kun je redelijk vaststellen hoeveel dit aan je huishoudaccu onttrekt.

 

Link naar reactie
Share on other sites

Op papier lijkt het mij geen probleem om de 130W autolader te gebruiken als lader voor de laptop. Mits deze natuurlijk via USB-C opgeladen wordt.

Dit soort kleine 130W autoladertjes kunnen overigens wel redelijk warm worden, dit schijnt normaal te zijn. Hier een YT link met wat kijk-info, etc.

Het Bol.com ladertje wordt hier ook besproken en is volgens mij geen 130W maar 100+30W dus verdeeld over de UBS-A en twee USB-C poorten.

aangepast door Camper-T
Link naar reactie
Share on other sites

4 uren geleden, FrankNotebaert zei:

Alvast bedankt voor jullie input.

Dit staat er op mijn huidige laptop lader :

Input : 100-240 V - 1.7 A 60-60 Hz

Output : 19,5 V - 3.33 A 65 W

De capaciteit van de accu is 56 Wh.

 

Dat klinkt als een oudere laptop die geen USB-C heeft.

 

Overigens is het bij de USB-C ladertjes heel goed oppassen, heel veel van die dingen leveren alleen 20V als ze gebruikt worden icm een 24V voeding. Op 12V leveren ze dat niet, en die 20V is juist net wat je nodig hebt voor de meeste laptops die via USB-C gevoed worden

 

En zoals gezegd moet je goed op de vermogens letten. Als je laptop 65W nodig heeft, en je ladertje 65W geeft, maar dat verdeelt over de poorten heb je er nog niets aan

 

Dat Bol ding is gewoon een goedkope Chinees, alleen dan via een verkoper die m over de kop gooit.

https://www.amazon.nl/-/en/HOMELYLIFE-Cigarette-Charging-Indicator-Compatible/dp/B0B8D22FCG

 

 

Link naar reactie
Share on other sites

Het is wat @DJSmiley schreef: Het kan zijn dat een 12 volt lader geen interne step-up DC-DC converter heeft die van de 12 volt 20 volt maakt en dan laadt de laptop niet, of een stuk trager dan de originele lader. 

 

Misschien is het een idee een om iets robuustere 12 volt lader te kiezen, zoals dit Lenovo model. En werkt het niet dan is terugsturen ook geen probleem.

 

Link naar reactie
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...