Ga naar inhoud

Schakelaar plaatsen hh accu start accu radio


Keizer

Recommended Posts

Goedemorgen,

ga vandaag aan de slag om een schakelaar op het dashboard te maken. Nu graag even jullie informatie voor wat betreft de elektronica. 
Schakelaar is bedoeld om radio aan te kunnen zetten middels de huishuidaccu. 
Draad trekken vanaf de plus pool van de huishoudaccu voor constante spanning, deze koppelen met de constante spanning vanaf de startaccu??? En die op de schakelaar (aan stand), en zwart aarde op de uit stand van de schakelaar? 
ja jullie lezen het niet helemaal thuis in de elektronica. 
Zouden jullie me wat hulp kunnen sturen. 
bedankt.

Link naar reactie
Share on other sites

Als je de constante spanningskabels aan elkaar knoopt ga je effectief je hele scheidingsrelais bypassen. Dat is zeker niet de bedoeling en als je pech hebt gaat er dan tijdens het rijden ook nog een hogere stroom lopen (hij probeert via die kabel de huishoudaccu te laden) en andersom (Starten via die kabel vanaf de huishoudaccu). Dan gaan er zekeringen door...

 

Simpelst: De radio geen schakelaar geven maar gewoon alleen op de huishoudaccu (met een zekering uiteraard).

Dan werkt de radio altijd via de HH accu en tijdens het rijden wordt de HH accu zoiezo al gekoppeld tbv het laden, dus voegt een schakelaar niets toe.

 

Link naar reactie
Share on other sites

Ik heb het idee dat je nu een autoradio hebt die je met een bepaald knopje op de radio aan/uit moet zetten, omdat deze niet automatisch aan/uit gaat via het contactslot. Dit is eigenlijk alleen het geval als de radio op de huishoudaccu is aangesloten en bewust gedaan zodat je zonder risico op een lege startaccu langer radio kunt luisteren als je op locatie bent.

 

Alle autoradio's hebben twee +12 volt draden, een rode en een gele, plus een zwarte min draad. De gele draad is permanent op de accu aangesloten voor het geheugen, de rode draad is voor het automatisch aan/uit schakelen van de radio.

Trek een rode draad van de huishoudaccu [+] en monteer deze via een zekering direct op de gele draad van de autoradio. Maak een aftakking in deze rode draad van de huishoudaccu en sluit deze aan op de ingang van de schakelaar. De uitgang van de schakelaar aan de rode draad van de autoradio verbinden. Trek een zwarte draad van de huishoudaccu [-] en monteer deze direct op de min draad van de autoradio. Nu kun je met de schakelaar de autoradio aan- en uitzetten.

 

In uitzonderlijke gevallen is bij een autoradio de functie van de rode en gele draad precies andersom, dus rood permanent en geel geschakeld. Daar kom je achter als je een zender in de radio opslaat en de radio uit- en weer aanzet met de schakelaar. Als de opgeslagen zender hierna weer uit het geheugen is zitten de rode en gele draad verkeerd om. Simpel omwisselen en klaar.

 

Radio.png

aangepast door Camper-T
Link naar reactie
Share on other sites

1 uur geleden, DJSmiley zei:

Als je de constante spanningskabels aan elkaar knoopt ga je effectief je hele scheidingsrelais bypassen. Dat is zeker niet de bedoeling en als je pech hebt gaat er dan tijdens het rijden ook nog een hogere stroom lopen (hij probeert via die kabel de huishoudaccu te laden) en andersom (Starten via die kabel vanaf de huishoudaccu). Dan gaan er zekeringen door...

 

Simpelst: De radio geen schakelaar geven maar gewoon alleen op de huishoudaccu (met een zekering uiteraard).

Dan werkt de radio altijd via de HH accu en tijdens het rijden wordt de HH accu zoiezo al gekoppeld tbv het laden, dus voegt een schakelaar niets toe.

