Ga naar inhoud

woonruimteaccu diep ontladen


pietervermey
 Share

Recommended Posts

Er spelen twee aspecten mee:

- Lekstromen, die elimineer je pas als je de accu echt, helemaal loskoppelt.

- Zelfontlading. Iedere (lood) accu (dus ook gel en AGM) kent een zeker percentage zelfontlading. Kan oplopen tot (afhankelijk van de accu en leeftijd) 5-10% per maand.

 

Dus een wat oudere accu kan door zelfontlading zomaar bijna de helft van z'n capaciteit verliezen in de winterstalling. Als je dan meeneemt dat lood accu's eigenlijk nooit meer als voor de helft (AGM iets meer) ontladen moeten worden, kan dit dus de oorzaak van je probleem zijn.

 

Oplossing. Bij mij gaat de camper in de winterstalling 1x per week een nachtje aan de netspanning (mag ook 1x in de maand, maar zorg dus voor onderhoud aan je accu). Neem ze anders uit en hang ze thuis aan een druppellader als dat niet in de stalling kan.

aangepast door GeMa
Link naar reactie
Share on other sites

Om na te gaan hoe vol de accu is bij het wegzetten van de camper kunt u het beste de accupolen van de voertuig accu en de boord/huishoud accu losmaken en na een half uur met een multimeter de spanning van iedere accu meten. De spanning is dan volledig gestabiliseerd na het laden/ontladen.

De poolspanning is namelijk een maat voor de conditie/volheid van de accu.

Schrijf de waarde die gemeten wordt op een stukje afplaktape en plak dat op iedere accu. Zo weet je dus ook de laadtoestand waarin de accu’s worden weggezet.

Als u dan na een periode van weken/maanden, voordat u de accukabels weer aansluit, de spanning meet en kunt u zien wat dan de rustspanning is en hoe ver de capaciteit is terug gelopen. Het geeft dan ook een beeld over de conditie van de accu.

Zie onderstaande tabel, die bij benadering geldt voor 'natte' accu’s als lood, calcium, AGM en gel.”

accu.jpg.1170dbb2d765c73dcc7452acecfc4d39.jpg

Houd er rekening mee dat na het weer aansluiten vaak weer “datum en tijd” moeten worden ingesteld in de motor ECU/instrument display en het boordsysteem.

Link naar reactie
Share on other sites

16 uren geleden, pietervermey zei:

Ik heb sinds januari 2022 een carado T 337. Vandaag na 1 maand camper uit stalling gehaald, blijkt de woonruimteaccu diep ontladen.

Waar zit de woonruimteaccu, onder de bijrijdersstoel?

 

Quote

Dit terwijl beide accu's ontkoppeld waren

Je hebt het in de OP en in de eerste zin over de woonruimte accu, nu zijn het er twee, je bedoelt daarmee waarschijnlijk ook de startaccu?

Hoe heb je ze losgekoppeld, heb je van beide accu's de polen losgekoppeld, of zit er een schakelaar tussen?

 

Quote

Iemand een idee hoe dit kan?

Hoe vol was de accu toen je hem heb weggezet?

Als de accu redelijk vol is afgekoppeld is weggezet en hij is tijdens het gebruik niet mishandeld, mag dat normaal gesproken niet gebeuren.

 

Ik kijk regelmatig naar de stand van mijn beide accu's, zodra het nodig is zet ik de camper een dagje aan de paal. Bij afgekoppelde accu is dat zo goed als niet nodig.

 

Status 12-02-2023.JPG

aangepast door CaradoT135
Link naar reactie
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...