Ga naar inhoud

Cruise control valt weg bij inhalen vrachtwagen


Happycamper
 Share

Recommended Posts

  • 8 months later...

In samenwerking met de dealer Mobildrome Roosendaal en Fiat dealer Aarsman is een noodmelding gemaakt bij Fiat. Vervolgens is er vanuit Italie meetapparatuur opgestuurd en is het probleem tijdens enkele ritten 7x vastgelegd en gemeten, waarvoor veel dank aan Fiat Aarsman voor hun medewerking. Helaas vandaag bericht uit Italie ontvangen:

 

Jullie hebben bij de afdeling Technical Services van Stellantis een verzoek ingediend om het voertuig te laten beoordelen op conformiteit.

Dit onderzoek heeft plaatsgevonden op dinsdag 28 november, maandag 18 december en donderdag 21 december  jl. Tijdens deze testdagen is het voertuig beoordeeld op het correct functioneren van het Cross Wind Assist systeem. 

Om deze beoordeling goed en zorgvuldig te kunnen uitvoeren is in samenspraak met het hoofdkantoor special testapparatuur opgestuurd. Hiermee was het mogelijk om alle benodigde informatie uit de diverse voertuigsystemen te kunnen vastleggen voor de evaluatie. Deze data is vervolgens gedeeld en onderzocht door ons hoofdkantoor.   

Ten tijde van de uitgebreide diagnose testritten was er een windkracht variërend van 4 tot en met 5 beaufort met uitschieters naar windkracht 7 aanwezig. Tijdens uitvoerige proefritten is de werking van het Cross Wind Assist systeem uitvoerig beoordeeld. Bij de beoordelingen zijn geen onvolkomenheden naar voren gekomen.  Het fenomeen van het, onverwacht, ingrijpen van het Cross Wind Assist systeem is tijdens de proefritten onder bepaalde specifieke omstandigheden waargenomen echter hetgeen is waargenomen is niet afwijkend van vergelijkbare voertuigen en heeft ook geen negatieve invloed op een correcte werking van de auto. De auto wordt gestabiliseerd door een gerichte en eenzijdige remingreep die de bestuurder moet helpen om het voertuig bij een plotseling optredende forse zijwind in de goede rijstrook te houden. 

We kunnen dus stellen dat de geuite klacht niet ten grondslag ligt aan een defect c.q. materiaal en/of fabricage fout, maar kan worden aangemerkt als het goed functioneren van het Cross Wind Assist systeem. Wij willen jullie dan ook adviseren geen verdere onderzoek- en/of reparatiewerkzaamheden te verrichten, en de klant hierover te informeren

 

Tot zover het bericht. Eigenlijk dus niets opgeschoten en het probleem is niet opgelost. Toch wil ik de Fiat dealer dank zeggen voor hun medewerking en ook Mobildrome die aan mij de kosten vergoed heeft van het 2 maanden later uit de wegenbelasting halen, gemaakte reiskosten en een extra wasbeurt.

Afgesproken is dat ik tijdens mijn komende reis naar Spanje rond half maart een logboek ga bijhouden en situaties ga uitproberen.

 

Ik blijf van mening dat het een gevaarlijke situatie is, zeker voor achteropkomend verkeer (ik heb al enkele boze personenauto's meegemaakt...

Zijn er nog andere nieuwe ontwikkelingen?

  • Sad 1
Link naar reactie
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...