 

Bedankt voor de info. Ja nu nog geen schakelaar op dashboard. Maar als je het zo leest kan het ook direct op de huishoudaccu. Alleen hoe doe je dit met de schakeldraad? Sleutel omdraaien voor contact zal radio niet automatisch aangaan? Of heb ik het fout? 

Link naar reactie
Share on other sites

47 minuten geleden, Camper-T zei:

Ik heb het idee dat je nu een autoradio hebt die je met een bepaald knopje op de radio aan/uit moet zetten, omdat deze niet automatisch aan/uit gaat via het contactslot. Dit is eigenlijk alleen het geval als de radio op de huishoudaccu is aangesloten en bewust gedaan zodat je zonder risico op een lege startaccu langer radio kunt luisteren als je op locatie bent.

 

Alle autoradio's hebben twee +12 volt draden, een rode en een gele, plus een zwarte min draad. De gele draad is permanent op de accu aangesloten voor het geheugen, de rode draad is voor het automatisch aan/uit schakelen van de radio.

Trek een rode draad van de huishoudaccu [+] en monteer deze via een zekering direct op de gele draad van de autoradio. Maak een aftakking in deze rode draad van de huishoudaccu en sluit deze aan op de ingang van de schakelaar. De uitgang van de schakelaar aan de rode draad van de autoradio verbinden. Trek een zwarte draad van de huishoudaccu [-] en monteer deze direct op de min draad van de autoradio. Nu kun je met de schakelaar de autoradio aan- en uitzetten.

 

In uitzonderlijke gevallen is bij een autoradio de functie van de rode en gele draad precies andersom, dus rood permanent en geel geschakeld. Daar kom je achter als je een zender in de radio opslaat en de radio uit- en weer aanzet met de schakelaar. Als de opgeslagen zender hierna weer uit het geheugen is zitten de rode en gele draad verkeerd om. Simpel omwisselen en klaar.

 

Radio.png

Op het moment nog geen schakelaar aanwezig. Dit is wat ik ik me hoofd heb om te doen. Puur omdat je dan de radio zowel via de startaccu als via de huishoudaccu kan laten verlopen. 
maar als ik je plaatje goed begrijp is het plus rode draad vanaf accu koppelen met zekering. Vanaf zekering gele draad direct naar radio. En op de gele draad een schakeldraad naar de radio?? Die schakelt dan toch niet omdat hij direct op het continue stroom komt vanaf de gele draad??

Link naar reactie
Share on other sites

Volgens mijn schema sluit je de radio 100% op de huishoudaccu aan, zoals dit gebruikelijk is bij campers. Om te voorkomen dat je de startaccu leeg trekt met te lang radio luisteren bij stilstand.

 

Als je mijn schema bekijkt zie je dat de rode draad vanaf de huishoudaccu direct op de gele draad van de autoradio gaat, EN indirect VIA een schakelaar op de rode draad van de autoradio. Op deze manier schakel de je de radio dus aan en uit met de schakelaar. Een autoradio heeft hiervoor ook twee +12V draden, de rode en de gele.

 

In dit voorbeeld wordt geen gebruik gemaakt van de optie om de autoradio tussen de startaccu en de huishoudaccu te laten wisselen. Dit vind ik persoonlijk geen noodzaak.

Link naar reactie
Share on other sites

Het schema van Camper-T is een prima optie. Al zou je schakelaar kunnen laten vervallen, want je kan de radio ook gewoon met zn eigen aan/uit knop schakelen.

 

Je zou de schakelaar ook nog kunnen vervangen door een wisselschakelaar. 1 poot naar de huishoudaccu, 1 poot naar de geschakelde plus via het contact.

 

Dan is de schakelaar in de 'aan' stand gevoed via de huishoudaccu, dus radio aan.

In de 'uit' stand (andere wisselcontact) is ie uit vanaf de huishoudacu, maar gaat ie als je m op contact zet wel automatisch aan tijdens het rijden (en weer uit als je van het contact afgaat)

 

De schakelaar dient dan als een soort van geforceerde aan op de momenten zonder sleutel in het contact.

