Ga naar inhoud

Cruise control valt weg bij inhalen vrachtwagen


Happycamper
 Share

Recommended Posts

3 uren geleden, HymerBoy zei:

Wat bedoel je met remt de camper, ik bedoel dan dus echt actief afremmen of gewoon gas los doordat de cruisecontrol uitvalt, zit er een radar op(active cruise control) wellicht ziet de radar teveel van de vrachtwagen bij passeren en denkt ie dat er een voorligger zit en dus afremt?

Daar twijfel ik over, in ieder geval gas los maar ook een schurend geluid, er zit geen adaptieve cruise control op.

Kan het met ESP te maken hebben ( zijwind bij snelheid 105 km?)

Link naar reactie
Share on other sites

Ik denk dat hier mogelijk een samenloop is van twee zaken, de ESP en de cruise control.

 

Of heb je een Ducato met het aanvullende Fiat veiligheidspakket.

 

De ESP kan in de door jou geschetste omstandigheden soms in willen grijpen en als ie dat doet wordt de cruise control eerst uitgeschakeld. Het één is dus het gevolg van het ander. Heb je het aanvullende Fiat veiligheidspakket, dan kan het de adaptieve cruise control of de automatische cross wind assist zijn.

 

Daarnaast heeft de cruise control van Fiat soms kuren, je kunt hem dan niet meer in schakelen totdat je de motor opnieuw hebt gestart.

Link naar reactie
Share on other sites

Dankjewel, ik kan gelukkig gelijk de cruise control weer inschakelen door op de ‘ res’ ( reset) knop te drukken en ik heb denk ik niet het veiligheids pakket want geen adaptieve cruise control. Ik neem deze suggestie mee naar de garage maar klinkt alsof ter ook niets aan te doen zal zijn?

Link naar reactie
Share on other sites

Onze Fiat Ducato camper is van oktober 2022 en heeft ook het:

CROSS WIND ASSIST systeem

Door de remmen te gebruiken grijpt dit systeem in om het voertuig stabiel te houden bij sterke zijwind en te voorkomen dat het van de rijstrook afwijkt.

 

1e keer en enige keer dat het systeem ingreep wist ik niet wat er gebeurde, van 100km naar 50km in 1 seconde, Ducato stond op de cruisecontrol en uit het niets deze remactie!

Destijds had ik op mijn vrachtauto ACC (adaptive cruise control) en die wilde ook nog wel eens een remactie uitvoeren als er geen auto's in de buurt waren, maar aangezien dat de Ducato geen ACC heeft wist ik niet waar ik deze nutteloze remactie aan te danken had! 🙂

Dezelfde avond instructieboekje uit geplozen en kwam daar een artikel tegen over het systeem.

 

 

 

 

 

aangepast door ErikvanH
Link naar reactie
Share on other sites

onveilige situatie in mijn ogen. Achterligger kan zo op je klappen door dit systeem. Moet denk ik wel software matig uit te schakelen zijn door de dealer, wellicht staat er wat op fiat ducato forums, die gaan vaak diep in de materie en kunnen zelf nogal wat zaken in de software bewerken, zit altijd wel een hidden menu in auto's.

Link naar reactie
Share on other sites

ik haal hem nooit van de cruise control af, je wil toch lekker ontspannen cruisen, uiteraard altijd opletten en klaar om in te grijpen!  beetje onhandig als dit bij iedere inhaalactie vrachtwagen moet. Ik heb dan ook geen crosswind assist wat in mijn ogen nutteloos en blijkbaar gevaarlijk is. 

aangepast door HymerBoy
Link naar reactie
Share on other sites

Inmiddels weer thuis uit Spanje en gisteren met zijwind voortdurend problemen. (windkracht 4)FIAT dealer gebeld en op mijn camper zit geen cross-wind- assist, en het probleem is verder ook niet eerder gehoord. Zijn er meer suggesties? Mij valt op dat ook het gele lampje van de ESC steeds aangaat.

Ik heb nu een afspraak staan om de camper begin mei naar de FIAT dealer te brengen en dan gaan ze 'deze zeldzaamheid' onderzoeken.

Link naar reactie
Share on other sites

Lijkt toch dat het erop zit want het werkt samen met ESC, vandaar dat dat lampje ook gaat branden.

Dealers weten eigenlijk niets.....

 

Uit de fiat info site:

 "het meest geavanceerde systeem dat het grootste aantal functies samenbrengt. In de 2021-versie heeft de ESC een upgrade ondergaan voor een nog hoger veiligheidsniveau. Het ESC-systeem is nu namelijk uitgerust met Cross Wind Assist, die het voertuig bij sterke zijwind stabiliseert"

aangepast door HymerBoy
  • Like 1
Link naar reactie
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Op 29-3-2023 om 21:13, Happycamper zei:

Hallo Happycamper, Hymerboy, en Erikh, wij hebben ook een Fist Ducato Weinsberg Caracore uit 2022 met zijwind assistentie. vreselijk systeem. Systeem grijpt in bij het inhalen van vrachtwagens bij winderig weertje, cruise controle vliegt eruit, automaat schakelt terug en camper gaat remmen.zijn nu in contact geraakt met Fiat italie. Krijgen daar een flut verhaal te horen: je moet bij fabriek klagen. Het is een veiligheidsfunctie bedoelt voor bussen. Fiat beweert niet te weten dat met zelfde onderstellen ook campers van 7 mtr worden gebouwd😱 Ik wil een gezamelijke klacht bij Fiat neer leggen.

