Ga naar inhoud

Startaccu verliest spanning tijdens rijden


Tonnie V
 Share

Recommended Posts

Al een poosje problemen met stroom. Hebben een fiat Ducati van 2020. Hebben in het voorjaar lithium accu in laten bouwen. Sindsdien problemen met startaccu. Al de dynamo vervangen onder coulance van fiat en nieuwe accu er in. Het lijkt alsof tijdens het rijden wel de lithium accu wordt opgeladen maar niet de startaccu die langzaam leeg loopt en op display in camper 11,4 spanning aangeeft. Iemand idee wat er aan de hand kan zijn

Link naar reactie
Share on other sites

Als het sinds de inbouw is van de accu lijkt het dat er daar iets misgegaan is. Dat kan in theorie zo eenvoudig zijn als een defecte zekering ergens. Maar meten is weten. 

 

Ik vraag me alleen af waarom de dynamo vervangen is als dat niet de oplossing was. Een defecte dynamo lijkt me prima te testen. Dit klink een beetje alsof ze geen idee hebben en maar wat gedaan hebben?

 

Maar verder geef je weinig info, te weinig om zo 123 wat hints te geven. Om je wat inhoudelijker te kunnen helpen een paar vragen, hoe meer info, hoe meer ervan te zeggen is. Eea hangt natuurlijk ook af van je eigen mogelijkheden en gereedschappen. 

 

De korte reactie is: Dat moet degene die de accu geplaatst heeft kunnen meten/oplossen, maar dat klinkt als een partij die niet alteveel inhoudelijke kennis heeft (of het is echt een vreemd probleem - maar ik ben bang voor het eerste)

 

1. Is het een slimme dynamo of een 'domme'?

2. Wat voor type EBL heb je? Schaudt, CBE, of wat anders? (Arscilli, Nordellettronica of ?)

3. Is er een booster aanwezig of geplaatst? En weet je of die correct is ingesteld?

4. Welke lithiumaccu? Heeft die bluetooth of is er een BMV/Shunt waarbij je kan zien wat er gebeurt?

5. Heb je een multimeter en weet je hiermee (basis) om te gaan? (Een stroomtang is idealer maar dat is wat veelgevraagd)

 

 

Link naar reactie
Share on other sites

Klinkt op zich goed, en die combi (booster/control ding van hetzelfde merk) zou prima moeten samenwerken. Met de juiste meetapparatuur kan de garage volgens mij prima meten wat er gebeurt. Dat zal even storingszoeken zijn, maar moet prima te doen zijn.

 

Normaliter zou de dynamo automatisch moeten inschakelen als de accuspanning te laag wordt. Of dat nu door een verbruiker (lampen, verwarming) gebeurt of door een booster (die is immers ook een verbruiker), dat zou niet moeten uitmaken. 

 

Als dat niet gebeurt is er natuurlijk iets mis. De stroom van de booster zal ook door de meetshunt moeten gaan. In theorie zou de massa van de booster verkeerd aangesloten kunnen zitten. De boordcomputer 'ziet' dan niet wat de booster gebruikt en zal dus ook de dynamo niet voldoende aansturen. Dat ding denkt dan dat de dynamo mooi de accu laad en de verbruikers voed, terwijl in de praktijk die stroom zo naar de booster gaat. 

Maar als je het hebt laten inbouwen lijkt het mij wat onwaarschijnlijk dat het fout aangesloten zou zitten, dat is toch wel basis. (En mogelijk is daar nieteens wat aan veranderd en zat die booster af-fabriek al aangesloten en is hebben ze alleen de instellingen hoeven aanpassen).

 

Iig, zonder meetapparatuur en kennis hiervan wordt het natuurlijk lastig. En dat zou je als gebruiker ook niet hoeven te doen. Lijkt me prima (En logisch) dat de garage/dealer waar dat ding is ingebouwd het moet kunnen oplossen. Als je daar er niet mee uitkomt dan een second opinion opvragen. Dat kost natuurlijk wat en wordt een discussie, aan de andere kant als het dan opgelost is.. dat is uiteindelijk het doel.

Link naar reactie
Share on other sites

Het is het bekende verhaal mensen. Je kunt domweg niet je "gewone" huishoudaccu (lood/AGM/Gel) vervangen door een LifePO4, tenzij je verdomd goed weet wat je doet. Er is hier al zo vaak voor gewaarschuwd. Maar er zijn hier ook nog steeds mensen die daarin niet geloven en gewoon de accu (laten) wisselen. En ja, veel dealers hebben er ook weinig of geen verstand van. Én sommige verkopers van LifePO4 blijven tegen beter weten in beweren dat een simpele drop-inn kan, omdat het BMS van de LifePO4 alles wel regelt, niet dus!

 

Een LifePO4 heeft een hele andere laadkarakteristiek dan lood (incl. Gel en AGM). LifePO4 heeft een vaste (andere) spanning nodig en er gaan hoge (vaste) stromen naar de accu bij het opladen. Druppelladen en desulfatie zijn bij lood gebruikelijk, maar bij LifePO4 uit den boze.

 

En ja, bij een slimme dynamo (euro 5/6) heb je een DC-DC laadbooster nodig om én de dynamo te laten weten dat ie de LifePO4 moet laden én de laadstromen te beperken om te voorkomen dat de dynamo doorbrandt. Vermoed dat daarom ook de dynamo vervangen is (maar daarmee is het probleem dus niet opgelost).

 

Booster en acculader moeten een lithium stand hebben en geschikt zijn voor het type LifePO4, maar ook het scheidingsrelais (al dan niet ingebouwd in de EBL) moet de hoge laadstromen aankunnen.

 

Het (kennelijk) niet laden van de startaccu kan betekenen dat de dynamo weer een opdonder heeft gehad (maar hij laadt kennelijk wel de huishoudaccu?!), maar ook (hopelijk) alleen maar een defecte zekering. Het kan ook zijn de de booster en lader nog steeds niet (als ze dat al kunnen) op lithium staan, waardoor er onverwachte dingen gebeuren, of het scheidingsrelais heeft een opdoffer gehad, waardoor ie tijdens het rijden blijft hangen en daardoor de startaccu niet van stroom voorziet.

 

Kortom, laat er een echte expert naar kijken en snel ook, want er is nog steeds iets aan de hand.

Link naar reactie
Share on other sites

Alleen is de situatie van Jos compleet anders dan die van de TS. De accu heeft een interne BMS, een andere booster en EBL.

 

Overigens is de oplossing bij Jos wel werkend, maar wel relatief prijzig. Een simpel tijdvertraagd relais in de D+ zodat de Schaudt booster pas wat later inschakelde was ook voldoende geweest (<10 euro).

 

Link naar reactie
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...