Ga naar inhoud

Spanning in zuid spanje.


Hans den Otter
 Share

Recommended Posts

Groot probleem in Spanje. Zijn al heel wat ijskasten aan  kapot gegaan. Kreeg het advies van een Spaanse reparateur om de ijskast uitsluitend op gas te laten lopen. Hij verzoop in het werk.

Onze ijskast gaf uiteindelijk ook de geest. Heb bij de Wit in Schijndel een nieuwe laten inbouwen. Hebben vakwerk geleverd tegen een concurrerende prijs ( heb geen belang bij de Wit, ben gewoon een tevreden klant).

Link naar reactie
Share on other sites

Nee, helaas niet. Er bestaat wel verschil in ijskasten voor wat betreft de minimum en maximum spanning waarop een ijskast op electra loopt. 

Wij hebben in het voorjaar een jonge gebruikte camper gekocht, vooral voor Euro 6 met AdBlue en omdat deze o.a. ook uitgerust was met 2 lpg tanks met truma Duo

control en buiten vulling. Door omstandigheden zijn wij onverwacht na 2 weken al weer vanuit Spanje terug moeten komen en hebben de apparatuur op lpg nog niet uitgebreid kunnen testen.

Link naar reactie
Share on other sites

Wij hebben in ruim twee maanden Portugal en Spanje bijna twee flessen lpg leeg gemaakt. De koelkast heeft bijna altijd op gas gedraaid. Vorig jaar hebben wij daar veel minder last van gehad. Ik heb op internet gezocht naar een spanningsregelaar die de stroom op 230 houd. Onze omvormer houd de precies op 230. Ik heb een spanningsmeter die aangeeft hoeveel volt er op het stopcontact staat. In Portugal gaf hij vaak 238 tot 239 volt aan. In Spanje was het tussen de 234 en 238 volt.

 

71Teiy8QcNL._AC_SL1500_.jpg

Link naar reactie
Share on other sites

14 uren geleden, trailerad zei:

Wij hebben in ruim twee maanden Portugal en Spanje bijna twee flessen lpg leeg gemaakt. De koelkast heeft bijna altijd op gas gedraaid. Vorig jaar hebben wij daar veel minder last van gehad. Ik heb op internet gezocht naar een spanningsregelaar die de stroom op 230 houd. Onze omvormer houd de precies op 230. Ik heb een spanningsmeter die aangeeft hoeveel volt er op het stopcontact staat. In Portugal gaf hij vaak 238 tot 239 volt aan. In Spanje was het tussen de 234 en 238 volt.

 

71Teiy8QcNL._AC_SL1500_.jpg

Dit apparaat lijkt me meer een meet functie te hebben of regelt deze ook de spanning?

Link naar reactie
Share on other sites

14 minuten geleden, van der Honing zei:

Is er dan een spanningsregelaar die de netspanning altijd op 230volt kan houden, ook al ligt de inkomende  spanning van de paal lager, bijvoorbeeld op 195 volt , of hoger bijvoorbeeld op 250 volt? 

En waar moet zo'n regelaar dan geplaatst worden,? 

Ja, er zijn spanningsregelaars voor 220/230 volt.

 

Deze houden de spanning op 220/230 volt als die hoger of lager is. Afhankelijk van het gewenste vermogen b.v. voor 10 A ongeveer 100 euro.

 

Bijvoorbeeld deze voor 1000 watt: https://www.bol.com/nl/nl/p/energenie-eg-avr-1001-automatische-spanningsregelaar-1000-va/9200000023434642/?bltgh=vxvEl0BorYzvYk9v1w1PPA.2_12.13.ProductImage  voor ongeveer 40 euro.

 

Voor in de camper zou ik wel iets van 2000-2500 watt nemen (10 ampère).

 

Overigens hebben de moderne AES koelkasten allerlei beveiligingen al ingebouwd, die van mij schakelt bij 190 volt automatisch over op gas.

 

aangepast door GeMa
  • Thanks 1
Link naar reactie
Share on other sites

Ik heb nog een vraag. Ben niet zo onderlegd op het gebied van electra.

