Ga naar inhoud

Camper advies


Peter11
 Share

Recommended Posts

Hallo allemaal, mijn naam is Peter en wij willen dit jaar graag een camper tocht maken door Zweden.

Maar waar moet ik aan denken en wat voor camper kan ik daar het best voor gaan huren?

We reizen met 2 volwassenen en 3 kinderen (allemaal 18+)

Een beetje luxe zou lekker zijn maar het moet wel betaalbaar blijven.

Ik hoop dat iemand me een beetje op weg kan helpen ;-)

Link naar reactie
Share on other sites

Wat belangrijk is om vooraf te weten is of de tocht in het koude najaar/winter gebeurd, of in het warmere voorjaar/zomer. In het geval van een tocht in het najaar/winter zou ik persoonlijk voor een camper kiezen met een dubbele bodem en Alde verwarming, plus voldoende capaciteit gastanks. Het mooiste is dan een camper waarbij er een vaste LPG gasinstallatie is ingebouwd zodat je makkelijk langs de weg kun bijtanken maar dit gebeurd bij huurcampers in Nederland niet vanwege de regelgeving.

 

De meeste campers zijn uitermate geschikt voor twee personen, dan heb je lekker de ruimte en loop je elkaar niet snel in de weg. Daarnaast verbruik je ook relatief weinig schoon water en is het toilet minder snel vol. Eigenlijk net als thuis, dus met meerdere personen moet je dus voor meer ruimte en mogelijk ook wat meer capaciteit kiezen.

Met 5 personen is een alkoof camper denk ik het meest prettig. Dan heb je achterin een dubbel bed voor de ouders, boven de cabine een dubbel bed voor twee personen waarbij er optioneel vaak nog een bed gemaakt kan worden van de zithoek. Of in een luxer geval; een extra hefbed wat uit het plafond naar beneden kan zakken.

 

De grotere alkoof campers tot 6 personen zijn qua zit- en eetruimte meestal ook ruimer ingericht, waardoor je bijvoorbeeld prima met 5-6 man rondom de centrale tafel kunt zitten en waarbij er ook 5-6 zitplaatsen met gordel zijn, want ook dit is zondermeer belangrijk. Iedereen moet in de gordels kunnen, anders riskeer je een boete/ellende.

 

Denk daarna ook aan de praktische zaken rondom en buiten de camper. Met 5 man slapen en eten gaat op zich prima, als zal het wel wat drukker zijn in een kleine ruimte... Kies wat vaker voor een camping zodat iedereen op de camping kan douchen en waar je ook gelijk een was kunt draaien. Want ook dat loopt met 5 man wat sneller op. En met 100-150 liter schoon water aan boord moet je niet met 5 man willen douchen, dan is met 1-2 dagen de schoonwatertank echt al leeg en moet je acuut gaan bijvullen.

 

Persoonlijk denk ik dat het raadzaam is om een aantal verhuurders van geschikte campers aan te doen, om ter plekke de potentiele huurcampers te gaan bekijken en ervaren. Neem desnoods heel de familie mee en ga eens kijken hoe dit in een bepaalde camper gaat, alle bedden proberen, kijken hoe dit ligt, het schommelen ervaren bij bewegen, of als iemand 's nachts naar de W.C. gaat, etc. Op deze manier heb je vrij snel door of een bepaalde camper aan jullie verwachtingen voldoet, of dat je toch even verder zoekt. Laat je daarbij ook adviseren door de verhuurder, wat zijn ervaringen zijn met grotere gezinnen, wat hierbij de best passende campers zijn, de voor- en nadelen hiervan, waar je altijd rekening mee moet houden qua gebruik en eventuele beperkingen en wat aan het einde van het verhaal ook nog prettig te besturen is. Immers mag je met een B-rijbewijs tot 3500kg besturen en grotere alkoof campers met 5 personen en bagage kan hier makkelijk overheen gaan waardoor je eerst een extra rijbewijs C1 moet halen alvorens je überhaupt met zo'n camper op vakantie mag.

 

 

aangepast door Camper-T
Link naar reactie
Share on other sites

IK ga zelf ook graag naar Scandinavie met mijn camper. Voor verwarming heb ik juist gekozen voor een kachel en boiler op diesel (Truma combi D6) om niet afhankelijk te zijn van gas. Ik gebruik gas dus alleen voor het koken en dan heb ik in een periode van 10 weken meer dan genoeg aan 1 gastank. Diesel moet je toch tanken voor het rijden en het verbruik van diesel voor verwarming en warm water is minimaal.

Link naar reactie
Share on other sites

Dieselverwarming is zeker een handige oplossing als je minder afhankelijk wilt zijn, al kunnen directe camper-buren misschien wat klagen over de dampen.

Echter, TS wil een geschikte camper huren en daarin zit vrijwel nooit een dieselverwarming. Dan zou je binnen Goboony particulier verhuur moeten zoeken.

Link naar reactie
Share on other sites

2 uren geleden, Peter11 zei:

Hallo allemaal, mijn naam is Peter en wij willen dit jaar graag een camper tocht maken door Zweden.

Maar waar moet ik aan denken en wat voor camper kan ik daar het best voor gaan huren?

We reizen met 2 volwassenen en 3 kinderen (allemaal 18+)

Een beetje luxe zou lekker zijn maar het moet wel betaalbaar blijven.

Ik hoop dat iemand me een beetje op weg kan helpen 😉

Bedankt voor deze reacties alvast daar kan ik alvast wel wat mee.

We willen deze zomer een roadtrip van 2 weken gaan maken door Zuid-Zweden.

Ik ben erg benieuwd wat me zoiets ongeveer zou gaan kosten.

Ik ga uit van ongeveer 3000 km in totaal.

 

Link naar reactie
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...