 

Link naar reactie
Share on other sites

wij hebben ook een Fiat Ducato Weinsberg Caracore uit 2022 met zijwind assistentie. vreselijk systeem. Systeem grijpt in bij het inhalen van vrachtwagens bij winderig weertje, cruise controle vliegt eruit, automaat schakelt terug en camper gaat remmen.zijn nu in contact geraakt met Fiat italie. Krijgen daar een flut verhaal te horen: je moet bij fabriek klagen. Het is een veiligheidsfunctie bedoelt voor bussen. Fiat beweert niet te weten dat met zelfde onderstellen ook campers van 7 mtr worden gebouwd😱 Ik wil een gezamelijke klacht bij Fiat neer leggen

Link naar reactie
Share on other sites

21 uren geleden, Ramstein zei:

 

Allen,

 

Vandaag contact gehad met Fiat Customer Care. 

Het contact is vrij hoog opgelopen en op het moment dat de beste mevrouw begon te schreuwen, niet het probleem van Fiat Proffesional Products heb ik vriendelijk gezegd, dat ik het gesprek ging beeindigen en heb opgehangen.

Wat we te weten zijn gekomen is het volgende, men blijft erop hameren dat we met het probleem van de Cross wind assist terug moeten naar de camper dealer en dat deze contact moet opnemen met de fabriek.

Het probleem schijnt volgens de technische mensen van Fiat, het meest voor te komen bij full integraal campers en campers met een alkoof.

Deze campers hebben vaak een grotere opbouw waardoor de cross wind assist anders reageert.

De camperbouwes schijnen over software te beschikken waarmee men de sensoren anders kan instellen.

Of bovenstaande waar is, kunnen we niet staven, immers ff contact hebben met de fabriek is een unicum, maar het zou kunnen, immers zitten op onze camper niet alle functies, zoals die op standaard wagen wel zitten en misschien wel uit de computers zijn geprogrammeerd.

Op vragen aan Fiat Customer Care, waarom kan de dealer niet aan deze softwate komen, waarom schrijven jullie de fabrieken niet aan krijg je botweg als antwoord, de camper bouwers zijn geen partij voor Fiat Proffesional Products, daar we niet weten wat op onze chassis gebouwd gaat worden.

We kunnen dus wel van alles proberen, maar met zo'n stijfkoppige houding, daar kom je gewoon niet doorheen, of te wel het is afwachten wanneer de eerste kopstaart botsing gaat plaats vinden door onbedoeld ingrijpen van de cross wind assist.

Hopelijk kan de NKC e.e.a. nog eens aankaarten, want toevoegen van teksten geschreven op div. fora, ook daar wordt men niet warm of koud van.

 

Gelukkig gaat onze Fiat dealer proberen contact te leggen met onze camper dealer om zo te kijken hoe ze gezamelijk iets kunnen maken naar de fabriek.

Hopelijk komen ze zo samen tot een oplossing.

Onze Fiat dealer heeft inmiddels wel meerdere meldingen, waarvan men vermoed had het de Cross wind Assist kon zijn, maar vele kunnen het verschijnsel helaas ]niet goed omschrijven.

 

Volgens onze Fiat dealer, moet een ieder blijven klagen bij de Fiat Customer care en de dealer zelf bij Fiat Proffesional Products, want bij veel klachten kan het zijn dan men toch iets gaat doen

 

Tot zover, hopelijk hebben jullie hier iets aan en willen jullie de diverse ervaringen blijven delen.

 

Link naar reactie
Share on other sites

Tja, wettelijk is inderdaad de verkoper (jouw camper dealer) het 1e aanspreekpunt en als die samen met jouw Fiat dealer actie onderneemt naar Fiat, is dat de best mogelijke weg. Het Europees consumentenrecht is daar duidelijk in. En denken dat de NKC iets gaat doen is wishfull thinking, gaat niet gebeuren.

 

En ik weet niet of je hier in juridische zin kunt spreken van een gebrek of fabrieksfout. Zoals Fiat het onderstel levert, is ie OK, dan gaat inderdaad de camper fabrikant aan de slag en dat valt buiten de aansprakelijkheid van Fiat, daar moet je de camper bouwer weer op aanspreken. En ja, dan wordt het zwarte pieten en wijzen naar elkaar, zo gaat dat helaas. En begrijp me niet verkeerd, ik ben geen fan van de Fiat Professional organisatie, veel te afstandelijk en klantonvriendelijk.

 

Volgens mij moet het voor Fiat (dealers) mogelijk zijn "dingen" uit te zetten in de software, maar mogelijk heeft Fiat dat weer neergelegd bij de camper bouwers.

 

Als het inderdaad een gevaarlijke situatie oplevert bij bepaalde typen campers, dan is de enigste mogelijkheid nog om met meerdere benadeelden je te verenigen en via de rechtsbijstandsverzekering actie te ondernemen. Maar ik denk niet dat die daar om staan te springen, dat soort zaken zijn vaak tijdrovend en duur.

 

Dus, hopen maar dat jouw dealer met een oplossing kan komen. Hou ons op de hoogte.

Link naar reactie
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Inmiddels een 'meting' bij een Fiat proffesional dealer gedaan: er komt geen storing naar voren, oftewel ze kunnen op dit moment niets doen, ze gaan het wel bij Fiat melden....Mijn camperdealer geeft aan dat ze het probleem inmiddels al verschillende keren gehoord hebben en zij melden dit ook bij Fiat en Adria, maar, helaas, op dit moment gewoon afwachten.

Dus: Zoveel mogelijk melding doen!! bij de dealer en dan gezamenlijk optrekken?? en gezamenlijk klacht indienen bij Fiat?

Link naar reactie
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...