Ik heb een 2000 watt omvormer in de camper. Deze is bedoeld om 12 volt om te zetten in 220/230volt wanneer je niet aan de paal staat. Als ik nu wel aan de paal sta en de omvormer aanzet regelt de omvormer dan een constante spanning? De accu wordt via de paal geladen ( heb ook 130 watt zonnepaneel op het dak)

Link naar reactie
Share on other sites

In theorie wel: Als je de paal gebruikt om te laden, en via 12V er weer 230V van maakt, dan heb je een schone 230V spanning.

 

Alleen zit die meestal niet aangesloten op de stopcontacten in de camper, maar slechts op 1 of 2 (Aansluiten op de gehele installatie is behoorlijk meer werk). Dat zal het probleem van de koelkast ook niet oplossen. 

Daarnaast zal de acculader te weinig leveren om die omvormer volledig te voeden. Met een gemiddelde lader van 20A kun je zo'n 250W gebruiken, de rest zal uit je accu gaan. Dus met een kleine acculader heb je maar een heel klein deel wat je kan gebruiken, alles wat je meer verbruikt zal je omvormer dus uit je accu's halen (of eventueel het zonnepaneel - maar met 130W is dat niet heel veel)

 

Ander probleempje is dat als de paalstroom wegvalt, je accu alsnog leeggetrokken wordt, want die omvormer blijft wel 230V geven (totdat ie uitschakelt omdat je accu echt leeg is)

 

En het type omvormer maakt nog wat uit. Het verwarmingselementje van een absorbtiekoelkast vind alles best, ook een gemodificeerde sinus, maar de aanstuurelectronica mogeljik niet. 

 

Grote variaties in het net zul je veel vaker gaan zien. En zeker in de winter zal menig koelkast dus omspringen op gas

Veel campings enz hebben een verouderde installatie. Als mensen daar kachels enz op gaan aansluiten zakt de spanning erg ver in, doordat de kabels te beperkt zijn voor al dat vermogen. En dan zit je rustig op 200V of lager.

In de zomer kan het andersom zijn: Het net gaat dan soms door veel zonnepanelen in de buurt naar de 250V. Ook dat kan niet elk apparaat even goed aan.

 

  • Thanks 1
Link naar reactie
Share on other sites

Heb je perse 2000W nodig? Met 600W heb je voldoende om de koelkast op 230V te laten draaien, accu op te laden enz. 

 

Pas als je grote verbruikers gaat gebruiken heb je daar te weinig aan. Maar heb je die? En eventueel kun je die oven oid ook in dat geval even voor de regelaar aansluiten.

 

Een 1000VA versie (die lijkt mij persoonlijk prima voor een camper): https://www.allekabels.nl/230volt/1261/1419391/automatische-spanningsregelaar-1000-va.html

 

In Spanje heb je dit probleem, maar in meer landen waar de electra-infra wat verouderd is heb je soms een veel te lage spanning. Ook in NL op menig camping inmiddels. 

Ik ken meerdere campings waar inmiddels iedereen airco's gebruikt voor koelen/verwarmen en dus achterop het park de spanning ook <200V zakt.

 

  • Thanks 1
Link naar reactie
Share on other sites

Op 27-12-2022 om 23:31, trailerad zei:

Wij hebben in ruim twee maanden Portugal en Spanje bijna twee flessen lpg leeg gemaakt. De koelkast heeft bijna altijd op gas gedraaid. Vorig jaar hebben wij daar veel minder last van gehad. Ik heb op internet gezocht naar een spanningsregelaar die de stroom op 230 houd. Onze omvormer houd de precies op 230. Ik heb een spanningsmeter die aangeeft hoeveel volt er op het stopcontact staat. In Portugal gaf hij vaak 238 tot 239 volt aan. In Spanje was het tussen de 234 en 238 volt.

 

71Teiy8QcNL._AC_SL1500_.jpg

 

Deze meet alleen hoeveel volt er op het net van de camping staat. Hij regelt niks. Je kunt er wel je verbruik op zien. En omdat er in Portugal en Spanje vaak rond de 240 volt op staat valt de koelkast op storing. De vraag was is, of er een spanningsregelaar is die dit opvangt. Mijn eerste reactie was ook, ik ben ook benieuwd of die er is want ik heb ook problemen in Spanje. En ik heb het voltage gemeten met bovenstaande meter, daarom weet ik dat er zoveel volt op het net staat.

Link naar reactie
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op dit onderwerp

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...