 

 

Link naar reactie
Share on other sites

De nieuwere autoradio’s hebben niet allemaal een echte aan/uit knop meer, soms is dit een bepaalde functie die niet altijd even handig werkt. Bijvoorbeeld bij de Alpine Ducato radio’s de “Menu” knop 3 seconden indrukken voor aan- c.q. uitzetten. Dan werkt een normale losse aan/uit knop als sneller/handiger alternatief voor het gewone schakelcontact zoals je dit normaal gesproken in een auto via de startaccu hebt.

 

Dan is het soms ook nog zo dat Ducato campers af fabriek alleen de constante voeding van de huishoudaccu aanbieden op de ISO stekker voor de autoradio. De +12V en geschakelde +12V bedrading zijn dan uit de originele kabelboom geknipt. In zo’n geval zou een wisselschakelaar-optie als hierboven van DJ Smiley helaas niet opgaan.

Link naar reactie
Share on other sites

7 uren geleden, Camper-T zei:

Volgens mijn schema sluit je de radio 100% op de huishoudaccu aan, zoals dit gebruikelijk is bij campers. Om te voorkomen dat je de startaccu leeg trekt met te lang radio luisteren bij stilstand.

 

Als je mijn schema bekijkt zie je dat de rode draad vanaf de huishoudaccu direct op de gele draad van de autoradio gaat, EN indirect VIA een schakelaar op de rode draad van de autoradio. Op deze manier schakel de je de radio dus aan en uit met de schakelaar. Een autoradio heeft hiervoor ook twee +12V draden, de rode en de gele.

 

In dit voorbeeld wordt geen gebruik gemaakt van de optie om de autoradio tussen de startaccu en de huishoudaccu te laten wisselen. Dit vind ik persoonlijk geen noodzaak.

Oké bedankt hiervoor, ga er morgen mee aan de slag. 
En dit alles zou dan werken zonder het contactslot om te halen? 

Link naar reactie
Share on other sites

Klopt helemaal, de huishoudaccu staat in die zin volledig geïsoleerd van de startaccu c.q. Ducato cabine, alsof hij nergens mee verbonden en los in de camper staat.

De enige verbinding die met de huishoudaccu zal ontstaan is tijdens het rijden, dat sluit een relais en verbind de startaccu met de huishoudaccu, voor het bijladen.

 

Als je de autoradio dus alleen op de huishoudaccu aansluit, zoals dit bij campers gebruikelijk is, dan zal deze dus niet meer automatisch aan/uit gaan via het contactslot en moet je de radio handmatig aan/uit schakelen met een losse schakelaar. Je ziet in campers wel vaker een klein rond schakelaartje nabij de autoradio die hiervoor bedoeld is.

 

Er zijn complete doe het zelf verloopkabeltjes voor te koop, zoals deze bij Obelink, maar die moet maar net passen in jouw bedrading van de camper.

Je kunt deze radio-schakelaar ook los kopen, bij bijvoorbeeld deze webshop. (Deze club is overigens redelijk populair onder de Duitse camperaars.)

 

@DJSmiley Het klopt dat CAN-bus tegenwoordig steeds meer bij de autoradio betrokken wordt en waardoor de autoradio meer functies krijgt. Zo heeft Alpine een CAN-bus ingang op een deel van de autoradio's waardoor je zelfs de climate control kunt overnemen. Of je kunt de autoradio zo instellen dat deze na het uitzetten van de motor pas uitgaat als het portier van de bestuurder open gaat. En ik las dat Apple CAN-bus data gaat gebruiken in hun nieuwe versies van CarPlay, voor extra info en slimme interactie.

 

Link naar reactie
Share on other sites

  • 1 month later...

Camper t en Dj smiley hebben er veel verstand van

ik heb een Apple CarPlay laten installeren 

3x diep ontlading op startaccu

je raadt het: startaccu gaf de geest

Zou Camper t of D J smiley me kunnen assisteren bij het herstel van mijn Apple CarPlay voor een goede fles wijn?

Link naar reactie
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid